یکی از مهم ترین نیازهای خانواده ها و کودکانی که به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند خدمات گفتار درمانی است که حتما باید توسط یک دکتر متخصص به آنها ارائه شود. ارزیابی زبان و گفتار کودکان مبتلا به این اختلال از اهمیت زیادی برخوردار است. خدمات گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا به شکل بهتری روی موضوعات مختلف زبانی تمرکز کنند و نیازهای آنها با استفاده از این خدمات به خوبی برطرف می شود. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره کاربردهای مهم گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

چرا کودکان مبتلا به بیش فعالی نیازمند خدمات گفتار درمانی هستند؟

اکثر مردم می دانند که این خدمات برای کودکان مبتلا به اوتیسم چقدر مهم است. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در اوتیسم مطرح می شود مشکل ارتباطات اجتماعی است. با این حال بسیاری از افراد درباره ارتباط اختلال بیش فعالی و نقص توجه با خدمات گفتار درمانی اطلاعات چندانی ندارند. تصور این مسئله که از هر ۱۰ کودک مبتلا به ADHD ممکن است ۹ نفر آنها دچار مشکلات زبانی، ارتباطی یا گفتاری باشند ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد. البته نباید فراموش کنیم که کودکان مبتلا به این اختلال بسیار خلاق هستند و می توانند دنیا را به شکل متفاوتی مشاهده کنند. بنابراین والدین باید راهکاری را بیندیشند که بتوانند این کودکان را به مسیر درست هدایت کنند که بهترین راهکار کمک گرفتن از یک مشاور گفتار درمانی می باشد.

چه حوزه هایی از گفتار و زبان در کودکان مبتلا به این اختلال می تواند تحت تاثیر قرار گیرد؟

عملکرد اجرایی یکی از حوزه های اصلی زبان است که در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی تحت تاثیر قرار می گیرد. عملکرد اجرایی در واقع به ما کمک می کند تا بتوانیم هدفی را تعیین کرده و در مسیر خود باقی بمانیم و هدف را به پایان برسانیم. آنها همچنین به ما کمک می کنند تا در زمان ناامیدی آرام بمانیم، برنامه های خود را تغییر داده و زمان را مدیریت کنیم. خدمات گفتار درمانی می توانند به میزان زیادی روی بهبود مهارت های موجود در حوزه عملکرد اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی تاثیرگذار باشند و باعث بهبود شرایط آنها شوند. از دیگر حوزه های مهمی که در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی تحت تاثیر قرار می گیرد می توان به مهارت های گفتاری، زبانی و مهارت های اجتماعی این کودکان اشاره کرد.

ارزیابی گفتار و زبان

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره ارزیابی گفتار و زبان در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بدانید این است که این کار حتما باید توسط دکتر متخصص گفتار درمانی انجام شود. اگر کودک شما مشکوک به ابتلا به این اختلال است حتما با یک روانشناس در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید تصویر بهتری را از آینده کودک خود داشته باشید. اگر کودک شما در مدرسه احساس بهتری دارد می توانید این تست ها و ارزیابی ها را در محیط مدرسه نیز انجام دهید. به عنوان مثال نحوه عملکرد کودک در دنبال کردن دستورالعمل های پیچیده، برنامه ریزی و ویرایش و … می توانند برای ارزیابی کودک بسیار مفید و کاربردی باشند. کمک گرفتن از یک گفتار درمانگر می تواند به والدین نیز بسیار کمک کند و اطلاعات بسیار زیادی را درباره این اختلال در اختیار آنها قرار دهد.

نکاتی مهم درباره بیش فعالی

یکی از مهمترین مشکلاتی که اختلال نقص توجه می تواند برای کودکان به وجود بیاورد رفتارهای تکانشی و دائما فعال بودن است. این مشکل می تواند به میزان زیادی هم برای کودکان و هم برای والدین آنها اذیت کننده باشد. با این حال اکثر والدین معمولا نشانه های دیگری را نیز در این کودکان مشاهده می کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کودک زمانی که در حال بازی است نمی تواند منتظر نوبت خود باقی بماند.

-کودک نمی تواند در مدرسه آرام بنشیند و تکالیف خود را انجام دهد.

-سازماندهی و به خاطر سپردن تکالیف برای او بسیار سخت است.

هر یک از این مشکلات نیازمند یک فرد متخصص هستند تا بتواند این موارد را به درست ترین شکل ممکن به کودکان مبتلا به این اختلال آموزش دهد. خدمات گفتار درمانی یکی از بهترین تکنیک هایی است که امروزه برای درمان این کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند کاربردهای بسیار زیادی را برای آنها داشته باشد.

بهبود روند یادگیری با کمک خدمات گفتار درمانی

بسیاری از والدین در مواجه شدن با کودکان مبتلا به اختلال ADHD معمولا گمان می کنند که این کودکان نمی توانند به خوبی مفاهیم مختلف را یاد بگیرند و در یادگیری مشکل دارند. این درحالی است که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی معمولا به شیوه های متفاوتی یاد می گیرند و به همین علت نیز نیازی نیست که شما مانع یادگیری آنها شوید. یک متخصص در زمینه خدمات گفتار درمانی می تواند از تکنیک های متفاوتی که برای یادگیری کودکان بیش فعال وجود دارد استفاده کند تا روند یادگیری آنها را به میزان زیادی بهبود دهد. به عنوان مثال ممکن است برای جلب توجه و افزایش تمرکز کودک از او سوالی پرسیده شود یا این که توپی برای آنها پرتاب شود تا در خلال بازی و مواردی که کودک به آنها علاقه مند است تمرکز او نیز بهبود پیدا کند. در واقع با استفاده از این تکنیک ها یک متخصص در زمینه خدمات گفتار درمانی تلاش می کند تا حرکات فیزیکی را در یادگیری قرار دهد تا بتواند روند یادگیری کودک را بهبود دهد.

ایجاد مهارت های اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال ADHD

برخی از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کودکان ممکن است در مهارت های اجتماعی مانند نحوه تعامل درست با دیگران، نوبت گرفتن در شرایط و موقعیت های مختلف و درک بهتر موقعیت های اجتماعی مختلف با مشکل مواجه شوند. با استفاده از خدمات گفتار درمانی و یک متخصص در این حوزه می توان مهارت های اجتماعی این کودکان را به میزان زیادی توسعه داد. مثلا یک گفتار درمانگر می تواند با استفاده از اسباب بازی های مختلف مانند وسایل یک دزد دریایی شروع به بازی با کودک کند و در حین بازی تلاش می کند تا مهارت های ارتباطی اجتماعی کودک را بهبود دهد. کودک در طول این روال نحوه درخواست کردن، رعایت کردن نوبت و بسیاری از موارد دیگر را می آموزد و می تواند آنها را در شرایط مختلف اجرا کند.

طبق برنامه عمل کردن به کمک خدمات گفتار درمانی

یکی دیگر از مشکلات بسیار مهمی که می توان توسط خدمات گفتار درمانی اقدام به بهبود آن کرد طبق برنامه ریزی عمل کردن در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی است. تکنیک های بی شماری وجود دارد که امروزه متخصصان خدمات گفتار درمانی از آن استفاده می کنند تا طبق برنامه ریزی عمل کردن را به این کودکان بیاموزند. از جمله مهمترین این تکنیک ها می توان به استفاده از انواع چک لیست ها، برنامه ریزی و اپلیکیشن هایی که برنامه ریزی می کنند، اپلیکیشن های یادآوری برنامه ریزی و … اشاره کرد. یک گفتار درمانگر می تواند با والدین کودک و همین طور معلمان او همکاری داشته باشد تا بتواند یک محیط سازمان یافته تر را برای این کودکان ایجاد کند.

اهداف خدمات گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی

-بهبود تعامل با همسالان و همکلاسی ها

-صحبت و ارائه مشاوره های تخصصی به والدین و معلمان کودک برای یادگیری طرز برخورد صحیح با او

-مصاحبه تخصصی با کودک برای به دست آورده اطلاعات کامل درباره شرایط کودک

-ارزیابی رسمی مهارت های زبانی و گفتاری مانند روان بودن در جمله سازی و صحبت کردن، تلفظ صحیح کلمات و حروف، درک و استفاده درست از دستور زبان و …

-ارزیابی مهارت های مربوط به داستان گویی کودک و میزان توانایی او در تمرکز کردن روی یک موضوع خاص

-ارزیابی مهارت های اجتماعی و ارتباطی کودک

-بحث کردن با کودک درباره داستان ها و خاطرات مختلف که می تواند به میزان زیادی به کودک کمک کند.

-ارزیابی توانایی برنامه ریزی و منظم بودن

 

 

صحبت پایانی

خدمات گفتار درمانی یکی از بهترین تکنیک ها برای درمان و بهبود شرایط کودکان بیش فعال است که می تواند تاثیر زیادی در برطرف کردن مشکلات این کودکان داشته باشد. از جمله رایج ترین مشکلاتی که این کودکان معمولا با آنها درگیر هستند می توان به مهارت های ارتباطی، مهارت های زبانی، مشکل در برنامه ریزی و پایبند ماندن به برنامه و … اشاره کرد. خدمات گفتار درمانی با استفاده از تکنیک های جدید و براساس استانداردهای روز دنیا به این کودکان می آموزد که چگونه می توانند به این مشکلات غلبه کنند و در نتیجه شرایط بهتری را برای آنها فراهم می کند. علاوه بر این نباید فراموش کنید که خدمات گفتار درمانی برای والدین و معلمان این کودکان نیز می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد و اطلاعات بسیار زیادی را درباره این اختلال و نحوه برخورد با کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند در اختیار آنها قرار دهد. برای استفاده از این خدمات به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی استفاده کنید.

 

مقاله های مرتبط با بیش فعالی:

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

مرکز تخصصی رفتار درمانی کودکان

مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری

بازی درمانی در درمان بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

بهترین دکتر متخصص بیش فعالی کودکان

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد. 

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

چگونه ورزش به کودکان و نوجوانان با اختلال بیش فعالی کمک می کند؟

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای نقص توجه و بیش فعالی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده + شش =

× پشتیبانی 24 ساعته