بسیاری از کودکان در فن بیان مشکل دارند. این بدان معناست که آنها در تولید صحیح صداهای گفتاری مشکل دارند و درک برخی از آنچه می گویند ممکن است سخت باشد. اما وقتی درک گفتار کودک بسیار دشوار است، باید بررسی کرد که آیا آپراکسی گفتار وجود دارد یا خیر. در اینجا نشانه‌های آپراکسی گفتار در دوران کودکی، تفاوت آن با اختلال بیان و آنچه باید در مورد گفتار درمانی آپراکسی بدانید را توضیح خواهیم داد.

چگونه بفهمم فرزندم آپراکسی دارد؟

آپراکسی گفتار چیست؟

آپراکسی گفتار یک اختلال برنامه ریزی حرکتی است.  فرد مبتلا به آپراکسی ظرفیت زبانی برای صحبت کردن دارد، اما سیگنال‌های بین ماهیچه‌های مغز و دهان او به درستی ارسال نمی‌شود. این می تواند ناامیدی زیادی ایجاد کند. یک کار به ظاهر ساده که اکثر ما هر روز انجام می دهیم و واضح صحبت کردن می تواند برای افراد مبتلا به آپراکسی بسیار چالش برانگیز باشد. آپراکسی می تواند چیزی باشد که یک فرد با آن متولد می شود، به نام آپراکسی گفتاری دوران کودکی یا به اختصار CAS نامیده می شود. آپراکسی همچنین می تواند در مراحل بعدی زندگی پس از رویدادی مانند سکته مغزی، آسیب مغزی، تومور مغزی یا بیماری پیشرونده رخ دهد. به این آپراکسی اکتسابی گفتار می گویند. در این مقاله ما بر آپراکسی گفتار در دوران کودکی تمرکز می کنیم.

آپراکسی گفتار چیست؟

علائم آپراکسی گفتار در دوران کودکی

چندین ویژگی وجود دارد که باید مراقب باشید تا بدانید آیا کودک شما ممکن است آپراکسی داشته باشد یا خیر، اینها می توانند:

۱. ناهماهنگی در تولید کلمه: یکی از اولین چیزهایی که ممکن است در مورد آپراکسی متوجه شوید، ناهماهنگی فرد در نحوه صحبت کردن است.  شاید آنها بتوانند یک بار کلمه “کرم ابریشم” را به وضوح تلفظ کنند. اما دفعه بعد که آن را می گویند، به گونه ای دیگر ظاهر می شود و درک آن سخت است. این ناهماهنگی یکی از علائم بارز آپراکسی گفتار است.

۲. تولید صدای مخدوش:  گفتن کلمات به صورت تحریف شده از علائم آپراکسی است. گفتار کودک ممکن است واضح و دقیق نباشد یا ممکن است درک آنها کاملاً چالش برانگیز باشد. برخی از کودکان مبتلا به آپراکسی می توانند یک کلمه پیچیده را به وضوح بیان کنند، اما کلمات ساده بیشتر تحریف می شوند. مهم است که توجه داشته باشید که سطوح مختلف شدت ممکن است وجود داشته باشد. هیچ دو نفر مبتلا به آپراکسی دقیقاً یکسان نیستند.

۳. مشکل در تلفظ حروف صدادار: اگر کودک نتواند مصوت ها را به درستی تلفظ کند، این می تواند نشانه آپراکسی گفتار باشد.  ممکن است به جای «کفش» «کشف» یا به جای «من» «مه» بگویند. حتی کوچکترین تغییر در حرکت زبان یا فک می تواند بر نحوه صدادار شدن صدادارها تأثیر بگذارد، به همین دلیل است که کودکان مبتلا به آپراکسی اغلب این چالش را دارند.

۴. حرکات چنگ زدن به دهان: این ویژگی در همه مبتلایان به آپراکسی وجود ندارد و همیشه این اتفاق نمی افتد. اما این یک علامت است که باید مراقب آن بود. وقتی فردی شروع به صحبت می کند، سعی می کند دهان، زبان، دندان ها و فک خود را در موقعیت صحیح قرار دهد.  اگرچه آن‌ها می‌دانند که می‌خواهند چه بگویند، اما نمی‌توانند ماهیچه‌های دهان خود را به درستی حرکت دهند. بنابراین آنها ماهیچه های خود را به گونه ای حرکت می دهند که گویی به دنبال موقعیت مناسب هستند. این به قطع ارتباط بین پیام مغز در مورد آنچه باید گفته شود و مشکل ماهیچه ها در پیروی از آن دستور مربوط می شود.

۵. مشکل در آهنگ گفتار: کودکان مبتلا به آپراکسی نیز ممکن است در آهنگ گفتار خود دچار مشکل شوند. این به لحن و تن طبیعی بالا و پایین و خمشی که هنگام صحبت استفاده می کنیم، اشاره دارد. به عنوان مثال وقتی سؤالی می‌پرسید، عطف شما در انتهای جمله کمی افزایش می‌یابد تا نشان دهد که سؤال است.

۶. گفتار خودکار ساده تر از گفتار ارادی است: کودکان مبتلا به آپراکسی ممکن است با گفتار خودکار زمان راحت تری نسبت به گفتار ارادی داشته باشند. گفتار ارادی گفتاری است که شخص شروع می کند مانند پرسیدن سؤال، اظهار نظر یا شرکت در یک گفتگو می باشد. مثال‌هایی از گفتار خودکار عبارتند از بیان نام یا تولد، شمارش تا ۱۰، گفتن روزهای هفته، یا خواندن آهنگی که از صمیم قلب می‌دانید. گفتار خودکار در ما ریشه دوانده است و احتمالاً راحت تر از پاسخ دادن به سؤالات یا اظهار نظر در مکالمه ظاهر می شود.

علائم آپراکسی گفتار در دوران کودکی

آپراکسی گفتار در دوران کودکی چه تفاوتی با یک اختلال بیانی دارد؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم، بسیاری از کودکان در تلفظ صداهای خاص یا تولید گفتار واضح مشکل دارند. اگر کودکی دارای اختلال بیانی باشد، متوجه خواهید شد که خطاهای گفتاری او دارای الگویی است. به عنوان مثال ممکن است آنها همیشه صدای (ب) را جایگزین صدای (و) کنند، بنابراین خلاء همیشه به عنوان باکیوم تولید می‌شود.  در آپراکسی، خطاها و روش‌های صداگذاری کلمات ناسازگار هستند. کودکان مبتلا به اختلال بیان احتمالاً فقط تلفظ صامت ها مانند س، ر، ک را دشوار می کنند. مشکل در تلفظ صحیح مصوت ها می تواند نشانه ای از آپراکسی گفتار در دوران کودکی باشد.

آیا گفتار درمانی برای آپراکسی گفتار در دوران کودکی لازم است؟

آیا گفتار درمانی برای آپراکسی گفتار در دوران کودکی لازم است؟

بدون گفتار درمانی، کودک احتمالاً از آپراکسی پیشی نمی گیرد. یک گفتاردرمانگر دارای مجوز و آموزش دیده است تا تولید صدای گفتار را ارزیابی کند و تشخیص دهد که آیا کودک آپراکسی دارد یا صرفاً تاخیر در تلفظ دارد. در طول ارزیابی گفتار و زبان، گفتاردرمانگر انواع خطاهای صوتی را که می شنود و اینکه آیا در سطح تک کلمه ای یا در گفتار مرتبط رخ می دهد، ارزیابی می کند. هنگامی که گفتار درمانگر بداند کدام اختلال وجود دارد، می تواند یک برنامه درمانی و اهداف فردی برای کودک شما ایجاد کند.

بدون گفتاردرمانی، کودک احتمالاً از آپراکسی پیشی نمی گیرد. اهداف برای هر فرد خاص هستند و به گونه ای طراحی شده اند که قابل اندازه گیری باشند تا درمانگر بتواند پیشرفت کودک شما را ردیابی کند.  در اینجا مثالی از یک هدف درمانی برای فردی مبتلا به آپراکسی گفتار آمده است: مراجع کلمات چند هجایی را با دقت ۸۰ درصد تولید می کند، با توجه به نشانه های چندوجهی متوسط، به منظور بهبود تولید گفتار تا سطح قابل درک تر.

گفتار درمانی آپراکسی همه چیز در مورد یادگیری الگوهای حرکتی جدید و بهبود هماهنگی حرکتی گفتار است. کودکان به درمان مکرر و مداوم نیاز دارند تا یاد بگیرند چگونه ماهیچه های دهان خود را هدفمند حرکت دهند. به همین دلیل است که دفعات جلسات گفتار درمانی برای آپراکسی بسیار مهم است.  برای کودکان، داشتن حداقل سه جلسه در هفته به منظور پیشرفت مناسب توصیه می شود. تحقیقات از جلسات درمانی مکرر و کوتاه‌تر پشتیبانی می‌کند.  سه جلسه ۳۰ دقیقه ای یا کمتر موثر است. برخی از آسیب شناسان گفتار و زبان، ۵ جلسه در هفته و هر جلسه ۱۵ دقیقه را توصیه می کنند.

گفتاردرمان خوب برای آپراکسی

چگونه می توان گفتاردرمانی را پیدا کرد که آپراکسی گفتار دوران کودکی را درمان کند؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید یک گفتاردرمانگر را پیدا کنید که آپراکسی را در کودکان درمان می کند. اولین مورد این است که با دوستان یا آشنایانی که تجربه مستقیم گفتار درمانی را دارند مشورت کنید. همچنین می توانید با متخصص اطفال فرزندتان تماس بگیرید.  آنها احتمالاً فهرستی از گفتاردرمانگرانی دارند که به شما توصیه می کنند.

برای هر درمانگری که مد نظر دارید، با مطب آنها تماس بگیرید و در مورد سابقه درمان آپراکسی گفتاری دوران کودکی بپرسید. در حالی که آپراکسی در محدوده عمل همه گفتار درمانگران است، برخی از درمانگران تجربه بیشتری نسبت به دیگران در این زمینه دارند. سابقه گفتاردرمانگر را نیز بررسی کنید.

بسیاری از خانواده‌ها گفتاردرمانی آنلاین را انتخابی مناسب می‌دانند، به‌ویژه برای شرایطی مانند آپراکسی که نیاز به جلسات مکرر دارد.

هنگامی که یک گفتاردرمانگر پیدا کردید، هر سوالی دارید آماده کنید. می‌توانید قبل از ارزیابی فرزندتان تماس بگیرید یا سؤالات خود را به ارزیابی بیاورید. گفتاردرمانگران می‌دانند که این می‌تواند یک زمان نامطمئن و مضطرب برای خانواده‌ها باشد و آنها تلاش خواهند کرد تا به سؤالات شما پاسخ دهند و به شما در مورد برنامه خود برای درمان فرزندتان اطمینان دهند.

اگر در مورد ارتباط با او نگرانی دارید، منتظر شروع روند وارد کردن فرزندتان به گفتار درمانی نباشید. هرچه سریعتر بتوانید درمان را شروع کنید، سریعتر پیشرفت می کنند.

 

مقاله های مرتبط

آپراکسی چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

کاردرمانی در آپراکسی

گفتاردرمانی در آپراکسی

علائم اصلی آپراکسی گفتار چیست؟

آپراکسی گفتار در دوران کودکی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − 6 =

× پشتیبانی 24 ساعته