اختلالات متابولیک شرایطی هستند که بر سیستم متابولیک تأثیر می گذارند. سیستم متابولیک جایی است که غذا و نوشیدنی به اجزای ساده و انرژی تبدیل می شوند. اختلالات سیستم متابولیک باعث تغییر فرآیندهای شیمیایی در بدن می شود که در نتیجه طیف وسیعی از علائم ایجاد می شود. کاردرمانی در اختلال متابولیک می تواند به کنترل علائم کودک شما و کاهش خطر ابتلا به عوارض ثانویه در نتیجه اختلال متابولیک کنترل نشده کمک کند.

کاردرمانی در اختلالات متابولیک

علل اختلالات متابولیک

اختلالات متابولیک می تواند از ژن های والدین شما به ارث برسد یا در بزرگسالی ایجاد شوند. سایر شرایط پزشکی مانند سوء مصرف الکل، نقرس، نارسایی کلیه، ذات الریه و سپسیس می توانند باعث اختلالات متابولیک شوند. سابقه خانوادگی اختلال متابولیک ژنتیکی یا HIV/AIDS خطر ابتلا به اختلال متابولیک را افزایش می دهد.

بهترین کاردرمان اختلالات متابولیک

انواع اختلالات متابولیک

نمونه هایی از اختلالات متابولیک شامل دیابت، عدم تحمل فروکتوز ارثی، بیماری گوچر، بیماری نیمن پیک، بیماری تای ساکس و فنیل کتونوری می باشد.

مرکز کاردرمانی اختلال متابولیک

علائم اختلال متابولیک

علائم اختلال متابولیک بسته به نوع و فرد متفاوت است. در نتیجه یک اختلال متابولیک ارثی، کودک شما ممکن است از نظر جسمی و شناختی دچار تاخیر رشدی شود. آنها ممکن است در فکر کردن، صحبت کردن، نوشتن و خواندن مشکل داشته باشند.  این مشکلات می توانند برقراری ارتباط و یادگیری را برای فرزند شما بسیار دشوار کند. کودکان مبتلا به اختلالات متابولیک ممکن است دچار ضعف عضلانی، انقباض و اسپاسم شوند که با درمان خوب و مناسب کاردرمانی در اختلالات متابولیک به حداقل می رسد.  ثانویه به این وضعیت، خطر ابتلا به عفونت و نازک شدن استخوان‌های کودک شما افزایش می‌یابد. ضروری است که کودک شما با اختلال متابولیک درمان جامع توانبخشی را از یک تیم چند رشته ای از متخصصان دریافت کند.

درمان اختلالات متابولیک

درمان اختلالات متابولیک با رسیدگی به عدم تعادل مواد شیمیایی در بدن به دلیل این اختلال آغاز می شود. گزینه های درمانی برای کودک شما شامل دارو، مکمل های ویتامین و مواد معدنی، مشاوره، توصیه های غذایی، جراحی، کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

کاردرمانی برای اختلالات متابولیک

بدون درمان پزشکی، اختلالات متابولیک به طور بالقوه می تواند باعث عوارض ثانویه مانند نارسایی اندام، تشنج، لرزش و بیهوشی شود. مهم است که کودک شما یک سبک زندگی سالم را با ورزش منظم تا حد امکان حفظ کند تا از مشکلات ثانویه جلوگیری کند. پس از ارزیابی کامل، تدوین فهرست مشکلات و بحث در مورد اهداف، یک برنامه درمانی کاردرمانی اختلالات متابولیک ممکن است بر موارد زیر تمرکز کند:

-نظارت بر علائم در حین ورزش

-ترویج ورزش قلبی عروقی به برنامه روزانه

-تمرین حرکت در اطراف، انتقال، راه رفتن و دویدن

-تعادل و فعالیت‌های هماهنگی

-ثبات قسمت مرکزی بدن و قدرت عضلانی

-کشش و موقعیت

-ارزیابی استفاده از وسایل کمکی، سازگاری و تجهیزات راه رفتن

کودک شما توسط بهترین متخصصین کاردرمانی که انواع فعالیت های عملکردی مانند خزیدن، نشستن، ایستادن، راه رفتن، دویدن و بالا رفتن از پله ها را بسته به سن و سطح تحرک انجام می دهد، ارزیابی می شود.  کاردرمان شما توصیه های تخصصی و تجهیزات مناسبی را ارائه می دهد تا کودک شما بتواند با خیال راحت و کارآمد حرکت کند.

یک برنامه ورزشی برای شما ارائه می‌شود تا به طور منظم در خانه با فرزندتان انجام دهید. تمرینات به یافته های ارزیابی بستگی دارد و برای هر کودک متفاوت خواهد بود.  ورزش برای کودکان مبتلا به اختلال متابولیک ممکن است بر تناسب اندام، قدرت عضلانی، تعادل، ثبات مرکزی و هماهنگی تمرکز کند. تمرینات و جلسات کار درمانی برای ایجاد انگیزه در کودک و تشویق مشارکت و پیشرفت، سرگرم کننده اما چالش برانگیز خواهد بود.  بهبود کودک شما با استفاده از یک سری آزمایشات غیررسمی که به طور منظم تکرار می شوند تا به طور عینی مزایای کار درمانی را نشان دهند، بررسی می شود.  مزایای مرکز کاردرمانی در اختلال متابولیک عبارتند از:

-کاهش خطر عوارض ثانویه

-افزایش تحمل ورزش و تناسب اندام

-افزایش ثبات، تعادل و قدرت هسته مرکزی

-افزایش توانایی حرکت در اطراف و راه رفتن

-افزایش استقلال و توانایی در انجام وظایف روزانه

-ورزش روزانه به عنوان بخشی عادی از زندگی

-تمریناتی را یاد بگیرید که در خانه در زمان خود انجام دهید.

مشاوره و آموزش بخش مهمی از نقش مرکز کاردرمانی است زیرا مهم است که کودک شما نحوه مدیریت موثر علائم اختلال متابولیک را بداند. آموزش و تعلیم می‌تواند به معلمان، بستگان یا مراقبان فرزندتان در مورد تأثیرات اختلال متابولیک روی فرزندتان یا نحوه استفاده از تجهیزات و وسایل کمکی ارائه شود.

بهترین کلینیک کاردرمانی اختلالات متابولیک

در مرکز کاردرمانی اختلال متابولیک می دانیم که فرزند شما به دلیل اختلال متابولیک مشکلات و مسائلی خواهد داشت. متخصصین تیم کار درمانب ما می توانند درمان و مشاوره موثری را ارائه دهند تا اطمینان حاصل شود که فرزند شما به بالاترین استاندارد زندگی ممکن دست می یابد.

-کاردرمانگران آگاه با تجربه در زمینه اختلالات متابولیک

-ارتباط منظم با سایر متخصصان بهداشتی که در مراقبت از افراد دخیل هستند.

-درمان توانبخشی در هر مرحله از وضعیت شما

-درمان در خانه، در کلینیک یا باشگاه

-تهیه وسایل کمکی، تجهیزات و سازگاری

-ارائه برنامه ورزش در منزل

-دسترسی به گفتاردرمانی و روانشناسی

-دسترسی به سالن بدنسازی تخصصی

جلسات منظم کاردرمانی دانش کودک شما را در مورد اختلال متابولیک، اعتماد به نفس و توانایی کنترل علائم بیماری افزایش می دهد. با کنترل خوب علائم، اثرات آن به حداقل می رسد و کودک شما می تواند زندگی فعال و مفیدی داشته باشد. برای رزرو وقت یا بحث در مورد نیازهای فرزندتان با متخصصین مراکز ما، لطفاً هم اکنون با ما تماس بگیرید.