تشخیص بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) برای پزشکان می تواند چالش برانگیز باشد. هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند ثابت کند که به بیماری ام اس مبتلا هستید و بسیاری از بیماری ها علائمی دارند که به نظر می رسد مانند ام اس باشد. دکتر متخصص مغز و اعصاب، بهترین دکتر متخصص ام اس برای تشخیص این بیماری است. آنها از شما می پرسند که چه احساسی دارید و به شما کمک می کنند بفهمید آیا علائم شما به این معنی است که ام اس دارید یا مشکل دیگری دارید. در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی های یک دکتر متخصص خوب در زمینه ام اس بپردازیم.

بهترین دکتر متخصص ام اس در تهران

بهترین دکتر متخصص ام اس به دنبال چه چیزی است؟

تشخیص بیماری ام اس ممکن است مدتی طول بکشد و چندین آزمایش انجام شود. بیماری زمانی شروع می شود که شما یا پزشکتان متوجه علائم یا نشانه های خاصی می شوید که می تواند ام اس باشد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در پوست (معمولاً دست‌ها یا پاها)

-ضعف غیرمعمول در بازوها، پاها یا انگشتان دست

-گفتار نامفهوم

-تلوتلو خوردن یا مشکل در راه رفتن

-دوبینی یا از دست دادن رنگ

-برق زدن چشم که دیگران نمی توانند آنرا ببینند.

-درد چشم که با حرکت بدتر می شود.

هنگامی که برای اولین بار متوجه این علائم شدید پزشک باید دلایل دیگری مانند سکته مغزی، تومور مغزی یا فشار بر نخاع را بررسی کند. اگر علائم بیش از دو روز طول بکشد حتی اگر به خودی خود از بین بروند، ممکن است زمان مراجعه به دکتر متخصص مغز و اعصاب متخصص در ام اس برای تسریع تشخیص و شروع درمان فرا رسیده باشد. اگر پزشکان شما به ام اس مشکوک باشند به دنبال علائم و نشانه های دیگری هستند که نشان دهنده ام اس هستند. برای تشخیص نهایی ام اس، آنها از چندین ابزار برای انجام سه کار استفاده خواهند کرد:

-هر شرایط دیگری را که می تواند باعث علائم شما شود را رد کند.

-حداقل دو نقطه روی مغزتان آسیب دیده باشد.

-ثابت کنید آسیب در مقاطع مختلف زمانی اتفاق افتاده است.

ابزار تشخیص بیماری ام اس چیست؟

بهترین دکتر متخصص ام اس با پرسیدن سابقه پزشکی و علائم شما شروع می کند. آنها همچنین چند آزمایش انجام می دهند تا ببینند مغز و نخاع شما همانطور که باید کار می کنند یا خیر. که شامل:

-ام آر آی: این آزمایش تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد تا مغز شما را دقیق تر ببیند. آنها می توانند تغییرات ناشی از مولتیپل اسکلروزیس مانند علائم التهاب در قسمت های عمیق مغز یا نخاع را ببینند.

اما افراد مسن یا مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت نیز می‌توانند همین نوع لکه‌ها را در MRI مغز داشته باشند. بنابراین دکتر متخصص اطلاعات دیگری از جمله علائم شما را به همراه نتایج اسکن یا بهبود ضایعات قبل از تشخیص را در نظر می گیرد. همچنین نتیجه MRI که می گوید همه چیز طبیعی است، ام اس را رد نمی کند. شما می توانید یکی از تعداد کمی از افرادی باشید که ضایعاتی در مکان هایی دارند که اسکن نمی تواند آنرا نشان دهد.

-لومبار پانکچور: این آزمایش، که ممکن است آن را مایع مغزی نخاعی نیز بشنوید، مایعی را که از ستون فقرات شما عبور می‌کند بررسی می‌کند. پزشکان از آن برای جستجوی سطوح بالای پروتئین و سایر موادی که نشانه بیماری هستند، استفاده می کنند. می تواند به تشخیص ام اس کمک کند، اما این نیز اثبات مطلق نیست.

-آزمایش خون: با آزمایش خون نمی توان بیماری ام اس را تشخیص داد، اما پزشک از این آزمایش برای یافتن موادی در خون شما استفاده می کند که به بیماری ام اس اشاره دارد. مهمتر از همه، آنها می توانند به پزشک شما کمک کنند شرایطی را که شبیه ام اس هستن، رد کند.

-معاینه چشم: معاینه چشم می‌تواند مشکلاتی را که گاهی اوقات بیماری ام‌اس ایجاد می‌کند نشان دهد. پزشکتان بررسی خواهد کرد که چقدر می‌توانید جزئیات را از دور ببینید، میدان دید، قدرت عضلانی چشم و فشار داخل کره چشم و موارد دیگر را ببینید. شرایط احتمالی مرتبط با ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نوریت بینایی: آسیب به عصب بینایی که اغلب باعث درد و همچنین نقاط کور احاطه شده توسط نواحی با دید طبیعی می شود.
  • نیستاگموس: چشم ها بدون تلاش آگاهانه به طور ریتمیک به جلو و عقب یا بالا و پایین حرکت می کنند. ممکن است به دلیل آسیب عصبی به ویژه در ساقه مغز یا مخچه باشد.
  • دوبینی: دوبینی که به دلیل آسیب به مسیرهای عصبی کنترل کننده چشم اتفاق می افتد. دوبینی می تواند یکی از علائم اولیه ام اس باشد.

-آزمایش پتانسیل برانگیخته: اگر علائم غیرعادی دارید، پزشک ممکن است این کار را برای بررسی عملکرد عصبی شما انجام دهد. این آزمایش از الکترودهایی برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی در نواحی از مغز شما استفاده می کند که توسط لمس، صدا یا نور ایجاد می شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که به یک الگوی روی صفحه نگاه می‌کنید، به صداهای کلیک گوش می‌دهید یا پالس‌های الکتریکی روی بدنتان می‌افتد.

معیارهای مک دونالد برای تشخیص ام اس چیست؟

معیارهای مک دونالد که به نام متخصص مغز و اعصاب ایان مک دونالد نامگذاری شده است، اقداماتی هستند که با هدف کمک به پزشکان در تشخیص دقیق تر و سریعتر بیماری ام اس انجام می شود. طبق آخرین تحقیقات، اولین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، آنها چندین بار تجدید نظر شده اند. برای تشخیص بیماری ام اس تحت این معیارها، پزشکان به شواهدی نیاز دارند که نشان دهد شما در بیش از یک قسمت مجزا از سیستم عصبی خود آسیب دیده اید. همچنین باید علائم معمول ام اس را داشته باشید. این علائم باید حداقل ۲۴ ساعت (نه لزوماً به طور مداوم) در زمانی که شما تب یا عفونت نداشتید، ادامه داشته باشد.

شواهد باید نشان دهند که این آسیب در طول زمان اتفاق افتاده و مربوط به اعصاب درگیر در حمله ام اس است. این می تواند به این معنی باشد که شما دو حمله جداگانه ام اس را با حداقل ۳۰ روز فاصله داشته اید. اما اگر MRI نشان دهد که شما ضایعات ام اس را دارید که زودتر در ناحیه خاصی از مغز شما رخ داده است، تشخیص داده می شود. معیارهای مک دونالد این موارد را در نظر می گیرند:

-علائم شما

-چند حمله داشته اید.

-نتایج آزمایشات تصویربرداری مانند ام آر آی

-یافته های توموگرافی انسجام نوری، که شبکیه شما را بررسی می کند.

-نتایج سایر آزمایش‌ها مانند آزمایش‌هایی که روی مایع مغزی نخاعی شما پس از لومبار پانکچور انجام می‌شود.

سایر علل احتمالی وضعیت شما نیز باید رد شده باشند.

پس از تشخیص بیماری ام اس

ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا متوجه شوید که به بیماری ام اس مبتلا هستید. اگر سال ها یا ماه ها منتظر بوده اید، این خبر ممکن است آرامش بخش باشد یا ممکن است یک شوک بزرگ باشد. در هر صورت، نگرانی هایی در مورد اینکه این بیماری برای زندگی و خانواده شما چه معنایی دارد، خواهید داشت و این مسئله کاملا قابل درک است. با دیگران، دوستانتان، پزشکتان و یک گروه پشتیبانی یا یک مشاور درباره احساسات خود صحبت کنید. تیم مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند به شما کمک کند بهترین راه‌های درمان بیماری خود را انتخاب کنید و روزانه با آن زندگی کنید. بیماری ام اس روی همه افراد متفاوت است، بنابراین آنچه برای یک فرد مبتلا به این عارضه موثر است ممکن است برای شما بهترین گزینه نباشد.

بهترین درمان ها برای بیماری ام اس

تشخیص مولتیپل اسکلروزیس می تواند زمان طاقت فرسایی برای شما و عزیزتان باشد و پیدا کردن بهترین دکتر متخصص ام اس اولین قدم در این سفر طولانی است. برخی از متخصصان مغز و اعصاب تا حد زیادی به داروهای اصلاح کننده بیماری تکیه می کنند و هر بیمار جدیدی را با دارو درمانی درمان می کنند. دیگران رویکردی جامع‌تر دارند و حمایت روان‌شناختی، راهنمایی‌های تغذیه‌ای، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی را توصیه می کنند. حتی ممکن است به شما کمک کنند از گزینه‌های طب مکمل و جایگزین مانند یوگا، مدیتیشن و موارد دیگر استفاده کنید.

درمان توانبخشی در ام اس

کاردرمانی در بیماری ام اس