بیماری کندی نوعی بیماری نورون حرکتی است که بر مردان تأثیر می گذارد. این یکی از گروه های اختلالات ژنتیکی به نام آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) است که باعث آسیب به نورون های حرکتی در نخاع می شود و منجر به ضعف پیشرونده ماهیچه ها ، از بین رفتن قدرت عضله و عملکرد می شود. بیماری کندی همچنین باعث مشکل در صحبت کردن ، بلع و تنفس در عضلات صورت و زبان می شود.

کاردرمانی برای بیماری کندی به شما کمک می کند علائم فعلی خود را مدیریت کرده و استقلال عملکردی را تا حد ممکن حفظ کنید.

 

تشخیص بیماری کندی

آزمایش ژنتیکی به تأیید تشخیص بیماری کندی کمک خواهد کرد. همچنین ممکن است شما به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید که فعالیت عضلات شما را با استفاده از الکترومیوگرافی (EMG) بررسی کند.

 

چه چیزی باعث بیماری کندی می شود؟

بیماری کندی یک بیماری ژنتیکی است که ناشی از یک ژن معیوب است. بیماری کندی یک بیماری مغلوب X است ، به این معنی که ژن معیوب توسط مادر بر روی یکی از کروموزوم های X حمل می شود.

 

علائم یا عوارض بیماری کندی چیست؟

علائم اولیه بیماری کندی شامل موارد زیر است:

ترمور

گرفتگی عضلات

لرزش عضلانی (فاسیکولاسیون)

این علائم تا ضعف عضلانی پیش می رود که معمولاً در ناحیه لگن یا شانه شروع می شود و فعالیت های روزمره مانند لباس پوشیدن ، شستشو ، راه رفتن و بالا رفتن از پله ها دشوار است. ضعف ماهیچه های صورت و زبان ممکن است بعداً در طول بیماری رخ دهد و اغلب منجر به دیسفاژی (مشکل در بلع) ، دیزآرتری و عفونت های مکرر قفسه سینه می شود.

 

 

کاردرمانی برای بیماری کندی

درمان کاردرمانی در کندی می تواند به حفظ قدرت عضلات و استقلال شما در انجام وظایف عملکردی تا حد امکان کمک کند. در مراکز ما متخصصین کاردرمانی در حیطه نورولوژی می دانند که تشخیص بیماری کندی یک تجربه عاطفی است و می تواند برای فرد مبتلا و همچنین خانواده های آنها دشوار باشد. کاردرمانگران ما توصیه می کنند که کاردرمانی را اندکی پس از تشخیص شروع شود و برای مدت زمانی ادامه یابد تا استقلال شما به حداکثر برسد و عضلات را به مدت طولانی تقویت کنید.

درمان کاردرمانی در مرکز ما در موارد زیرین خواهد بود:

۱. حفظ قدرت عضلات

۲. حفظ دامنه حرکتی پسیو و اکتیو

۳. جلوگیری از کوتاه شدن بافت نرم

۴. بهبود وضعیت پوسچرال

۵. بهبود تعادل و هماهنگی

۶. به حداکثر رساندن عملکرد تنفسی

۷. حداکثر استقلال

۸. کاهش خطر سقوط

۹. افزایش سطح انرژی

۱۰. بهبود حس تندرستی و سلامت

 

متخصصین ما چگونگی تاثیر بیماری کندی بر روی شما را ارزیابی خواهند کرد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را با محوریت شما و افراد نزدیک به شما توسعه خواهند داد. این اهداف به طور مرتب مورد بررسی قرار می گیرند زیرا علائم جسمی شما با گذشت زمان تغییر می کند. درمان کاردرمانی در مراکز ما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

۱. برنامه تمرینی شامل حرکات کششی برای طویل کردن عضلات کوتاه و حفظ انعطاف پذیری مفاصل و تمرینات تقویتی برای بهبود فعالیت های عملکردی

۲. فعالیت هایی برای حفظ قدرت عضلات اطراف تنه و لگن

۳. آموزش تعادل

۵. بهبود وضعیت پوسچرال در وضعیت خوابیده ، نشسته و ایستاده برای توسعه تقارن و راحتی

۶. هیدروتراپی یا آب درمانی در کندی برای به حداکثر رساندن حرکت

۷. تمرین فعالیتهای کاربردی مانند ایستادن و راه رفتن

۸. مشاوره در مورد ارتزها و وسایل کمکی در حرکت

 

کاردرمانی به نیازهای فعلی و میزان تحرک شما بستگی دارد. با پیشرفت بیماری کندی ، ممکن است نیاز به کمک و وسایل و تجهیزات بیشتری در کارهای روزمره وجود داشته باشد. در مرکز توانبخشی غرب تهران و مرکز توانبخشی پایا ، کاردرمانگران ما در حیطه نورولوژی با متخصصان ارتوپدی و مغز و اعصاب که می توانند منابع مناسبی را در اختیار شما قرار دهند تا استقلال خود را به حداکثر رسانده و کیفیت زندگی شما را ارتقاء دهند ، همکاری نزدیکی دارند.

برای اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت ملاقات می توانید با شماره های درج شده در قسمت بالایی سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

جهت بهره مندی از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل از طریق پیوند ذیل با ما همراه باشد.

کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل

 

مقالات مرتبط:

آپراکسی چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

میوپاتی چیست؟

آتاکسی چیست؟

دیستونی چیست؟

آسیب دیدگی سر چیست؟

سکته مغزی چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

آنسفالیت چیست؟

تومور مغزی چیست؟

بیماری نورون حرکتی چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟

 

 

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • قاسم رجب زاده
    8 ژوئن 2023 9:20 ب.ظ

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون بابت معرفی بیماری کندی ما یک انجمن متشکل از بیماران کندی رو تشکیل داده ایم تو ایتا ممنون میشم از کسانی که مشکوک به این بیماری هستند به این انجمن بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × سه =

× پشتیبانی 24 ساعته