آیا در بین عزیزان شما کسی از آنسفالیت رنج می برد؟ آیا می خواهید به آنها کمک کنید تا شرایط را درک کرده و با آن سازگار شوند و همزمان از این شرایط بهبود یابند؟ با توصیه به پیروی از یک برنامه توانبخشی می توان به این امر دست یافت. برنامه توانبخشی می تواند به ارائه یک محیط امن و تحریک ملایم برای تشویق روند بهبود خود به خود کمک کند.  کاردرمانی بخشی از این تیم توانبخشی است. یک کاردرمان با تجربه و آموزش دیده، مراقبت از خود، کار و فعالیت های روزانه را آموزش می دهد و به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک می کند. از طریق این مطلب می‌توانید با مداخلات مختلف مرکز کاردرمانی آنسفالیت آشنا شوید.

کاردرمانی در آنسفالیت

آنسفالیت چیست؟

آنسفالیت تحریک و التهاب (تورم) مغز است. این وضعیت بیشتر در سال اول زندگی رخ می دهد و با افزایش سن کاهش می یابد.  احتمال بروز علائم شدید در بیماران جوان و مسن بیشتر است. این بیماری می تواند ناشی از عفونت ویروسی، غذا یا نوشیدنی آلوده، نیش پشه و سایر حشرات یا تماس با فرد آلوده باشد، واکنش آلرژیک به واکسیناسیون، بیماری خودایمنی، تعداد کمی از باکتری ها و انگل ها نیز ممکن است علت باشد. همچنین می تواند توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد شود که علت اصلی موارد شدید در همه سنین از جمله نوزادان می باشد که ممکن است در بلع، صحبت کردن، تعادل و هماهنگی مشکل داشته باشند.

آنسفالیت می تواند علائم خفیفی مانند سرماخوردگی یا عفونت معده، تب خفیف، سردرد خفیف، کم انرژی، کلافگی، کم اشتهایی، راه رفتن نامنظم، گیجی، مشکلات حسی، مشکلات حرکتی و تشنج ایجاد کند. علائم و نشانه ها از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. آنسفالیت می تواند علائم خفیف تا شدید ایجاد کند و موارد نادری وجود دارد که در آن این وضعیت تهدید کننده زندگی می شود. درمان در مرکز تخصصی درمان آنسفالیت برای ارائه مراقبت های حمایتی، استراحت، تغذیه و مایعاتی است که به بدن کمک می کند با عفونت مبارزه کند و علائم را تسکین دهد.

بهترین کاردرمانی در آنسفالیت

درمان کاردرمانی آنسفالیت

آنسفالیت علائم فیزیکی مختلفی ایجاد می کند که با درمان کاردرمانی آنسفالیت بهبود می یابد. کاردرمانی در آنسفالیت به بیمار کمک می کند تا در اسرع وقت به زندگی عادی بازگردد و به بازیابی و یادگیری مجدد مهارت های زندگی روزمره کمک می کند. متخصص کاردرمانی آنسفالیت برخی اصلاحات را پیشنهاد می کند و توصیه هایی را برای ایمنی خانه یا محل کار ارائه می دهد. کاردرمانی در آنسفالیت با ارزیابی، تاریخچه پزشکی، دامنه حرکتی، قدرت، درگیری عصبی و سطح عملکردی بیمار آغاز می شود و بر این اساس برنامه درمانی را با توجه به نیاز بیمار طراحی می کند.

تمرینات کاردرمانی در آنسفالیت

تمرینات ویژه ای به بیمار توصیه می شود تا به تقویت استخوان ها و ماهیچه ها کمک کند. کاردرمان از تمرینات مختلفی برای بهبود قدرت عضلانی، تعادل، انعطاف پذیری کلی، تحرک و هماهنگی حرکتی استفاده می کند. کاردرمان همچنین مهارت های خاصی را آموزش می دهد تا بیمار در فعالیت روزمره مانند حمام کردن، لباس پوشیدن، غذا خوردن، آشپزی، رانندگی و غیره مستقل شود.

-ماساژ درمانی: ماساژ درمانی یک روش دستی است که توسط متخصصین کاردرمانی آنسفالیت استفاده می شود که به بازیابی حرکت و عملکرد عضلات و مفاصل کمک می کند، همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و سموم متابولیک ذخیره شده در عضلات را از بین می برد.

-طب فشاری: طب فشاری یک تکنیک دستی است که در آن فشار بر روی نقاط خاصی از بدن اعمال می شود، این کار باعث تسکین درد و ایجاد تعادل در بین سیستم های فیزیولوژیکی می شود. نقاط مختلف طب فشاری وجود دارد که مربوط به نواحی مختلف بدن است. به عنوان مثال هنگامی که به ناحیه بین انگشت شست و سبابه فشار وارد می شود از شدت سردرد کاسته می شود.

-آب درمانی: آب درمانی از تردمیل، نودل یا جریان آب استفاده می کند تا به افراد اجازه دهد در محیطی گرم، شناور و بدون جاذبه ورزش کنند.

-تحریک الکتریکی از راه پوست: تحریک الکتریکی از طریق پوست جریان های الکتریکی را از الکترودهای سطحی عبور می دهد تا درد را تسکین دهد و همچنین به آموزش مجدد عضلات کمک می کند.

-گرما درمانی: ترموتراپی جریان خون را افزایش می دهد، انبساط بافت های نرم را افزایش می دهد، عملکرد سلول های بافتی را افزایش می دهد و به تسکین درد کمک می کند.

-اولتراسوند درمانی: اولتراسوند درمانی انرژی الکتریکی را به امواج صوتی مکانیکی تبدیل می کند که گرما را به عضلات عمیق تر، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها می رساند.

-تمرینات دامنه حرکتی: برای حفظ حرکت و انعطاف پذیری مفاصل و عضلات، تمرینات دامنه حرکتی ساده به طور منظم انجام می شود.  در مورد آنسفالیت در نوزادان باید بر تمرین نشستن در برابر جاذبه و خزیدن تاکید شود.

-تمرینات حرکتی ظریف: تمرینات مهارت های حرکتی ظریف برای بهبود عملکرد شناختی استفاده می شود به ویژه در مواردی که این مهارت ها مختل شده باشند.  برخی از نمونه‌های تمرینات حرکتی ظریف شامل تمرینات خمیر درمانی، کشش باندهای لاستیکی، نخ و مهره و پازل‌های چوبی می باشد.

-تمرینات تقویتی: همانطور که بیمار مبتلا به آنسفالیت دچار آسیب مغزی می شود. مشکلات مرتبط با آسیب مغزی ضعف در پاها، بازوها و تنه است. نوزاد مبتلا به انسفالیت ممکن است نتواند بخزد یا در نشستن و ایستادن مشکل داشته باشد، بنابراین تمرینات تقویتی کاردرمانی در آنسفالیت انجام می شود.

-تمرینات کششی: تمرینات کششی برای کاهش سفتی مفاصل انجام می شود. همچنین کشش های دستی غیرفعال برای حفظ طول و دامنه حرکت عضلات توصیه می شود.

-تمرینات شناختی: تمرینات شناختی کاردرمانی در آنسفالیت به بهبود عملکرد شناختی، سلامت روان و حافظه کمک می کند. مغز از طریق فعالیتی تحریک می‌شود که باعث شلیک نورون‌های بیشتری می‌شود که به عملکرد صحیح مغز کمک می‌کند. به ویژه مهم است که مغز را ورزش دهید تا بتواند با نوروپلاستیسیته، که توانایی طبیعی مغز برای سیم کشی مجدد خود است، درگیر شود به عنوان مثال  تکرار اعداد و حروف، تطبیق ریتم، یادآوری کارت، سودوکو رنگی و غیره می باشد.

تمرینات کاردرمانی در آنسفالیت نکات و روش هایی را برای به حداقل رساندن علائم و به حداکثر رساندن توانایی آنها برای رشد و توسعه آموزش می دهد.

آنسفالیت چیست؟