اگر با اختلال بیش فعالی آشنایی داشته باشید حتما می دانید که این اختلال از جمله رایج ترین اختلالاتی است که در کودکان رخ می دهد و ممکن است نشانه ها و علائم آن تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. به همین علت درمان بیش فعالی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید این اختلال در هر سنی درمان شود. درمان بیش فعالی در کودکان معمولا دارای تکنیک ها و روش های خاصی است که آشنایی با این روش ها می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این روش های درمانی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

درمان اختلال بیش فعالی در کودکان

اهمیت درمان بیش فعالی در کودکان

درمان اختلال بیش فعالی می تواند به میزان زیادی به تسکین علائم این کودکان کمک کرده و بسیاری از مشکلاتی که آنها در زندگی روزمره خود تجربه می کنند را به میزان زیادی کاهش دهد. این اختلال را می توان با استفاده از روش ها و تکنیک های مختلف درمانی از جمله دارو درمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و … درمان کرد و تا حدود زیادی علائم مربوط به آنها را کاهش داد. البته می توان برای این کار از ترکیبی از این روش های درمانی نیز استفاده کرد که می تواند اثرگذاری بسیار خوبی را داشته باشد. درمان درست بیش فعالی نه تنها می تواند به میزان زیادی از مشکلات کودکان در سنین پایین بکاهد، بلکه می تواند مشکلات مربوط به بزرگسالی را نیز به میزان زیادی کاهش داده و باعث کاهش علائم این اختلال در بزرگسالی شود. به همین علت است که امروزه متخصصان توصیه می کنند حتما در سنین کودکی اقدام به درمان این اختلال کنید. در ادامه بیشتر درباره درمان این اختلال صحبت خواهیم کرد.

اهمیت درمان بیش فعالی در کودکان

دارو درمانی برای درمان اختلال بیش فعالی

به طور کلی ۵ نوع دارو برای درمان اختلال بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرند که این ۵ نوع دارو شامل موارد زیر هستند:

-متیل فنیدیت

-لیز دگزامفتامین

-دگزامفتامین

-اتوموکستین

-گوانفاسین

دقت داشته باشید که این داروها به عنوان داروی قطعی برای درمان این اختلال مورد استفاده قرار نمی گیرند و برخی از آنها را در شرایط خاص مانند زمانی که کودک به مدرسه می رود باید مورد استفاده قرار گیرد. این داروها می توانند به کودک در تمرکز بهتر، تکانشگری کمتر و همینطور داشتن احساس آرامش بیشتر کمک کننده باشد. نکته دیگر در خصوص این داروها این است که برخی از آنها باید هر روز مصرف شوند و برخی دیگر نیز نیاز است تا تنها در روزهای خاص مصرف شوند. به همین علت است که دارو درمانی حتما باید تحت نظر یک متخصص در این حوزه انجام شود تا اثر گذاری مناسبی داشته باشد و عوارضی را نیز برای کودک به وجود نیاورد.

دارو درمانی برای درمان اختلال بیش فعالی

انواع داروها برای دارو درمانی

متیل فنیدیت رایج ترین دارویی است که برای ADHD مورد استفاده قرار می گیرد. این یک داروی گیاهی است که در دسته داروهای محرک قرار می گیرد و می تواند با افزایش فعالیت مغز به ویژه در مناطقی که در کنترل توجه و رفتار قرار دارند برای کودکانی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند، مفید باشد.

لیز دگزامفتامین دارویی است که قسمت های خاصی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و بخش های خاصی را تحریک می کند. مصرف این دارو می تواند باعث بهبود تمرکز شده و رفتارهای تکانشی را در کودکان بیش فعال به میزان زیادی بهبود دهد.

دگزامفتامین دارویی با عملکرد مشابه لیز دگزامفتامین است که تقریبا همان عملکرد را ارائه می دهد و می توان از آن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که با این اختلال درگیر هستند، استفاده کرد.

اتوموکستین متفاوت است سایر داروهای موجود در این زمینه عمل می کند. مصرف  این دارو می تواند مقدار نورآدرنالین موجود در مغز را افزایش داده و از این طریق باعث کاهش علائم اختلال بیش فعالی شود.

اتوموکستین را می توان در صورت عدم نتیجه گیری از سایر داروهایی که در این زمینه وجود دارند، استفاده کرد. این دارو تاثیرگذاری بسیار خوبی روی عملکرد کودکان بیش فعال دارد.

رفتار درمانی برای درمان اختلال بیش فعالی در کودکان

رفتار درمانی یکی از روش های درمانی برای کودکانی است که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند. این روش روی مدیریت رفتار این کودکان تمرکز دارد و ممکن است شامل والدین و معلمان این کودکان نیز شود. این متد درمانی از یک سیستم پاداش و جزا استفاده می کند که می تواند رفتار کودک را به میزان زیادی بهبود دهد. اگر فرزند شما هم با اختلال بیش فعالی درگیر است می توانید با مراجعه به متخصصین رفتار درمانی به میزان زیادی رفتارهای مخرب او را کنترل کنید.

رفتار درمانی برای درمان اختلال بیش فعالی در کودکان

کاردرمانی برای درمان اختلال بیش فعالی

یکی دیگر از متدهای درمانی که امروزه به طور گسترده ای برای درمان اختلال بیش فعالی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. کار درمانی بیشتر روی مشکلات فیزیکی و کنترل مسائل مربوط به بدن در کودکان بیش فعال مورد استفاده قرار می گیرد. خدمات کاردرمانی می توانند به کودکان کمک کنند تا عملکرد بهتری را روی مهارت های حرکتی داشته باشند و بتوانند این مهارت ها را در خود تقویت کنند. مزیت مهم دیگری که کاردرمانی برای آنها دارد این است که به آنها کمک می کند تا بتوانند مهارت های بازی کردن را نیز به خوبی بیاموزند و این مهارت ها را نیز تقویت کنند.

رفتار درمانی برای درمان اختلال بیش فعالی در کودکان

گفتاردرمانی برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی تجربه می کنند مشکلات ارتباطی و زبانی است. این کودکان ممکن است در صحبت کردن مشکل داشته باشند یا این که نتوانند به خوبی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند. در چنین شرایطی است که خدمات گفتاردرمانی می تواند به آنها کمک کند تا شرایط بهتری داشته باشند و مهارت های کلامی و همینطور مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنند. گفتاردرمانی در کنار گروه درمانی می تواند به کودکان کمک کند تا به شکل ساده تری با دیگران و به خصوص با همسالان خود ارتباط بگیرند. همین عامل نیز باعث می شود تا کودکان اوتیسم در مدرسه یا محیط های گروهی دیگر عملکرد بهتری داشته باشند و همینطور عزت نفس و اعتماد به نفس آنها نیز به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتاردرمانی برای اختلال بیش فعالی

برنامه های آموزشی برای والدین

شاید در نگاه اول این روش درمانی کمی عجیب به نظر برسد ولی باید بدانید که یکی از مهمترین بخش های درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی مربوط به رفتار والدین و مربیان با آنها است. ارائه برنامه های آموزشی والدین کودکان بیش فعال به آنها کمک می کند تا روش های خاص صحبت کردن با این کودکان را بیاموزند، یاد بگیرند که چگونه باید با او بازی کنند و تکنیک هایی که برای بهبود توجه و همینطور بهبود رفتار این کودکان مورد استفاده قرار می گیرند را نیز خواهند آموخت. این برنامه ها معمولا به صورت گروهی به والدین آموزش داده می شود که در گروه های ۱۰ الی ۱۲ نفره صورت می گیرد و می تواند تاثیر بسیار خوبی را روی روند درمان کودکان بیش فعال داشته باشد. دقت داشته باشید که ارائه برنامه آموزشی به والدین به این معنی نیست که شما والدین بدی بوده اید بلکه شما باید بدانید که رفتار با این کودکان نیازمند نکات مدیریتی و آموزشی است که بدون آموزش دیدن نمی توانید آنها را روی فرزندان خود اعمال کنید.

درمان شناختی رفتاری برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی

درمان شناختی رفتاری یکی از متدهای مرتبط با گفتار است که برای درمان اختلال بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرد و ما در این بخش قصد داریم به طور خاص درباره ان صحبت کنیم. این متد درمانی به کودکانی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند و همینطور به والدین آنها در مدیریت مشکلاتی که دارند کمک می کند که این کار با تغییر طرز فکر و رفتار صورت می گیرد. در این متد درمانگر تلاش می کند تا احساس شما یا کودکی که به این اختلال مبتلا است را در مورد یک موقعیت خاص تغییر دهد که این مسئله به نوبه خود می تواند روی تغییر رفتار نیز به میزان زیادی تاثیرگذار باشد. نکته مهم درباره این روش این است که می توان آن را به صورت فردی یا گروهی انجام داد و محدودیتی از این نظر برای آن وجود ندارد.

بهترین کلینیک برای درمان اختلال بیش فعالی

احتمالا شما هم برای درمان اختلال بیش فعالی در کودکان به دنبال بهترین کلینیک تخصصی در این زمینه هستید. کلینیک تخصصی ما یک گزینه بسیار جذاب برای شما است که خدمات جامع و کاملی را در این حوزه ارائه می دهد. طیف گسترده ای از متدهای درمانی که در بخش های قبلی درباره آنها صحبت کردیم در کلینیک تخصصی ما به شما ارائه می شود که شما می توانید با مراجعه به سایر بخش های سایت ما اطلاعات کاملی را درباره هر یک از این خدمت به دست بیاورید. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که هزینه استفاده از خدمات کلینیک تخصصی ما نیز بسیار مناسب است و نیازی نیست که برای استفاده از این خدمات درمانی هزینه زیادی را بپردازید. 

 

مقاله های مرتبط

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

اگر بیش فعالی درمان نشود!

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − 9 =

× پشتیبانی 24 ساعته