۱. از مغزت استفاده کن

از  مغزتان بیشتر استفاده کنید. توانایی مغز،ذهن شما را هوشیار نگه می دارد. افرادی که بیشتر در فعالیت های ذهنی درگیر هستند از توانایی های ذهنی بهتری برخوردار هستند.موارد ذیل را امتحان کنید:

۱.یک کتاب بخوانید

۲.به یک سخنرانی بروید

۳.به رادیو گوش کن

۴.یک بازی را بازی کنید

۵.بازدید از یک موزه

۶.زبان دوم را یاد بگیرید

 

۲. چیزهایی را به هم بزنید

محققان دانشگاه دوک تمریناتی را به نام “عصب شناسی” ایجاد کردند که مغز شما را به فکر روش های جدیدی می اندازد. از آنجا که پنج حس شما پنج کلید برای یادگیری هستند، از آنها برای تمرین ذهن خود استفاده کنید. اگر راست دست هستید، سعی کنید از دست چپ خود استفاده کنید و راه های دیگر را امتحان کنید. چشمانتان را ببندید و ببینید آیا می توانید غذا را با طعم و مزه تشخیص دهید.

 

۳. کار کنید تا هوشیار بمانید

ورزش هایی که میزان ضربان قلب شما را افزایش می دهند مانند راه رفتن یا شنا کردن، دارای مزایای ذهنی هستند. اگر چه کارشناسان مطمئن نیستند اما فعالیت بدنی ممکن است گردش خون  مغز را افزایش دهد و ارتباط بین سلول های مغز را بهبود بخشد. فعال بودن می تواند به حافظه، تخیل و حتی توانایی شما برای برنامه ریزی وظایف کمک کند.

 

۴.یک رژیم غذایی سالم باعث ایجاد قدرت مغزی می شود

مواد غذایی را بصورتی انتخاب کنید که برای قلب وذهن شما مناسب است. احتمال ابتلا به زوال عقل در افراد چاق نسبت به افراد عادی دو برابر است. کلسترول بالا و فشار خون بالا باعث افزایش شانس ابتلا به زوال عقل می شوند. این نکات ساده را امتحان کنید:

۱.از غذاهای پخته یا کبابی به جای سرخ کرده استفاده کنید

۲.به جای کره و چربی های گوشتی از چربی های “خوب” مانند روغن  آجیل، دانه ها و زیتون برای پختن غذا استفاده کنید

۳.خوردن میوه های رنگارنگ و سبزیجات

۴.خوردن ماهی

۵.مراقب نوشیدنیهایی که مصرف می کنیم باشیم

شما می دانید که بسیاری از نوشیدنی ها می توانند قضاوت، سخنرانی، حرکت و حافظه شما را تحت تاثیر قرار دهند.آیا می دانید که الکل می تواند اثرات طولانی مدتی بر مغز شما داشته باشد؟ بیش از حد نوشیدن الکل در زمان طولانی می تواند حجم لوب های جلوی مغز شما را کاهش دهد. و این آسیب می تواند برای همیشه بماند، حتی اگر شما نوشیدنی را ترک کنید.

 

۶.بازی های ویدئویی مغز شما را آموزش می دهد

چندین مطالعه نشان داد که بازی کردن بازی های ویدئویی باعث تحریک بخش هایی از مغز می شود که حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارت های حرکتی را کنترل می کنند. بعضی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که بازیهای ویدئویی فقط مهارت شما را در بازی بهتر می کند و تاثیری بر روی موارد بالا ندارند.

 

۷. موسیقی به مغز شما کمک می کند

تجربه موسیقی باعث افزایش کارایی ذهنی می شود که هیچ ارتباطی با موسیقی ندارد، مانند حافظه و توانایی برنامه ریزی. همچنین به هماهنگی بیشتر چشم و دست کمک می کند. علاوه بر این، سرگرم کننده است و برای شروع  آن هیچوقت دیر نیست.

 

۸.دوستانی را برای خود پیدا کنید

یک فرد اجتماعی باشید.صحبت کردن با دیگران باعث می شود که مغز شما، چه در محل کار، در خانه و چه در خارج از اجتماع نیز هوشیار بماند. مطالعات نشان می دهد فعالیت های اجتماعی ذهن شما را بهبود می بخشد. بنابراین داوطلب شوید، برای یک کلاس ثبت نام کنید، یا با یک دوست تماس بگیرید!

 

۹.آرام باشید

استرس بیش از حد می تواند به ماده خاکستری مغز که حاوی سلول هایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش می کنند، آسیب رساند. در اینجا چند راه برای آرام شد ن وجود دارد:

۱.نفس های عمیق بکشید

۲.چیزی را پیدا کنید که باعث خنده شما شود

۳.گوش دادن به موسیقی

۴.یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید

۵.پیدا کردن کسی برای صحبت کردن

 

۱۰.خواب و مغز

قبل و بعد از اینکه چیز جدیدی یاد گرفتید، به اندازه  کافی بخوابید. شما در هر دو مورد به خواب نیاز دارید. هنگامی که خسته می شوید، تمرکز روی فعالیت ها دشوار است. و بعد از آن، بعد از مدتی مغز شما اطلاعات جدید را به جایی میفرستد تا بتوانید بعدا آن را به یاد بیاورید. استراحت طولانی مدت برای حافظه و خلق و خوی شما لازم است. بزرگسالان هر شب به ۷-۸ ساعت خواب نیاز دارند، که در آن سیستم گلیمپات، ذرات زباله یا “آشغال” را پاک می کند.

 

۱۱.تقویت کننده های حافظه

همانطور که شما پیرتر می شوید، ممکن است مواردی را به آسانی به یاد نیاورید. این روند عادی پیری است. برخی نکات ذیل برای جلوگیری مفید هستند:

۱.چیزهایی را بنویسید

۲.از ویژگی های تقویم و یادآوری در گوشی خود، حتی برای موارد ساده استفاده کنید مثلا(تماس با پدر!)

۳.تمرکز روی یک کار در یک زمان

۴.چیزهای جدید را در یک زمان و مرحله به مرحله یاد بگیرید

 

۱۲.بازی  اسم ها

اگر مشکل در به یاد آوردن اسامی افراد دارید.همیشه نام یک شخص را در حالی که با آنها صحبت می کنید، حداقل در سر خود داشته باشید، اگر نه با صدای بلند. یا یک تصویرخنده دار یا قافیه که با نام آن لینک می کنید، بسازید. به عنوان مثال، فکر می کنم که  باب در اقیانوس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 + یک =

× پشتیبانی 24 ساعته