نوروپاتی اعصاب محیطی آسیب به اعصاب سیستم عصبی محیطی ناشی از بیماری، ضربه یا سموم است. نوروپاتی محیطی بر اعصاب حرکتی، حسی و خودمختار تأثیر می گذارد. علائم شما به نوع اعصاب آسیب دیده بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-آسیب به اعصاب حسی می تواند باعث از دست دادن حس از جمله بی حسی، گزگز و درد شود.

-آسیب به اعصاب حرکتی می تواند باعث از دست دادن عملکرد حرکتی از جمله ضعف و مشکل در راه رفتن شود.

-آسیب به اعصاب اتونوم می تواند باعث بی اختیاری ادرار، یبوست، اسهال، سرگیجه، غش و ناتوانی جنسی شود.

درمان کاردرمانی در نوروپاتی محیطی به بهبود علائم بیماران ‌کمک می کند. شما می توانید در مرکز کاردرمانی نوروپاتی محیطی از بهترین متخصصین ما کمک بگیرید.

کاردرمانی در نوروپاتی محیطی

تشخیص نوروپاتی محیطی

تشخیص نوروپاتی محیطی ممکن است توسط پزشک عمومی شما تایید شود.  مشاوره اولیه با پزشک عمومی شامل یک تاریخچه دقیق از علائم شما به منظور شناسایی شرایط زمینه ای است. پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد که تعدادی آزمایش را برای تعیین علت اصلی نوروپاتی و رد سایر شرایط انجام می دهد. آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون، سی تی اسکن، اسکن MRI و آزمایش هدایت عصبی به منظور تأیید تشخیص باشد. بعد از تشخیص کاردرمانی در نوروپاتی اعصاب محیطی به بهبود شرایط بیمار کمک می کند. بنابراین به کلینیک های تخصصی در این زمینه مراجعه کنید.

مرکز کاردرمانی نوروپاتی محیطی

چه چیزی باعث نوروپاتی محیطی می شود؟

علل مختلفی برای نوروپاتی محیطی وجود دارد که علائم متفاوتی دارند و نیاز به درمان های مختلف کاردرمانی در نوروپاتی محیطی دارند. علل آسیب عصب محیطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-بیماری های خود ایمنی: مانند سندرم گیلیان باره زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به میلین (غلاف محافظ) که رشته‌های عصبی را احاطه کرده است حمله می‌کند و سیگنال‌های حرکت در طول این رشته‌ها را مختل می‌کند و در نتیجه منجر به از دست رفتن قدرت عضلانی و حواس و اختلال در راه رفتن می شود.

-سرطان: ممکن است به خودی خود باعث آسیب عصبی شود یا درمان سرطان مانند شیمی درمانی می تواند باعث درد عصبی و آسیب عصبی شود.

-تروما: ممکن است منجر به آسیب و درد عصبی شود. که ممکن است شامل فشار دادن اعصاب در گردن، آسیب های له شده و سندرم تونل کارپال باشد.

-دیابت: آسیب اعصاب محیطی در حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد. خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی با افزایش سن افزایش می یابد و آسیب عصبی می تواند در سراسر بدن رخ دهد. برخی از افراد مبتلا به آسیب عصبی هیچ علامتی ندارند. برخی دیگر ممکن است علائمی مانند درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها، بازوها، پاها و انگشتان را داشته باشند. سطوح بالای کنترل نشده گلوکز خون یکی از عوامل موثر در آسیب عصبی است.

-عوارض جانبی داروها و مواد سمی: مصرف الکل و داروها مانند شیمی‌درمانی‌های سرطان و داروهای خاصی که برای درمان HIV استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث آسیب عصبی شوند.

-کمبودهای تغذیه ای: مانند ویتامین های B6 و B12 ممکن است علائم درد عصبی و آسیب عصبی از جمله ضعف یا احساس سوزش را ایجاد کند.

-بیماری عفونی: بیماری لایم، ویروس‌های تبخال، HIV و هپاتیت C می‌توانند به اعصاب آسیب بزنند.

-بیماری ارثی: بیماری هایی که به صورت ژنتیکی منتقل می شوند یا از طریق خانواده منتقل می شوند می توانند منجر به نوروپاتی محیطی شوند.  که شامل بیماری شارکو ماری توث، بیماری دژرین سوتاس، نوروپاتی هیپومیلینه کننده مادرزادی، پلی نوروپاتی آمیلوئیدوتیک خانوادگی و آتاکسی فریدریش می باشد.

کلینیک کاردرمانی نوروپاتی محیطی

علائم آسیب عصب محیطی چیست؟

علائم آسیب محیطی به نوع اعصاب آسیب دیده بستگی دارد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-ضعف عضلانی، تحلیل رفتن و انقباضات عضلانی

-از دست دادن حس شامل بی حسی و سوزن سوزن شدن، کاهش حس عمقی (تعادل) از دست دادن هماهنگی و توانایی تشخیص درد

-درد سوزش، چاقو زدن یا تیراندازی (درد نوروپاتیک)

-مشکلات مربوط به عملکرد اتونوم شامل غش، سرگیجه و عملکرد مثانه و روده

بهترین‌گزینه برای کنترل علائم درمان کاردرمانی در نوروپاتی محیطی می باشد.

بهترین کاردرمانی در نوروپاتی محیطی

کاردرمانی برای نوروپاتی محیطی

درمان کاردرمانی نوروپاتی محیطی باعث بهبود تحرک و تعادل و همچنین توانایی شما در انجام کارهای روزانه مهم می شود. درمان به علائم فردی شما بستگی دارد اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-رنامه تمرینی فردی برای تقویت عضلات و بهبود سطح تناسب اندام

-حرکت غیرفعال عضلات و مفاصل

-تحمل وزن از طریق مفصل

-تمرین تعادل برای کاهش خطر افتادن

-آموزش مجدد راه رفتن برای تسهیل تحرک و ارتقای استقلال

-ماساژ بافت نرم

-جلسات ویژه کار با استفاده از وظایف تشخیص درجه بندی شده، کاوش دقیق اشیاء بدون دید و بازخورد

-تصویربرداری آینه ای برای تحریک مسیرهای عصبی

-مدیریت درد: آب درمانی باعث شل شدن عضلات و افزایش گردش خون می شود.  این نوع درمان همچنین می تواند درد را کاهش دهد و شما را قادر می سازد تا تحرک خود را در آب به حداکثر برسانید.

-مشاوره و پشتیبانی در مورد رژیم غذایی

-مشاوره در مورد وسایل کمکی راه رفتن، ارتز، کولیس و ویلچر

-بهبود ایمنی با کارهای روزمره

یک مشاوره اولیه با دکتر متخصص کاردرمانی در مرکز کاردرمانی نوروپاتی محیطی نشان می دهد که نوروپاتی محیطی چگونه بر شما تأثیر می گذارد. سپس اهداف توانبخشی در کلینیک درمان شما ایجاد می شود تا به حداکثر پتانسیل خود برسید. متخصصین کاردرمانی نوروپاتی محیطی از نزدیک با شما کار می کنند تا محیط خانه شما را برای اطمینان از ایمنی در فعالیت های روزمره ارزیابی کنند. برای رزرو قرار ملاقات  با ما تماس بگیرید.