امروزه بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دنبال یک مرکز تخصصی درمان پارکینسون هستند که بهترین خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی را نیز ارائه دهد. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما بعنوان بهترین مرکز درمان پارکینسون در تهران استفاده کنید. می توانید جهت درمان توانبخشی و تشخیص بیماری پارکینسون به مراکز ما مراجعه فرمایید. مراکز ما با دو شعبه در غرب و شرق تهران و کادری مجرب و دلسوز بعنوان بهترین کلینیک توانبخشی بیماران پارکینسون آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی پیشرونده است که اولین علائم آن مشکلات حرکتی می باشد. حرکات صاف و هماهنگ عضلات بدن توسط دوپامین که یک نوع ماده موجود در مغز است کنترل می شود. دوپامین در قسمتی از مغز به نام substantia nigra تولید می شود. در بیماری پارکینسون سلول های ناحیه substantia nigra از مغز شروع به مرگ می کنند. زمانی که این اتفاق می افتد سطح دوپامین در مغز کاهش پیدا می کند. با کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی دوپامین در مغز علائم مربوط به این بیماری نیز کم کم خود را نشان می دهند.

آشنایی با برخی از علائم بیماری پارکینسون

برخی از علائم اولیه پارکینسون می تواند چندین سال قبل از مشکلات حرکتی شروع شود که از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش قدرت بویایی (آنوسمیا)

-یبوست

-دستخط کوچک

-تغییر صدا

-حالت خمیده

علاوه بر این چهار مشکل حرکتی عمده نیز در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مشاهده می شود که شامل موارد زیر هستند:

-لرزش حتی در زمان استراحت

-حرکات آهسته

-سفتی بازوها، پاها و تنه

-مشکلات مربوط به تعادل و تمایل به سقوط کردن

علائم ثانویه مربوط به این بیماری نیز شامل موارد زیر هستند:

-حالت تهی صورت

-تمایل به گیر کردن در زمان راه رفتن

-صدای خفه و کم حجم

-تمایل به عقب ماندگی

-کاهش پلک زدن و مشکلات در بلع

-کاهش تاب خوردن بازو در زمان حرکت کردن

-افزایش احتمال ابتلا به ملانوم که یک نوع سرطان خطرناک مربوط به پوست است

-افسردگی

-اضطراب

-توهم

-روان پریشی

-مشکلات مربوط به توجه و حافظه

-مشکل در روابط بصری

توجه داشته باشید که گاهی اوقات علائم مربوط به این بیماری ممکن است به صورت ناشناخته باقی بمانند. ممکن است بدن شما سال ها قبل از شروع مشکلات حرکتی با استفاده از این علائم به شما اخطار دهد، پس باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشید. درمانگران ما در بهترین مرکز درمان پارکینسون تهران از شرایط بیماری آگاه بوده و از حداکثر تلاش خود در جهت بهبود علائم این عزیزان بهره می گیرند.

 

علت بیماری پارکینسون

علت دقیق این بیماری تاکنون مشخص نشده است. ممکن است این بیماری ارتباط نزدیکی با اجزای ژنتیکی و محیطی داشته باشد. برخی از دانشمندان معتقدند که ویروس ها نیز می توانند باعث ابتلا به پارکینسون شوند. سطوح پایین دوپامین و نوراپی نفرین، ماده ای که دوپامین را در بدن تنظیم می کند، ارتباط نزدیکی با بیماری پارکینسون دارند. پروتئین های غیر طبیعی به نام اجسام لوئی نیز در مغز افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یافت شده است. البته دانشمندان تا کنون متوجه نشده اند که این مواد چه نقاطی را در به وجود آمدن بیماری پارکینسون ایفا می کنند. در حالی که تا کنون هیچ علت شناخته شده ای برای بیماری پارکینسون معرفی نشده است ولی تحقیقات گروهی از دانشمندان نشان می دهد برخی از افراد احتمال با احتمال بالاتری به این بیماری مبتلا می شوند و این افراد نشانه های خاصی دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

-رابطه جنسی: تعداد دفعات رابطه جنسی مردان مبتلا به این بیماری یک و نیم برابر زنان است.

-این بیماری و بیماری بیشتر در سفید پوستان شیوع پیدا می کند تا افراد سیاه پوست یا آسیایی ها. بنابراین موقعیت جغرافیایی می تواند یکی از دلایل اصلی خطر ابتلا به این بیماری باشد.

-سن: بیماری پارکینسون بیشتر در افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد. این بیماری فقط در چهار درصد مواقع قبل از ۴۰ سالگی خود را نشان می دهد.

-سابقه خانوادگی: افرادی که اعضای خانواده نزدیک آنها قبلا مبتلا به این بیماری شده اند با احتمال بالاتری به بیماری پارکینسون مبتلا خواهند شد.

– قرار گرفتن در معرض سموم مختلف می تواند احتمال و خطر ابتلا به این بیماری را به میزان زیادی افزایش دهد.

 

درمان بیماری پارکینسون

درمان پارکینسون به میزان زیادی به عوامل زیر وابسته و متکی است:

-تغییر سبک زندگی

-داروها

-روش های درمانی

استراحت کافی، ورزش و داشتن رژیم متعادل برای درمان بیماری پارکینسون از اهمیت بالایی برخوردار است. گفتار درمانی، کار درمانی و فیزیوتراپی نیز می توانند به بهبود ارتباطات و مراقبت از خود کمک کنند. تقریبا در همه موارد برای کمک به مدیریت علائم مختلف مربوط به سلامت جسمی و روحی مرتبط با این بیماری استفاده از دارو مورد نیاز است. این خدمات در مرکز تخصصی درمان پارکینسون ارائه می شود. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین مرکز درمان و تشخیص پارکینسون در تهران (ایران) هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما در این زمینه بهره مند شده و از مزایای آن نهایت  استفاده را ببرید.

 

داروهای مختلفی که برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه از داروهای مختلفی برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود.

Levodopa: رایج ترین دارویی است که امروزه برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود. این دارو به افزایش دوپامین کمک می کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حدود ۷۵ درصد افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند به این دارو پاسخ مثبت نشان داده اند اما همه علائم آنها با این دارو بهبود پیدا نکرده است. Levodopa به طور کلی به همراه carbidopa تجویز می شود. carbidopa در واقع تجزیه Levodopa را به تاخیر می اندازد و علاوه بر این در دسترس بودن Levodopa در مسیرهای منتهی به مغز را افزایش می دهد.

Agonist های دوپامین: می توانند عملکرد دوپامین را در مغز تقلید کنند. این داروها کمتر از levodopa برای درمان بیماری پارکینسون موثر هستند اما زمانی که تاثیر levodopa در بدن کاهش پیدا می کند می توانند به عنوان داروهای ثانویه بسیار مفید باشند. از جمله مهمترین داروهایی که در این کلاس قرار می گیرند می توان بهbromocriptine ، pramipexole و ropinirole اشاره کرد.

آنتی کولینرژیک ها: برای مسدود کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (parasympathetic) استفاده می شوند. آنها می توانند به سفتی بدن نیز کمک کنند.

Benztropine (Cogentin) و trihexyphenidyl از جمله رایج ترین آنتی کولینرژیک هایی هستند که برای درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سایر داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شوند.

از دیگر داروهای رایج برای درمان بیماری پارکینسون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمانتادین(Symmetrel) : را می توان همراه با carbidopa-levodopa مورد استفاده قرار داد. این دارو یک داروی مسدود کننده گلوتامات(glutamate) می باشد. این دارو یک تسکین کوتاه مدت را برای حرکات غیر ارادی(dyskinesia) که می تواند از عوارض داروی levodopa باشد ارائه می دهد.

مهارکننده های COMT: مهار کننده های Catechol O-methyltransferase که به اختصار COMT نامیده می شوند می توانند اثر داروی  levodopa را طولانی تر کنند Entacapone و tolcapone از جمله رایج ترین مهارکننده های COMT به شمار می آیند.

دقت داشته باشید که Tolcapone می تواند باعث آسیب کبدی شود. به همین علت این دارو معمولا برای افرادی که به داروهای دیگر پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد.

Ectacapone به هیچ وجه باعث آسیب کبدی نمی شود.

 Stalevo دارویی است که ectacapone و carbidopa-levodopa را در یک قرص ترکیب می کند.

مهارکننده های MAO-B برای درمان پارکینسون

مهارکننده های MAO-B قادر هستند تا آنزیم مونو آمین اکسیداز B را کنترل کنند. این آنزیم دوپامین را در مغز تجزیه می کند Selegiline (Eldepryl) و rasagiline (Azilect) از جمله رایج ترین مهارکننده های MAO-B شناخته می شوند. قبل از مصرف هر گونه داروی دیگر با مهارکننده های MAO-B به شما پیشنهاد می کنیم حتما با پزشک خود مشورت کنید. این مهارکننده ها می توانند با بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته باشند که از جمله آنها می توان به داروهای ضد افسردگی،ciprofloxacin  و … اشاره کرد. با گذر زمان اثربخشی داروهای پارکینسون کاهش پیدا می کند. در مرحله دیررس پارکینسون عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است از مزایای آنها بیشتر باشد. با این حال نباید فراموش کنید که این داروها هنوز هم می توانند بسیاری از علائم بیماری پارکینسون را مدیریت کنند.

جراحی برای درمان پارکینسون

جراحی پارکینسون برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که مبتلا به بیماری پارکینسون شده اند و دارو، روش های درمانی دیگر و تغییر سبک زندگی تاثیری روی آنها نداشته است.

به طور کلی دو نوع جراحی اصلی برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد:

تحریک عمیق مغز: در طول تحریک عمیق مغز یا DBS جراحان الکترودهایی را در قسمت های خاصی از مغز کاشت می کنند. ژنراتوری که به این الکترودها متصل شده است پالس هایی را به مغز ارسال می کند تا علائم بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

درمان با Pump: در ژانویه سال ۲۰۱۵ سازمان غذا و دارو(FDA)  یک نوع درمان با پاپ به نام Duopa را مورد تایید قرار داد. این روش در واقع ترکیبی از levodopa و carbidopa را برای درمان این بیماری ارائه می دهد. برای استفاده از این روش برای درمان پارکینسون پزشک باید یک عمل جراحی را انجام دهد تا پاپ را در نزدیکی روده کوچک قرار دهد.

تشخیص بیماری پارکینسون

هیچ آزمایش خاصی برای درمان بیماری پارکینسون وجود ندارد. تشخیص این بیماری در بهترین مرکز درمان پارکینسون براساس سابقه سلامتی، معاینه فیزیکی و عصبی و همچنین بررسی علائم و نشانه ها توسط دکتر مغز و اعصاب صورت می گیرد. آزمایشات تصویربرداری مانند اسکن CAT و MRI ممکن است برای رد سایر شرایط استفاده شود. همچنین ممکن است از اسکن حمل کننده دوپامین که به اختصار DAT نامیده می شود نیز برای تشخیص این بیماری استفاده شود. در حالی که این آزمایشات پارکینسون را تایید نمی کند می تواند به رد سایر شرایط و حمایت از تشخیص پزشک کمک کند.

 

مراحل اولیه بیماری پارکینسون

پارکینسون یک بیماری پیش رونده است، به این معنی که علائم بیماری با گذشت زمان بدتر می شود. بسیاری از پزشکان از مقیاس Hoehn و Yahr برای طبقه بندی مراحل بیماری پارکینسون استفاده می کنند. این مقیاس در واقع علائم را به ۵ دسته تقسیم بندی می کند و به متخصصان این حوزه کمک می کند تا بدانند علائم و نشانه های بیماری چگونه پیشرفت می کنند.

مرحله اول:

مرحله اول خفیف ترین نوع بیماری پارکینسون است که به شکل ملایمی علائم را در بدن شما نشان می دهد. در واقع در این مرحله ممکن است علائم قابل توجهی را در خود مشاهده نکنید و این علائم ممکن است هنوز وارد زندگی روزمره و تاثیرگذاری روی فعالیت های شما نشده باشند.

اگر علائمی را تجربه می کنید ممکن است آنها تنها در یک قسمت از بدن شما وجود داشته باشند.

مرحله دوم:

پیشرفت از مرحله یک به مرحله دو ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. تجربه هر شخصی در این زمینه متفاوت خواهد بود. در این مرحله شما ممکن است علائمی از جمله موارد زیر را تجربه کنید:

-سفتی عضلات

-لرزش

-تغییر در حالات چهره

سفتی ماهیچه ها می تواند انجام کارهای روزمره را برای شما سخت تر کرده و مدت زمان انجام آنها را نیز طولانی تر کند. با این حال بعید است که در این مرحله مشکلات مربوط به تعادل را تجربه کنید. در این مرحله علائم ممکن است در دو طرف بدن شما خود را نشان دهند. تغییر در وضعیت راه رفتن و حالات صورت ممکن است در این مرحله بیشتر مشهود شود. درمان کاردرمانی برای بهبود علائم ذکر شده بسیار موثر می باشد.

مراحل بعدی بیماری پارکینسون

در بخش قبل دو قسمت از ۵ مرحله این بیماری را بیان کردیم و در این بخش قصد داریم به بررسی سه مرحله دیگر بپردازیم.

مرحله سوم:

در این مرحله علائم به یک نقطه عطف می رسند. در حالی که در این مرحله بعید است شما علائم جدیدی را تجربه کنید ولی ممکن است علائم قبلی به شکل جدی تری خود را نشان دهند. علاوه بر این ممکن است این علائم در بیشتر فعالیت های روزانه شما تاثیر بگذارند.

در این مرحله حرکات شما به شکل قابل توجهی کند می شوند که این مسئله باعث کند شدن فعالیت های شما نیز می شود. مسائل مربوط به تعادل نیز در این مرحله اهمیت بیشتری پیدا می کنند و به همین علت نیز سقوط کردن و افتادن از رایج ترین علائم در این مرحله است. با این حال افرادی که دچار بیماری پارکینسون هستند در این مرحله هنوز هم می توانند استقلال خود را حفظ کرده و بدون کمک زیادی کارهای روزانه خود را انجام دهند.

مرحله چهارم:

پیشرفت از مرحله سه به مرحله چهار علائم قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. در این مرحله شما با ایستادن بدون واکر یا وسیله کمکی مشکل خواهید داشت. واکنش ها و حرکات ماهیچه ها نیز به طور قابل توجهی کندتر می شود. تنها زندگی کردن در این مرحله می تواند به میزان زیادی ناامن و احتمالا خطرناک باشد.

مرحله پنجم:

این مرحله پیشرفته ترین مرحله بیماری پارکینسون است که علائم در آن به شدیدترین حالت خود می رسد و کمک شبانه روزی به یک ضرورت تبدیل می شود. ایستادن در این مرحله اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود و به احتمال زیاد شخص نیازمند ویلچر است. همچنین در این مرحله افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است دچار سردرگمی، هذیان و توهم شوند.

زوال عقل در بیماری پارکینسون

زوال عقل پارکینسون یکی از مهم ترین عوارض این بیماری شناخته می شود. این امر باعث می شود تا افراد در توانایی استدلال کردن، تفکر و حل مشکلات خود را مشکل مواجه شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید زوال عقل بسیار رایج است و ۵۰ تا ۸۰ درصد از مبتلایان به بیماری پارکینسون تا حدی دچار آن می شوند.

از جمله رایج ترین علائم زوال عقل پارکینسون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-افسردگی

-اختلال خواب

-توهم

-گیجی

-نوسانات خلقی

-لکنت زبان

-تغییر در اشتها

-تغییر در سطح انرژی

بیماری پارکینسون در واقع سلول های گیرنده مواد شیمیایی موجود در مغز را از بین می برد. با گذشت زمان این موضوع می تواند منجر به تغییرات چشمگیر، علائم و عوارض مختلفی شود.

نکاتی درباره زوال عقل بیماری پارکینسون

برخی از افراد بیشتر در معرض زوال عقل ناشی از بیماری پارکینسون قرار می گیرند. عوامل خطرسازی که می توانند روی این مسئله تاثیرگذار باشند شامل موارد زیر می باشند:

-رابطه جنسی: که بیشتر مردان دچار آن می شوند.

-سن: با افزایش سن خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از این بیماری افزایش پیدا می کند.

-اختلالات شناختی موجود: اگر قبل از تشخیص پارکینسون مشکلات حافظه و خلقی داشتید ممکن است خطر ابتلا به زوال در شما افزایش پیدا کند.

-علائم شدید این بیماری: اگر دچار نقص شدید حرکتی مانند سفتی ماهیچه ها و مشکل در راه رفتن هستید ممکن است بیشتر در معرض زوال عقل ناشی از پارکینسون قرار بگیرید.

توجه داشته باشید که در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای زوال عقل ناشی از این بیماری وجود ندارد و در عوض پزشکان تلاش می کنند تا روی درمان علائم دیگر تمرکز داشته باشند. گاهی اوقات داروهایی که در بخش های قبلی معرفی کردیم در درمان زوال عقل ناشی از پارکینسون نیز می توانند موثر واقع شوند.

 

وراثت بیماری پارکینسون

محققان بر این باورند که هم ژن ها و هم محیط شما می توانند در ابتلا به بیماری پارکینسون تاثیرگذار باشند. با این حال این مسئله که ژن و محیط چقدر روی ابتلا به این بیماری تاثیرگذار هستند هنوز هم ناشناخته است. در بیشتر موارد افرادی مبتلا به این بیماری می شوند که هیچ سابقه خانوادگی در این زمینه نداشته اند. موارد ارثی پارکینسون بسیار نادر است البته این مسئله غیرمعمول نیست که والدین پارکینسون را به فرزندان خود منتقل کنند. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت آمریکا تنها ۱۵ درصد از مبتلایان به بیماری پارکینسون سابقه خانوادگی در این زمینه دارند.

آیا درمانی برای پارکینسون وجود دارد؟

در حال حاضر درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد. این بیماری یک بیماری مزمن است که با گذشت زمان نشانه ها و علائم آن بدتر می شود. سالانه بیش از ۵۰ هزار مورد جدید در ایالات متحده آمریکا گزارش می شود. البته ممکن است موارد بسیار بیشتری نیز وجود داشته باشد چرا که در اغلب مواقع بیماری پارکینسون اشتباه تشخیص داده می شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید گزارش شده است عوارض ناشی از پارکینسون چهاردهمین عامل اصلی مرگ در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ بوده است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین کلینیک درمان و تشخیص پارکینسون هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما نیز استفاده کنید. با مراجعه به سایر بخش های سایت ما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه به دست بیاورید.

 

پیش بینی و درمان به موقع بیماری پارکینسون

عوارض ناشی از پارکینسون می تواند کیفیت زندگی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. به عنوان مثال افراد مبتلا به این بیماری می توانند سقوط های خطرناک و لخته شدن خون در ریه ها و پاها را تجربه کنند. گاهی اوقات این عوارض می توانند کشنده باشند. پیش بینی به موقع این بیماری و درمان آن می تواند شرایط شما را به میزان زیادی بهبود داده و طول عمر شما را بیشتر کند. ممکن است نتوان پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کرد اما شما می توانید بر عوارض ناشی از آن فائق بیایید تا بتوانید تا حد امکان کیفیت زندگی خود را بعد از ابتلا به این بیماری بهبود دهید. برای استفاده از خدمات بهترین دکتر متخصص توانبخشی پارکینسون می توانید از خدمات مجموعه ما بهره مند شوید.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

علائم بیماری پارکینسون

کاردرمانی در پارکینسون

گفتاردرمانی در پارکینسون

بیماری پارکینسون چیست؟

مقابله با بیماری پارکینسون

درمان توانبخشی پارکینسون

علائم هشدار دهنده پارکینسون

کاردرمانی در منزل برای پارکینسون

چگونه بیماری پارکینسون تشخیص داده می شود؟

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام و درود
    متاسفانه پدر بنده مبتلا به پارکینسون هستش و در این مرکز تحت درمان کاردرمانی و گفتاردرمانی قرار داره، از درمانگرهای مرکز خیلی راضی هستیم دلسوز و با وجدان هستند و خیلی با مریض راه میان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 3 =

× پشتیبانی 24 ساعته