حس عمقی چیست و چه معنایی برای فرزندم دارد؟ حس عمقی به آگاهی بدن ما در فضا اشاره دارد مانند اینکه چگونه در محیط خود حرکت می کنیم یا حتی موقعیت بدنمان را در یک مکان درک می کنیم. بلند کردن، هل دادن و کشیدن وزنه همه روش‌های دریافت ورودی حس عمقی هستند. این فعالیت‌ها به درک بهتر بدن و محیط اطرافمان کمک می کنند.

همانطور که ما درگیر فعالیت هایی هستیم که ما را ملزم به بلند کردن، فشار دادن و کشیدن می کند، خواه وزن بدن خودمان باشد یا وزن اضافی اشیاء، ما آگاهی بیشتری از بدن خود بدست می آوریم و می توانیم با هماهنگی بیشتری در محیط های روزمره خود حرکت کنیم. به نوبه خود این به کودکان اجازه می دهد تا در انجام کارهای روزانه، مشارکت در بازی با همسالان و احساس موفقیت در موقعیت های مختلف، مستقل تر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. سیستم‌ حس عمقی به ما کمک می‌کنند تا فشاری را که در انواع فعالیت‌های روزانه احساس و اعمال می‌کنیم، تشخیص داده و کنترل کنیم. با کنترل بیشتر، می‌توانیم در حرکات، تعاملاتمان با دیگران و نحوه عملکردمان در طول روز بهتر عمل کنیم.

با تکمیل فعالیت‌هایی که شامل ورودی حس عمقی از جمله فشار عمیق، تمرینات سنگین یا مقاومتی و ورزش‌های قلبی عروقی است ما نسبت به خود و فضاهای اطراف خود و دیگران آگاهی پیدا می‌کنیم. به عنوان مثال اگر کودک شما اغلب به اشیاء برخورد می کند به نظر می رسد بیش از حد پرانرژی است یا خشن بازی می کند، می تواند از طریق ورودی حس عمقی آگاهی و کنترل بیشتری بر روی حرکت خود بدست بیاورد. با این حال ورودی حس عمقی اضافی برای همه مفید است.

تمرین های حس عمقی در خانه

مزایای ورودی حس عمقی

مزایای ورودی حس عمقی بسیار فراتر از کنترل حرکت بدن ما است. علاوه بر این با کنترل بیشتر بر بدن خود ما:

  • آگاهی بدن و خودآگاهی بیشتری داشته باشیم که برای خود تنظیمی بسیار مهم است.
  • می توانیم بهتر تمرکز کنیم و توجه را برای مدت طولانی تری حفظ کنیم که برای یادگیری مفید است.
  • می توانیم بهتر ارتباط برقرار کنیم که به ما امکان می دهد مهارت ها و روابط اجتماعی ایجاد کنیم.
  • برای رفاه کلی احساس سازماندهی و تعادل بیشتری داشته باشیم.

مزایای ورودی حس عمقی در خانه

فعالیت های حس عمقی خانه

با وجود مزایای جامع مشارکت در فعالیت های حس عمقی، دلیلی وجود ندارد که آنها را به چند بار در هفته در طول جلسات درمانی محدود کنید. چندین راه آسان برای تقویت سیستم حس عمقی کودک در خانه با وسایلی که دارید، وجود دارد. در واقع ممکن است قبلاً برخی از این فعالیت‌ها را انجام می‌دادید و به مزایای حس عمقی پی نبرده‌اید.

۱. یک کارواش و سایر کارهای خانگی مختلف داشته باشید.

به فرزندتان کمک کنید «کارواش» خودش را برای وسیله نقلیه شما باز کند. کودک شما از حمل شلنگ سنگین، فشردن صابون و فشار دادن محکم به ماشین برای اطمینان از خشک شدن کامل آن لذت خواهد برد. او همچنین وقتی متوجه شود که شما چقدر برای داشتن یک ماشین تمیز و درخشان سپاسگزار هستید احساس قدردانی و موفقیت خواهد کرد. علاوه بر کارواش، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کودکتان در خانه کمک کنید تا ورودی‌های حس عمقی مورد نیاز خود را دریافت کند. این موارد ممکن است به شرح زیر باشد:

  • شستشوی پنجره ها و میزها
  • حمل مواد غذایی از ماشین
  • حمل بارهای لباسشویی از ماشین لباسشویی و خشک کن
  • با جاروبرقی تمیز کردن
  • با جاروی دستی تمیز کردن

اینها همه فعالیت هایی هستند که نیاز به کشیدن، هل دادن یا حمل وزن اضافی دارند. آنها به راحتی در زندگی روزمره گنجانده می شوند و به کودک شما کمک می کنند تا خود را تنظیم کند.

۲. بازی پیدا کردن و حمل کردن، اشیاء را انجام دهید.

وسایل مختلف را در اطراف خانه، داخل یا بیرون اتاق ها پنهان کنید و از کودکتان بخواهید در حالی که کوله پشتی دارد یا واگن اسباب بازی را می کشد، آنها را پیدا کند. همانطور که او هر مورد را پیدا می کند، آن را در کوله پشتی یا واگن خود قرار دهید و با ادامه جستجو به بار اضافه می شود. کشیدن یک واگن یا پوشیدن یک کوله پشتی سنگین، مقاومت را افزایش می دهد و به همه عضلات و مفاصل او آگاهی می بخشد، در حالی که کودک سرگرم بازی است.

شما می توانید چالش را با گسترش محیط بازی و اضافه کردن اشیاء دیگر افزایش دهید. همچنین می‌توانید از فرزندتان بخواهید که از یک آیتم به آیتم دیگر بدود، مدت زمانی را که طول می‌کشد برای یافتن همه آیتم‌ها پیگیری کنید یا با شخص دیگری مسابقه دهید و چالش دیگری را اضافه کنید.

بهترین تمرین های حس عمقی

۳. باغبانی کنید یا در برف بازی کنید.

در تابستان، باغبانی یک گزینه عالی است که شامل کاشت، مراقبت از گیاهان و برداشت می باشد. باغبانی یک فرآیند طولانی است که شامل فرصت‌های متعددی برای ورودی حس عمقی است. به عنوان مثال هنگام کاشت، کودک شما می تواند حفره ها را حفر کند، سطل های خاک را حمل کند، ابزار باغبانی را از یک طرف حیاط به طرف دیگر منتقل کند یا خاک سرگردان را به داخل بستر گیاه برگرداند. برای مراقبت از گیاهان، کودک شما به طور مداوم شلنگ سنگین را برای آبیاری گیاهان می کشد و می تواند به کندن علف های هرز کمک کند. وقتی زمان برداشت فرا می رسد، کودک می تواند گل، میوه و سبزیجات را از باغ خانواده شما بچیند.

فرآیند باغبانی یک تمرین مناسب برای سیستم حس عمقی است، زیرا شامل بلند کردن، کشیدن و هل دادن اجسام سنگین است اما همچنین باید کودک فشار خود را هنگام دست زدن به گیاهان تشخیص داده و کنترل کند. به عنوان مثال کودک شما می تواند به آرامی گیاهان را از گلدان های اولیه خود خارج کند، نه اینکه با نیروی زیاد یا خیلی کم بکشد.

در یک سناریوی ایده آل، پس از چند هفته، فرزند شما مقدار زیادی برداشت خواهد داشت و پاداش تلاش های خود را خواهد دید. صرف نظر از این، او تجربه ارزشمندی در کاشت و مراقبت از باغ خواهد داشت. ناگفته نماند، تحقیقات نشان می دهد که زمان صرف شده در طبیعت به طور مستقیم با بهبود تمرکز، خلق و خوی و تفکر انعطاف پذیر کودک شما و خودتان نیز مرتبط است.

با این حال در ماه های زمستان فعالیت های دیگری وجود دارد که امکان پذیرتر است. پارو کردن برف، ساختن گلوله های برفی و آدم برفی و ساختن فرشته های برفی، همه فعالیت هایی هستند که مملو از ورودی های حس عمقی هستند و می توانند هوای سرد را در خود جای دهند. اگر به تپه دسترسی دارید، سورتمه زدن و کشیدن سورتمه به بالای تپه گزینه عالی دیگری است. این فعالیت ها به بلند کردن و کشیدن سنگین نیاز دارند و لباس اضافی به تنهایی فشار عمیق تری به سیستم حس عمقی کودک شما می افزاید.

فعالیت های حس عمقی

۴. یک ساندویچ درست کنید.

مواقعی هست که کودک شما از قبل بی نظم به نظر برسد یا انرژی لازم برای انجام و هماهنگی یک فعالیت حس عمقی کامل را نداشته باشد. مشکلی نیست همه ما گاهی اوقات چنین احساسی داریم و حتی اگر شما به طور فعال ورودی حس عمقی را ارائه دهید، باز هم می تواند به همان اندازه برای فرزند شما موثر باشد.

برای اینکه این زمان‌ها سرگرم‌کننده‌تر شود با قرار دادن فرزندتان بین دو کوسن یا بالش مبل، یک ساندویچ درست کنید و وزن بدن خود را از میان بالش‌ها فشار دهید. شما همچنین می توانید این کار را با یک بالش انجام دهید و در صورت تحمل روی تنه، بازوها و پاهای فرزندتان کار کنید. علاوه بر این می توانید با پیچاندن آنها در یک پتو و در آغوش گرفتن آنها با کودک خود یک ساندویچ درست کنید.

این فعالیت‌ها به‌خاطر فشار عمیقی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند به‌ویژه تنظیم‌کننده باشند. زمانی که کودک شما برای آرام کردن بدنش به کمک بیشتری نیاز دارد از این فعالیت ها استفاده کنید مانند زمانی که به نظر می رسد انرژی بیشتری نسبت به حالت عادی دارد یا قبل از خواب مناسب است.

مرکز تخصصی یکپارچگی حسی

۵. چالش قدرت فوق العاده

هر چه بیشتر در مورد این فعالیت هیجان زده باشید، کودک شما هیجان بیشتری خواهد داشت. برای چالش قدرت فوق العاده، چندین ایستگاه راه اندازی کنید و از کودک خود بخواهید در آن ها پیشرفت کند (شبیه به یک مسیر با مانع). می توانید با دو یا سه ایستگاه شروع کنید و به هر تعداد که می خواهید برسید. برخی از ایده ها برای ایستگاه ها عبارتند از:

  • فشار روی زمین یا روی دیوار (دیوار را به مدت ۱۰ ثانیه فشار دهید)
  • پرش با یک یا و دو پا
  • راه رفتن به شکل حیوانات (خرس، خرچنگ، پرش قورباغه) انجام دهید.
  • بدوید، جست و خیز کنید، یا تاخت بروید (در صورت نیاز می توانید یک کوله پشتی برای وزن اضافی اضافه کنید).
  • روی شکم دراز بکشید و بدن خود را روی تخته اسکوتر بکشید (در صورت امکان فقط با استفاده از بازوها حرکت کنید).
  • اشیاء سنگین را بردارید و آنها را در مکانی متفاوت قرار دهید مانند قرار دادن اسباب‌بازی‌ها در یک سطل در طرف دیگر اتاق
  • برای بازی طناب کشی با کودک خود از طناب، پتو یا ملحفه استفاده کنید.
  • ژست های یوگا (سگ رو به پایین، کبری، پل و غیره) را برای مدت معینی نگه دارید (معمولا بین ۵ تا ۲۰ ثانیه).
  • با فوت کردن حباب درست کنید، سپس بدوید و بپرید تا همه آنها را قبل از اینکه به زمین برسند، بترکانید.
  • یا هر چیز دیگری که فکرش را بکنید نیازمند هل دادن، کشیدن یا بلند کردن است.

این پنج فعالیت فقط شروع کارهایی هستند که می توانید بدون تجهیزات اضافی در خانه انجام دهید. در حالی که کودک شما ممکن است فکر کند که شما در هنگام شرکت در این فعالیت ها به سادگی بازی می کنید، ورودی حس عمقی که کودک شما دریافت می کند به او کمک می کند تا احساس سازماندهی، تمرکز و آمادگی برای انجام آن روز داشته باشد.

با مرکز تخصصی کاردرمانی تهران تماس بگیرید تا در مورد خدمات ما و نحوه کمک به شکوفایی و رشد فرزندتان بیشتر بدانید.

 

مقاله های مرتبط

اوتیسم و بیش حسی

حس لامسه چیست؟

تدافع لمسی چیست؟

اختلال تشحیص حسی

حس عمقی چیست؟

سیستم دهلیزی چیست؟

اختلال حرکتی مبتنی بر حس

خود تنظیمی حسی چیست؟

اختلال پردازش دیداری

علائم اختلال پردازش دیداری

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟ 

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

اختلال مدولاسیون حسی چیست؟

درمان اختلال پردازش شنوایی

حساسیت شنیداری چیست؟

حس شنوایی و پردازش حس شنیداری

علائم مسائل حسی در کودکان

صندلی و کوسن های حسی

رژیم حسی درمانی در کودکان

رژیم حسی برای اوتیسم

تاثیر رژیم حسی در اوتیسم

درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم

تمرین های سیستم دهلیزی در خانه

اختلال پردازش حسی و ناتوانی یادگیری

یکپارچگی حسی: ۴ سطح یکپارچگی حسی که از “ترافیک حسی” در مغز جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 − شش =

× پشتیبانی 24 ساعته