رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین برای کودکان با اختلال اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم (ASD) اختلالات رشدی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اختلال در توانایی آنها در برقراری ارتباط وتعامل اجتماعی می شود. برای کاهش علائم کودک اوتیستیک، والدین اغلب درمان های جایگزین مانند رژیم های تخصصی را امتحان می کنند. اخیرا، رژیم غذایی بدون گلوتن / بدون کازئین محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بعضی از والدین پیشرفت های علائم اوتیسم را با این رژیم غذایی نشان می دهند.

با این حال تحقیقاتی در مورد رژیم غذایی بدون گلوتن / بدون کازئین برای کودکان اوتیستیک انجام شده است. در نتیجه، بسیاری از والدین نمی دانند که آیا این رژیم غذایی واقعا در کاهش علائم کودکان مبتلا به اوتیسم تاثیر دارد.کودکان مبتلا به اوتیسم تنوع غذایی کمی دارند و از خوردن بعضی از مواد غذایی مثل میوه ها،گوشت آبپز رشته رشته شده و یا لبنیات اجتناب می کنند که البته در کودکان مختلف متفاوت است به این ترتیب این سوال مطرح می شود که آیا گلوتن باعث ایجاد اوتیسم است یا احتمالا اوتیسم باعث محدود شدن مصرف انواع غذاهای کودک است؟

 

یک رژیم غذایی بدون گلوتن / بدون کازئین برای اوتیسم چیست؟

یک رژیم غذایی بدون گلوتن / بدون کازئین نیز به عنوان رژیم غذایی GFCF شناخته شده است. این یکی از درمان های جایگزین برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. در صورت رعایت این رژیم تمام مواد غذایی حاوی گلوتن (موجود در گندم، جو و چاودار) و کازئین (در شیر و فراورده های لبنی) از غذای روزانه کودک باید حذف شوند.

برخی از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم معتقدند کودکانشان  نسبت به مواد موجود در این غذاها حساسیت دارند. بعضی به دنبال تست آلرژی برای تایید هستند. با این حال، حتی اگر آلرژی وجود نداشته باشد، بسیاری از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم همچنان تصمیم به ارائه رژیم غذایی GFCF می کنند. در میان تغییراتی که گزارش می کنند، تغییر در گفتار و رفتار است.

 

چگونه رژیم غذایی بدون گلوتن / بدون کازئین برای اوتیسم کار می کند؟

مزیت یک رژیم غذایی بدون گلوتن / بدون کازئین مبتنی براین نظریه است که کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است آلرژی یا حساسیت بالا نسبت به غذاهای حاوی گلوتن یا کازئین داشته باشند. گلوتن (پروتئین موجود در گندم) و کازئین (پروتئین موجود در شیر و لبنیات) در ایجاد بیماری اوتیسم مورد اتهام هستند.یبوست و اسهال که در این بیماران معمول است، ظاهراً نقشی مهمی در بیماری اوتیسم بازی می کنند.التهاب روده، در بیماران مبتلا به اوتیسم و بهبودی با محدودیت غذایی کازئین و گلوتن گزارش شده است. بسیاری از متخصصان معتقدند که رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین، ناراحتی‌های معدی روده‌ای را کاهش می‌دهد و باعث بهبود در گوارش ، بهبود در رفتار و تمرکز کودک می‌شود، چرا که این کودکان غالباً دارای ناراحتی‌های گوارشی بوده و در اکثر موارد از مشکلاتی چون یبوست، نفخ کردن و برگشت غذا رنج می‌برند و رفتارهای نابهنجار و بدرفتاری کودک تنها راه انتقال ناراحتی‌های او است.بنابراین استفاده از این رژیم غذایی، کاهش علائم و بهبود رفتارهای اجتماعی، شناختی و گفتار را موجب می شود.

با این حال اثربخشی رژیم GFCF برای اوتیسم با تحقیقات پزشکی حمایت نشده است؛ در حقیقت، بررسی تحقیقات اخیر و گذشته به این نتیجه رسیده است که شواهد علمی وجود ندارد که بگوید آیا این رژیم غذایی مفید باشد یا خیر.

متأسفانه، حذف همه منابع گلوتن و کازئین بسیار دشوار است.

 

آیا رژیم حذف گلوتن و کازئین در بهبود این بیماری موثر است؟

در اکثر مواقع، بله. بسیاری از متخصصان و حتی بسیاری از والدین بر این باور می‌باشند که مهارت‌های اجتماعی و تکلم در فرزندانشان با این رژیم از تغییرات مثبت قابل توجهی برخوردار می‌شود. البته لازم به ذکر است که این رفتارها و نتایج مثبت با چندین ماه رعایت رژیم و البته رفتارها و واکنش‌های منفی ابتدایی همراه می‌باشد.

 

کدام غذاها حاوی گلوتن هستند؟

گلوتن مخلوطی از پروتئین های مختلفی است که در دانه های مختلف مانند جو، چاودار و گندم وجود دارد. تعداد زیادی از غذاها حاوی گلوتن هستند. گلوتن ساختار یا اتصال به محصولات پخته را فراهم می کند.حذف گلوتن از رژیم غذایی بسیار دشوار است، بسیاری از فروشگاه ها، به ویژه فروشگاه های مواد غذایی طبیعی،غذاهایی که حاوی گلوتن هستند را نمایش می دهند. با این حال، خواندن برچسب های تغذیه برای دیدن اینکه آیا مواد افزودنی حاوی گلوتن وجود دارد مهم است.

هنگامی که کسی در رژیم غذایی بدون گلوتن قرار دارد، بیشتر محصولات نان و غلات ممنوع است. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود که کودک (یا فرد دیگری) فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی فراوان دریافت می کند. زمانی که غذاهای حاوی گلوتن از بین می روند مکمل می تواند برای کمبود این مواد مغذی مفید باشد.

 

کدام غذاها حاوی کازئین هستند؟

کازئین پروتئینی است که در محصولات لبنی و سایر مواد غذایی حاوی لبنیات و یا لاکتوز موجود است. حتی غذاهایی که بدون شیرینی یا لاکتوز آزاد میشوند حاوی کازئین هستند. از آنجا که بسیاری از محصولات سویا و محصولات لبنی تقلبی نیز حاوی کازئین هستند، مهم است که با رعایت رژیم غذایی بدون رژیم غذایی کازئین دقیقا برچسب را بخوانید.

چون رژیم GFCF برای مبتلایان به اوتیسم محصولات لبنی را محدود می کند، لازم است مطمئن شوید که رژیم غذایی کودک دارای منابع خوب دیگر کلسیم و ویتامین D است. هر دو برای استخوان ها و دندان های قوی لازم هستند. با پزشک کودک خود درباره غذاهای غنی شده و یا مکمل ها صحبت کنید تا از کمبود مواد غذایی جلوگیری شود.

 

ضعف این رژیم چیست؟

 این رژیم غذایی نسبتاً رژیم گرانی است و دسترسی به آن نیز سخت است و دنبال کردن آن نیز کمی مشکل می‌باشد چرا که بسیاری از غذاها باید در لیست غذاهای حذفی قرار بگیرد و در نهایت می‌تواند سبب یک تغذیه ناکافی و نامناسب در کودک شود؛ در نتیجه کودک باید همواره با مشورت پزشک و متخصص تغذیه از رژیم درمانی و ویتامین درمانی و مکمل درمانی خوبی برخوردار باشد و تمامی نیازهای تغذیه ای خود را از طریق مکمل‌های توصیه شده دریافت کند.

 

آیا راهنمایی برای رژیم غذایی  بدون  بدون گلوتن / بدون کازئین در خانه وجود دارد؟

 تعداد زیادی از خرده فروشان آنلاین وجود دارد که محصولات غذایی را برای افراد تحت رژیم غذایی GFCF متمایز می کنند. بعضی از والدین غذاهای GFCF را در مقادیر زیادی تهیه می کنند و برای وعده های غذایی بعدی فریز می کنند.

قبل از تغییر در رژیم غذایی GFCF، با پزشک کودک خود مشورت کنید. متخصص تغذیه مجاز می تواند در مورد رژیم غذایی GFCF به شما آموزش دهد و به رژیم غذایی مناسب برای نیازهای بهداشت کودک خود و تنظیمات طعم کمک کند.

علاوه بر این، قبل از شروع یک کودک مبتلا به اوتیسم در یک رژیم غذایی بدون گلوتن / کازئین، مراقب منابع پنهان گلوتن باشید. گلوتن در غذاهای سرخ شده یافت می شود که در آرد و حتی در لوازم آرایشی هستند. غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات و آجیل ممکن است عاری از کازئین و گلوتن باشند. اما از مخلوط بسته بندی اجتناب کنید زیرا ممکن است عناصر غذایی حاوی گلوتن باشد که در برچسب غذایی ذکر نشده اند.

 

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته