زوال عقل یک اصطلاح کلی برای تحلیل برخی از سلول های مغز است، اغلب باعث کاهش تحرک، مشکلات حافظه و مشکل در انجام کارهای روزمره می شود. درمان توانبخشی برای افراد مبتلا به زوال عقل می‌تواند تحرک را افزایش داده و خطر سقوط را کاهش دهد. متخصصین تیم مرکز کاردرمانی دمانس، درمان کاردرمانی را با توجه به نیازهای فرد ارائه می‌کنند. کاردرمانگران ما درک می کند که چگونه زوال عقل می تواند بر فرد و افراد نزدیک به آنها تأثیر بگذارد. در نتیجه اکثر بیماران مبتلا به زوال عقل در محیط خانه خود با شریک زندگی، بستگان یا مراقبانشان ارزیابی و درمان می‌شوند.

کاردرمانی در دمانس

دمانس چیست؟

زوال عقل کاهش تدریجی عملکرد شناختی به دلیل آسیب یا بیماری در مغز است که با فرآیند پیری که بصورت طبیعی اتفاق می افتد، فرق دارد. حافظه، توجه، زبان و حل مسئله تحت تأثیر قرار می گیرند. در مراحل بعدی این بیماری افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است در زمان، مکان و شناسایی افراد دچار سردرگمی شوند. آنها همچنین کاهش تحرک و افزایش خطر سقوط را تجربه خواهند کرد.  انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد که هر کدام دلایل خاص خود را دارند.

زوال عقل عموماً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و با افزایش سن به طور فزاینده ای شایع می شود. تقریباً از هر ۱۵ نفر از افراد بالای ۶۵ سال، یک نفر به درجه‌ای از زوال عقل مبتلا می‌شود که به حدود ۱ در ۵ نفر از افراد بالای ۸۵ سال افزایش می‌یابد. افراد جوان ممکن است به زوال عقل مبتلا شوند اما شیوع آن کمتر است و حدود ۱ در ۱۰۰۰ نفر از آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهترین کاردرمان دمانس

انواع زوال عقل

رایج ترین انواع زوال عقل عبارتند از:

-بیماری آلزایمر

-زوال عقل عروقی (همچنین به عنوان زوال عقل چند انفارکتی شناخته می شود)

-زوال عقل اجسام لوئی

-زوال عقل ناشی از الکل

-بیماری پیک

-فراموشی پیشانی گیجگاهی

-زوال عقل معنایی

-آفازی غیر روان پیشرونده

برخی از شرایط می توانند باعث زوال عقل ثانویه در برخی افراد شوند. اینها دلایل کمتر رایجی هستند:

-بیماری کروتسفلد جاکوب

بیماری هانتینگتون

بیماری پارکینسون

عفونت HIV (منجر به کمپلکس زوال عقل ایدز)

-آسیب تروماتیک مغز

سندرم داون

تشخیص دمانس

زوال عقل چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص دقیق بین انواع زوال عقل عموماً توسط یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص سالمندان انجام می شود. با این حال تست های مختصری وجود دارد که می تواند برای ارزیابی وضعیت شناختی بیمار انجام شود. CT یا MRI گاهی اوقات انجام می شود، اگرچه این اسکن ها اغلب به اندازه کافی برای تشخیص تغییرات اولیه مرتبط با زوال عقل حساس نیستند. تا زمانی که تغییرات در اسکن قابل مشاهده باشد، می توان تشخیص را تنها بر روی علائم فیزیکی و شناختی انجام داد.

اثرات دمانس

علائم زوال عقل معمولاً به تدریج و در طی چند سال پیشرفت می کند. علائم اولیه معمولاً مشکلات حافظه هستند و بنابراین بلافاصله آشکار نمی شوند. علائم زوال عقل بسیار متفاوت است. افراد مبتلا به زوال عقل اغلب یک یا چند مورد از علائم زیر را دارند:

-مشکلات حافظه

-مشکلات گفتاری و زبانی

-گیجی

-تغییرات خلقی یا رفتاری

-مشکل در انجام کارهای ساده

-مشکلات در یادگیری اطلاعات، ایده ها یا مهارت های جدید

برخی از انواع زوال عقل می توانند علائم کمتر شایعی ایجاد کنند از جمله:

-توهمات

-رفتار وسواسی یا تکراری

-الگوهای خواب مختل یا تغییر یافته است.

-افسردگی

-بی اختیاری

اگر زوال عقل شدید شود، می تواند علائم دیگری ایجاد کند از جمله:

مشکلات بلع

-کاهش تحرک

-از دست دادن کامل حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

-افزایش خطر سقوط

افراد مبتلا به زوال عقل اغلب از علائم خود به ویژه علائمی که بر رفتار تأثیر می گذارند، آگاه نیستند.

درمان توانبخشی برای زوال عقل

درمان کاردرمانی برای زوال عقل

کاردرمانی برای افراد مبتلا به زوال عقل بهتر است توسط متخصص کاردرمانی در حیطه نورولوژی ارائه شود.  هدف مرکز تخصصی درمان دمانس افزایش تحرک، اجرای تمرین‌های خاص پیشگیری از سقوط و توصیه در مورد تغییرات در محیط خانه برای افزایش استقلال و ایمنی است. تحرک را می توان با ورزش های تعادلی، کششی و تقویتی و تهیه وسایل کمکی راه رفتن افزایش داد. بهترین مرکز درمان دمانس نحوه انجام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها، بلند شدن از صندلی و داخل و خارج شدن از تخت را به بیمار آموزش می دهند.

یک ارزیابی کامل در هر اتاق در محیط خانه انجام خواهد شد. متخصصین توانبخشی ما توصیه‌ها و راهکارهای مناسبی را در مورد وسایل کمکی و سازگاری برای به حداکثر رساندن استقلال بیمار ارائه می‌کند. می‌توان یک برنامه خاص برای پیشگیری از سقوط ایجاد کرد تا بین جلسات درمانی تکمیل شود. ارزیابی خانه، همراه با برنامه پیشگیری از سقوط، ایمنی در خانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و خطر سقوط را کاهش می‌دهد.

بیماران مبتلا به زوال عقل از توانبخشی لذت می برند، زیرا استقلال آنها را افزایش می دهد و ترس از زمین خوردن را کاهش می دهد. کلینیک تخصصی درمان دمانس همچنین کاردرمانی، گفتاردرمانی، آب درمانی، ارزیابی تجهیزات کمکی و مشاوره در مورد مدیریت وضعیتی را برای افراد مبتلا به زوال عقل ارائه می دهد.

بهترین مرکز درمان زوال عقل

بهترین مرکز کاردرمانی زوال عقل

-برنامه های درمانی منحصر به فرد متناسب با هر فرد

-بدون لیست انتظار

-برنامه تخصصی پیشگیری از سقوط

-ارزیابی های خانه

-در خانه خود ارزیابی می شوید.

-درمان آب درمانی در دسترس است.

-در صورت نیاز بیماران می توانند توسط بیش از یک متخصص به طور همزمان ویزیت شوند.

-رویکرد اختصاصی و بیمار محور

-متخصصین توانبخشی در حیطه نورولوژی

-کارکنان با انگیزه و دلسوز

-مدیریت پرونده

-سابقه اثبات شده

مرکز تخصصی کاردرمانی دمانس خدمات توانبخشی خصوصی را در سراسر تهران بزرگ ارائه می‌کند.  اکثر بیماران مبتلا به زوال عقل در محیط خانه خود دیده می شوند. این امکان ارزیابی کامل در منزل را فراهم می کند و اضطراب بیماران را کاهش می دهد.

بهترین مرکز درمان دمانس مشکلات مرتبط با زوال عقل و تأثیر آن بر افراد نزدیک خود را درک می کند. متخصصین توانبخشی می‌توانند با همکاری نزدیک با شریک زندگی، خانواده و مراقبان، پتانسیل فرد را به حداکثر برسانند. پس از ارزیابی اولیه در بهترین مرکز درمان دمانس با پزشک عمومی بیماران و سایر متخصصان پزشکی ارتباط برقرار خواهد کرد. در صورت لزوم می توانیم شما را به سایر خدمات درمانی یا خصوصی که ممکن است از آنها بهره مند شوید ارجاع دهیم. مرکز تخصصی درمان دمانس به بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل و خانواده های آنها کمک کرده است. برای خواندن تجربیات بیمارانمان به قسمت نظرات مراجعه کنید.

دمانس چیست؟