وقتی والدین یا معلم کودکی را در حال جویدن لباس یا وسایل دیگر می بینند ، ممکن است نشان دهنده هشداری باشد. و ممکن است به عنوان یک پرچم قرمز برای سایر اختلالات حسی مانند اختلال پردازش حسی یا اختلال اوتیسم دیده شود.

همانطور که در مقاله ما در مورد جستجوی حسی دهان اشاره کردیم ، اطفال و نوزادان به طور معمول چیزهایی را در دهان خود قرار می دهند. آنها از مکیدن استفاده می کنند تا به آرامش و تسکین خود کمک کنند. با بزرگتر شدن ، از دهان خود برای کاوش در جهان استفاده می کنند. بسیار طبیعی است که کودکان تا سن ۱۸ تا ۲۴ ماهگی همه چیز را در دهان خود بگذارند. با این حال انتظار می رود که این رفتار وی کاهش یابد و سرانجام متوقف شود. برخی از کودکان با اختلال پردازش حسی یا اختلال اوتیسم همچنان بعد از دو سالگی به جویدن اشیاء ادامه می دهند. ممکن است کودک را در حال جویدن یقه یا آستین لباس ببینید. آنها همچنین ممکن است موارد دیگری مانند مو ، مداد ، اسباب بازی یا هر چیز دیگری را که می توانند در دست خود بگیرند ، بجوند.

برای کودک جویدن لباس – همه چیز مربوط به حس عمقی است!

تصور می شود که جویدن ، بخش بزرگی از بازخورد حس عمقی را به مغز می بخشد. تصور می شود که حس عمقی یا بازخورد ماهیچه ها و مفاصل برای مغز بسیار آرام بخش و سازمان یافته است. عضله فک ما یکی از قویترین عضلات بدن است و جویدن ، بنابراین بخش بزرگی از بازخورد حس عمقی را به مغز می بخشد.

غالباً وقتی کودکی در حال جویدن لباس است ، سعی در کمک به آرام کردن خود دارد. آنها از بازخورد حس عمقی عضلات فک استفاده می کنند تا به خودشان کمک کنند تا خود را تسکین دهند و تنظیم کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها بوسیله ورودیهای حسی دیگری (مانند سر و صدا) در محیط  دچار اضافه بار حسی شده اند و آنها در حال تجربه بار اضافی حسی هستند یا آنها ممکن است در مورد چیزی نگران باشند. ممکن است که سرعت فعالیت بیش از حدی باشد که آنها بتوانند فعالیت را ادامه دهند. گاهی اوقات ممکن است کودکی را ببینید که مشغول جویدن لباس است ، زیرا به آنها کمک می کند تا توجه خود را جلب کنند. در بعضی موارد ممکن است تاخیری در رشد نیز داشته باشد ، ما این موضوع را با جزئیات بیشتر در پست خود در جستجوی حسی دهان و دندان شرح می دهیم.

چگونه می توانم به کودک برای متوقف کردن جویدن لباس و سایر موارد کمک کنم؟

در مرحله اول به شناسایی الگوی موجود در هنگام جویدن کودک بپردازید. آیا بیشتر در خانه یا مدرسه ، در طول مدت ترم یا تعطیلات اتفاق می افتد؟ آیا بیشتر در هنگام صبح یا عصر اتفاق می افتد؟ آیا یک رویداد یا فعالیتی وجود دارد که کودک را مجبور می کند لباس های خود را بیشتر بجود مثلاً امتحانات یا رفتن به مدرسه؟ آیا این رفتار زمانیکه نگران می شوند یا دچار اضافه بار حسی می شوند ، افزایش می یابد؟

وقتی الگویی وجود داشته باشد ، ممکن است بتوانید آنچه را که موجب برانگیختگی فرزند شما می شود را شناسایی کنید. اگر این یک رویداد یا فعالیت خاص باشد امیدوارم بتوانید آنرا تطبیق دهید تا موفقیت فرزندتان آسانتر و با استرس کمتری همراه باشد. فرزند شما ممکن است از انجام برخی از فعالیتهای زیر قبل از این رویداد برای کمک به خود بهره مند شود. فعالیت های سنگین قبل و بعد نیز ممکن است مفید باشد. می توانید از برخی از پیشنهادات زیر برای کمک به فرزند خود استفاده کنید تا کمی آرامتر باشد:

اضافه بار حسی: وقتی فکر می کنید که می تواند با اضافه بار حسی مرتبط باشد ، باید در نظر بگیرید که چگونه می توان این اضافه بار حسی را کاهش داد. این ممکن است به معنای اضافه کردن زمان کمتری در طول هفته به برنامه فرزندتان باشد و ممکن است به کار اضافی سنگین در طول روز کمک کند. برخی از فعالیتهای پیشنهادی در زیر نیز ممکن است کمک کند. همچنین کودک شما ممکن است از ارزیابی توسط یک متخصص کاردرمانی که در رویکرد یکپارچگی حسی آموزش دیده ، برای کمک و پشتیبانی بیشتر در مورد پردازش حسی بهره مند شود. برای کودکانی که بیشتر نگران یا مضطرب هستند و به همین دلیل سعی در آرامش خود دارند ، استفاده از راهکارهای پیشنهادی برای اضطراب نیز می تواند مفید باشد.

در زیر فعالیتهایی برای کمک به متوقف کردن جویدن لباس یا وسایل دیگر پیشنهاد شده است:

غذاهای جویدنی

لطفا توجه داشته باشید که بسیاری از این فعالیت ها شامل مواد غذایی است. انتظار می رود که بزرگسالانی که از این پیشنهادات استفاده می کنند ، آلرژی یا نیاز رژیم غذایی کودک را در نظر بگیرند.

می توانید وسایل جویدنی را در جعبه نهار کودک خود قرار دهید یا در مواقعی که نیاز به آرام شدن دارند از آنها استفاده کنید. مواد غذایی شامل موارد زیر است:

* میوه خشک شده – انبه بخصوص خوب است همانطور که سیب است ، پاپایا ، آناناس و موزهای کوچک بسیار مناسب است.

* muesli میله ای (مخلوطی از غلات مغذی و خوشمزه برای صبحانه است. از هر نوع میوه خشکی می توانید استفاده کنید از بادام و گردو می توانید استفاده کنید و با مقداری شیر در کاسه مخلوط کنید به همراه توت ها و میو ها های تازه…)

* شیرین بیان

* آدامس

* Flapjack سنتی یکی از سریع ترین ، ساده ترین و مهم ترین محصولات پخته شده است. این یک دستور غذای سنتی با اضافه کردن میوه های خشک شده خوشمزه، عسل و موز است. 
Flapjack  سنتی و همچنین Flapjack  میوه بسیار سالم هستند، زیرا آنها عمدتا از جوهای پر از آهن، روی و ویتامین B ساخته می شوند، بنابراین می توانید بدون گناه زیاد غذا بخورید.

نفس کشیدن

تمرینات تنفس به طور فزاینده ای نشان داده می شود که به آرامش و سازماندهی سیستم عصبی و مغز ما کمک می کند. نسخه پرداخت شده از برنامه Headspace دارای برخی از مراقبه های تنفسی با هدایت عالی برای کودکان است. دمیدن حباب همچنین راهی آسان برای کمک به کودکان خردسال است که نفس عمیق تری بکشند. نی ها نیز سرگرم کننده و یک روش ساده برای ترغیب کودکان به نفس عمیق هستند.

کار سنگین

پیشنهاد شده است که ورودی حسی ناشی از فعالیتهای سنگین  آرام بخش و سازمان یافته هستند. کودکانی که جویدن دارند نیز احتمالاً از ورودی حس عمقی بدن مانند پریدن روی یک ترامپولین بزرگ یا شنا، به خصوص غواصی در زیر آب بهره مند می شوند. برای آشنایی با رمز و راز کار سنگین از طریق پیوند با ما همراه باشید.

اسباب بازیهای جویدنی حسی می توانند در متوقف کردن جویدن لباس به کودک کمک کنند.

اگر فرزند شما همه اوقات در حال خوردن چیزهای روزمره است ، ممکن است استفاده از یک اسباب بازی حسی به او کمک کند. بسیاری از اسباب بازی های مختلف جویدن وجود دارد. برخی شبیه وسایل روزمره مانند گردنبند یا دستبند هستند. موارد دیگر مشخص تر هستند. هنگام انتخاب یک اسباب بازی جویدنی حسی ، مفید است که اولاً بدانید کودک شما چقدر سخت می جود و همچنین جایی که در دهان دوست دارد جویدن را تجربه کند.

اگر آنها با زور زیاد گاز بزنند ، اسباب بازی های ضخیم تر و مستحکم تر برای جویدن توصیه می شود. اگر ترجیح می دهند دندانهای پشت خود را تحریک کنند ، ممکن است یک اسباب بازی باریک تر مناسب تر باشد. وقتی کودک روی دندانهای جلوی خود اشیاء را می جود ، اسباب بازی دایره ای تر ممکن است برای آنها بهتر باشد. در زمانیکه کودک مکیدن را مانند جویدن انجام می دهد ممکن است یک اسباب بازی کمی ضخیم تر را ترجیح دهد.

پیشنهادات زیادی برای راه حل های ارزان قیمت اسباب بازی مانند لوله آکواریوم یا نی وجود دارد. ما می دانیم که چرا والدین گزینه ارزانتری را ترجیح می دهند ، اما خوشحال نیستیم که این موارد را توصیه کنیم ، زیرا دانستن اینکه آیا آنها بی خطر هستند دشوار است. محصولات پلاستیکی یکبار مصرف حاوی BPA هستند. اسباب بازی های جویدنی حسی از شرکت های معتبر به طور خاص برای این منظور طراحی شده اند.

 

ویبریشن (لرزش)

برخی از کودکان همچنین لرزش را مفید می دانند. محصولی به نام ARK z-vibe وجود دارد که بسیار مقاوم است و برای کودکان طراحی شده است. بهترین اصطلاح جستجو برای پیدا کردن این “ARK Z-vibe” است زیرا سایر اصطلاحات نتایج جستجوی جالبی را ارائه می دهند!

چرا فرزند من هنوز چیز هایی را در دهان خود قرار می دهد؟

مرکز تخصصی مشاوره کودکان و نوجوانان

۴۸ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام دختر من متولد اسفند ۹۴ هست زمان دیدن فیلم و یا کلیپ هرچی دم دستش باشه میذاره دهن با دندون گاز میگیره موندم علتش چیه و چیکار کنم مثلا دیشب پلاک گردنش روجوری جویده بود که مثل یه تیکه فلز شده بود ممنون میشم کمک کنید

  • سلام و درود فراوان
    قرار دادن اشیاء داخل دهان در این سن عادی نیست. و معمولا در زمانی دیده میشود که کودک از نظر ذهنی، درکی، شناختی و گفتاری دچار تاخیر تکاملی باشد.
    ولی اگر از نظر ذهنی و گفتاری تاخیری نداشته باشد، احتمال وجود مشکلات حسی یا مشکلات دهان و دندان ممکن است.
    ولی برای تشخیص دقیق نیاز به ارزیابی حضوری می باشد.

  • باسلام و احترام- عرضم بحضورتان پسر بنده که ۱۴ ساله است و در کلاس هشتم مشغول به تحصیل می باشد ، به شدت هر چیزی که دم دستش باشد می جود (مخصوصاً هنگام تماشای تلویزیون) طوری که حالت و شکل وسایلی که جویده است تغییر می کند و اصلاً قابل استفاده نمی باشند. وسایلی مثل عروسک های خواهر کوچکش- تیوپ خمیر دندان ، قوطی کرم ها ، خودکارها ، لگوهای خانه سازی ، آستین لباس هایش و … ممنون می شوم اگر در این رابطه راهنمایی و یا توصیه هایی را جهت درمان و ترک عادت فرزندم بفرمایید.

  • سلام و درود فراوان
    البته در خصوص فرزند شما با توجه به سن نیاز به اطلاعات دیگری نیز می باشد. تا رفتار فرزندتان بهتر مورد بررسی دقیق قرار بگیرد ولی یکی از مواردیکه که ممکن است وجود داشته باشد اضطراب زیاد و بیقراری میباشد که با جویدن اشیاء سعی در آرام کردن خود دارد.

  • باسلام پسرم چهارساله است وتقریبا چهار ماهی هست که یقه لباس و وسایل سفت را می جود..هر چی بیشتر سعی میکنیم که ترک بیشتر سمتش میرود..راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

  • سلام و عرض ادب
    این قضیه ممکن است در موارد متفاوتی مثلا اضطراب، مشکلات حسی، تاخیر های رشدی و مشکلات دهان و دندان دیده شود که برای تشخیص بهتر باید ارزیابی دقیق و جامعی از کودک انجام بپذیرد.

  • سلام.
    دختر من ۸ سال و نیمه است و بخصوص در هنگام تماشای ویدیو های یوتیوب یا تلویزیون یقه للاسش یا موهاش رو میجوه. گاهی اوقات دیگه مثل زمانی.که داره تمرینات درسی رو انجام میده هم اینکار رو می کنه. از نظر گفتاری تا حدودی تاخیر داره و دچار SLI هست. ایا ممکنه این دو به هم ربط داشته باشن و راه حل این مشکل چی هست؟ ممنونم از پاسختون.

  • سلام و درود فراوان
    فرزند شما احتمالا تاخیر تکاملی دارد و علاوه بر گفتار در مهارتهای دیگری همچون هماهنگی حرکتی، درک، شناخت نسبت به همسالان در سطح پایین تری قرار داشته باشد.
    البته مشکل مطرح شده ممکن است بعلت اضطراب یا حتی مسائل حسی باشد که هر کدام راهکارهای مربوط به خود را دارند و بهتر است توسط متخصص ارزیابی صورت بگیرد و براساس مشکلات موجود طرح درمانی پایه ریزی شود.

  • سلام ، دختر من ۲ سال و نیم اش است وحد اکثر وقت لباس و دیگر وسایلش، و یا انگشتانش را مخورد که شاید خیلی موقع پیش امده که ما نتوانستیم ناخن هایش را بیگریم.
    تشکر

  • سلام و عرض ادب
    البته برای پاسخ و راهنمایی به اطلاعات بیشتری در خصوص فرزند شما نیاز هست ولی بنظر میرسد که اختلال حسی داشته باشد.

  • با سلام پسرم سه سال و یکماهه هست،در هفته ۳۶بخاطر مسمومیت بارداری مجبور شدیم بدنیا بیاریمش، تو دستگاه نبود و کودک ترم بود،اما خیلی کوچیک بود.کل روند رشدی مثل نشستن راه رفتن دندان دراوردن رو با تاخیر داشت برای اطمینان در نه ماهگی چکاب مغز هم شد و ام ار اآی همه سالم بود. الان هنوز حرف نمیزنه و با اینکه گفتاردرمانی میبرم بی نهایت برای تمرین مقاومت میکنه و حتی درحین بازی یا رقص متوجه میشع دارم تمرین میدم زود میگه نه نه و انجام نمیده
    شدیدا هر وسایلی از جمله لباس، اسباب بازیهاش،قاشق،هرچیزی رو میذاره دهنش در حدی که جای دندوناش میمونه

  • سلام و درود
    با توجه به توضیحاتتون کودک بیقرار می باشد و تحمل کاری و دستور پذیری پایینی دارد و بهتره از ماساژ درمانی، کاردرمانی حسی (جهت مشکلات حسی بویژه داخل دهان) و بازی درمانی جهت بهبود این موارد استفاده کنید تا در گفتار درمانی نتیجه بهتری حاصل شود.

  • سلام دختر من ۸ سال دارد کلاس اول است زمان انجام تکالیف ارام وبا دقت است طبق بررسی مشاور پرهوش است انواع حرکات را انجام میدهد هیچ مشکلی ندارد اما با دلیل و بی دلیل پرخاشگری میکند حرف ناشایست میزند افراد را می زند وکلیه وسایل و موارد را به دهان می برد و با دندان عقبی می جود دستمال کاغذی روغن گلیسرین.واشر و… مکرر میگوید من اجازه میدهم بچه ام هرکاری بخواهد بکند مداوم در حال فیلم گرفتن از خودش است اگر کار اشباهی بکند برای خواسته بعدی مکرر عذرخواهی میکند لطفا راهنمایی کنید

  • سلام و عرض ادب
    با توجه به توضیحات مطرح شده بنظر می رسد فرزند شما اختلال اضطرابی دارد و به همراه آن دچار مشکلات رفتاری نیز می باشد. بنابراین حتما از متخصصین کودکان جهت مشاوره در مورد مشکلات احتمالی فرزندتون کمک بگیرید.

  • سلام خسته نباشید دختری یه ساله دارم که هر برچسبی رو روی چیزی می بیند تلاش زیادی می کند تا آن را بکند ، وپولک وهر وچیزی که روی لباسش باشد با استفاده از دندان و ناخن آن را می کند .لطفا راهنمایی کنید آیا دلیل ومشکل دارد یا نه؟

  • سلام و درود
    آیا بجز این موارد علائم و موارد غیر طبیعی دیگر هم مشاهده می کنید. نیاز به اطلاعات بیشتری می باشد.

  • سلام. پسر من ۳ سالشه. تکلم نداره. رابطش با من و مامانش و خانواده هامون خوبه. عادت داره موقع تماشای تلوییزیون و کلیپ پتو مورد علاقش رو بجوه. فقط پتوش رو می جوه و خیلی بهش علاقه داره. درک و یادگیریش خوبه. لطف می کنید آقای دکتر راهنمایی کنید.

  • ehsan hoseini
    12 می 2021 11:40 ق.ظ

    سلام و درود
    فرزند شما احتمالا تاخیر تکاملی دارد چون از نظر گفتاری در سطح سنی خودش نیست کودکان سه ساله قادر به بیان جملات با پنجاه کلمه هستند و داخل دهان بردن پتو ممکنه بخاطر تاخیر یا حتی مشکلات حسی داخل دهان و اضطراب باشد.

  • سلام دخترم ۴ سال داره تمام روند رشدش خوب بوده از سن ۲ سالگی وابستگی شدید به کوله پشتی داشت دائما کولش بود حتی در خواب زیر نظر مشاور سعی کردم جداش کنم تا به ستون فقرات آسیب نرسه اما از سه سالگی ناخن جویدن مو جویدن یقه لباس جویدن عروسک جویدن شروع شده نمیدونم چکار کنم

  • سولماز بامزد
    24 می 2021 9:25 ق.ظ

    با سلام
    پسر من ۲۹ ماهه هست بعداز شیر گرفتن در ۲۸ ماهگی یقه لباس خود را می جود دایم در دهان دارد .جملات را کامل می فهمد و انجام می‌دهد ولی کلمات را دلخواه و تک توک بیان میکند .حتی موی مادر و خواهر خود را دوست دارد بجود.لطفا راهنمایی کنید.سپاس

  • ehsan hoseini
    24 می 2021 11:45 ق.ظ

    سلام و عرض ادب
    در این سن با توجه به توضیحات موجود در سایت نباید جویدن و داخل دهان گذاشتن اشیا دیده شود، فرزند شما با توجه به توضیحاتتون از نظر گفتاری تاخیر داره و بهتره به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید.

  • ehsan hoseini
    24 می 2021 11:47 ق.ظ

    سلام و درود
    احتمالا فرزند شما اضطراب و استرس شدید داره که با جویدن سعی در آرامش دارد، بهتره از بازی درمانی و ماساژ درمانی برای کاهش استرس، اضطراب و بیقراری استفاده کنید.

  • سلام..پسر من شش سالشه و جدیدا عادت داره یقه لباسشو توی دهنش می‌کنه و میجوه وکلا خیس میشه،موهای سرشو هم همینطور تو دهنش میکنه،نمیدونم دلیلش چیه،هم وقتی بیرونی اینجوری می‌کنه هم زمانی ک تو خونه هستیم،در ضمن خیلی پسر بازیگوش و لجباز و نترسیده..این نترس بودنش از همه بدتره،از خیابون بدو بدو تنها خودش رد میشه و اصلا دستشو ب من نمیده،از دیوار راست می‌ره بالا و رو پشت بوم میدوه،کلا احساس خطر نمیکنه ،نمیدونم دلیلش چیه،ممنون میشم راهنمایی کنید

  • ehsan hoseini
    28 می 2021 2:14 ب.ظ

    سلام و درود
    با توجه به توضیحات حضرتعالی که کودک نترس، بیقرار و رفتارهای پرخطر داره ممکنه کودک اختلال پردازش حسی داشته باشه مثلا ممکنه از نظر توجه و تمرکز دچار مشکل باشه.
    عدم احساس خطر معمولا بخاطر کندکار بودن سیستم دهلیزی و عمقی می باشد و احتمال داره کودک خامی حرکتی نیز داشته باشد.

  • سلام وقتتون بخیر پسر ۸ سال و نیمه دارم که از بچگی تمام وسایلش رو میجودو در موقع مدرسه مداد و پاک‌کن موقع بازی اسباب بازیهایش و موقع بیکاری و تماشای تلوزیون لباسها و ناخن هایش. لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  • سلام و درود
    احتمالا فرزند شما اضطراب و بیقراری داره و با این رفتارها سعی میکنه خودش را آروم کنه و بهتره که از بازی درمانی و ماساژ درمانی استفاده کنید.

  • پسر من ۳ سالشه بعد از تولد فرزند دومم، موقع تماشای تلویزیون یقش رو میجوه یا بطریه آب رو لیس میزنه (البته از قبل گاهی ته مداد رو میجوید یا باطری قلمی) به نظرتون بخاطر تولد نوزاده؟

  • سلام و درود فراوان
    بله احتمالش خیلی زیاد هستش.

  • سلام
    پسر من ۱۵ ماهشه و جدیدا پرزهای پتو رو با دندون هاش میکنه و میخوره مخصوصا در خواب ،یا حتی حوله رو با دندان نخ کش میکنه و نخ میخوره، علت اینکار پسرم چی میتونه باشه

  • سلام و درود
    عوامل زیادی در این زمینه نقش دارند مثلا ممکنه از خارش لثه ها و دندان در آوردن باشه و نیاز به بررسی دقیق می باشد.

  • با سلام پسر من کلاس اول ورودی دوم هست از نظر تکلم وغیره هیچ مشکلی ندارد
    تابستان که می شود این مشکل براش پیش میاد پارسال ناخن خود رو می جوید وپوست لبش رو می کند
    امسال یقیه ی لباسش رو می خوره تمام لباس هاش سوراخ سوراخ شدن

  • سلام خوب این مسئله ارتباطی با تغییر فصل ندارد و احتمالا بدلیل اضطراب و کاهش تنش درونی این کار را انجام می دهد.
    ولی جهت درمان می توانید از بازی درمانی و ماساژ درمانی استفاده کنید.

  • سلام..پسره من سه سال ونیم اس..چن وقت پیش برادرزاده ام ک اونم ۳ساله اس ناخن میجوید ..ک من چن باری بهش گفتم اینکار نکن. انگار ک واسه پسره خودم جلب توجه کرد..از اون روز ایشونم شروع کردن..حالااا علاوه بر ناخن هرچی اسباب بازی و وسیله پلاستیکی هست میجوه..ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام بنظر می رسد که فرزند شما دچار مشکل رفتاری شده است و از پسرعموی خود الگو گرفته و منع شما باعث تقویت این رفتار در کودک شده که بهتره در مواقع مواجهه با این رفتار اصلا به فرزندتون چیزی نگید و در همان زمان با کارها و بازیهای متفاوت او را سرگرم کرده و حواسش را پرت کنید.

  • علی صبوری
    12 می 2022 3:33 ب.ظ

    سلام
    دخترم ۶ سالش هست و چند وقتی که آستین و یقه ی لباس هاش رو با دندان سوراخ میکنه.
    مشکل تکلم هم نداره و خدا رو شکر رشدش هم خوب هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • ehsan hoseini
    14 می 2022 9:30 ق.ظ

    سلام و عرض ادب
    ابتدا باید فرزند شما از نظر سلامت دهان و دندان بررسی شوند و اگر مشکلی نباشه احتمال اضطراب یا مشکلات حسی داخل دهان وجود دارد.

  • فاطمه‌ خزایی
    21 ژوئن 2022 5:29 ب.ظ

    سلام شب خوش خسته نباشید جناب آقای دکتر من دوقلو همسان پسر دارم که متولد ۹۶ هستن و تو ۳۵ هفته به دنیا اومدن و همه چیزشون رشد عادی داشت فقط تکلم نداشتن که با رفتن پیش گفتار درمان بعد از ۶ ماه خدا رو شکر زبونشون باز شد و الان نزدیک یکسال میشه که حرف میزنن ولی متاسفانه از همون ۶ ماهگی علاقه شدید به موهای من داشتن و روز به روز ایم علاقه بیشتر می‌شد و من رو حساب وابستگی وبچگی واکنشی نشون نمی دادن ولی این علاقه روز به روز بد تر شد و الان باموهای دخترای فامیل حتی موهای خانم های فامیل نیز ور میرن و می‌پیچونن طوری که آدم کلافه میشه حتی الان تو خواب هم با موهای من بازی میکنه لطفا راهنمایی کنید که چه کاری انجام بدم که این عادت رو ترک کنن .ببخشید وقتتون رو گرفتم .موفق و پیروز باشید

  • سلام و درود فراوان
    ممکنه فرزندان شما دچار مشکلات حسی باشند چون این رفتار جزء رفتارهای خود تحریکی بحساب می آید که باعث آرامش در کودکان شما می شود، البته احتمال وجود اضطراب و وابستگی نیز هست که باید با ارزیابی دقیق علت این مورد مشخص بشود.

  • لیلا فشندی نژاد
    29 جولای 2022 3:35 ب.ظ

    سلام دخترمن ۴سال و۱۰ ماهشه، زمانی که کارتون میبینه اسباب بازیهایه ریزشومدام میجوه تاحدی که اون شی خراب میشه امافقط اسباب بازیهاشومیجوه لباس خودش یاوسایل مارودست نمیرنه دخترمن ۲۷هفته به دنیااومده وقتی شی ریز تودهنشه مدام روتشک تخت میپره مثل ترومپلین ومن استرس دارم که اون شی بپره توگلوش وازش میگرم امایواشکی میره برمیداره تواین سن جویدن اشیا طبیعیه؟؟

  • سلام و درود
    طبیعی نیست.
    ولی با توجه به زود بدنیا آمدن و داخل دهان گذاشتن اشیاء بهتره کودک از نظر رشدی بررسی بشه.

  • سلام و درود بر شما : پسر من سه سال و نه ماه سن دارد اما تا حال حرف نمیزند حتا یک کلمه تمام اشیا را در دهن خود می‌گذارد و میجود حرف را می‌شنود اما درک کرده نمیتواند ( نمیفهمد که برایش چه گفته شده ) زیاد شوخ وخوش است یعنی پرخاشگر نیست با زبان خود به اشیا لیس می‌زند دستشویی رفتنش را خبر نمی‌کند ،تمام غذا هارا نمی‌خورد و همه غذا ها را بوی میکند البته باید یاد آور شوم که در هفته سی و پنجم به وزن ۱۶۷۶ گرام تولد شده بود , زیاد غمگین هستم لطفآ بگویید آیا پسر من اوتیسم دارد یا ذهنش عقب مانده است داکتر صاحب محترم لطف نموده جواب بدهید متشکرم

  • سلام و درود فراوان خود با توجه به توضیحات شما کودک از نظر رشدی نسبت به همسالان خود عقبتره و بنظر مشکل حسی دارد و به خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز دارد ولی برای تشخیص عقب ماندگی ذهنی یا اوتیسم نیاز به علائم بیشتری می باشد که بنظرم یا به متخصص مراجعه کنید یا علائم این دو را دقیق مطالعه فرمایید.

  • سیدهmمیرهاشمی
    13 می 2023 3:53 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر
    منم سوال داشتم ولی نه در مورد بچه ،در مورد شوهرم ،اون مثل یه عادت وقتی مغازه ای می‌ره خرید می‌کنه میاد بیرون از مغازه یه تیکه از پلاستیک خرید وسایل رو می‌کنه و می‌ذاره دهنش و باهاش بازی می‌کنه ،گاهی هم نی رو یه تیکه ازش با دندونش می‌کنه یا گاهی این ظرفهای یه بار مصرف مثل لیوان و ظرف ماست و…این رو هم یه تیکه با دندونش می‌کنه و تو دهنش مدت طولانی شاید یک یا دو ساعت تو دهنش باهاش بازی می‌کنه گاهی بعد مثلا نیم ساعت جویدن این پلاستیکی ها میگم بندازی دور میگه حیفه ، شوهرم به نظرتون اختلالی چیزی داره؟ نمیدونم از کی شروع شده ولی این کار رو هم خونه هم بیرون انجام میده،متولد سال۷۳هست.من فک میکنم با این بازی کردن بعضی افکار رو میخواد از ذهنش دور کنه و اینکه شاید یکم اضطراب یا استرسش اینجوری برطرف میشه چون بخشی از ذهنش درگیر بازی با اون پلاستیک دهنش میشه

  • ehsan hoseini
    13 می 2023 5:53 ب.ظ

    سلام و درود
    فقط با این علامت نمیشه تشخیص داد ولی ممکنه این مسئله ریشه در کودکی ایشان داشته باشد. ممکنه برای کاهش استرس و اضطراب نیز باشد.

  • سلام داداشم ۱۴ سالشه قبلا ناخن میخورد الان شروع کرده یقه لباسشو میخوره به حدی که دیگه یقه جلوش کامل از بین رفته خیلی نگرانشم به شدت معتاد گوشیه و بازی انلاین داره … هرکاری میکنیم گوشی رو کنار نمیزاره و ۲۴ ساعته دستشه
    چیکار کنم ؟؟؟

  • سلام و درود
    در خصوص ایشون نیاز به اطلاع از موارد دیگری هم وجود دارد مثلا ایشون مشکل ذهنی دارند؟

  • سلام.وقت بخیر.پسر بنده ۱۸ماهه هستش و به طور خیلی بدی پرز پتو و پارچه میخوره یعنی حتی بهد از کندن پرز اونو میبلعه.و هنوز با این که دندونا جلوش هم دراومده خیلی گاز میگیره اطرافیان رو.ممنون میشم تشخیص شما رو بدونم خیلی نگرانش هستم.حتی بعضی وقتا هم میزنه تو سر خودش.این مورد البته کمتره اما چندین بار دیدم

  • سلام و درود
    احتمالا ایشون مشکل پردازش حسی داره. آیا رفتار غیر طبیعی دیگری را در ایشون می بینید؟ چون این اطلاعات برای تشخیص کافی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 + چهارده =

× پشتیبانی 24 ساعته