امروزه سکته مغزی تبدیل به یک عارضه بسیار خطرناک در دنیا تبدیل شده است که آمارهای آن روز به روز در حال افزایش است. گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد و در توانبخشی افرادی که به این عارضه مبتلا شده اند مفید واقع شود. گفتاردرمانی در سکته مغزی از جهات مختلف تاثیرگذار است که آشنایی با این موارد می تواند برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است خدمات گفتاردرمانی در سال های اخیر موفق شده است تا میزان بهبود در افرادی که به این عارضه مبتلا شده اند را به میزان زیادی افزایش دهد. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره این خدمات در درمان و مرکز توانبخشی سکته مغزی صحبت کنیم و اطلاعات مفید و کاربردی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

گفتاردرمانی در سکته مغزی

توانبخشی در سکته مغزی

افرادی که پس از تجربه سکته مغزی کمی بهبود پیدا می کنند معمولا آسیب های مغزی جدی را تجربه می کنند که ممکن است مشکلات و چالش هایی را برای آنها به وجود بیاورد. این افراد برای این که بتوانند بهبود پیدا کرده و استقلال خود را به دست بیاورند نیازمند توانبخشی هستند. بخش عمده ای از این توانبخشی نیز مربوط به خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی است که به این افراد کمک می کند تا بتوانند مهارت های زبانی و گفتاری خود را بازیابی کنند. ارائه برنامه های تمرینی و تخصصی به افرادی که دچار سکته مغزی شده اند می تواند به میزان زیادی در بهبود شرایط آنها کمک کننده باشد. البته این به شرطی است که برنامه های تمرینی گفتاردرمانی توسط دکتر متخصص گفتاردرمانی با تجربه و با دانش بالا به آنها ارائه شود.

مرکز گفتاردرمانی در سکته مغزی

کاربردهای مهم گفتاردرمانی در سکته مغزی

به طور کلی گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند در موارد زیر مفید و کاربردی باشد و کمک زیادی به افرادی که دچار سکته مغزی شده اند کند:

-ارزیابی اولیه مشکلات مربوط به بلع و ارتباط پس از مراحل حاد  سکته مغزی

-آموزش مراقبت های بهداشتی برای غربالگری

-ارائه خدمات توانبخشی طولانی مدت برای برطرف کردن مشکلات بلع و همینطور مشکلات زبانی و گفتاری

-ارائه خدمات مشاوره تخصصی به افراد همراه فردی که سکته مغزی کرده است برای تمرینات و استراتژی های روزانه درمانی

-بهبود شرایط صحبت کردن برای فردی که دچار سکته مغزی شده است.

-بهبود مشکلات غذا خوردن و بلع

کلینیک گفتاردرمانی در سکته مغزی

بهبود مهارت های ارتباطی از کاربردهای مهم گفتاردرمانی در سکته مغزی

یک سوم از افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده و سپس به میزان قابل توجهی درمان شده اند معمولا مشکلات ارتباطی گسترده ای را در این زمینه تجربه می کنند. مهم است که شما به خاطر داشته باشید مشکلات ارتباطی بر هوش افراد تاثیر خاصی نمی گذارند اما ممکن است درک آنچه که به آنها گفته می شود و همین طور بیان افکار توسط این افراد را کمی مشکل کند. علاوه بر این بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی شده اند بیان می کنند که مشکلات ارتباطی به میزان زیادی روی اعتماد به نفس و عزت نفس آنها نیز تاثیرگذار بوده است و اختلالاتی را در فعالیت های روزانه آنها به وجود آورده است. گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند به این افراد کمک کند تا به شکل بهتری با دوستان، همکاران و اعضای خانواده خود ارتباط بگیرند و مکالمات اجتماعی آنها را نیز بهبود می دهد.

بهترین مرکز گفتاردرمانی سکته مغزی

گفتار درمانی چگونه روی مهارت های ارتباطی افراد تاثیر می گذارد؟

خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند در موارد زیر به میزان زیادی به این افراد کمک کند:

-برطرف کردن مشکل در درک آنچه که توسط یک شخص بیان می شود.

-برطرف کردن مشکلاتی که در استفاده از کلمات و جملات در بیان آنچه که شخص می خواهد بیان کند.

-برطرف کردن مشکل در فکر کردن به کلماتی که قصد استفاده از آنها را دارید.

-مشکلات مربوط به خواندن و نوشتن

-برطرف کردن مشکلات ضعف عضلانی که ممکن است گفتار را نامفهوم و درک آن را سخت کند.

-مشکل در حرکت دادن عضلات به ترتیب صحیح برای صحبت کردن درست

یک گفتاردرمانگر در ابتدا برای ارائه خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی استراتژی را بر اساس شرایطی که فرد در آن قرار دارد و مشکلاتی که تجربه می کند تهیه می کند. در ادامه بر اساس این استراتژی راهکارهای درمانی روی فردی که دچار سکته مغزی شده است پیاده می شوند تا کم کم در شرایط فرد بهبود حاصل شود. علاوه بر این شرایط فرد نیز به طور منظم و در بازه های زمانی مشخص مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار می گیرد.

بهترین کلینیک گفتاردرمانی سکته مغزی

درمان مشکلات خوردن، آشامیدن و بلع در سکته مغزی

یکی از مهمترین مزایای خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی این است که این خدمات می توانند به میزان زیادی روی درمان مشکلات خوردن، آشامیدن و بلع نیز در این افراد تاثیرگذار باشند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است حدود ۷۸ درصد از افرادی که سکته مغزی را تجربه می کنند در ابتدا مشکلات بلع را تجربه می کنند. البته میزان و شدت این مشکلات کاملا به شرایط فرد بستگی دارد ولی تقریبا ۷۸ درصد از آنها سطحی از این مشکل را تجربه می کنند. این مشکل ممکن است باعث بروز چالش های جدی شود که از جمله آنها می توان به خطر سوء تغذیه، کم آبی، خفتگی و … اشاره کرد. خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کرده و شرایط بهتری را برای فرد ایجاد کند. متخصصان گفتاردرمانی می توانند سطح مشکلات فرد را ارزیابی کنند و بر این اساس راهکارهایی را برای بهبود مشکلات بلع در او ارائه دهند.

بهترین گفتاردرمان برای سکته مغزی

تمرینات تنفسی برای گفتاردرمانی در سکته مغزی

از دیگر علائم رایجی که معمولا افرادی که دچار سکته مغزی شده اند تجربه می کنند مشکلات تنفسی است. این افراد معمولا در زمان صحبت کردن نمی توانند تنفس خود را کنترل و تنظیم کنند و همین عامل نیز باعث می شود تا هم در تنفس و هم در صحبت کردن مشکلات و چالش های جدی را تجربه کنند. خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند به این افراد کمک کند تا تنظیم میزان تنفس در زمان صحبت کردن را بیاموزند و بتوانند کنترل آن را به دست بگیرند. انجام تمرینات تنفسی که توسط یک دکتر متخصص در حوزه گفتاردرمانی ارائه می شود می تواند شرایط بسیار بهتری را برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند فراهم کند. با استفاده از این تمرینات فرد می آموزد که چگونه جمله سازی کرده و چگونه تنفس خود را بر اساس جمله ای که در حال بیان آن است تنظیم کند. یک نکته بسیار مهم در این تمرینات این است که حتما باید به صورت مرتب و مداوم انجام شوند تا اثرگذاری مناسبی داشته باشند.

ارائه تمرینات تقویت زبان و گفتار در سکته مغزی

در بخش های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که افرادی که دچار سکته مغزی می شوند معمولا در زمینه زبان و گفتار مشکلات و چالش های متنوعی را تجربه می کنند. از جمله خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی می توان به ارائه تمریناتی جامع و کامل که بر اساس جدیدترین متدهای درمانی روز دنیا طراحی شده اند برای تقویت زبان و گفتار در این افراد اشاره کرد. این تمرینات شامل چندین بخش هستند. در بخش اول تقویت عضلاتی که در زمان صحبت کردن درگیر هستند در دستور کار قرار می گیرد تا فرد بتواند روی این عضلات کنترل کافی داشته باشد. در بخش دوم مهارت های زبانی و گفتاری مورد توجه قرار می گیرند و این مهارت ها در فرد تقویت می شوند تا فرد بتواند به خوبی صحبت کند.

سایر مزایای گفتاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند به افراد کمک کند تا صداهای مختلف را به شکل درستی ادا کنند و در این زمینه مشکلی نداشته باشند. این خدمات برای ادا کردن درست کلمات نیز می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. در این خدمات تمریناتی به فرد ارائه می شود که به او کمک می کند تا بتواند با سرعت بیشتری کلمات درست را بیان کند. مزیت مهم دیگری که خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی می تواند به همراه داشته باشد جمله سازی است که بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در این زمینه نیز مشکلات زیادی را تجربه می کنند.

بهترین مرکز گفتاردرمانی در سکته مغزی

اگر شما هم به دنبال بهترین و باکیفیت ترین خدمات گفتاردرمانی در سکته مغزی هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدماتی که ما در کلینیک تخصصی خود به شما ارائه می دهیم استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید. این خدمات با مناسب ترین هزینه ممکن به شما ارائه می شود و به همین علت نیز نیازی نیست تا شما هزینه زیادی را برای درمان افرادی که دچار سکته مغزی شده اند بپردازید. علاوه بر این تجربه و دانش متخصصان ما بسیار بالا است و همین عامل نیز کیفیت خدماتی که شما دریافت می کنید را تضمین می کند. ما در کلینیک تخصصی گفتاردرمانی خود از بهترین متدها و جدیدترین تکنولوژی ها در این زمینه بهره می بریم.

 

مقاله های مرتبط

سکته مغزی چیست؟

دیزآرتری چیست؟

آپراکسی چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

میوپاتی چیست؟

آتاکسی چیست؟

دیستونی چیست؟

آنسفالیت چیست؟

تومور مغزی چیست؟

آسیب دیدگی سر چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری نورون حرکتی چیست؟

بیماری کندی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

تاخیر تکاملی چیست؟

کاردرمانی در سالمندان

گفتاردرمانی در فلج مغزی

سندروم گیلن باره چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × یک =

× پشتیبانی 24 ساعته