وقتی به گفتاردرمانی فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد ممکن است کودکی باشد که دیر صحبت می کند یا لکنت داشته باشد. در حالی که همه نمی دانند که گفتاردرمانی چقدر می تواند برای بزرگسالان مفید باشد. بعنوان یک متخصص گفتاردرمانی باتجربه، از نزدیک دیدم که گفتار درمانی چگونه می‌تواند به بزرگسالان کمک کند تا نحوه برقراری ارتباط واضح‌تر و مطمئن‌تر را بیاموزند. فرقی نمی‌کند سال‌ها با یک چالش گفتاری روبرو شده باشید یا یک اتفاق جدیدتر باشد برای دریافت پشتیبانی مورد نیازتان هیچ وقت دیر نیست.

گفتاردرمانی در بزرگسالان

چرا بزرگسالان به گفتار درمانی نیاز دارند؟

در اینجا برخی از رایج ترین دلایلی که ممکن است بزرگسالان به گفتاردرمانی نیاز داشته باشند به اختصار آورده شده است:

۱. اصلاح لهجه: لهجه الگوی صحبت شما است که از ریتم، تلفظ، لحن و انرژی فردی شما تشکیل شده است و به اندازه اثر انگشت شما منحصر به فرد است و در حالی که همه دارای یک نوع هستند، لهجه ها گاهی اوقات درک آن را دشوار می کنند و باعث ایجاد اختلال در ارتباطات می شوند. بسیاری از بزرگسالان به دنبال کاهش یا اصلاح لهجه خود با گفتار درمانی به موارد زیر هستند:

  • وضوح گفتار را بهبود می بخشد.
  • به نظر می رسد مانند یک گوینده طبیعی آن زبان هستید.
  • کاهش ناامیدی
  • افزایش اعتماد به نفس

۲. اختلال طیف اوتیسم: اوتیسم یک ناتوانی رشدی است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود.  اما بسیاری از مردم فراموش می کنند که کودکان اوتیسمی به بزرگسالان اوتیسم تبدیل می شوند. از آنجایی که اوتیسم یک اختلال طیفی است، مهارت های مختلفی وجود دارد که می توان با گفتار درمانی به آنها پرداخت از جمله:

  • عمل شناسی یا توانایی استفاده از ارتباطات صحیح در موقعیت های مختلف اجتماعی
  • ساختار جمله
  • پاسخ دادن و پرسیدن سوالات (چی، چرا، کی، کجا و چه کسی)
  • درک مطلب
  • مهارت های نوشتن
  • مهارت های مصاحبه

۳. اختلال تلفظ: اینها زمانی اتفاق می‌افتند که فرد در هماهنگی حرکات لب‌ها، دندان‌ها، زبان و سیستم تنفسی برای تولید صدای گفتاری صحیح مشکل دارد. رایج ترین خطاهای بیان برای بزرگسالان به شرح زیر است:

  • نوک زبانی بیان کردن صدای «س»
  • نوک زبانی جانبی که زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام تولید صداهای خاص، هوا از کناره‌های زبان خارج شود.
  • ایجاد صدای “ذ”
  • ایجاد صدای “ر”

۴. ناروانی یا لکنت: این اختلال گفتاری شامل تکرار صداها، هجاها یا کلمات است.  طولانی شدن صداها و همچنین وقفه هایی در گفتار که به عنوان مانع شناخته می شوند. افرادی که لکنت دارند، مکرراً با جریان گفتار دچار چالش می شوند. لکنت می تواند برقراری ارتباط را سخت کند و ممکن است بر کیفیت زندگی و روابط فرد تأثیر منفی بگذارد. گفتار درمانی می تواند برای افرادی که به دنبال اصلاح لکنت خود هستند بسیار موثر باشد. این در مدیریت و کاهش شدت لکنت مفید است در حالی که به بزرگسالان قدرت می دهد تا صدای خود را بازگردانند.

۵. بیماری پارکینسون: این یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. بزرگسالان مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است به گفتار درمانی نیاز داشته باشند تا کیفیت صدا و بیان خود را بهبود بخشند زیرا ممکن است نرم، یکنواخت، نفس گیر یا خشن به نظر برسد.

۶. اختلال صدا: ممکن است به صورت گرفتگی صدا، خستگی صوتی، خشن بودن، از دست دادن متناوب صدا یا بلندی نامناسب تعریف شود. اختلالات صدا بسیار رایج است و اغلب معلمان، خوانندگان، مربیان تناسب اندام، مربیان و سخنرانان حرفه ای و سایر مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد. به این دلیل که اختلالات صدا می‌تواند به دلیل استفاده نادرست از صدا مانند بلند صحبت کردن، فریاد زدن، زور زدن و پاک کردن دائم گلو و حتی زمزمه کردن ایجاد شود. اختلالات صدا همچنین می تواند ناشی از یک ویروس یا عمل جراحی و همچنین شرایط پزشکی مانند آسم، رفلاکس اسید، آلرژی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و محدودیت هیدراتاسیون باشد.

۷. سخنرانی عمومی: بسیاری از بزرگسالان “ترس صحنه” را تجربه می کنند.  آنها ترجیح می دهند هر کاری انجام دهند تا اینکه بتوانند جلوی مردم بایستند و صحبت کنند. اگر این موقعیت برای شما آشنا به نظر می رسد، می توانید با یک آسیب شناس گفتار و زبان کار کنید تا اعتماد به نفس و کنترلی را که برای موفقیت در صحبت کردن در جمع نیاز دارید به دست آورید.  یک گفتاردرمانگر می تواند به شما یاد دهد که چگونه در شرایط استرس صحبت کنید، از لحن صوتی مناسب و هماهنگی عضله ها برای بهبود کیفیت گفتار استفاده کنید و حتی از زبان بدن مناسب برای سخنرانی در جمع استفاده کنید.

مرکز گفتاردرمانی بزرگسالان

گفتار درمانی برای بزرگسالان چقدر طول می کشد؟

هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد با این حال عواملی وجود دارند که می توانند به پیش بینی مدت زمان گفتار درمانی در بزرگسالان کمک کنند. برخی از این متغیرها عبارتند از:

-تشخیص بیماری فرد

-چه مدت است که بیماری فرد تشخیص داده شده است.

-شدت تشخیص

-دفعات جلسات گفتار درمانی

-عزم و تعهد فرد برای پیشرفت

-سازگاری مشارکت خانواده و مراقب

-تکمیل روزانه تمرینات و استفاده از راهبردهای تعیین شده توسط آسیب شناس گفتار و زبان

توجه به این نکته مهم است که نحوه ارتباط همه متغیرها با یکدیگر می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد، به عنوان مثال من بزرگسالان را با تشخیص شدید درمان کرده‌ام اما به لطف مشارکت مراقب، دفعات جلسات، عزم و ثبات آنها‌ در عرض چند ماه از خدمات من فارغ شدند. ولی روی دیگر سکه، من بزرگسالانی را با تشخیص با شدت کمتر که مصمم نبودند و تمرینات روزانه خود را کامل نمی کردند، درمان کرده ام اما  درمان آنها بیشتر طول کشید.

بهترین گفتاردرمان بزرگسالان

قدرت تمرینات گفتار درمانی برای بزرگسالان

گفتاردرمانگران تمرینات و راهکارهایی را برای مراجعان خود تجویز می کنند تا قبل از هر جلسه آن را تکمیل کنند. اینجاست که «کار واقعی» حیاتی اتفاق می‌افتد، جایی که مهارت‌های آموزش داده‌شده در طول جلسه درمانی‌تان را در خانه تمرین می‌کنید، تا در نهایت بخشی از زندگی روزمره شما شوند. در سال‌هایی که به عنوان یک درمانگر کار می‌کردم، مشاهده کرده‌ام که تمرین مداوم تفاوت را ایجاد می‌کند.

اینجوری درباره اش فکر کنید. تصور کنید که شروع به درس‌های تنیس کرده‌اید، اما فقط در طول آن درس‌ها، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در هفته تمرین کرده‌اید. بله با گذشت زمان بهتر خواهید شد. اما اگر روزانه به وقت خود با خانواده و دوستان تمرین کنید، چقدر پیشرفت می کنید؟ این احتمال وجود دارد که تنیس را خیلی سریعتر بچرخانید.  گفتاردرمانی در بزرگسالان با این‌ موضوع تفاوتی ندارد.

برای اینکه بتوانید تمرین‌های گفتار درمانی بزرگسالان را بچشید، در اینجا برخی از آنها را برای مراجعین تجویز می‌کنم که شامل تمرین‌های تنفسی، تمرین‌های صوتی، نمایش‌های سخنرانی در جمع، تمرین‌های مهارت‌های اجتماعی، تمرین‌های حرکتی دهان، تمرین‌های نوشتن و خواندن و همچنین صوتی و تمرینات بازخورد بصری می باشد.

گفتاردرمانی خوب برای بزرگسالان

چگونه یک گفتاردرمانگر برای درمان بزرگسالان پیدا کنیم؟

گفتار درمانی آنلاین برای بزرگسالان با افزایش سلامت از راه دور محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. گفتار درمانی مجازی نه تنها موثر است، بلکه به شما امکان می دهد در زمانی که برای شما راحت تر است، با یک متخصص واجد شرایط کار کنید چه قبل یا بعد از کار، در تعطیلات آخر هفته یا در حول و حوش برنامه پرتنش خانواده تان به درمان ادامه دهید به علاوه چه کسی می خواهد وقت خود را برای رفت و آمد به کلینیک گفتار درمانی هر هفته تلف کند؟

می‌توانید با استفاده از غربالگری ساده ما شروع کنید تا بفهمید آیا از ارزیابی گفتار سود می‌برید یا خیر.  می توانید نتایج خود را با یک گفتاردرمانگر دارای مجوز به صورت رایگان در میان بگذارید. اولین قدم برای شروع گفتار درمانی در بزرگسالان، صرف نظر از نحوه ارائه آن، دریافت ارزیابی از یک آسیب شناس گفتار و زبان تایید شده است.  در طول ارزیابی، گفتار درمانگر شما ممکن است:

-برای آشنایی با چالش های پس زمینه و گفتار خود سؤال بپرسید.

-حوزه های چالش برانگیز را با استفاده از ابزارهای تشخیصی رسمی و غیررسمی ارزیابی کنید.

-یک تشخیص رسمی ارائه دهید.

-اهداف خود را مورد بحث قرار دهید.

-دفعات جلسه، روز و زمان را تأیید کنید.

-برنامه های گفتاردرمانی در منزل را به مراجعین تجویز کنید.

بسته به تشخیص، ممکن است برای یک مراقب یا یکی از عزیزان شرکت در جلسات ارزیابی و درمان مداوم مفید باشد. به این ترتیب همه در یک جلسه خواهند بود و شما حمایتی را که برای موفقیت نیاز دارید دریافت خواهید کرد.

هنگام انتخاب متخصص گفتاردرمانی، یافتن فردی با تجربه در زمینه مورد نیاز شما بسیار مهم است.  همانطور که اشاره کردم گفتار درمانی مسائل زیادی را پوشش می دهد. گفتاردرمانی که در کمک به کودکان در رشد اولیه زبان تخصص دارد، ممکن است همان درمانگری نباشد که بزرگسالان را راحت می‌آموزد که پس از آسیب، ارتباط را دوباره به دست آورند.

علاوه بر این، شما می خواهید فردی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید و بتوانید با او رابطه قوی برقرار کنید.  اطمینان حاصل کنید که گفتار درمانگر شما برای پاسخگویی به سوالات در طول هفته در دسترس است و نکات، استراتژی‌ها و تمرین‌هایی را ارائه می‌کند که می‌توانید در خانه برای تمرین روزانه استفاده کنید.

مهم نیست که چه سنی یا چالش گفتاری دارید، ارتباط کلامی واضح تر و آسان تر ارزش پیگیری دارد.

 

مقاله های مرتبط

مرکز توانبخشی کودکان

گفتاردرمانی در مننژیت

گفتاردرمانی در آنسفالیت

گفتاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی در پارکینسون

گفتاردرمانی در ضربه مغزی

توانبخشی فشرده برای کودکان

نحوه انجام کار درمانی در منزل

نحوه انجام گفتار درمانی در منزل

کاردرمانی در مشکلات راه رفتن

کاردرمانی در منزل برای راه رفتن

کاردرمانی در منزل برای کودکان

کاردرمانی در منزل برای پارکینسون

کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی

کاردرمانی در منزل برای آسیب نخاعی

تمرین های گفتاردرمانی در دیزآرتری

چه زمانی کودکان از توانبخشی فشرده سود می برند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − چهارده =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته