کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

تعاملات اجتماعی ، حاکم بر هر جامعه ای در سراسر جهان است و نقش زیادی در زندگی روزمره ایفا می کند. افراد اوتیستیک جهان را به شکلی متفاوت پردازش می کنند زیرا درک اجتماعی غریزی نیست. مغز آنها مقادیر عظیمی از انرژی را برای مقابله با دیگران صرف می کند. هیچ جایی برای پردازش محیط اطراف خود یا درک افکار و احساسات خود باقی نمی گذارند. بسیاری از کودکان اوتیسم تعامل اجتماعی را متوقف می کنند ، در عوض با تمرکز بر روی یکسری رفتارهای تکراری و وسواسی احساس امنیت بیشتری دارند.

هر کودکی دائما در مورد بدن خود می آموزد. آنها تازه شروع به تجربه و درک افکار و احساسات خود می کنند. بدون اینکه توانایی برقراری ارتباط داشته باشند ، کودکان اغلب برای دفاع از خود احساس آسیب پذیری و شکست می کنند. تلاش برای پردازش همه چیزها به طور هم زمان در حالی که تلاش می کند بدن خود را بفهمد ، جای تعجب نیست که اضطراب در کودکان اوتیسم بیشتر است.

 

علائم رایج اضطراب عبارتند از:

نیاز به روتین مشخص ، دست و پنجه نرم کردن با تغییرات جزئی

مشکلات بیشتر در خواب

خلق و خوی تند (کج خلقی)

دوری کردن از تعاملات اجتماعی

رفتارهای وسواسی و تکراری (یعنی چیدن یا چرخاندن اشیاء)

افزایش تحریک شخصی (یعنی تکان دادن ، چرخش ، کف زدن)

صدمه به خود (مثلاً سر زدن ، خراشیدن یا گاز گرفتن دستها ، بازوها)

لیستی از علائم منحصر به فرد کودک را تهیه کنید که نشان می دهد احساس اضطراب دارند (نگرانی ، ترس و غیره). اطمینان حاصل کنید که در دسترس مربیان ، سرپرستان ، اعضای خانواده و دوستان نزدیک قرار گرفته است تا آنها بتوانند در اسرع وقت بتوانند در صورت نیاز کودک را حمایت کنند.

 

مداخله اولیه بهترین روش است.

مداخله زودهنگام می تواند برای اضطراب و شرایط استرس زا اعمال شود.هر چه کودک زودتر حمایت شود احساس امنیت بیشتری خواهد داشت و ترس او کمتر خواهد بود و کافی است متوجه شود که او تنها نیست.

 

محرک های اضطراب تحت شش دسته اصلی قرار می گیرد:

ترس های خاص

وسواس اجباری فکری (OCD)

اختلال اضطراب اجتماعی (آگورافوبیا)

اختلال اضطراب عمومی

اختلال اضطراب جدایی

اختلال وحشت (اضطراب و ترس ناگهانی)

 

محرک های روزمره مشترک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییرات روزمره (یعنی فعالیت منظم با دستورات کلامی کوتاه لغو شود ، دوستان در حال تغییر قوانین بازی در زمین بازی هستند)

تغییرات در محیط (یعنی جابجایی مبلمان ، تجهیزات جدید بازی ، تغییر کلاس ، تغییر محل سکونت)

موقعیت های اجتماعی ناآشنا (یعنی افراد جدید ، فعالیت گروهی جدید)

حساسیت های حسی (یعنی صداهای بلند یا غیر منتظره ، چراغ های روشن یا درخشان ، تماس جسمی غیر منتظره یا ناخواسته با دیگران ، تحریک با پوشاک ، بافت ها و سلیقه های غذایی عجیب یا جدید)

ترس از وضعیت روزمره ، فعالیت یا اشیاء (یعنی خوابیدن در رختخواب خود ، رفتن به توالت ، بالن ، جاروبرقی ، اتومبیل سواری)

 

محرک های هر کودک منحصر به فرد هستند و همیشه در هنگام رشد تغییر می کنند. در شروع یک مهمانی ، یک روز در مراقبت از کودک ، یک دوره جدید تحصیلی ، آنها هیجان زده می شوند ، اما بعد از چند ساعت ، روزها یا هفته ها (بسته به رویداد) تعامل اجتماعی مداوم ، ذهن آنها را خسته می کند . یک ذهن خسته تلاش می کند تا شرایط را به طور منظم تغییر دهد و تغییر کند و چیزهای کوچک باعث ایجاد احساسات عظیم می شوند.

محرک های کودک را به لیست علائم اضافه کنید و از طریق تنظیمات فعال اجتماعی آگاه باشید. تماشا کنید که چگونه تعاملات کودک تغییر می کند و سعی کنید قبل از سردرگم شدن ، اقدام کنید.

 

پشتیبانی با درک شروع می شود.به کودک بیاموزید که هنگام ترس و نگرانی علائم بدن خود را تشخیص دهد. با ترسیم منظره ای از بدن آن را بصورت بصری و واقعی ترسیم کنید و علائم آنها را به قسمت های مختلف (دست ، قفسه سینه ، معده) اضافه کنید. در هنگام اضطراب تعریق دست ها ، تنگی نفس ، افزایش ضربان قلب  ، لرزش بدن و غیره دیده می شود.هنگامی که کودک با علائم اضطراب آشنا شود راه هایی را برای آرامش خود در یک محیط امن و راحت شروع می کند.

 

راهکارهای مقابله با اضطراب:

برای چند لحظه چشم ها را ببندد.

نگه داشتن یا نگاه کردن به آیتم مورد علاقه

خواندن کتاب مورد علاقه

رفتن به یک منطقه آرام و امن به تنهایی

پریدن روی ترامپولین

دویدن در حیاط

نفس طولانی و عمیق

به آرامی تا عدد ۱۰ بشمارد

برای هر کدام تعداد مشخصی تعیین کنید

 

هر کودک متفاوت است.بعضی از آنها از فعالیت بدنی لذت می برند ، بعد از تخلیه انرژی احساس اطمینان و آرامش می کنند. دیگران با تنهایی و سکوت ذهن خود را آرام می کنند. کشف کنید چه چیزی برای فرزند شما مفید است و به آرامی آنها را راهنمایی کنید تا وقتی شروع به احساس اضطراب کرد ، آن را امتحان کند. استراتژی ها را به لیست علائم و محرک های منحصر به فرد اضافه کنید تا دیگران نیز به شما کمک کنند.

مدل سازی و تشویق انعطاف پذیری روشی اثبات شده برای آموزش مثبت بینی در مواقع چالش برانگیز است. تمرکز روی تلاش های انجام شده به جای نتیجه نهایی ، به کودک کمک می کند تا اطمینان داشته باشد که قدم های کوچک نیز دستاوردهای بزرگی است. در هنگام ناکامی ، فشارهایی را که به خود وارد می کنند ، کاهش می دهد.

 

آماده سازی به کودک کمک می کند تا خودش را کنترل کند.

ممکن است لازم باشد از برخی موقعیت ها اجتناب شود ، اما در سایر موارد می توانید برای آنها آماده شوید. هشدارهای پیشرفته در مورد برنامه ها و تعیین انتظارات واقع بینانه ، به کودک کمک می کند تا آنچه را که در آینده می آید کنترل کند. داستانهای اجتماعی و جدول زمانی بصری روشهای خوبی برای گذر از موقعیتها قبل از وقوع است. تصاویر هر مرحله به کودک اجازه می دهند تا برای تغییر بعدی آماده شود.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی در شریعتی و کلینیک گفتاردرمانی در شریعتی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی در جنت آباد و کلینیک گفتاردرمانی در جنت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × یک =

× پشتیبانی 24 ساعته