ترمور اساسی یا اسنشیال ترمور یک اختلال عصبی است که با لرزش غیرقابل کنترل یا لرزش در قسمت های مختلف و در سمت های مختلف بدن مشخص می شود. مناطق آسیب دیده اغلب شامل دست ، بازو ، سر ، حنجره (جعبه صدا) ، زبان و چانه است. قسمت های پایینی بدن به ندرت مبتلا می شود.

ترمور اساسی یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست ، مگر اینکه مانع از مهارتهای مراقبت شخصی شود. بیشتر افراد قادر به زندگی عادی با این شرایط هستند گرچه ممکن است فعالیتهای روزمره مانند غذا خوردن ، لباس پوشیدن یا نوشتن را با مشکل روبرو کنند. فقط در زمانهایی که لرزش شدید می شود باعث ناتوانی می شود.

 

چه عواملی باعث ایجاد لرزش می شوند؟

هنوز علت واقعی ترمور اساسی درک نشده است ، اما تصور می شود که فعالیت الکتریکی غیر طبیعی مغز باعث ایجاد لرزش می شود که از طریق تالاموس پردازش می شود. تالاموس ساختاری در اعماق مغز است که فعالیت عضلات را هماهنگ و کنترل می کند.

ژنتیک مسئول ایجاد ترمور اساسی در نیمی از افراد مبتلا به این بیماری است. کودکی که از والدین مبتلا به ترمور اساسی متولد می شود ، ۵۰٪ احتمال ارث بردن ژن مسئول را دارد ، اما ممکن است در واقع هرگز علائم را تجربه نکند. اگرچه ترمور اساسی در افراد مسن شایع تر است و با افزایش سن علائم آن بیشتر می شود ولی لازم به ذکر است که این بخشی از روند پیری طبیعی نیست.

 

چه کسی دچار لرزش اساسی می شود؟

ترمور اساسی شایعترین اختلال حرکتی است که تا ۱۰ میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند.در حالی که ترمور اساسی در هر سنی ممکن است رخ دهد ولی اغلب در دوران نوجوانی یا در سنین میانسالی (بین ۴۰ تا ۵۰ سال) برای اولین بار اتفاق می افتد.

 

علائم ترمور اساسی چیست؟

علائم اصلی مرتبط با لرزش اساسی شامل موارد زیر است:

۱. لرزش غیرقابل کنترل که برای مدت زمانی کوتاه اتفاق می افتد.

۲. لرزش صدا

۳. تکان دادن سر

۴. لرزش هایی که در دوره های استرس عاطفی بدتر می شوند.

۵. لرزش هایی که با حرکت هدفمند بدتر می شوند.

۶. لرزشی که با استراحت کم می شوند.

۷. مشکلات تعادلی (در موارد نادر)

 

لرزش غیرقابل کنترل بوسیله ترمور اساسی ایجاد می شود فقط مختص این شرایط نیست. بسیاری از عوامل یا بیماریهای مختلف همچنین می توانند منجر به ترمور شوند که شامل بیماری پارکینسون ، مولتیپل اسکلروزیس ، خستگی پس از ورزش ، پریشانی عاطفی شدید ، تومورهای مغزی ، برخی داروهای تجویزی ، ناهنجاری های متابولیک و الکل یا ترک دارو می باشد.

 

آیا لرزش ضروری می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش دهد؟

ترمور اساسی با سایر بیماری ها در ارتباط است. سایر اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون با ترمور اساسی همراه بوده است. برخی از گزارش ها همچنین ترمور اساسی را با سردردهای میگرنی مرتبط کرده اند. افراد مبتلا به ترمور اساسی همچنین ممکن است در معرض خطر ابتلا به زوال عقل (به ویژه بیماری آلزایمر) باشند.

داروهایی که برای معالجه Essential Tremor استفاده می شوند نیز ممکن است خطر افسردگی فرد را افزایش دهند. برخی از متخصصان همچنین احساس می کنند که خطر ابتلا به بیماری پارکینسون برای مبتلایان به ترمور اساسی وجود ندارد. در بعضی از افراد که تشخیص ترمور اساسی  داده می شوند در ابتدا به اشتباه تشخیص داده می شوند و متعاقباً معلوم می شود که بیماری آنها پارکینسون است.

 

چگونه لرزش ضروری تشخیص داده می شود؟

پزشک یا دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب معمولاً می تواند براساس علائم گزارش شده و معاینه کامل عصبی ، لرزش اساسی را تشخیص دهد. آزمایش خون ، ادرار و آزمایش خاصی برای تشخیص ترمور اساسی وجود ندارد. به عنوان بخشی از معاینه ، پزشک شما ممکن است علل دیگری از لرزش ، مانند بیماری تیروئید ، مصرف بیش از حد کافئین یا عوارض جانبی دارو را در نظر بگیرد.

 

چگونه ترمور اساسی درمان می شود؟

لرزش اساسی خفیف ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. با این حال اگر ترمور اساسی در عملکرد شما اختلال ایجاد کند یا اگر آن را از نظر اجتماعی غیرقابل قبول بدانید ، درمانی وجود دارد که ممکن است علائم را بهبود بخشد. درمان ممکن است شامل داروها یا جراحی باشد.

داروها: داروهای خوراکی می توانند شدت لرزش اساسی را کاهش دهند. داروها شامل Inderal ، Mysoline ، Neurontin و Topamax از دیگر گزینه های دارویی شامل آرامش دهنده های Ativan ، Klonopin ، Valium و Xanax هستند. تزریق بوتاکس نیز ممکن است یک گزینه درمانی باشد. این روش درمانی برای لرزش های صوتی و سر موثر بوده است.

جراحی: تحریک عمیق مغزی (DBS) با وجود درمان دارویی یک گزینه درمانی از طریق جراحی برای مبتلایان به لرزش شدید است. DBS شامل پیوند جراحی از پیوندهای الکتریکی به داخل تالاموس است. این ناحیه ای در اعماق مغز است که فعالیت عضلات را کنترل و هماهنگ می کند که به نظر می رسد در افراد مبتلا به ترمور اساسی تحت تاثیر قرار می گیرد.

سونوگرافی متمرکز با شدت بالا: از تصاویر رزونانس مغناطیسی (MRI) برای متمرکز کردن سونوگرافی در از بین بردن بافت در تالاموس استفاده می کند. بیماران در کل درمان بیدار و پاسخگو هستند.

توانبخشی: یکی از درمان های موثر استفاده از خدمات کاردرمانی در ترمور اساسی می باشد.

 

آیا می توان از ترمور اساسی جلوگیری کرد؟

از آنجا که ما علت دقیق ترمور اساسی را نمی دانیم ، در حال حاضر هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. با این وجود دانستن اینکه ترمور اساسی پیوند ژنتیکی دارد ، ما را در جستجوی روشهای درمانی مؤثر و در نهایت راههای پیشگیری از آن بیشتر می کند.

 

آیا می توان ترمور اساسی را درمان کرد؟

هیچ درمانی برای ترمور اساسی وجود ندارد ، اما درمان هایی برای رهایی از علائم آن وجود دارد و ممکن است در بهبود کیفیت زندگی مفید باشد. اینها شامل داروها و جراحی هایی است که لرزش را کاهش می دهد. اما همه روشهای درمانی  برای هر فرد مبتلا به ترمور اساسی مؤثر نیست. پزشک شما یک برنامه درمانی اختصاصی ، از جمله کاردرمانی ، فیزیوتراپی و برخی از تغییرها در شیوه زندگی را توصیه می کند که می تواند به کاهش لرزش شما کمک کند.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان ترمور اساسی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد ، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه ترمور اساسی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان توانبخشی ترمور اساسی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با کلینیک توانبخشی ترمور اساسی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید. شرایط و امکانات ذکر شده این مرکز را بعنوان یکی از بهترین مراکز توانبخشی ترمور اسنشیال در تهران معرفی می نماید بصورتیکه از تمام نقاط ایران جهت تشخیص و درمان فرزند خود با ترمور اسنشیال به این مرکز مراجعه می کنند.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی ترمور اسنشیال: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک ترمور اساسی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی ترمور اسنشیال: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک ترمور اساسی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، یافت آباد ، شهریار ، اسلام شهر و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی ترمور اسنشیال:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مراکز توانبخشی مرتبط:

بهترین مرکز توانبخشی سکته مغزی

بهترین مرکز توانبخشی پارکینسون

بهترین مرکز توانبخشی ضربه مغزی

بهترین مرکز توانبخشی تومور مغزی

بهترین مرکز توانبخشی بیماری ام اس

بهترین مرکز توانبخشی آنسفالیت

بهترین مرکز توانبخشی میوپاتی

بهترین مرکز توانبخشی دیستروفی عضلانی

بهترین مرکز توانبخشی هیدروسفالی

بهترین مرکز توانبخشی میکروسفالی

بهترین مرکز توانبخشی سندروم داون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − یک =

× پشتیبانی 24 ساعته