طبق گفته انجمن ملی آفازی، «آفازی حدود دو میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شایع‌تر از بیماری پارکینسون، فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی است. تقریباً ۱۸۰۰۰۰ آمریکایی هر سال به این اختلال مبتلا می شوند. با این حال اکثر مردم هرگز در مورد آن نشنیده اند.» آفازی یا ناتوانی در برقراری ارتباط، یک مشکل رایج در میان سالمندان است، اغلب پس از سکته مغزی یا سایر شرایط پزشکی حاد رخ می دهد. افرادی که آفازی دارند در خواندن و نوشتن مشکل دارند و اغلب برای برقراری ارتباط با دیگران یا درک آنها با چالش مواجه هستند. در این مطلب به بررسی درمان گفتاردرمانی در آفازی می پردازیم.

گفتاردرمانی در آفازی

انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASHA) آفازی را به عنوان “یک اختلال زبان عصبی اکتسابی ناشی از آسیب به مغز، معمولاً نیمکره چپ” تعریف می کند. شایع ترین علت آفازی سکته مغزی یا آسیب مغزی است (حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد از بازماندگان سکته دچار آفازی می شوند). در قربانیان سکته مغزی اغلب به طور ناگهانی رخ می دهد. آفازی همچنین می تواند ناشی از آسیب دیدگی سر، تومور مغزی یا سایر مسائل عصبی باشد که منجر به آسیب مغزی می شوند. آسیب به این بخش از مغز به طور معمول باعث دو نوع مختلف آفازی می شود. که در انواع مختلف آفازی منعکس می شوند:

۱. بیان زبان گفتاری (آفازی بیانی) یا توانایی برقراری ارتباط که به عنوان آفازی بروکا شناخته می شود. بر مهارت های حرکتی لازم برای تولید و درک گفتار تأثیر می گذارد.

۲. درک زبان گفتاری (آفازی دریافتی) یا توانایی درک و انتخاب کلمات صحیح برای بیان خود که به عنوان آفازی ورنیکه شناخته می شود. این بر ناحیه حسی مغز تأثیر می گذارد.

بسته به اینکه مشکل چقدر جدی است، ممکن است باعث ناتوانی کامل در برقراری ارتباط شود. با این حال توانایی برقراری ارتباط بر حافظه یا سایر مهارت‌های شناختی فرد تأثیری نمی‌گذارد. مهارت های تفکر و استدلال اغلب تحت تأثیر قرار نمی گیرند. اما اختلال در توانایی‌های ارتباطی اغلب این تصور را به وجود می‌آورد که بیشتر از آنچه در واقعیت وجود دارد، آسیب‌های ذهنی ایجاد می‌کند.

خدمات توانبخشی مانند گفتار درمانی در آفازی می‌تواند به قربانیان کمک کند تا برخی از توانایی‌های ارتباطی ناشی از این اختلال ارتباطی را به دست آورند و همچنین توانایی‌های جدیدی را بیاموزند. متخصصین گفتاردرمانی آفازی همچنین می‌توانند به زبان درمانی کمک کنند، مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی را آموزش دهند و به اعضای خانواده کمک کنند تا با اشکال جدید ارتباط سازگار شوند. تصمیم گیری در مورد موثرترین رویکرد به نیازها و خواسته های فرد بستگی دارد. گفتاردرمانی آفازی برای یک اختلال خفیف با درمان اختلال شدیدتر تفاوت زیادی دارد. همچنین با بهبود فرد مبتلا به آفازی و آمادگی برای مقابله با مهارت های پیچیده تر، درمان در طول زمان تغییر می کند.

گفتار درمانی مبتنی بر اختلال برای آفازی

گفتار درمانی مبتنی بر اختلال برای آفازی

هدف درمان‌های مبتنی بر اختلال، بهبود عملکرد زبان است. که شامل تحریک مهارت های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن است.

کسانی که با این موضوع سر و کار دارند همیشه می خواهند توانایی صحبت کردن را دوباره به دست آورند و همچنین بتوانند آنچه را که دیگران می گویند درک کنند.  بنابراین متخصصین مرکز گفتاردرمانی آفازی به بهبود مهارتهای گفتاری و ارتباطی مراجعین کمک می کنند.

درمان گفتاردرمانی آفازی بر روی کارهایی تمرکز می کند که هم گفتار و هم درک مطلب را تقویت می کند. روش‌های اساسی که ما از زبان خود استفاده می‌کنیم و همچنین تمرین روش‌هایی که دهان ما صداها و کلمات را تولید می‌کند. این وظایف ممکن است با تکالیفی تکمیل شود که می‌تواند توسط مراقبین هدایت شود.‌ برخی از درمان‌های گفتاردرمانی مبتنی بر اختلال که معمولاً برای درمان قربانیان آفازی یا سایر اختلالات عصبی مؤثر بر توانایی‌های ارتباطی استفاده می‌شوند عبارتند از:

-درمان با محدودیت (CIT)

-لحن درمانی ملودیک (MIT)

-توانبخشی از راه دور

گفتار درمانی مبتنی بر ارتباط برای آفازی

گفتار درمانی مبتنی بر ارتباط برای آفازی

گفتار درمانی آفازی مبتنی بر ارتباط به گونه ای طراحی شده است که ارتباط را با هر وسیله ای امکان پذیر می کند و حمایت مراقبین را تشویق می کند. این درمان ها برای کمک به فرد مبتلا به آفازی در یادگیری نحوه انتقال احساسات و پیام ها به روش های جدید است. آنها اغلب شامل تعاملات طبیعی تر هستند که شامل چالش های زندگی واقعی برای ارتباطات است.

روش‌ها به دلیل تأکید بر بازگشت به تعاملات سابق، گاهی رویکردهای اجتماعی نامیده می‌شوند. این روش ها از چالش های ارتباطی روزمره برای آموزش راه های جدید ارتباط استفاده می کنند. درمان‌گفتاردرمانی آفازی فرد مبتلا به آفازی را تشویق می کند تا به این فکر کند که چگونه می تواند با چالش های ارتباطی ناگهانی سازگار شود. برخی از درمان‌های مبتنی بر ارتباطات رایج عبارتند از:

-درمان PACE (ترویج اثربخشی ارتباطی آفازیک)

-کوچینگ مکالمه

-مکالمه پشتیبانی شده

بهترین مرکز گفتاردرمانی برای آفازی

بهترین مرکز گفتاردرمانی برای آفازی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در کلینیک تخصصی درمان آفازی ثبت ‌نام کرده‌اید به همه درمان‌های توانبخشی از جمله گفتار درمانی، زبان‌ درمانی و کاردرمانی و فیزیوتراپی‌ دسترسی دارید. هیچ محدودیتی برای میزان خدمات درمانی که یک عضو می تواند دریافت کند وجود ندارد. مرکز تخصصی درمان آفازی خدمات حمایتی ضروری پزشکی را ارائه می دهد. مراکز ما به گونه ای طراحی شده اند که امکان ارائه خدمات گفتاردرمانی برای آفازی داخل کلینیک و یا در منزل خود بیمار مهیا می باشد. اگر فرد مورد علاقه‌تان در اثر سکته مغزی دچار آسیب مغزی شده است با نزدیک‌ترین مرکز ما تماس بگیرید تا در مورد بهترین رویکردهای گفتار درمانی برای آفازی و سایر خدمات با کیفیتی که می‌توانند ارائه دهند، مطلع شوید.

 

مقاله های مرتبط

آپراکسی چیست؟

دیزآرتری چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

کاردرمانی در آپراکسی

تمرین های گفتاردرمانی در دیزآرتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + 10 =

× پشتیبانی 24 ساعته