از میان پرسش‌ های مربوط به اختلال طیف اوتیسم، یکی از رایج‌ ترین سوالات این است که آیا اوتیسم با افزایش سن بهتر می‌ شود یا بدتر می‌ شود. برای آگاهی از جواب این سوال ما را در ادامه مطلب همراهی بفرمایید.

اوتیسم معمولا در سنین پایین ظاهر می شود. علاوه بر این اوتیسم اختلالی نیست که لزوما بدتر شود. با این حال بسته به فرد، مهارت‌های مقابله‌ای، چالش‌هایی که در مدرسه و از نظر اجتماعی با آن‌ها مواجه هستند، و درمانی که همراه با خدمات حمایتی دریافت کرده‌اند، علائم می‌توانند در طول زمان تغییر کنند. هیچ مسیر مشخصی وجود ندارد که علائم افراد مبتلا به اوتیسم در طول زمان مطابق آن سپری شود.

در مرکز تخصصی درمان اوتیسم زیر نظر دکتر احسان حسینی سیانکی با حدود دو دهه فعالیت های درمانی و پژوهشی در این زمینه، ما از یک رویکرد منحصر به فرد غیر دارویی برای درمان اوتیسم استفاده می کند که شامل کاردرمانی حسی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی درکی حرکتی، ماساژ درمانی، سنسوری روم، اتاق شنیداری، اتاق تاریک، گروه درمانی، بازی درمانی، رفتار درمانی و … برای رفع اختلالات مغزی به منظور کاهش علائم کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتکل های درمان غیر دارویی ما، با شماره ۰۹۲۰۲۱۲۰۲۱۴-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس حاصل فرمایید.

آیا اوتیسم با افزایش سن بدتر می شود؟

چگونه اوتیسم با افزایش سن تغییر می کند؟

اوتیسم با افزایش سن بدتر نمی‌شود، اما برخی از علائم می‌توانند با بزرگ ‌تر شدن کودک و چالش‌برانگیزتر شدن، واضح‌تر و مشکل‌ سازتر شوند. گاهی اوقات، به ویژه با ورود کودکان به دوره نوجوانی، ممکن است به نظر برسد که اوتیسم با افزایش سن بدتر می شود، اما این ممکن است به افزایش چالش های اجتماعی و تغییرات خلقی که نوجوانان اوتیسم مستعد آن هستند نسبت داده شود.

تجربیات رایج زندگی مانند مواجهه با مرگ یکی از عزیزان، روابط عاشقانه شکست خورده، مشکلات شغلی و غیره می تواند علائم اوتیسم را در بزرگسالان تشدید کند. در این موارد، علائم اوتیسم می تواند با افزایش سن بدتر شود، اما نه لزوماً به دلیل بدتر شدن اختلال از نظر عصبی باشد.

تغییرات اوتیسم با گذر زمان

اوتیسم چگونه ایجاد می شود؟

اوتیسم می تواند یک اختلال پیچیده برای ارزیابی و درمان کامل باشد. در حالی که نظریه های زیادی در مورد چگونگی ایجاد و تظاهر اوتیسم وجود دارد، هیچ دلیل قطعی و مشخصی برای این اختلال وجود ندارد. در عوض، دو دسته از عوامل مؤثر وجود دارند.

اول، عوامل ژنتیکی می توانند در حضور اختلال طیف اوتیسم دخیل باشند. جهش های ژنتیکی یافت شده در ژن های خاص مرتبط با رشد مغز می تواند با اوتیسم مرتبط باشد. مشخص نیست که آیا این جهش ها خودبه خودی هستند یا بصورت ارثی اتفاق می افتند.

عوامل محیطی نیز ممکن است دخیل باشند. خوردن مواد شیمیایی مضر یا زندگی در یک منطقه بسیار آلوده می تواند بر رشد مغز جنین و سلامت ژن تأثیر منفی بگذارد. آفت کش ها، علف کش ها، قرار گرفتن در معرض فلزات سمی و قرار گرفتن در معرض آلودگی های ناشی از ترافیک با اوتیسم مرتبط هستند.

محققان به بررسی این موضوع ادامه می دهند که آیا عفونت ها، دیس بیوزیس، التهاب، داروها یا عوارض دوران بارداری می توانند عوامل خطر بالقوه باشند. اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است و اگر چه ممکن است گاهی به نظر برسد که اوتیسم با افزایش سن بدتر می‌شود، به احتمال زیاد تغییر در شدت علائم به دلیل نیازهای بیشتر در مدرسه یا اجتماع است.

در موسسه اوتیسم تهران، ما می دانیم که زندگی چقدر می تواند برای کودکان اوتیستیک و خانواده های آنها چالش برانگیز باشد. برای جزئیات بیشتر در مورد اینکه چگونه می توانیم به بهبود علائم اختلالاتی مانند اوتیسم، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، افسردگی، اضطراب و غیره کمک کنیم، با ما تماس بگیرید.