بیماری نورون حرکتی (MND) یک بیماری نادر و پیشرونده است که بر اعصاب مغز و نخاع که عضله های بدن را تغذیه می کنند، تأثیر می‌گذارد. این بیماری منجر به ضعف عضلات و کاهش عملکرد می شود. مدیریت بیماری ام ان دی توسط مرکز تخصصی درمان نورون حرکتی شامل تمرین تقویتی، کشش، مراقبت از مفاصل، وضعیت دهی صحیح، تهیه وسایل کمکی و تجهیزات و تمرینات تنفسی می باشد. هدف ما از درمان کاردرمانی در بیماری نورون حرکتی این است که کیفیت زندگی شما را حفظ کنیم.

کاردرمانی در بیماری نورون حرکتی

بیماری نورون حرکتی چیست؟

بیماری نورون حرکتی (MND) اصطلاحی است که برای توصیف گروهی از بیماری‌های مرتبط با نورون‌های حرکتی در مغز و نخاع استفاده می‌شود. نورون های حرکتی سلول های عصبی هستند که مغز دستورالعمل ها را از طریق آنها به ماهیچه ها منتقل می کند.  بنابراین، تخریب نورون‌های حرکتی منجر به ضعف و تحلیل رفتن عضلات می‌شود. بیماری نورون حرکتی در بین افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله شایع‌تر است و مردان را کمی بیشتر از زنان مبتلا می‌کند.

بهترین کاردرمان بیماری نورون حرکتی

اثرات بیماری نورون حرکتی

علائم بیماری نورون حرکتی معمولاً ابتدا در بازوها یا پاها ظاهر می‌شود. معمولاً علائم اولیه خفیف هستند و شامل زمین خوردن، کشیدن پا یا مشکل در گرفتن اجسام است.  علائم شامل ضعف پیشرونده، تحلیل عضلانی و اسپاسم یا سفتی در بازوها و پاها است.  ضعف عضلانی و تحلیل رفتن ماهیچه های تامین کننده صورت و گلو نیز می تواند باعث مشکلات در گفتار، جویدن و بلع شود.

در مراحل پیشرفته بیماری، یک فرد ممکن است تقریباً کاملاً بی حرکت شود با این حال سرعت پیشرفت بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر بسیار متفاوت است. هیچ دوره بهبودی در بیماری نورون حرکتی وجود ندارد، اما افراد ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها وضعیت ثابتی را تجربه کنند که در آن هیچ وخامتی رخ نمی‌دهد. بیماری نورون حرکتی به طور کلی هیچ تاثیری بر حافظه یا عقل ندارد. بیماری نورون حرکتی نیز هیچ تاثیری بر بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی، حس یا عملکرد مثانه و روده ندارد.

مرکز کاردرمانی نورون حرکتی

تشخیص بیماری نورون حرکتی

تشخیص بیماری نورون حرکتی توسط یک متخصص مغز و اعصاب بر اساس تاریخچه علائم و معاینه عصبی تعیین می‌شود. هیچ آزمایش تشخیصی برای بیماری نورون حرکتی وجود ندارد. ممکن است تحقیقات دیگری برای رد سایر اختلالاتی که علائم مشابه بیماری نورون حرکتی دارند، انجام شود. با وجود این، تشخیص بیماری نورون حرکتی یک تشخیص بالینی است. هنگامی که سایر بیماری ها حذف شدند، پیشرفت سریع علائم یک عامل تشخیصی قوی است.  اگرچه پیشرفت بیماری نورون حرکتی ممکن است گاهی اوقات “یکنواخت” باشد، اما هرگز برطرف نمی شود و در نهایت ادامه خواهد داشت.

کاردرمانی در بیماری ام ان دی

کاردرمانی برای بیماری نورون حرکتی

مرکز کاردرمانی بیماری نورون حرکتی درک می کند که چگونه تشخیص بیماری می تواند بر تمام جنبه های زندگی شما و عزیزانتان تأثیر بگذارد. هدف ما از طریق کاردرمانی این است که کار، خانه و زندگی اجتماعی شما را تا حد امکان فعال نگه داریم. کاردرمانی برای بیماری نورون حرکتی شامل:

-تمرینات و کشش ها

-مراقبت از مفاصل

-تمرینات تنفسی و تکنیک های پاکسازی قفسه سینه

-کنترل درد

-پیش بینی و به حداقل رساندن عوارض ثانویه بیماری نورون حرکتی

-تهیه تجهیزات، وسایل کمکی راه رفتن، ارتز و ویلچر

-توصیه هایی برای شما و مراقبین در مورد تکنیک ها و تجهیزات کمکی

-ارجاع به سایر متخصصان مانند روانشناسی، گفتاردرمانی

اثرات کار درمانی می تواند به شرح زیر باشد:

-افزایش کیفیت زندگی

-افزایش استقلال

-افزایش سطح انرژی

-کاهش درد و اسپاسم عضلانی

-کاهش خطر عفونت قفسه سینه

-کاهش سفتی

کاردرمانی در mnd

بهترین مرکز کاردرمانی بیماری نورون حرکتی

-متخصصین کاردرمانی با تجربه در حیطه مغز و اعصاب

-کارکنان با انگیزه و دلسوز

-برنامه های درمانی منحصر به فرد متناسب با نیازهای هر فرد

-بدون لیست انتظار

-ارائه خدمات در منزل یا کلینیک

-در صورت نیاز بیماران می توانند توسط بیش از یک متخصص در حیطه بیماری نورون حرکتی به طور همزمان ویزیت شوند.

-رویکرد اختصاصی و بیمار محور

-درمان آب درمانی در دسترس است.

-مدیریت پرونده ها

-سابقه اثبات شده

در کلینیک تخصصی درمان بیماری نورون حرکتی خدمات خصوصی کاردرمانی را در سرتاسر تهران بزرگ دریافت می‌کنید. درمان کاردرمانی برای بیماری نورون حرکتی را می توان در خانه و در کلینیک کاردرمانی ارائه کرد. کلینیک کاردرمانی بیماری نورون حرکتی مشکلاتی را که بیماران مبتلا به MND تجربه می کنند و تأثیری که بر افراد نزدیک به آنها می گذارد را درک می کند.  کارکنان متخصص و اختصاصی ما می‌توانند کیفیت زندگی شما را با همکاری نزدیک با شما، خانواده و مراقبانتان به حداکثر برسانند. پس از ارزیابی اولیه کلینیک کاردرمانی بیماری نورون حرکتی با پزشک عمومی، مشاور و سایر متخصصان پزشکی شما ارتباط برقرار خواهد کرد.

بیماری کندی چیست؟

بیماری نورون حرکتی چیست؟

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟