اگر شما هم به دنبال یک کلینیک خوب برای درمان اختلال شکاف لب و کام (لب شکری) نوزادان و کودکان هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مراکز ما (کلینیک گفتاردرمانی شرق تهران و مرکز گفتاردرمانی غرب تهران) نیز بهره مند شوید. ما از بهترین و با تجربه ترین متخصص ها در زمینه درمان گفتاردرمانی شکاف لب و کام کمک می گیریم و همین عامل نیز باعث می شود تا شما بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

شکاف لب و کام چیست؟

اختلال شکاف لب و کام در نوزادان و کودکان که اصطلاحا به آن لب شکری نیز گفته می شود زمانی رخ می دهد که بافت های دهان یا لب در مراحل اولیه رشد جنین به درستی شکل نگرفته باشند. شکاف کام در واقع حفره ای در سقف دهان کودک است به طوری که بین حفره بینی و دهان ارتباط وجود دارد. شکاف لب زمانی رخ می دهد که لب های بالایی به هم نپیوندند و شکافی در لب باقی بماند. شکاف لب و کام می تواند در یک نوزاد تازه متولد شده با هم یا جدا از هم رخ دهد. اگر کودکی فقط شکاف لب داشته باشد به طور کلی هیچ مشکلی در تغذیه یا گفتار نخواهد داشت ولی اگر کودک دچار اختلال شکاف کام شود در صورتی که شکاف با جراحی ترمیم نشود به زودی برای تغذیه با مشکل مواجه خواهد شد. اغلب کودکان مبتلا به شکاف کام (حتی اگر ترمیم شده باشد) در گفتار نیز مشکلاتی دارند.

گفتاردرمانی در شکاف کام و لب

ویژگی های رایج و مشترک بین شکاف لب و کام چیست؟

نوزادان مبتلا به شکاف کام معمولا در مکیدن و عمل بلع دچار مشکل می شوند چرا که قادر نیستند تا دهان خود را به طور کامل روی سینه مادر قرار دهند و فشار و مکش مورد نیاز برای مکیدن را تولید کنند. همین عامل نیز باعث می شود تا در شیر خوردن با مشکلات متعددی مواجه شوند.

شکاف لب می تواند روی ظاهر کودک تاثیر زیادی بگذارد و حتی در صورت ترمیم نیز کودک همچنان جای زخم را روی صورت خود خواهد داشت. همین عامل نیز می تواند به میزان زیادی روی اعتماد به نفس و عزت نفس کودکانی که به اختلال شکاف لب و کام دچار می شوند تاثیرگذار باشد.

برخی از کودکان مبتلا به شکاف کام به علت ساختار و عملکرد کام دچار مشکلات گفتاری می شوند. این مسئله در اغلب مواقع با انجام عمل جراحی برطرف می شود و به میزان زیادی بهبود پیدا می کند. با این حال برخی از کودکان حتی بعد از عمل جراحی نیز نیازمند استفاده از خدمات گفتار درمانی خواهند بود. اگر شما هم به دنبال بهترین کلینیک برای درمان گفتاردرمانی در اختلال شکاف لب و کام و مشکلات پس از عمل هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مراکز ما نیز در این زمینه بهره مند شوید.

کودکان مبتلا به شکاف کام ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی و دندانپزشکی برای دندان هایی که در ناحیه شکاف قرار دارند باشند.

گفتاردرمانی در لب شکری

مشکلات رایجی که کودکان مبتلا به این اختلال تجربه می کنند شامل چه مواردی هستند؟

-کودکان مبتلا به شکاف لب و کام و به خصوص شکاف کام ممکن است در هنگام صحبت کردن با مشکلات هایپرنازالی (به معنی طنین زیاد هوا در بینی) یا مشکلات مربوط به ترشح بینی (به عنوان مثال هوایی که از طریق بینی وارد می شود) مواجه شوند که این مسئله می تواند به میزان زیادی روی درک و ارتباط اجتماعی آنها تاثیرگذار باشد.

-کودکی که با اختلال شکاف کام درگیر شده است ممکن است دچار خطاهای تلفظی جبرانی شود و بسیاری از حروف را با حروف اشتباهی جایگزین کند. این کودکان در بیان کردن حروفی که زبان به پشت دهان برخورد می کند مانند حروف ک و ج با مشکل مواجه می شوند. همین مسئله نیز می تواند به میزان زیادی در درک گفتار آنها تاثیرگذار باشد.

-مادر کودکی که اختلال شکاف لب و کام دارد ممکن است در ارتباط برقرار کردن با کودک با مشکل مواجه شود و حتی در معرض افسردگی پس از زایمان نیز قرار گیرد. این مسئله می تواند به میزان زیادی روی نحوه تعامل کودک و والدین تاثیرگذار باشد و حتی منجر به تاخیر در گفتار این کودکان شود.

-کودکانی که با اختلال شکاف لب مواجه هستند به علت وجود مشکل در شکل ظاهری صورت خود ممکن است از قرارگیری در محیط هایی که مجبور به معاشرت با دیگران هستند خودداری کنند.

مرکز گفتاردرمانی شکاف کام و لب

استراتژی های مدیریتی که می تواند از کودکان مبتلا به این اختلال در محیط های مختلف حمایت کند.

-کودکانی که دچار اختلال شکاف لب و کام هستند و همینطور مادر این کودکان بلافاصله بعد از تشخیص قبل یا بعد از تولد نوزاد حتما باید ویزیت شوند. گروه هایی که در این زمینه فعالیت دارند معمولا شامل تعدادی متخصص هستند و بین آنها یک دکتر متخصص گفتار درمانی، دکتر متخصص گوش، حلق و بینی، پزشک تنفسی، جراح پلاستیک، جراح فک و صورت، ارتودنتیست، دندانپزشک، متخصص ژنتیک و دکتر متخصص اطفال نیز حضور دارند.

-گفتار درمانی می تواند به میزان زیادی روی نحوه تولید اصوات مختلف توسط کودکانی که با اختلال شکاف لب و کام مواجه هستند تاثیرگذار باشد.

-یکی از استراتژی های مدیریتی برای حل مشکلات این کودکان توسعه اهداف گفتاردرمانی ویژه خطاهای شکاف گفتار می باشد.

-توسعه استراتژی های خاص برای کمک به کاهش خطاهای گفتاری که در خانه صورت می گیرند نیز می تواند برای کودکان مبتلا به اختلال شکاف لب و کام بسیار مفید و کاربردی باشد.

-در نوزادانی که با مشکل اختلال لب درگیر هستند مادر در اغلب مواقع مجبور است شکاف را با یک انگشت یا بافت سینه مسدود کند تا در اطراف پستان یا نوک سینه به خوبی چفت شود و همین عامل نیز باعث می شود تا عملیات مکیدن شیر با کیفیت بالاتری توسط نوزاد صورت گیرد.

بهترین مرکز گفتاردرمانی شکاف کام ولب

رویکردها و فعالیت های گفتار درمانی که می تواند از کودکان مبتلا به این اختلال حمایت کند.

کاهش هیپرنازیالیسم: توسعه فعالیت ها و استراتژی هایی برای کمک به کاهش هایپرنازالیتی (یعنی به وجود آمدن طنین زیاد و ورود هوای بیش از حد به بینی). کودکانی که دارای شکاف کام ترمیم شده هستند همچنان در هنگام گفتار با هایپرنازالیتی مشکلاتی دارند که گفتار درمانی می تواند به میزان زیادی به آنها کمک کند. اگر به دنبال بهترین مرکز برای درمان اختلال شکاف لب و کام با کمک گفتار درمانی هستید می توانید از خدمات مجموعه ما در این زمینه بهره مند شوید.

راهبردها: ارائه راهکارها و تکنیک هایی به خانواده ها برای بهبود نحوه تعامل و ارتباط با کودکانی که با اختلال شکاف لب و کام درگیر هستند.

بهبود و وضوح بیشتر گفتار در کودکان: تدوین استراتژی هایی برای از بین بردن استفاده بیش از حد از حروفی که برای بیان آنها زبان باید به ناحیه بالایی دهان بچسبد مانند حروف ک و ج که باعث می شود تا درک گفتار کودکان ساده تر شود.

بهبود اعتماد به نفس: گفتار درمانی می تواند به میزان بسیار زیادی روی اعتماد به نفس و عزت نفس کودکانی که با اختلال شکاف لب و کام درگیر هستند تاثیرگذار باشد.

-ارائه برنامه تغذیه برای نوزادانی که با این اختلال درگیر هستند و مکیدن شیر از سینه مادر برای آنها سخت است.

-ارتباط با کارکنان موسسه های آموزشی و سایر افرادی که درگیر مراقبت از این کودکان هستند درباره ماهیت مشکلاتی که برای این کودکان به وجود می آید و ارائه راهکارهایی برای مراقبت بهتر از این کودکان.

شکاف کام و لب چیست؟

چرا باید به دنبال درمان این اختلال باشیم؟

تشخیص اختلال شکاف لب و کام به تنهایی کافی نیست و شما باید به دنبال راهکارهایی باشید که بتوانید کودک خود را درمان کنید و علاوه بر این تا جای ممکن اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید.

از جمله اقداماتی که شما در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی در کودکان خود باید انجام دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-پیش از هر چیز به یک پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

-چالش های عملکردی که در مواجه با این کودکان با آنها درگیر می شوید را بیشتر بشناسید تا بتوانید عملکرد بهتری را ارائه دهید.

-نقاط خاصی که برای کودکان شما چالش برانگیز است را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین راهکارها را برای برطرف کردن این مشکلات بیابید.

-ظرفیت های محیطی کودک خود را شناسایی کنید.

لب شکری

در صورت عدم درمان کودکان مبتلا به اختلال شکاف لب و کام چه مشکلاتی برای این کودکان به وجود می آید؟

در صورتی که کودک شما مبتلا به اختلال شکاف لب و کام (لب شکری) باشد ممکن است در زمینه های زیر نیز به مشکل برخورد کند:

-یادگیری صحبت کردن، درک و وضوح گفتار

-کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، مخصوصا زمانی که متوجه می شوند توانایی هایشان با همسالان خود مطابقت ندارد.

-زمانی که دیگران از مشکلات کودک مطلع می شوند شروع به قلدری کردن می کنند.

-اضطراب و استرس در شرایط مختلف منجر به بروز مشکلاتی در رسیدن به پتانسیل های تحصیلی می شود.

-تجربه اختلالات صوتی

علاوه بر این موارد ممکن است پیامدهای خاص تری نیز برای کودکان شما به وجود بیاید که در صورت عدم درمان می تواند مشکلات بزرگتری را در آینده برای او به وجود بیاورد.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال یک مرکز خوب برای درمان اختلال شکاف لب و کام می باشید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما در این زمینه بهره مند شوید و از مزایایی که متخصصین با تجربه و با دانش مجموعه ما به شما ارائه می دهند نهایت استفاده را ببرید.

درمان جراحی شکاف کام و لب

تشخیص اختلال شکاف لب و کام به چه معناست؟

در این تشخیص ها از مجموعه ای از برچسب ها استفاده می شود که توسط کودک تجربه می شوند. این برچسب ها به شما کمک می کنند تا بتوانید شرایط کودک خود را محدود کنید و برای پزشکان و متخصصان نیز مزایای زیادی دارد.

از جمله مزایای مهم این برچسب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کمک می کند تا به صورت همزمان مسائل مختلف در کودکان رخ ندهد.

-کمک می کند تا مشخص کنید آیا داروهای استفاده شده مناسب هستند یا خیر؟

-درمان ها به کودک کمک می کنند یا خیر؟

-مداخلات مختلف پزشکی را بررسی می کند.

 

تشخیص به موقع و کمک به والدین و خود کودک

تشخیص به موقع اختلال شکاف لب و کام به کودک و مراقبان او (شامل والدین، مربیان و …) در موارد زیر کمک می کند:

-دسترسی به موقع به اطلاعات مربوط به مجموعه علائم کودکی که به اختلال شکاف لب و کام دچار شده است.

-ویژگی های بارز و چالش هایی که در رفتار با کودک احتمالا هر شخصی با آنها مواجه می شود را شناسایی کرده و به اطلاع تمامی افراد برسانید.

-با توجه به تشخیص صورت گرفته رفتارهای مختلف را به درستی تفسیر کنید.

-اطلاعاتی درباره آنچه که در کمک به کودک مورد نیاز است به دست بیاورید.

-مشخص کنید که کجا و چگونه می توانید به کودک کمک کنید.

 

مقاله های مرتبط با گفتاردرمانی:

مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران

گفتاردرمانی در لکنت زبان

گفتاردرمانی در اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در دیزآرتری

گفتاردرمانی در دیس پرآکسی

گفتاردرمانی در آپراکسی

گفتاردرمانی در کودکان کم شنوا

گفتاردرمانی در تاخیر کلامی کودکان

گفتاردرمانی در اختلال پردازش شنوایی

۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام فرزند من بدلیل شکاف کام و لب در گفتار تولید و تلفظ صداها دچار مشکل بود و این مرکز گفتاردرمانی به ما خیلی کمک کرد و ما راضی هستیم.

  • سلام خسته نباشید
    فرزند من بغیر از مشکل گفتاری، اضطراب جدایی و کمی تاخیر ذهنی هم داشت ولی با کمک های مرکز خیلی تغییر کرده.

  • سلام مرکز خوبیه به فرزند من خیلی در زمینه گفتاردرمانی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − چهار =

× پشتیبانی 24 ساعته