اختلال بیش فعالی یکی از اختلالات رایجی است که امروزه در کودکان رخ می دهد و مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورد. برای این که درمان این اختلال به درستی صورت گیرد شما باید اطلاعات کاملی درباره علائم بیش فعالی در کودکان نیز داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره علائم بیش فعالی در کودکان صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

علائم بیش فعالی در کودکان

علائم اختلال بیش فعالی در کودکان

به طور کلی اختلال بیش فعالی در کودکان را از نظر مشکلات رفتاری می توان به دو دسته مختلف تقسیم بندی کرد:

-بی توجهی( مشکل در تمرکز کردن)

-بیش فعالی و تکانشگری

بسیاری از کودکانی که با این اختلال درگیر هستند ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند که در هر دو دسته قرار گیرد ولی همیشه این طور نیست. به عنوان مثال حدود ۲۰ درصد از افرادی که علائم این اختلال را از خود نشان می دهند معمولا در تمرکز کردن مشکل دارند ولی مشکلی در زمینه تکانشگری ندارند.

این نوع از اختلال ADHD با عنوان اختلال کمبود توجه نیز شناخته می شود. این اختلال ممکن است گاهی اوقات مورد توجه قرار نگیرد چرا که علائم آن ممکن است کمتر آشکار باشند.

نکته مهم دیگری که باید درباره علائم بیش فعالی در کودکان بدانید این است که این اختلال ممکن است بیشتر در پسران نسبت به دختران تشخیص داده شود. دختران بیشتر در علائم بی توجهی مشکل دارند و معمولا کمتر مشکلات رفتاری مخرب را از خود نشان می دهند.

اهمیت تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان

به طور کلی تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان در سن مناسب می تواند از اهمیت بسیار زیادی برای درمان آن ها برخوردار باشد. هرچه این علائم در سنین پایین تر تشخیص داده شود، می توانید راهکارهای بهتری را برای درمان کودک بیابید و در نتیجه روش های درمانی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند اثرگذاری بیشتری نیز خواهند داشت. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم اگر شما هم یک یا چند مورد از علائمی که در ادامه درباره کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی به شما ارائه می دهیم را در کودکان خود مشاهده کردید حتما به بهترین دکتر متخصص بیش فعالی کودکان مراجعه کنید. دقت داشته باشید که این علائم حتما باید توسط متخصص نیز مورد بررسی قرار گیرند چرا که گاهی اوقات ممکن است مشکلات یا اختلالات دیگر با بیش فعالی اشتباه گرفته شوند و به همین علت نیز این بررسی ها باید حتما توسط یک متخصص در این زمینه صورت گیرد.

بی توجهی از مهمترین علائم بیش فعالی در کودکان

از جمله رایج ترین علائم بیش فعالی در کودکان علائم مربوط به بی توجهی است که در ادامه به بررسی برخی از این علائم می پردازیم:

-این کودکان دامنه توجه کوتاهی دارند و به راحتی حواسشان پرت می شود.

-معمولا با مشکلات بی دقتی درگیر هستند. به عنوان مثال در انجام دادن تکالیف مدرسه بی دقتی زیادی دارند.

-معمولا بسیار فراموشکار هستند و بسیاری از موارد را نمی توانند به راحتی به حافظه بسپارند.

-معمولا در انجام کارهایی که خسته کننده یا وقت گیر هستند بسیار ناتوان عمل می کنند.

-به نظر می رسد که قادر به گوش دادن یا اجرای دستورالعمل ها نیستند.

-تغییرات زیادی را در فعالیت های اعمال می کنند.

-در سازماندهی وظایف خود نیز مشکلات و چالش های جدی را تجربه می کنند.

بی توجهی از مهمترین علائم بیش فعالی در کودکان

رفتارهای تکانشی از دیگر علائم بیش فعالی در کودکان

یکی دیگر از علائم رایجی که کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم معمولا تجربه می کنند رفتارهای تکانشی است که شامل موارد زیر می باشد:

-ناتوانی در نشستن برای مدت زمان طولانی به خصوص در محیط های آرام یا ساکت

-مدام در حال بی قراری کردن هستند.

-حرکات فیزیکی بیش از حدی را از خود نشان می دهندو

-معمولا بیش از اندازه حرف می زنند.

-زیاد نمی توانند منتظر نوبت خود بمانند.

-معمولا بدون فکر عمل می کنند.

-به سرعت مکالمات را قطع می کنند.

-یا احساس خطر کمی دارند یا این که کلا خطر را احساس نمی کنند.

دقت داشته باشید که این علائم می توانند مشکلات جدی را در زندگی کودک به وجود بیاورند که از جمله این مشکلات می توان به عدم موفقیت در مدرسه، مشکلات در تعامل اجتماعی و … اشاره کرد.

علائم رفتاری در کودکان مبتلا به بیش فعالی

اگر شما هم به دنبال جزئیات بیشتر در خصوص علائم بیش فعالی در کودکان هستید باید با علائم رفتاری در آن ها نیز آشنا شوید که در ادامه قصد داریم برخی از مهم ترین این علائم را به شما معرفی کنیم:

-این کودکان معمولا در ارتباط گرفتن با دیگران مشکلات زیادی را تجربه می کنند.

-زمانی که با سایر کودکان همسال خود در حال بازی هستند معمولا نمی توانند نوبت را رعایت کنند.

-قرار گرفتن در یک صف برای آن ها سخت و دشوار است.

-این کودکان معمولا ارتباط اجتماعی ضعیفی دارند و به همین علت نیز حضور در کلاس های مدرسه معمولا برای آن ها سخت و دشوار می باشد.

-معمولا درگیر فعالیت هایی می شوند که صدای بسیار بلندی دارند و تحمل این صداها برای سایر افراد امکان پذیر نیست.

-زمانی که با دوستان و همسالان خود در حال صحبت هستند معمولا به راحتی اقدام به قطع کردن صحبت آن ها می کنند.

مهم ترین اختلالاتی که ممکن است با علائم بیش فعالی در کودکان اشتباه گرفته شوند.

-اختلال اضطراب: این اختلال باعث می شود تا کودک شما در بیشتر مواقع عصبی و مضطرب باشد. علاوه بر این ممکن است علائم فیزیکی مانند ضربان قلب سریع، تعریق و سرگیجه را نیز تجربه کند.

-اختلال نافرمانی مقابله ای یا ODD: این اختلال با رفتارهای منفی و مخرب همراه است که این رفتارها به ویژه در مقابل افراد با قدرت بالا مانند والدین یا معلم نمایش داده می شود.

-اختلال conduct: این اختلال اغلب شامل تمایل به رفتارهای بسیار ضد اجتماعی مانند دزدی، دعوا، خرابکاری و آسیب رساندن به افراد یا محیط است.

-افسردگی یکی دیگر از اختلالاتی است که در اغلب مواقع ممکن است با علائم بیش فعالی در کودکان اشتباه گرفته شود.

-مشکلات خواب: سخت به خواب رفتن در طول شب و داشتن الگوهای خواب نامنظم از دیگر اختلالاتی هستند که ممکن است با بیش فعالی اشتباه گرفته شوند.

سایر اختلالاتی که ممکن است با بیش فعالی اشتباه گرفته شوند.

از دیگر اختلالاتی که ممکن است با علائم بیش فعالی اشتباه گرفته شوند نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اختلالات طیف اوتیسم: این اختلالات می توانند به میزان زیادی روی تعامل اجتماعی، ارتباطات، علایق و رفتارهای کودک تاثیرگذار باشند و به همین علت نیز ممکن است با بیش فعالی اشتباه گرفته شوند.

-دیس پرآکسی: و ضعیتی است که بر هماهنگی فیزیکی در فرد تاثیر می گذارد.

-صرع: وضعیتی که بر مغز تاثیر می گذارد و و باعث حملات یا تشنج های مکرر می شود.

-سندروم :Tourette وضعیتی در سیستم عصبی بدن است که با ترکیبی از صداها و حرکات غیرعادی که به اصطلاح تیک نامیده می شوند مشخص می شود.

-مشکلات مربوط به یادگیری و اختلال یادگیری

علائم بیش فعالی که ممکن است تا بزرگسالی ادامه دار شوند.

از جمله علائم بیش فعالی در کودکان که ممکن است تا بزرگسالی کودک به همراه او باقی بمانند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-سازماندهی فعالیت ها و مدیریت زمان

-پیروی کردن از دستورالعمل هایی که برای انجام وظایف مختلف به شخص ارائه می شود

-تمرکز کردن روی تکمیل وظایفی که به او داده شده است

-معمولا این کودکان حتی در بزرگسالی نیز با مشکلات مربوط به مدیریت استرس دست و پنجه نرم می کنند

-این افراد معمولا به میزان زیادی احساس بی قراری و بی حوصلگی می کنند

-تکانشگری و ریسک پذیری از دیگر علائم بیش فعالی در کودکان است که ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند

بهترین متخصص برای تشخیص علائم بیش فعالی

اگر شما هم برای تشخیص بیش فعالی در کودکان به دنبال بهترین متخصص در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی در این زمینه نیز بهره مند شوید. شما از طریق سایت ما می توانید اطلاعات کاملی را درباره خدمات گسترده ای که در کلینیک ما به شما ارائه می شود به دست بیاورید و با اطلاعات کامل از این خدمات استفاده کنید. ما در کلینیک خود از بهترین و با تجربه ترین متخصصان این حوزه کمک می گیریم و به همین علت نیز شما می توانید نهایت اطمینان را به کیفیت خدماتی که در این زمینه به شما ارائه می دهیم داشته باشید. علاوه بر این هزینه استفاده از خدمات کلینیک ما نیز در مقایسه با سایر کلینیک های مشابه بسیار مناسب تر است و به همین علت شما با استفاده از این خدمات برای تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان و درمان آن ها می توانید به میزان زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد.