یک مسئله حسی که معمولاً برای کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال پردازش حسی گزارش شده است ، حساسیت به لمس است. درمانگران حرفه ای یکپارچگی حسی معمولاً این مسئله حسی لمسی را ” تدافع لمسی ” می نامند. بعضی اوقات ممکن است از اصطلاح ” پاسخگویی بیش از حد برای لمس ” استفاده کنند ، اما این اصطلاحات به معنای همان چیز است. این فقط کودکان نیستند که مسائل حس لمسی را تجربه می کنند ، همچنین بزرگسالان می توانند حساسیت لمسی را تجربه کنند.

 

چه عواملی باعث تدافع لمسی می شود؟

همانطور که در مقاله ما در مورد سیستم لمسی بحث کردیم ، سه نوع ورودی حسی لمسی وجود دارد. اینها لمس سبک ، لمس تشخیصی و لمسی فشاری است. اگر این پست را نخوانده اید ، توصیه می کنیم قبل از خواندن مطالب بیشتر ، ابتدا را بخوانید. در درک شما از حساسیت لمسی به شما کمک می کند.

همچنین می توانید در دوره های آموزشی ما برای آشنایی با پردازش حسی ، درباره سیستم لمسی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

انواع لمس

علاوه بر لمس سبک ، لمس تشخیصی و لمس فشاری ، پوست اطلاعاتی در مورد درد ، دما و لرزش نیز دریافت می کند. لمس و درد به طور معمول به بدن در مورد تهدیدهای احتمالی هشدار می دهد ، بنابراین اغلب ” احساس محافظ ” نامیده می شوند. آنها اطلاعات حسی را از طریق یک مسیر عصبی متفاوت به احساسات لمس تشخیصی ارسال می کنند. یک مسیر عصبی مانند جاده ای است که سیگنال های حسی به سمت مغز حرکت می کنند. معمولاً ، هنگامی که این احساسات محافظتی به مغز هشدار می دهند که چیزی به پوست لمس شده است ، مغز اطلاعات اضافی را از مسیر لمس تشخیصی دریافت می کند تا به او اطلاع دهد که آن چه چیزی بوده است.

به عنوان مثال ، اگر چیزی گرم را لمس کنید ، مغز بلافاصله احساس درد را تصدیق می کند. در نتیجه ، مغز باعث می شود بدن دست شما را به سمت خودش دور کند. در مرحله بعد ، از مسیر لمس تشخیصی اطلاعات حسی اضافی دریافت خواهید کرد. این امر به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات بیشتری درمورد محل آن درد بدانید و همچنین احساس سوختگی کنید. مغز اطلاعات حسی مختلفی را از هر مسیر دریافت می کند.

به عنوان نمونه دیگر ، اگر موهای شما در صورت شما آویزان است ، اولین باری که صورت شما را لمس می کند ممکن است تعجب آور باشد. شاید دقیقاً نمی دانید حس لمس سبک در چهره شما چه بوده است. با این وجود ، اطلاعات اضافی در مورد آن تکه مو از طریق مسیر لمس تشخیصی عبور می کند یا ممکن است دست خود را روی صورت خود بکشید و این به مغز اطلاع می دهد که این فقط یک تکه مو است. جای نگرانی نیست و مغز شما آن را نادیده می گیرد.

 

نظریه یکپارچگی حسی در پشت تدافع لمسی

ژان آیرز تصور می کرد که حساسیت لمسی ایجاد می شود زیرا مغز توجه زیادی به لمس سبک و احساسات محافظتی از پوست می کند و مغز به جای گوش دادن به اطلاعات اضافی موجود از مسیر لمس تشخیصی ، به لمس سبک و احساسات محافظ توجه می کند. این احساسات به گونه ای طراحی شده اند که بدن را نسبت به مشکل یا تهدید هشدار دهد. آنها برای ایمنی بدن طراحی شده اند. بنابراین ، هر بار که مغز پیامی را از این مسیرها دریافت می کند ، در ابتدا فکر می کند که ممکن است چیزی نادرست باشد. برای محافظت از بدن آماده می شود. به این حالت واکنش جنگ یا گریز گفته می شود. جین آیرز تصور می کرد که مغز کودکان و بزرگسالان با تدافع لمسی ، احساسات لمسی معمولی مانند لباس یا آغوش را تفسیر می کند. مغز آنها نسبت به مغز کودکان بدون حساسیت لمسی بیشتر به احساسات لمسی توجه می کند.

این کمک می کند تا رفتارهایی را که در کودکان یا بزرگسالان با تدافع لمسی مشاهده می شود ، توضیح دهد. پاسخ آنها به لمس روزمره اغلب می تواند منجر به بهم ریختن ، مشاجره و دوری شود. به این دلیل است که مغز آنها ممکن است به همان روشی که اگر دستتان به چیز داغی برخورد کرده باشد یا به یک شبکه تارعنکبوتی زدید دست خود را می کشید ، احساس می کند. لمس روزمره سیستم محافظ مغز آنها را فعال می کند و واکنش جنگ و گریز را آغاز می کند. برخی از بزرگسالان با حساسیت به لمس نیز گزارش داده اند که برخی از احساسات لمس روزمره احساس درد می کنند.

 

مشکل نادیده گرفتن احساسات لمسی

کودکان و بزرگسالانی که حساسیت لمسی را تجربه می کنند نیز ممکن است در نادیده گرفتن احساسات لمسی دچار مشکل باشند. یک مقایسه وجود احساس سنگ در کفش شما است ، سنگی که بسیار آزار دهنده است و دائماً توجه شما را جلب می کند تا وقتی کفش خود را در آورده و آن را بردارید. برای کودکان یا بزرگسالان با حساسیت لمسی ، گاهی اوقات لمس روزمره است که مانند سنگ احساس می شود. این می تواند چیزی شبیه به برچسب در پشت تی شرت آنها یا احساس پارچه خاصی باشد. مغز آنها نمی تواند این احساس را نادیده بگیرد و آنها فقط باید از آن دور شوند ، به همان روشی که شما می خواهید سنگ را بردارید.

 

چگونه می توانم دریابم که خودم یا فرزندم تدافع لمسی دارد؟

در حال حاضر هیچ آزمایش رسمی مانند آزمایش خون یا اشعه ایکس وجود ندارد تا دریابد که فردی به لمس حساس است یا خیر. تدافع لمسی نیز یک تشخیص رسمی نیست که پزشک شما بتواند آن را تشخیص دهد. ممکن است با شرایط دیگری مانند اختلال اوتیسم یا آسپرگر بروز کند. همچنین می تواند در کنار سایر موارد مربوط به اختلال پردازش حسی رخ دهد. یک متخصص کاردرمانی بهترین فردی است که می توانید از آنها مشاوره بگیرید. آنها از پرسشنامه ها و مشاهدات استفاده می کنند تا تشخیص دهند که احتمالاً کودک یا بزرگسال تدافع لمسی دارد. پرسشنامه ای مانند مشخصات حسی ، نمره ای را برای نحوه پاسخ کودک یا بزرگسال به لمس به شما می دهد. درمانگر همچنین سؤالات فردی را بررسی خواهد کرد که آیا این موارد مربوط به حساسیت لمسی است یا خیر.

 

برای کمک به کودک یا بزرگسال با تدافع لمسی چه کاری می توانم انجام دهم؟

چه چیز دیگری را باید در نظر بگیرم؟ حساسیت لمسی اغلب می تواند در کنار دیگر مسائل حسی مانند حساسیت به صدا و مشکلات حسی داخل دهان رخ دهد. ما همچنین در این مقاله به بررسی چالش های رایج پردازش حسی می پردازیم.

 

آیا منابع بیشتری دارید؟ اگر با فرزندان کوچکتر یا کودکانی که سن آنها بین ۳ تا ۵ سال است ، کار می کنید ، ممکن است منابع گروه حسی ما را مفید بدانید. گروه حسی یک برنامه هفتگی گام به گام است که حساسیت لمسی ، توجه مشترک و گرفتن نوبت را هدف قرار می دهد. این یک منبع عالی برای معلمان کار با کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم یا تأخیر در رشد است که از بازی های کثیف اجتناب می کنند و علائم حساسیت لمسی را نشان می دهند.

ما این ایده ها را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و همچنین برای آگاهی بیشتر از اختلال پردازش حسی می توانید در دوره های ما شرکت کنید. همچنین می توانید در مورد حس لمس در دوره های ما ” آشنایی با پردازش حسی ” اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

 

References                          

Ayres, A.J. (1972). Sensory Integration and Learning Disorder

Lane, S. (2002). Chapter 4 Sensory Modulation in Sensory Integration Theory and Practice 2nd Edition by Bundy, Murry & Lane.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × دو =

× پشتیبانی 24 ساعته