در دهه ۱۹۷۰ گروهی از ترکیبات به نام ارگانوکلرین ها در ایالات متحده  پس از آنکه برای سلامتی انسان مضر شناخته شدند ، تولیدشان ممنوع شد. با این حال یک مطالعه جدید نشان می دهد که احتمال قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی هنوز هم می تواند زیاد باشد ، و می تواند کودکان را در معرض خطر قابل توجهی برای اوتیسم قرار دهد.

محققان پیشنهاد می کنند که قرار گرفتن در دوران بارداری در معرض ارگانوکلرین خطر ابتلا به اختلال اوتیسم را افزایش می دهد. این تحقیقات به تازگی در ژورنال Perspectives Health Environment منتشر شده است.

ارگانوکلرها مواد شیمیایی هستند. از جمله دیکلروودیفنیل تری کلرواتان (DDT) و بیفنیلهای پلی کلر (PCB) بین دهه های ۵۰ و ۱۹۷۰ که به عنوان آفت کش ها ، روان کننده ها و عایق کننده ها در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گرفت. استفاده از DDT در ایالات متحده در سال ۱۹۷۳ ممنوع شد ، در حالی که تولید PCB در سال ۱۹۷۷ متوقف شد ، پس از اثبات شواهدی مبنی بر اینکه این مواد شیمیایی می توانند به حیات وحش ، محیط زیست و سلامت انسان آسیب برساند.

با توجه به مورد دوم ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در دوران بارداری با اختلال در رشد عصبی در فرزندان و همچنین سطح غیر طبیعی هورمون تیروئید در مادر و کودک همراه است که می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد. در حالی که استفاده از ارگانوکلرین ها تقریباً ۴۰ سال پیش در ایالات متحده متوقف شده است ، مواد شیمیایی می توانند ده ها سال در محیط باقی بمانند. منبع اصلی قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی از طریق رژیم غذایی انسان عمدتا مصرف گوشت و ماهی است زیرا این ترکیبات در خاک ، رسوب دریاچه و چربی حیوانات جمع می شوند.

با قرار گرفتن در معرض بالای PCBها در دوران بارداری خطر ابتلا به اوتیسم تا ۸۰ درصد افزایش می یابد.

برای مطالعه جدید کریستن لیال ، نویسنده استادیار در A.J. انستیتوی اوتیسم در دانشگاه درکسل در فیلادلفیا ، پنسیلوانیا و همکارانش تحقیق کردند که آیا قرار گرفتن در معرض  ارگانوکلرین در ایالات متحده ممکن است با رشد اوتیسم مرتبط باشد. یک ارتباط احتمالی که به گفته آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این تیم داده هایی را از برنامه غربالگری گسترده آلفافیتوپروتئین قبل از تولد تهیه کرده است ، که شامل ۱۱۴۴ کودک بود که در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ در کالیفرنیای جنوبی متولد شده اند.

حقایقی در مورد اوتیسم:

۱.در حدود ۱ نفر از هر ۶۸ کودک در ایالات متحده مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.

۲.بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ ، شیوع اوتیسم در ایالات متحده ۶-۱۵ درصد در هر سال افزایش یافته است.

۳.خدمات اوتیسم هر سال حدود ۲۳۶-۲۶۲ میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه در بر دارد.

از این کودکان تعداد ۵۴۵ بیمار مبتلا به اختلال اوتیسم ، ۱۸۱ نفر دارای ناتوانی ذهنی بودند اما هیچ تشخیصی از اختلال اوتیسم وجود نداشت ، در حالی که ۴۱۸ نفر عاری از اختلال اوتیسم و ​​ناتوانی های ذهنی بودند.

قرار گرفتن در معرض PCB در دوران بارداری و سایر سموم دفع آفات کلرید (OCP) از جمله DDT از طریق نمونه برداری از خون مادر در سه ماهه دوم بارداری مشخص شد. در مقایسه با کودکانی که کمترین میزان مواجهه با PCB در دوران بارداری دارند ، کسانی که بیشترین میزان مواجهه با مواد شیمیایی را در دوران بارداری دارند ، ۸۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال اوتیسم بودند.

این تیم دو ترکیب – PCB 138/158 و PCB 153 – را شناسایی کرد که قویترین پیوند را با اختلال اوتیسم دارند. کودکانی که بیشترین مواجهه با این مواد در دوران بارداری داشتند در مقایسه با کسانی که کمترین مواجهه را دارند ، ۷۹-۸۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال اوتیسم قرار دارند.

این تیم گزارش می دهد دو PCB دیگر شامل PCB 170 و PCB 180 می باشند. کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری به میزان زیادی در تماس با این مواد باشند ، خطر ابتلا به اوتیسم تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

 

قرار گرفتن زیاد در معرض PCB ، OCP در دوران بارداری با ناتوانی ذهنی مرتبط است.

هنگامی که صحبت از ناتوانی های ذهنی شد ، این تیم دریافت که قرار گرفتن در معرض بالای PCB در دوران بارداری خطر ابتلا به چنین مشکلاتی را دو برابر می کند ، در مقایسه با افرادی که کمتر در معرض تماس بودند. در حالی که قرار گرفتن در معرض OCP در دوران بارداری با افزایش خطر ابتلا به اختلال اوتیسم همراه نیست ، محققان ارتباط بین حد متوسط ​و نه زیاد قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در دوران بارداری و افزایش خطر ناتوانی های ذهنی را شناسایی کردند.

لیال می گوید: ” نتایج حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در دوران بارداری و در سطح مشخصی ، ممکن است بر رشد عصبی به روشهای منفی تأثیر بگذارد.”

به طور کلی ، محققان می گویند که یافته های آنها حاکی از قرار گرفتن در معرض ارگانوکلرولین ها در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به اختلال اوتیسم و ​​ناتوانی های ذهنی برای فرزندان را افزایش دهد:

” الگوی کلی نتایج ما نشان می دهد خطر ابتلا به ASD [اختلال طیف اوتیسم] و ID [ناتوانی ذهنی] با قرار گرفتن در معرض تعدادی از OCC ها و به ویژه PCB در دوران بارداری افزایش می یابد. کار آینده باید زمینه ژنتیکی را در نقش این مواجهه ها بر نتایج عصبی تکامل در نظر بگیرد. با توجه به یافته های ما و کمبود مطالعات در مورد این موضوع ، تحقیقات مداوم در مورد OCC ها [ترکیبات ارگانوکلرین] در ارتباط با اختلال ASD و ID مورد نیاز است. “

نوشته شده توسط Honor Whiteman در ۲۳ آگوست ۲۰۱۶

به استحضار می رساند بهترین مرکز درمان اوتیسم در ایران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی در شهید عراقی و کلینیک گفتاردرمانی در شهید عراقی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی در پونک و کلینیک گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

تاثیر ماساژ درمانی در اوتیسم

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده + 19 =

× پشتیبانی 24 ساعته