آیا به دنبال بهترین دکتر متخصص تاخیر گفتاری کودکان در تهران هستید؟ اگر کودک شما از تاخیر گفتاری و زبانی رنج می برد و برای درمان آن به دنبال بهترین متخصص و فوق تخصص درمان تاخیر گفتاری کودکان هستید ما به شما جناب آقای حسینی سیانکی را معرفی میکنیم.

بهترین دکتر تاخیر گفتاری تهران

تعریف گفتار و زبان در تاخیر گفتاری

گفتار تولید کلامی زبان است، در حالی که زبان پردازش مفهومی ارتباط است. زبان شامل زبان دریافتی (درک) و زبان بیانی (توانایی انتقال اطلاعات، احساسات، افکار و عقاید) است. معمولاً زبان به شکل گفتاری خود در نظر گرفته می شود، اما ممکن است شامل یک فرم بصری نیز باشد مانند زبان اشاره.

هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند. اما اگر کودک شما به اندازه بقیه کودکان هم سن خود صحبت نمی کند، مشکل ممکن است تاخیر در گفتار باشد.

بهترین دکتر متخصص تاخیر گفتاری

تاخیر گفتاری و زبان چیست؟

تاخیر گفتاری و زبانی زمانی اتفاق می افتد که کودک از لحاظ گفتار و زبان با سرعت مورد انتظار رشد نمی کند. این یک مشکل رشدی رایج است که ۱۰ درصد از کودکان پیش دبستانی را تحت تأثیر قرار می دهد.

بهترین گفتاردرمانی تهران 

علائم تاخیر گفتاری و زبانی

اگر فرزند شما نتواند این کارها را انجام دهد ممکن است دچار تاخیر در گفتار شود:

-در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کلمات ساده (مانند “ماما” یا “بابا”) را به وضوح یا نامشخص بگوید.
-کلمات ساده (مانند “نه” یا “ایست”) را تا ۱۸ ماهگی درک کند.
-تا ۳ سالگی با جملات کوتاه صحبت کند.
-در ۴ تا ۵ سالگی یک داستان ساده تعریف کند.

دکتر فوق تخصص تاخیر گفتاری

چه چیزی باعث تاخیر گفتاری و زبان می شود؟

شایع ترین علل تاخیر گفتاری عبارتند از: 

-از دست دادن شنوایی
-تکامل آهسته
-ناتوانی ذهنی

علل دیگر عبارتند از: 

-محرومیت روانی اجتماعی (کودک زمان کافی را صرف صحبت با بزرگسالان نمی کند)-دوقلو بودن
اختلال طیف اوتیسم (اختلال رشدی)
-لالی انتخابی (کودک نمی خواهد صحبت کند)
-فلج مغزی (اختلال حرکتی ناشی از آسیب مغزی)

زندگی در یک خانه دو زبانه نیز ممکن است بر زبان و گفتار کودک تأثیر بگذارد. مغز کودک برای تفسیر و استفاده از ۲ زبان باید بیشتر کار کند. بنابراین ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این کودکان شروع به استفاده از یک یا هر دو زبانی که در حال یادگیری هستند کنند. استفاده از یک زبان برای یک کودک دوزبانه برای مدتی غیرعادی نیست.

دکتر خوب برای تاخیر گفتاری

تاخیر گفتاری و زبان چگونه تشخیص داده می شود؟ 

پزشک می تواند به شما در تشخیص تاخیر گفتاری و زبان کمک کند. او از شما می پرسد که چه چیزی شنیده اید و می تواند به صحبت های فرزندتان گوش دهد و رشد ذهنی او را بررسی کند.

پزشک شما ممکن است شما را به سایر متخصصان ارجاع دهد تا مشخص کند که چرا کودک شما صحبت نمی کند. به عنوان مثال اگر پزشک شما فکر می کند که کودک شما ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد، ممکن است کودک شما را برای آزمایش شنوایی به یک متخصص شنوایی شناس ارجاع دهد. این یک متخصص مراقبت های بهداشتی دارای مجوز است که مشکلات شنوایی را درمان می کند.

باید از بیماری جلوگیری کرد یا اجتناب کرد؟

بسته به علت تاخیر گفتاری فرزندتان، ممکن است نتوانید از آن پیشگیری یا اجتناب کنید.

بهترین دکتر تاخیر کلامی کودکان

بهترین دکتر درمان تاخیر گفتاری و زبانی تهران   

ممکن است کودک شما نیازی به درمان نداشته باشد. برخی از کودکان فقط زمان بیشتری را برای شروع صحبت کردن صرف می کنند. اما اگر کودک شما نیاز به درمان داشته باشد، نوع آن به علت تاخیر گفتاری بستگی دارد. پزشک علت مشکل فرزندتان را به شما می گوید و در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت می کند.

پزشک ممکن است شما را به یک متخصص آسیب شناس گفتار و زبان ارجاع دهد. این شخص می تواند به شما نشان دهد که چگونه به فرزندتان کمک کنید بیشتر صحبت کند و بهتر صحبت کند و همچنین می تواند به فرزندتان یاد دهد که چگونه گوش کند یا چگونه لب خوانی کند.

سایر متخصصانی که ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به آنها مراجعه کنید عبارتند از یک روانشناس (متخصص مشکلات رفتاری)، یک کاردرمانگر (برای کمک در انجام فعالیت های روزانه)، یا یک مددکار اجتماعی (که می تواند به مشکلات خانوادگی کمک کند). پزشک شما همچنین ممکن است برنامه هایی مانند مداخله زودهنگام را در منطقه شما پیشنهاد دهد.

بهترین گفتاردرمان ایران

زندگی با کودک دارای تاخیر گفتار و زبان

اگر گفتار کودک شما به دلیل کم شنوایی به تاخیر افتاده است، سمعک یا کاشت حلزون ممکن است به شنیدن گفتار کودک شما کمک کند. هنگامی که فرزند شما به صدا (گفتار) دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند زبان خود را توسعه دهد و حتی به همسالان شنوا برسد.

اگر کودک شما زبان می شنود و می فهمد، می توانید با صحبت کردن تا جایی که می توانید در اطراف او، او را تشویق کنید که صحبت کند. کاری را که در حین انجام فعالیت های روزمره انجام می دهید، توصیف کنید. به حرف زدن ادامه بده اگر کودک شما صحبت می کند، آنچه را که می گوید تایید کنید. همیشه بازخورد مثبت ارائه دهید.

تاخیر در گفتار و زبان می تواند برای والدین و کودکان ناامید کننده باشد. کودکانی که نمی توانند افکار و احساسات خود را بیان کنند، به احتمال بیشتری آنها به راحتی عصبانی می شوند. آنها ممکن است از رفتار غیرمنتظره ای برای جلب توجه شما استفاده کنند. سعی کنید به یاد داشته باشید که فرزند شما می خواهد با شما ارتباط برقرار کند. برای فرزندتان بخوانید و تا جایی که می توانید صحبت کنید. فرزندتان را به صحبت کردن تشویق کنید. هنگامی که او سعی می کند صحبت کند، تلاش های آنها را تحسین کنید.

بهترین گفتاردرمانی تاخیر گفتاری

سوالاتی که باید از بهترین دکتر تشخیص تاخیر گفتار بپرسید. 

-چرا فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟
-آیا باید بیشتر با فرزندم صحبت کنم تا به او کمک کنم که چگونه صحبت کند؟
-آیا طبیعی است که فرزند من هنوز صحبت نکند؟
-به نظر می رسد فرزند من در درک آنچه می گویم مشکل دارد. آیا ممکن است او کم شنوایی داشته باشد؟
-آیا فرزند من ناتوانی رشدی دارد؟
-برای کمک به صحبت کردن یا درک بهتر فرزندم چه کاری می توانم انجام دهم؟
-آیا مطالبی دارید که بتوانم درباره تاخیر گفتاری و زبان بخوانم؟
-آیا فرزند من می تواند به مدرسه برود؟ 
-آیا برنامه مداخله زودهنگام در منطقه من وجود دارد و آیا آنها مفید خواهند بود؟ 

چگونه گفتار و زبان تفاوت دارند؟

گفتار بیان کلامی زبان است و بیان (شیوه ای که ما صداها و کلمات را می سازیم) را شامل می شود. ولی زبان، دادن و گرفتن اطلاعات است. این درک و درک از طریق ارتباط است شفاهی، غیرکلامی و نوشتاری.

تاخیر در گفتار یا زبان چیست؟
مشکلات گفتاری و زبانی متفاوت هستند، اما اغلب با هم همپوشانی دارند. مثلا: یک کودک با تاخیر زبانی ممکن است کلمات را به خوبی بیان کند اما فقط می تواند دو کلمه را کنار هم بگذارد. کودکی که تاخیر در گفتار دارد ممکن است از کلمات و عبارات برای بیان ایده ها استفاده کند اما درک آن سخت است.

نشانه های تاخیر در گفتار یا زبان چیست؟
نوزادی که به صدا پاسخ نمی دهد باید فوراً توسط پزشک معاینه شود. اما اغلب برای والدین سخت است که بدانند فرزندشان چقدر طول می کشد تا به نقطه عطف گفتار یا زبان برسد.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. اگر فرزندتان:

-در ۱۲ ماهگی: از حرکاتی مانند اشاره یا تکان دادن دست برای خداحافظی استفاده نمی کند.
-در ۱۸ ماهگی: برای برقراری ارتباط، حرکات را بر صداها ترجیح می دهد. 
-در ۱۸ ماهگی: در تقلید صداها مشکل دارد.
-در درک درخواست های کلامی ساده مشکل دارد.
-تا ۲ سال: فقط می تواند گفتار یا اعمال را تقلید کند و کلمات یا عباراتی را خود به خود تولید نمی کند.
-تا ۲ سال: فقط برخی صداها یا کلمات را به طور مکرر می گوید و نمی تواند بیش از نیازهای فوری خود از زبان شفاهی برای برقراری ارتباط استفاده کند.
-تا ۲ سال: نمی توان دستورالعمل های ساده را دنبال کرد.
-تا ۲ سال: دارای لحن غیرمعمول صدا (مانند صدای خفن یا تو دماغی)

همچنین اگر درک گفتار فرزندتان نسبت به سن او سخت تر از حد انتظار است، با پزشک تماس بگیرید. والدین و مراقبان عادی باید حدود ۵۰ درصد از گفتار کودک را در ۲ سالگی و ۷۵ درصد آن را در ۳ سالگی درک کنند. در ۴ سالگی کودک باید بیشتر درک شود، حتی افرادی که کودک را نمی شناسند.

دکتر متخصص تاخیر گفتاری

چه چیزی باعث تاخیر گفتاری یا زبان می شود؟

تاخیر گفتاری ممکن است به این دلیل باشد:

-اختلال دهان مانند شکاف کام و لب (لب شکری)
-فرنولوم کوتاه (چین زیر زبان)، که می تواند حرکت زبان را محدود کند.
-بسیاری از کودکان با تاخیر در گفتار، مشکلات دهان و حرکتی دارند. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که در قسمت‌هایی از مغز که مسئول گفتار هستند مشکلی وجود داشته باشد. این امر هماهنگی لب‌ها، زبان و فک را برای ایجاد صداهای گفتاری دشوار می‌کند. این کودکان همچنین ممکن است مشکلات دهانی-حرکتی دیگری مانند مشکلات تغذیه داشته باشند.

-مشکلات شنوایی نیز می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد. بنابراین شنوایی شناس باید شنوایی کودک را هر زمان که نگرانی گفتاری وجود دارد آزمایش کند. کودکانی که در شنوایی مشکل دارند ممکن است در گفتن، درک، تقلید و استفاده از زبان مشکل داشته باشند.

-عفونت گوش، به ویژه عفونت های مزمن، می تواند شنوایی را تحت تأثیر قرار دهد. اما تا زمانی که شنوایی طبیعی در یک گوش وجود داشته باشد، گفتار و زبان به طور طبیعی توسعه می یابد.

 

دکتر خوب برای تشخیص و درمان تاخیر کلامی

اگر به دنبال دکتر خوب برای درمان و تشخیص این بیماری هستید می توانید به وبسایت رسمی مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری با دو شعبه در غرب و شرق تهران و بیش از ۱۵ سال سابقه مراجعه فرمایید.

 

مقاله های مرتبط:

گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی برای لکنت زبان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

نقاط عطف رشد کودک کودک ۱۸ ماهه

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × سه =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته