مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن به میلین یا پوشش محافظ اعصاب حمله می کند. هنگامی که اعصاب در اثر این حملات آسیب می بینند، ضایعات ایجاد می شود و سیگنال های طبیعی از بدن به مغز را مختل می کند. بسته به محل شکل گیری ضایعات، علائم مختلفی از جمله بی حسی، گزگز، مشکلات بینایی و مشکل در راه رفتن ممکن است رخ دهد. اگر چه بیماری ام اس یک بیماری غیرقابل پیش‌بینی و بدون درمان است اما راه‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی شما وجود دارد. یکی از بهترین راه‌های بهبود کیفیت زندگی، کاردرمانی برای بیماری ام اس است. برخلاف فیزیوتراپی که فقط به قدرت و تحرک تمام بدن می پردازد، کاردرمانی تمام جنبه های زندگی روزمره را در بر می گیرد. کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند تا با بدن در حال تغییر خود سازگار شوند و یاد بگیرند که با علائم خود خوب زندگی کنند.

کاردرمانی در بیماری ام اس

علائم بیماری ام اس

ام اس روی هر فرد متفاوت است. هیچ دو نفر دقیقاً علائم مشابهی را تجربه نمی کنند. علائم بیماری ام اس ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند یا در طول زمان ایجاد شوند. بسته به شدت و نوع ام اس، برخی علائم ممکن است ظاهر شوند و سپس ناپدید شوند. اگرچه دوره بیماری ام اس غیرقابل پیش بینی است، علائم ام اس معمولا با موارد زیر شروع می شود:

-مشکلات بینایی: ام اس می تواند باعث تاری یا دوبینی دید یا حتی نوریت بینایی شود که می تواند باعث درد یا از دست دادن بینایی شود.

-ضعف و سفتی عضلانی: که اغلب در دست‌ها و پاها رخ می‌دهد اما می‌تواند در جاهای دیگر نیز ظاهر شود و حرکت را دشوار می‌کند.

-سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد: این حالت را می توان در بازوها، پاها، بالاتنه یا صورت احساس کرد.

-مشکلات مثانه: ممکن است کنترل مثانه دشوار باشد.

-سرگیجه: این می تواند بیاید و برود یا دائمی باشد.

با پیشرفت بیماری ام اس، علائم بیشتری ممکن است ایجاد شود. این موارد شامل به شرح ذیل می باشد اما محدود به موارد زیر نیست:

-خستگی: این می تواند جسمی یا ذهنی باشد. همچنین ممکن است خستگی با علائم اولیه در حین عود یا حمله رخ دهد. خستگی در ۸۰ درصد افراد مبتلا به ام اس رخ می دهد.

-تغییرات خلق و خوی: افسردگی یا مشکل در کنترل احساسات ممکن است رخ دهد.

-مشکلات شناختی: انجام همزمان چند کار، تمرکز و یادگیری ممکن است سخت تر شود. یادآوری چیزها یا قضاوت صحیح نیز ممکن است دشوار باشد.

-مشکل در راه رفتن یا ایستادن: ضعف عضلانی، اسپاسم و درد ممکن است آنقدر شدید شود که توانایی راه رفتن یا ایستادن تحت تأثیر قرار گیرد. برخی از افراد ممکن است فلج جزئی یا کامل را تجربه کنند و به ویلچر نیاز داشته باشند.

علائم بیماری ام اس

فواید کاردرمانی برای ام اس

در طول دوره بیماری، علائم متنوع ام اس می تواند تغییرات غیرقابل پیش بینی زیادی را در بدن و توانایی های آن ایجاد کند. کاردرمانی در ام اس می تواند به شما کمک کند تا هر علامت جدید را به گونه ای مدیریت کنید که برای بدن و موقعیت شما منطقی باشد. کاردرمانی می تواند به کارهای روزمره زندگی مانند آشپزی یا لباس پوشیدن، مشکلات حافظه یا شناختی، خستگی و حتی افسردگی کمک کند. یک کاردرمانگر مورد منحصربفرد شما از ام اس را ارزیابی می کند و به تعیین راه هایی برای مدیریت علائم شما کمک می کند تا استقلال خود را حفظ کنید و زندگی خود را همانطور که می خواهید ادامه دهید. هدف کاردرمانی حفظ کیفیت زندگی شما، بهبود عملکرد شما در محل کار، اگر هنوز کار می کنید، تقویت عضلات، افزایش سطح انرژی و کمک به مشکلات حافظه و تفکر است.

فواید کاردرمانی برای ام اس

انواع کاردرمانی برای بیماری ام اس

مداخلات کاردرمانی برای مولتیپل اسکلروزیس به منظور بهبود کل زندگی شما است. هدف کاردرمانب کمک به افراد مبتلا به ابیماری م اس برای افزایش استقلال، بهره وری و ایمنی در تمام فعالیت هایی است که در زندگی شخصی و کاری اعمال می شود.‌یک کاردرمانگر با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه استراتژیک ایجاد کند که شامل تغییراتی در خانه و محل کار شما باشد تا اطمینان حاصل شود که دسترسی، ایمنی و راحتی را حفظ می کنید.

آنها همچنین با شما همکاری خواهند کرد تا به شما در حفظ ارتباط با دیگران و اجتناب از انزوای اجتماعی کمک کنند. انواع مختلفی از درمان های کاردرمانی وجود دارد که به جنبه های مختلف زندگی روزمره می پردازد.

۱. فعالیت های روزانه

گزینه های زیادی برای کسانی که در فعالیت های روزانه تداخل دارند وجود دارد. برخی از اصلاحات عبارتند از:

-فیلتر ضد تابش نور در رایانه یا به حداکثر رساندن کنتراست و اندازه فونت در تلفن هوشمند می تواند به مشکلات بینایی کمک کند.

-کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن یا مسواک زدن دندان ها ممکن است نیاز به یادگیری مجدد داشته باشند. اگر بی حسی در یک بازو مانع از لباس پوشیدن می شود، ممکن است یاد بگیرید که فقط با استفاده از یک بازو لباس بپوشید.

-اگر در معرض خطر افتادن هستید، درمانگر شما ممکن است با چیدمان مجدد مبلمان یا اضافه کردن نور به یک راه پله تاریک، خانه شما را ایمن تر کند.

۲. قدرت، تحرک و هماهنگی

کاردرمانگران می توانند با شما به همان روشی کار کنند که فیزیوتراپیست ها انجام می دهند تا اطمینان حاصل کنند که شما قدرت، تحرک و هماهنگی را حفظ می کنید. آن‌ها می‌توانند به تنظیم یک برنامه تمرینی و کششی مناسب با شرایط شما کمک کنند.

۳. ذخیره انرژی

خستگی می تواند یک علامت اصلی باشد که بر توانایی شما برای مشارکت در کار و زندگی روزمره تأثیر می گذارد. کاردرمانی در ام اس می تواند به شما کمک کند روش هایی را برای تجزیه و تحلیل و اصلاح فعالیت های روزانه برای صرفه جویی در انرژی بیاموزید.

در یک مطالعه، یک فرد مبتلا به ام اس که در حال گذراندن دوره کاردرمانی بود، یاد گرفت که شب قبل لباس های خود را بپوشد تا لباس پوشیدن در صبح به انرژی کمتری نیاز داشته باشد. آنها همچنین یاد گرفتند که نشستن در حین لباس پوشیدن به آنها امکان ذخیره انرژی را می دهد.

۴. استفاده از دستگاه های تطبیقی

یادگیری استفاده از یک دستگاه تطبیقی ​​می تواند کمک زیادی به زندگی روزمره کند و برخی از چیزهایی که قبلاً دارید و استفاده می کنید می توانند برای کمک به شما تغییر کاربری دهند. ‌برخی از نمونه‌های دستگاه‌های تطبیقی ​​عبارتند از:

-عصا و واکر: ابزارهایی مانند عصا و واکر می توانند به راه رفتن کمک کنند.

-تلفن‌های هوشمند: اگر در به خاطر سپردن قرار ملاقات‌ها یا زمان مصرف داروهای خود مشکل دارید، می‌توانید یادآوری‌ها را در تلفن هوشمند تنظیم کنید.

-رایانه ها: یادگیری خرید آنلاین می تواند از سفر شما به فروشگاه صرفه جویی کند.

۵. توانبخشی شناختی ام اس

توانبخشی شناختی ام اس برای بهبود عملکرد شناختی شما انجام می شود. تمرین حافظه یا یادگیری تکنیک‌های داستانی که در آن داستانی برای اطلاعات مهم ایجاد می‌کنید، می‌توانند به شما در یادآوری حقایق کمک کنند.‌ دکتر متخصص کاردرمانی می تواند به شما کمک کند تا ضعف های ذهنی خود را شناسایی کرده و تمریناتی را برای بهبود آنها به شما ارائه دهد.

انواع کاردرمانی برای بیماری ام اس

زندگی با ام اس پیشرفته

همانطور که ام اس پیشرفت می کند و علائم توانایی های شما را محدود می کند، کاردرمانی در ام اس برای برنامه روزانه شما حیاتی تر می شود. متخصص کاردرمانی نه تنها می‌تواند به تمام روش‌های توضیح داده شده کمک کند، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه برقراری ارتباط مؤثر با یک دستیار در خانه را بیاموزید. به این ترتیب نیازهای شما به گونه ای برآورده می شود که عزت و احساس استقلال شما حفظ شود.

بهترین مرکز کاردرمانی بیماری ام اس

ابتلای مداوم به علائم جدید و غیرقابل پیش بینی بیماری ام اس می تواند طاقت فرسا باشد. کاردرمانی می‌تواند راهنمایی‌های حرفه‌ای به شما جهت آگاهی از تغییرات بدن و کمک به شما در جهت بهبود قدرت ارائه دهد. اگر دوران سختی را پشت سر می گذارید در مورد اینکه چگونه کاردرمانی می تواند به شما کمک کند با دکتر متخصص کاردرمانی خود تماس بگیرید. بیشتر بیمه‌ها کاردرمانی را پوشش می‌دهند با این حال ممکن است نیاز به ارجاع از یک پزشک داشته باشید. هزینه پرداختی برای کاردرمانی بسته به نوع پوشش شما متفاوت است. کاردرمانی در ام اس شامل راه هایی برای انجام کارهای روزانه خانه و کار است و گام هایی را برای کمک به افزایش استقلال، تحرک و تعامل اجتماعی ارائه می دهد.

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

گفتاردرمانی در بیماری ام اس