مولتیپل اسکلروزیس که به آن ام اس نیز گفته می شود، یک بیماری خودایمنی است که سیستم اعصاب مرکزی به ویژه مغز، نخاع و اعصاب بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد. ام اس یک بیماری طولانی مدت است که با مشکلاتی در برخی از عملکردهای اساسی بدن شامل تعادل، بینایی، کنترل عضلات و هماهنگی مشخص می شود. ام اس بیش از ۲.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و آمار نشان داده است که زنان را تقریبا دو برابر مردان مبتلا می کند. موارد شدید مولتیپل اسکلروزیس می تواند منجر به ناتوانی دائمی شود. در ادامه مطلب به بررسی مرکز تخصصی درمان ام اس بعنوان بهترین کلینیک درمان و تشخیص ام اس در تهران می پردازیم.

مرکز تخصصی درمان ام اس

علل بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی طبیعی به غلاف محافظی به نام میلین که اعصاب را می پوشاند و محافظت می کند، حمله می کند. به دلیل آسیب در میلین، ارتباط بین مغز و سایر قسمت های بدن مختل و کاهش می یابد. با حمله سیستم ایمنی به غلاف میلین، اعصاب آسیب دیده و در نهایت بدتر می شوند. این آسیب در حال حاضر غیر قابل برگشت است. علت این رفتار سیستم ایمنی هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال تحقیقات علمی در مرکز تخصصی درمان ام اس برخی از علل احتمالی و محرک‌های زمینه‌ای از جمله عوامل ژنتیکی، کمبود ویتامین D و عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی را ذکر کرده‌اند.

علائم بیماری ام اس

علائم و نشانه های تشخیص ام اس بسته به اعصاب آسیب دیده می تواند بسیار متفاوت باشد، برخی از علائم رایج عبارتند از:

مشکلات بینایی (نوریت اپتیک) مانند تاری دید، از دست دادن وضوح و کنتراست، همچنین دوبینی، بی حسی و سوزن سوزن شدن در صورت و اندام ها، درد مزمن، سفتی عضلانی و اسپاسم عضلانی غیرارادی، خستگی و ضعف بی دلیل، سرگیجه، سبکی سر یا سرگیجه، مشکلات تعادل و مشکلات حرکتی که منجر به مشکل در راه رفتن می شود. بی اختیاری و مثانه ناکارآمد، مشکلات شناختی مانند (اما نه محدود به) حافظه، زبان، توجه و تمرکز، افسردگی غیر قابل توضیح، تحریک پذیری و نوسانات خلقی، لرزش غیر قابل کنترل، کاهش یا از دست دادن ناگهانی شنوایی، تشنج، مشکلات تنفسی و بلع و اختلال عملکرد جنسی می باشد. مولتیپل اسکلروزیس به دلیل تنوع آن از نظر تظاهرات و شدت، یک وضعیت گیج کننده است. اولین علائم معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شروع می شود. حملات می توانند چند هفته طول بکشند و ناگهان ناپدید شوند، اغلب عود می کنند و به تدریج بدتر می شوند. عودها گاهی اوقات می توانند با علائم کاملاً متفاوت ظاهر شوند.

انواع بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس می تواند بسیار غیرقابل پیش بینی باشد و حداقل به چهار شکل ظاهر شود. انواع ام اس شامل موارد زیر است:

۱. ام اس عودکننده-فروکش کننده: این نوع با علائمی مشخص می شود که می آیند و می روند. این حمله ممکن است برای مدتی شدید باشد اما ناپدید می شود تا بعداً عود کند.

۲. ام اس ثانویه‌ پیشرونده: در این نوع ام اس، علائم تمایل دارند ادامه پیدا کنند و با گذشت زمان پیشرفت کنند.

۳. ام اس پیشرونده اولیه: این نوع بیماری در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود. پس از حمله اولیه، بیماری بیشتر پیشرفت می کند.

۴. ام اس عود کننده پیشرونده: در این شکل از ام اس، علائم بسیار آهسته پیشرفت می کنند اما هر بار به طور مداوم بدتر می شوند.

زمان مراجعه به دکتر و تشخیص ام اس

اگر به طور ناگهانی ترکیبی از علائم ذکر شده را تجربه کردید، بهتر است فوراً به دکتر متخصص ام اس  جهت تشخیص مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به ام اس را بررسی کند. تشخیص زودهنگام بیماری ام اس در مرکز تخصصی درمان و تشخیص ام اس می تواند کمک زیادی به جلوگیری از پیشرفت سریع این بیماری کند. پزشک عمومی معمولاً شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد که می تواند ام اس را به درستی تشخیص داده و درمان کند. دکتر متخصص مغز و اعصاب چندین آزمایش تشخیصی را برای تعیین اینکه آیا علائم شما نشان دهنده مولتیپل اسکلروزیس است انجام می دهد. برخی از آزمایشات احتمالی که انجام خواهد شد عبارتند از:

-یک معاینه عصبی برای بررسی اینکه آیا عملکرد عصبی به خطر افتاده است یا خیر انجام می شود. معاینه جامع چشم برای تعیین وجود ناهنجاری در چشم داخلی صورت می گیرد.

-آزمایش پتانسیل برانگیخته برای بررسی اینکه مغز چقدر می تواند به محرک ها پاسخ دهد.

-تجزیه و تحلیل مایع نخاعی که در آن نمونه ای از مایع نخاعی از طریق یک سوزن بلند استخراج می شود و برای تجزیه و تحلیل بیشتر مورد مطالعه قرار می گیرد.

-آزمایش خون برای رد سایر اختلالات احتمالی

گزینه های درمانی برای ام اس

در حال حاضر هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد که بتواند مولتیپل اسکلروزیس را تا ریشه آن به طور کامل درمان کند. با این حال برخی از روش‌های درمانی در مرکز تخصصی درمان ام اس وجود دارد که می‌تواند علائم را کاهش دهد، از حملات جلوگیری کند و پیشرفت بیماری را کندتر کند و عملکرد بدن را در وضعیت بالایی نگه دارد.

-درمان توانبخشی: فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می تواند به بیماران مبتلا به ام اس کمک کند تا علیرغم شرایطشان، وظایف روزانه خود را به نحو احسن انجام دهند. در کنار این گزینه های درمانی، ورزش منظم، استراحت کافی و حمایت عزیزان می تواند کمک زیادی به مدیریت علائم این بیماری ناتوان کننده کند.

-داروها: داروهایی مانند پردنیزون خوراکی و متیل پردنیزولون داخل وریدی (IV) (کورتیکواستروئیدها) معمولاً برای کاهش التهاب عصبی در هنگام حملات توصیه می شود. اگر بیمار دچار اسپاسم یا سفتی غیرقابل کنترل عضلانی شود، داروهای شل کننده عضلانی مانند باکلوفن و تیزانیدین تجویز می شود. سایر داروهای داخل وریدی بسته به علائم ممکن است تجویز شوند از جمله:

-بتا اینترفرون، تری فلونوماید (Aubagio)، دی متیل فومارات یا فینگولیمود (Gilenya) برای کاهش فراوانی و شدت عودها می باشد.

-گلاتیرامر استات (کوپاکسون) برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به میلین می باشد.

-ناتالیزوماب (تیسابری)، معمولاً برای موارد شدید، برای جلوگیری از ورود سلول های ایمنی به جریان خون تجویز می شود.

-مراقبت در منزل: انواع مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌های تغذیه‌ای همراه با یوگا، طب سوزنی و داروهای هومیوپاتی ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم شوند.

بهترین مرکز درمان بیماری ام اس

اگرچه هنوز اطلاعات زیادی در مورد این بیماری در دست نیست اما تحقیقات پزشکی مستمر در این زمینه ابزاری برای مدیریت صحیح مولتیپل اسکلروزیس فراهم کرده است. سلول های بنیادی و تحقیقات ژنتیکی در ترمیم اعصاب آسیب دیده ناشی از ام اس بسیار پیشرفت کرده اند. همچنان روش های جدیدی برای درمان ام اس از طریق آزمایشات بالینی و داروهای جدید در بهترین مرکز درمان ام اس تهران وجود دارد. در واقع علیرغم اینکه ام اس یک بیماری مزمن است که می تواند منجر به ناتوانی کامل و دائمی شود، بیماران مبتلا به ام اس حداقل ۳۰ سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده می مانند. مراقبت های بهداشتی و درمانی مناسب و فوری در مراکز ما برای غلبه بر اثرات سوء این بیماری ضروری است.

درمان توانبخشی در ام اس

کاردرمانی در بیماری ام اس