صافی کف پا به دلایل زیادی از جمله ژنتیک، سن، وزن و غیره ایجاد می شود و می تواند باعث ایجاد درد در قسمت هایی از بدن شود. متخصصین کاردرمانی برای درمان صافی کف پا از ورزش‌هایی برای تقویت عضلات، کفش‌ها و کفی‌های طبی استفاده می کنند. اما کسانی که کف پایشان صاف است باید بفهمند وقتی قوس کف پایشان وجود ندارد چه اتفاقی برای بدن می افتد. در این مطلب به بررسی صافی کف پا، تاثیر آن بر بدن و نقش کاردرمانی در صافی کف پا می پردازیم.

کاردرمانی در صافی کف پا

صافی کف پا چیست؟

کف پای صاف (pes planus) معمولا به عنوان قوس افتاده یا فرو ریخته شناخته می شود. کف پای صاف به دلیل شرایط مختلفی از جمله آسیب، چاقی و آرتروز ایجاد می شود.  افزایش سن، ژنتیک و بارداری نیز می‌توانند در ایجاد صافی کف پا نقش داشته باشند. همچنین در صورت داشتن یک بیماری عصبی یا عضلانی مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا، احتمال صافی کف پای شما نیز بیشتر است. کشش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش درد کف پای صاف انجام دهید از جمله:

-کشش پاشنه

-غلتاندن توپ تنیس یا گلف در کف پا

-بالابردن قوس پا با کفی طبی مناسب

-کشش عضلات ساق پا

-چرخش سینه پا به داخل

-حلقه کردن حوله با انگشتان پا

-بالا بردن انگشت شست پا

بهترین کاردرمان صافی کف پا

چه چیزی باعث صافی کف پا می شود؟

به گفته مرکز کنترل سلامت و پیشگیری از بیماری ها، داشتن کف پای صاف یک بیماری نسبتاً شایع است که می‌تواند تا ۳۰ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد و در ۱ از ۱۰ نفر از این افراد علائم ایجاد کند. معمولاً هر دو پا درگیر می‌شوند اما ممکن است فقط روی یک پا قوس افتاده باشد. ‌همانطور که قبلا گفته شد، صافی کف پا می تواند نتیجه ژنتیک باشد یا با افزایش سن ایجاد شود با این حال اینها تنها دلیل اصلی نیستند. صافی کف پا می تواند به دلایل زیر نیز ایجاد شود:

-پوشیدن کفش هایی که قوس مناسبی ندارند.

-پوشیدن کفش های پاشنه بلند که باعث فشار بیش از حد به پاهای شما می شود.

-تاندون های بیش از حد کشیده یا پارگی

-ناهنجاری های زایمان

-دیابت

-بارداری

-مشکلات افزایش وزن

مرکز کاردرمانی صافی کف پا

اگر مشکل کف پای صاف خود را نادیده بگیرم چه اتفاقی می افتد؟

اگر درد ناشی از صافی کف پا نادیده گرفته شود، ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. پیاده‌روی و سایر فعالیت‌ها ممکن است سخت‌تر شود، تعادل بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و درد در سایر قسمت‌های بدن از جمله عضلات، مفاصل و تاندون‌ها ظاهر می‌شود. بونیون، پینه، التهاب فاشیای کف پا، انگشت چکشی، تاول و سایر مشکلات دردناک افزایش می یابد. ورزشکاران اسپلینت و شکستگی ساق پا را تجربه خواهند کرد و کیفیت زندگی کلی کاهش خواهد یافت. بهترین توصیه این است که برای درمان این مشکل با بهترین متخصص کاردرمانی در صافی کف پا تماس بگیرید تا از دردهای غیرضروری بدن جلوگیری کنید.

بهترین کاردرمانی صافی کف پا

کاردرمانی چگونه می تواند به صافی کف پا کمک کند؟

یک پزشک یا کار درمان مسائل فردی شما را برای تعیین تصویر بزرگتر بررسی می کند. آنها توضیح خواهند داد که چگونه پاها پایه کل بدن هستند و محکم نگه داشتن آنها به کاهش درد در سراسر بدن از جمله مچ پا، زانو و کمردرد کمک می کند. مواردی که معمولاً پیشنهاد می شود عبارتند از: کفش هایی برای حمایت قوس طولی داخلی، کفی برای کاهش فشار پا، تمرینات کششی روزانه برای هر دو پا و ساق پا، یخ درمانی برای کاهش التهاب، کاردرمانی صافی کف پا برای اصلاح الگوهای راه رفتن یا حتی مچ بند، تزریق یا جراحی در موارد شدیدتر توصیه می شود.

درمان صافی کف پا

اگر کف پایم صاف باشد چه باید بکنم؟

برخی از افراد با کف پای صاف هیچ دردی را تجربه نمی کنند بنابراین نیازی به مراجعه به پزشک یا کاردرمان نیست. اما اگر درد در پا، مچ پا یا سایر نواحی بدن وجود دارد باید حتما به متخصص کاردرمانی برای صافی کف پای خود مراجعه کنید. اگر قوس‌ها اخیراً افت کرده‌اند، درد در اندام‌های تحتانی وجود دارد، کفش‌های حمایتی یا ارتوپدی نتوانستند به درد کمک کنند یا اگر پاها به‌طور مداوم سنگین یا سفت هستند به پزشک مراجعه کنید.

تمرین برای صافی کف پا

قوس های کف پا چه اهمیتی دارند؟

قوس‌ها خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند وسط پا باز و بسته شود. قوس ها به جذب ضربه کمک می کنند و کلید قدرت پا و تعادل بدن هستند. قوس ها همچنین به توزیع یکنواخت وزن در کل پا کمک می کنند. وقتی کف پا صاف است بقیه بدن مجبور است قوس نداشته باشد و بار اضافی روی پاها، زانوها و کمر ایجاد می‌کند و باعث التهاب و درد می‌شود.

کاردرمانی در کیفوز

کاردرمانی در اسکلیوز