فراگیری گفتار و زبان یکی از بزرگترین پیشرفت‌هایی است که کودکان خردسال با آن مواجه می‌شوند. همچنین تاخیر گفتاری و زبانی ممکن است یکی از رایج‌ترین تاخیرها باشد. بر اساس آکادمی اطفال آمریکا (AAP) از هر ۵ کودک، ۱ نفر از نظر زبان دیر شکوفا می شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا کودکان ۴ تا ۶ ساله دیرتر از دیگران به گفتار و زبان می پردازند و AAP خاطرنشان کرد که تأخیر گفتار ساده اغلب موقتی است. در این مطلب به بررسی برخی از تمرینات گفتاری برای کودکان ۴ تا ۶ ساله می پردازیم.

تمرینات گفتاری برای کودکان ۴ تا ۶ ساله

نشانه ها و علائم تاخیر زبانی

دو نوع زبان وجود دارد:

۱. زبان بیانی که شامل صحبت کردن و حرف زدن است.

۲. زبان دریافتی که شامل درک آنچه که شخص دیگری گفته است، می باشد.

با توجه به انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASHA)، کودکانی که در استفاده از زبان بیانی مشکل دارند، ممکن است در نام‌گذاری اشیاء یا یادگیری آهنگ‌ها مشکل داشته باشند و همچنین ممکن است نخواهند با افراد دیگر صحبت کنند یا حتی بدانند چگونه این کار را انجام دهند. کودکان چهار تا شش ساله نیز ممکن است برایشان مشکل باشد که واضح صحبت کنند. ASHA خاطرنشان کرد، کودکان پیش دبستانی که با زبان دریافتی مشکل دارند، ممکن است با حرکات یا سؤالات رایج گیج شوند و ممکن است نتوانند دستورالعمل ها را به خوبی دنبال کنند. کودکان چهار تا شش ساله نیز ممکن است برایشان مشکل باشد که واضح صحبت کنند.

اگر نگران رشد گفتار و زبان فرزندتان هستید از صحبت کردن با پزشک اطفال نترسید که ممکن است شما را به یک آسیب شناس گفتار-زبان (SLP) ارجاع دهد. به گفته سیستم بهداشت دانشگاه میشیگان، تشخیص اینکه کودک دارای تاخیر رشدی است یا کمی عقب مانده است دشوار است، بنابراین متخصصین گفتاردرمانی منابع حیاتی هستند. این متخصصان می توانند فرزند شما را به درستی ارزیابی کرده و تمرینات گفتاری و زبانی را برای تکرار در خانه به شما ارائه دهند.

نشانه ها وعلائم تاخیر زبانی

در اینجا فقط پنج تمرین گفتاری برای کودکان ۴ تا ۶ ساله وجود دارد که می توانید امروز به کودک خود آموزش دهید:

۱. بازی جهت ها را انجام دهید: به فرزندتان بگویید که قرار است یک بازی انجام دهید و آنها را تشویق کنید که رهبر باشند. به گفته ASHA، باید از فرزندتان بخواهید که دستورالعمل‌های گام به گام در مورد نحوه انجام کاری را به شما بدهد بعنوان مثال می توان به نحوه تا کردن یک پتو یا رنگ کردن یک عکس اشاره کرد. ایده این است که به فرزندتان کمک کنید تا به نحوه برقراری ارتباط با چیزی که اغلب به آن فکر نمی‌کند فکر کند، این کار به او کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی بیانی خود را ایجاد کرده و در عین حال به او کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه استفاده مردم از زبان دریافتی داشته باشد.

۲. با هم آواز بخوانید: بسیاری از کودکان دوست دارند آهنگ مورد علاقه خود بخوانند، حتی اگر هیچ سرنخی از کلمات یا معنای آنها نداشته باشند. سیستم بهداشت دانشگاه میشیگان به والدین و سرپرستان پیشنهاد کرد که با کودکان چهار تا شش ساله خود آواز بخوانند. آواز خواندن آنها را تشویق می کند تا کلمات جدید را یاد بگیرند، گوش دادن فعال و حافظه خود را تقویت کنند و در مورد نحوه بیان ایده های خود به صورت کلامی فکر کنند.

۳. از ژست ها برای برقراری ارتباط استفاده کنید: ارتباطات غیرکلامی مانند تکان دادن سر برای «بله» و بالا انداختن شانه ها «نمی‌دانم»، همه راه‌هایی هستند که ما با یکدیگر صحبت می‌کنیم. برخی از کودکانی که در درک زبان دریافتی مشکل دارند با علائم و نشانه های این چنینی نیز مشکل دارند، بنابراین «بازی آرام» را تمرین کنید، زمانی که کودکان باید فقط از طریق حرکات فیزیکی و بیان با شما ارتباط برقرار کنند. مرکز تخصصی درمان اوتیسم سازمانی که بر آگاهی و حمایت از اوتیسم متمرکز است، به طور خاص این استراتژی را برای تشویق کودکان غیرکلامی به برقراری ارتباط توصیه می‌کند و این یک راه آسان و سرگرم‌کننده برای کودکان چهار تا شش ساله است که می‌توانند به صورت شفاهی ارتباط برقرار کنند تا روی مهارت‌های زبان دریافتی خود کار کنند.

بهترین متخصص تاخیر کلامی

۴. درباره شخصیتی که کودک به آن اهمیت می دهد از او سؤال بپرسید: سؤالات راهی عالی برای تشویق فرزندتان به استفاده از مهارت های کلامی خود هستند، به خصوص زمانی که این سؤالات پاسخ های ساده «بله» یا «خیر» ندارند. از فرزندتان درباره کتاب یا شخصیت تلویزیونی مورد علاقه اش بپرسید. چرا آنها را دوست دارند؟ چه چیزی در آن شخص وجود دارد که فرزند شما دوست دارد؟ ASHA پیشنهاد می کند کودکان را تشویق کنید تا صحنه ای را بازی کنند یا پیش بینی کنند که بعداً در داستان چه اتفاقی می افتد. مراقب باشید که سوالات زیادی از آنها نپرسید، زیرا می خواهید به آنها فرصت زیادی بدهید تا احساس راحتی کنند و مایل به صحبت با شما باشند.

۵. از فرزندتان بخواهید از شما تقلید کند: دیدن یک الگو که یک فعالیت را به درستی انجام می دهد یکی از بهترین راه هایی است که ما یاد می گیریم. الگوی خوب بودن از نظر دستور زبان، حفظ مکالمه و به اشتراک گذاشتن اطلاعات می تواند به کودک شما فردی را بدهد که به او نگاه کند. ابتدا از نحوه ارتباط خود با دیگران آگاه تر شوید و به خود اجازه دهید که اغلب با فرزندتان صحبت کنید. سپس یک بازی انجام دهید که در آن کودک از شما تقلید کند. آنها می توانند مهارت های زبانی خود را تمرین کنند و شما با هم می خندید.

اگر فرزند شما دچار تاخیر در رشد می باشد و هنوز مهارت های گفتاری و زبانی مورد نیاز را در مقایسه با همسالان خود کسب نکرده است، جهت دریافت مشاوره با مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

انواع رایج اختلالات گفتار

سیر تکامل گفتاری کودکان

کودک دو ساله من حرف نمیزنه!

کودک سه ساله من حرف نمیزنه!

گفتاردرمانی برای کودک ۱ ساله

گفتاردرمانی برای کودک ۲ ساله

گفتاردرمانی برای کودک ۳ ساله

گفتاردرمانی برای کودک ۴ ساله

گفتاردرمانی برای کودک ۵ ساله

مراحل رشد طبیعی گفتار و زبان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

شایع ترین علت تاخیر رشد در کودکان

چرا کودک ۴ ساله من صحبت نمی کند؟

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

بایدها و نبایدهای تمرین گفتار درمانی در خانه

چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟

آیا می توانم گفتاردرمانی را در منزل انجام دهم؟

چه زمانی کودکان از توانبخشی فشرده سود می برند؟

نکاتی برای موفقیت کودکان با تاخیر گفتاری در مدرسه

کودک ۱۸ماهه من صحبت نمی کند، آیا باید نگران باشم؟

اگر کودک ۲ یا ۳ ساله شما صحبت نمی کند چه باید کرد؟

کودک من همه چیز را می فهمد، اما هنوز صحبت نمی کند!

چگونه تماشای صفحه نمایش بر رشد گفتار و زبان کودک تأثیر می گذارد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − 6 =

× پشتیبانی 24 ساعته