میکروبیوم روده بخش مهمی از بدن انسان است. و نقش اساسی در ایمنی بدن دارد و بدن ما را سالم نگه می دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد که میکروبیوم روده حتی ممکن است کلید درمان اوتیسم باشد.

میکروبیوم های روده مجموعه میکروارگانیسم هایی هستند که در بدن ما زندگی می کنند. ده ها تریلیون میکروب در روده ما زندگی می کنند که در کل از ۳ میلیون ژن  بیشتر هستند. میکروبیوم های روده ما برای ایمنی و سلامت کلی ما بسیار مهم است. آنها به عنوان سدی در برابر سایر میکروارگانیسم های مضر عمل می کنند و به هضم غذا و تولید برخی از ویتامین ها کمک می کنند.

تحقیقات قبلی از منابع معتبر بیان کرده است که ترکیب میکروبیوم بر ایجاد برخی بیماری ها از جمله بیماری التهابی روده ، سندرم روده تحریک پذیر ، عفونت های باکتری کشنده ، انتروکولیت و چاقی تأثیر می گذارد.

برخی از مطالعات حتی ترکیب و تنوع میکروبیوم روده را با اختلالات طیف اوتیسم (ASD) مرتبط کرده اند. اختلال ASD براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، یک ناتوانی رشدی است که تقریباً ۱ نفر از هر ۶۸ کودک را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد.

تحقیقات جدید که در مجله میکروبیوم به چاپ رسیده است ، گزینه های درمان اوتیسم را با بهبود میکروبیوم روده بررسی می کند.

 

بهبود میکروبیوم روده در بیماران مبتلا به اختلال ASD

این تحقیق شامل یک کارآزمایی بالینی ، یک تلاش مشترک بین دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) ، دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه مینسوتا بود. این تیم توسط جیمز آدامز ، استاد رئیس دانشگاه ASU ، دانش و مهندسی مواد ، به همراه دو استاد ASU دیگر به سرپرستی روزا براون و دایی ووک کانگ بود.

این تیم ۱۸ شرکت کننده در مطالعه با ASD ، بین ۷ تا ۱۶ سال داشتند که تحت درمان ۱۰ هفته ای شامل آنتی بیوتیک ها ، پاکسازی روده و پیوند میکروبیوتای مدفوع قرار گرفتند. به طور خاص دانشمندان به مدت ۲ هفته درمان آنتی بیوتیکی ، پاک کردن روده و پیوند میکروبیوتای مدفوع را انجام دادند که در دو هفته اول از دوز بالایی استفاده کرده و سپس به مدت ۸ هفته دوزهای روزانه را پایین آورند.

پیوند میکروبی مدفوع نوعی از درمان است که نشان می دهد برای درمان عفونت کلستریدیوم دیفیسیل است. در طی این روش ، ماده مدفوع از مدفوع یک اهدا کننده سالم و با دقت انتخاب شده جمع آوری می شود و با استفاده از روش های مختلفی از جمله کپسول های خوراکی ، کولونوسکوپی یا آندوسکوپی در روده بزرگ بیمار پیوند می شود. محققان برای این کارآزمایی از میکروبیوم دهنده استفاده کردند که حاوی ۱۰۰۰ گونه مختلف باکتری روده است ، و یک رژیم درمانی که قبلاً در درمان کلستریدیوم دیفیسیل عفونی کارآمد بوده است ، پیاده سازی کردند.

این کارآزمایی شامل ۱۴ روز درمان با وانکومایسین بود ، که طی آن یک دوره ناشتا ۱۲-۲۴ ساعته انجام شد که همزمان با آن شرکت کنندگان دارای یک پاکسازی روده بودند. سپس با استفاده از دوز بالای میکروبیوتا استاندارد روده انسانی (SHGM) در دهان یا روده ، میکروبیوتای روده تغییر یافت. سرانجام بیماران روزانه ، دوزهای پایین تری از SHGM ، همراه با سرکوب کننده اسید معده به مدت ۷-۸ هفته دریافت می کردند.

شرکت کنندگان سپس ۸ هفته دیگر پس از پایان درمان ، از نظر بالینی مورد بررسی قرار گرفتند تا بررسی کنند که آیا تأثیر این درمان موقتی بوده یا طولانی مدت است.

 

درمان دارای اثرات طولانی مدت و امیدوار کننده ای بود.

نتایج توسط محققان “قانع کننده” و “امیدوار کننده” تلقی شده است. به طور خاص این درمان کاهش ۸۰ درصدی علائم دستگاه گوارش که قبلاً با اختلال ASD همراه بود را نشان داد و همچنین پیشرفت های قابل توجهی در علائم رفتاری اختلال ASD مانند عادت های خواب و مهارت های اجتماعی وجود دارد.

یبوست ، اسهال ، سوء هاضمه و درد شکم همگی در طول درمان و همچنین ۸ هفته پس از پایان درمان کاهش یافته و بهبودهای رفتاری نیز در طول دوره پیگیری ۸ هفته ای ادامه داشته است.

به طور کلی ، به عنوان یک نتیجه از پیوند میکروبی ، تنوع باکتریها بهبود یافت ، و همچنین حضور بیفیدوباکتریوم ، پرووتلا و Desulfovibrio نیز بهبود یافت. ما شاهد افزایش زیادی در تنوع میکروب ها و افزایش زیاد باکتری های خاص به ویژه Prevotella بودیم که قبلاً در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم کمبود داشتیم.

این امر قانع کننده است ، زیرا نه تنها ما میکروب های خوبی را ارائه کردیم بلکه میکروب هایی که ما تهیه کردیم محیط روده را به گونه ای تغییر داد که به میزبان کمک کرد تا میکروب های مفیدی را جذب کند و به آنها اجازه داد که در اطراف خود بمانند. نویسندگان توضیح می دهند که اگرچه نتایج بسیار امیدوار کننده است ، اما آزمایش های در مقیاس بزرگتر نیز لازم است.

نتایج بسیار قانع کننده است. ما یک کارآزمایی مرحله اول را با اثبات ایمنی و اثربخشی به اتمام رسانده ایم ، اما توصیه به چنین درمانی و معرفی آن به بازار نیازمند آزمایش های مرحله دوم و مرحله سوم است. ما مشتاقانه منتظر ادامه تحقیقات در مورد این روش درمانی با یک آزمایش بزرگتر و تحت کنترل با دارونما در آینده هستیم. استاد جیمز آدامز

محققان همچنین والدین و فرزندان را نسبت به تلاش برای شبیه سازی و استفاده از این درمان هشدار می دهند. گرچه پروفسور  براون می گوید: ” اگرچه ما در این درمان امیدواری می بینیم ، مهم است که والدین و فرزندان با پزشک خود مشورت کنند. زیرا روشهای نادرست می تواند منجر به عفونت شدید دستگاه گوارش شود.”

نوشته شده توسط آنا ساندویو در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 + 9 =

× پشتیبانی 24 ساعته