آیا فکر می کنید چیزی مانع از ورود فرزندتان به مدرسه می شود؟ علائم و نشانه های اولیه نارساخوانی را یاد گرفته و به کودک خود کمک کنید تا خدمات مورد نیاز را در بهترین مرکز درمان اختلال یادگیری دریافت کند. برای آشنایی با علائم هشدار دهنده نارساخوانی در سنین مختلف با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نارساخوانی یک اصطلاح کلی است که شامل مشکل در یادگیری زبان و خواندن است. درک اینکه چگونه حروف متصل، صداها و کلمات را ایجاد می کنند آسان نیست. بسیاری از نشانه‌های اولیه نارساخوانی فراتر از چالش با حروف هستند و همچنین سطوح مختلفی از نارساخوانی از خفیف تا موارد شدیدتر وجود دارد.

بیشتر تشخیص های نارساخوانی زمانی اتفاق می افتد که کودک در سن مدرسه است. در آن زمان است که آنها خواندن، تشخیص صداها و حروف را یاد می گیرند و حروف را با کلمات مرتبط می کنند. اغلب کودکان علائم هشدار دهنده نا رساخوانی متعددی را نشان می دهند. آمارها نشان می‌دهد که ۳۰ تا ۶۰ درصد از کودکانی که والدینشان تشخیص نارساخوانی دارند، دارای اختلال خواندن هستند. در مورد این علائم اولیه نارساخوانی که ممکن است در مراحل مختلف رشد کودک شما ظاهر شود، بیاموزید و اگر ممکن است لازم باشد به مرکز تخصصی تشخیص و درمان نارساخوانی مراجعه کنید.

علائم هشدار دهنده نارسا خوانی

علائم هشدار دهنده نارساخوانی در کودکان پیش دبستانی

با توجه به این که کودکان در این سن کم هنوز سواد خواندن ندارند ولی برخی از علائم هشدار دهنده اولیه وجود دارد که باید مراقب آنها بود مانند:

-تاخیر در رشد گفتار

-کلمات و صداهای درهم ریخته

-مشکل در یادگیری شعرهای مهد کودک

-مشکل در یادگیری کلمات جدید

-تلاش برای یادگیری الفبا

-مشکل در قافیه سازی یا درک قافیه ها

-مشکل در گرفتن ابزار نوشتن

علائم هشدار دهنده نارسا خوانی برای این سن می تواند در زبان کلامی، رفتار، شنوایی، گفتار و مهارت های حرکتی خود را نشان دهد.

بهترین مرکز درمان نارساخوانی

علائم هشدار دهنده نارسا خوانی در سن مدرسه

تشخیص نارساخوانی بیشتر در کودکان در سن مدرسه شناسایی می شود. در کلاس های ابتدایی، یکی از محورهای اصلی مطالعه است. نارساخوانی مستقیماً با ناتوانی در خواندن ارتباط دارد. برخی از علائم هشدار دهنده مرتبط با ناتوانی یادگیری نارساخوانی در کودکان در سن مدرسه عبارتند از:

-مسائل مربوط به شناخت کلمات بینایی

-هجی کردن اشتباه کلمات

-هجی کردن یک کلمه بصورت متفاوت از روی دو کتاب

-معکوس شدن حروف یا حروفی که به اشتباه شکل گرفته اند.

-عدم تشخیص ترکیب حروف

-مشکل در یادگیری زمان

-از دست دادن یا حذف کلمات هنگام خواندن

-مشکل در استخراج معنا از خواندن

اغلب کودکانی که علائم هشداردهنده نارساخوانی دارند علائم متعددی را نشان می دهند. آنها در مدرسه و با زبان درگیر هستند. به دست آوردن تشخیص صحیح چالش برانگیز است زیرا با علائم هشدار دهنده مرتبط با سایر ناتوانی های یادگیری همپوشانی دارد.

درمان نارساخوانی

علائم هشدار دهنده نارساخوانی در دانش آموزان راهنمایی

از آنجا که علائم هشدار دهنده اغلب با سایر ناتوانی ها همپوشانی دارند، گاهی اوقات آنها را فراموش می کنند. وقتی بچه‌ها به کلاس‌های بالاتر می‌روند، مشکلات آنها شیوع بیشتری پیدا می‌کنند زیرا از زبان بیشتر استفاده می‌کنند، خواندن چالش‌برانگیزتر می‌شود و نوشتن عمیق‌تر انتظار می‌رود در اینجا برخی از علائم رایج نارساخوانی برای کودکان در کلاس های راهنمایی آورده شده است:

-توانایی صحبت کردن که بسیار بیشتر از توانایی نوشتن است.

-جملات را چندین بار می خواند تا معنی آنها را متوجه شود.

-هنگام خواندن کلمات یا انتهای کلمات را از دست می دهد یا رد می کند.

-مشکل در نوشتن با سرعت سطح مناسب

-بی میلی به خواندن با صدای بلند

-مشکل در تشخیص سمت چپ و راست

بچه‌های بزرگتر مبتلا به نارساخوانی معمولاً از خواندن یا نوشتن استفاده اجتناب می‌کنند. آنها می دانند که خواندن و نوشتن برایشان دشوار است یا نمی توانند زبان را بفهمند و کارهایی برای پوشاندن ناتوانی خود انجام می دهند.

علائم اولیه نارساخوانی

تشخیص اختلال خواندن بسیار دشوار است زیرا با سایر ناتوانی ها همپوشانی دارد. بنابراین تشخیص با توسط بهترین متخصص اختلال یادگیری انجام شود. بچه ها ممکن است متوجه شوند که خواندن یا درک زبان برایشان چالش برانگیز است اما نمی توانند توضیح دهند که چگونه با خواندن مشکل دارند. کلید تشخیص، توجه به علائم اولیه نارساخوانی است. در حالی که کودک سعی می کند به درک زبان و خواندن تسلط پیدا کند، مراقب علائم و الگوها باشید. برای دریافت کمک برای درک نارساخوانی یا آزمایش نارساخوانی، همین امروز با ما تماس بگیرید. ما در آموزش نارساخوانی و حمایت از فرزند شما در مدرسه تخصص داریم.

آپراکسی چیست؟

دیس پرآکسی چیست؟

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در اختلال یادگیری

گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

همه چیز درباره اختلال یادگیری

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین دکتر متخصص اختلال یادگیری کودکان

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن