کودکان مبتلا به فلج مغزی (CP) از نظر تون عضلانی ، حرکت و یا مهارت های حرکتی دچار مشکل هستند. این می تواند وعده های غذایی را به چالش بکشد. بعضی از کودکان فلج مغزی ممکن است از نظر جویدن و بلعیدن دچار مشکل باشند که این امر تغذیه کودک را دچار مشکل می کند. مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده و یبوست باعث می شود غذا خوردن با ناراحتی همراه شود. بنابراین تغذیه کافی برای کودکان فلج مغزی دشوار است ، و این می تواند منجر به رشد ضعیف و یا سوء تغذیه می شود. اما رژیم و روشهای تغذیه ای صحیح می تواند به بسیاری از بچه های مبتلا به فلج مغزی کمک کند که یک وعده غذایی مناسب را تجربه کنند و ضمن تامین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد ، از وعده های غذایی لذت ببرند.

 

کودک من به چه مواد مغذی  نیاز دارد؟

کودکان مبتلا به CP به همانند بچه های دیگر نیاز به تغذیه مناسب و غذاهای سالم دارند. اما بعضی اوقات ، بسته به سطح فعالیت و تون عضلانی ممکن است نیاز به کالری کمتری داشته باشند. به عنوان مثال ، کودکی که دارای قدرت عضلانی بالایی باشد و از فعالیت بدنی بالاتری نیز برخوردار باشد نسبت به کودکی با فشار عضلانی کم و سطح فعالیت پایین تر ، از انرژی بیشتری استفاده کرده و نیاز به تغذیه بیشتری دارد.

کودکانی که به دلیل مشکلات تغذیه ای قادر به راه رفتن نیستند و یا در گرفتن مواد مغذی کافی در رژیم غذایی خود مشکل دارند احتمالاً استخوان های ضعیفی دارند (تراکم استخوانی آنها پایین است) و این امر احتمال شکستگی را در استخوان های آنها  بیشتر می کند.

برای کمک به قوی نگه داشتن استخوان ها ،در بچه هایی که مبتلا به CP هستند باید از این سه ماده مغذی به اندازه کافی استفاده کنند:

۱. کلسیم ، ماده معدنی است که از ساختار و عملکرد استخوان و دندان پشتیبانی می کند. بهترین منابع کلسیم شامل شیر ، ماست ، پنیر و آب غنی شده از کلسیم است.

۲. ویتامین D ، ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را از مواد غذایی و مکمل ها جذب کند. در بعضی از ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن ، روغن کبد ماهی و محصولات غنی شده مانند شیر ، آب پرتقال و غلات یافت می شود. بدن ما  وقتیکه در معرض آفتاب باشد در قسمتهایی که پوست بوسیله لباس پوشیده نمی شود از طریق آفتاب ویتامین D را جذب می کند.

۳. فسفر ، ماده معدنی است که در شکل گیری استخوان ها و دندان ها نقش دارد. این ماده در لبنیات ، گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، مرغ ، آجیل ، دانه و تمامی غلات موجود است.

۴. سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامتی استخوان ها شامل ویتامین C ، ویتامین K ، منیزیم ، مس ، روی و منگنز است. اینها در لوبیا ، سبزیجات و انواع غذاهای دیگر یافت می شوند. بسیاری از بچه ها به میزان کافی از این مواد مغذی در رژیم های غذایی معمول خود دریافت می کنند.

 

آیا کودک من به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کند؟

تیم مراقبت می تواند اطمینان حاصل کند که فرزند شما مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کند. تیم ممکن است شامل افراد زیر باشد:

دکتر متخصص فلج مغزی

دکتر متخصص تغذیه در فلج مغزی

دکتر متخصص گفتاردرمانی در فلج مغزی

دکتر متخصص کاردرمانی در فلج مغزی

تیم یک پرونده غذایی دقیق درباره آنچه کودک شما نیاز دارد ، از جمله فرمول ها یا وعده های غذایی  مشخص را انتخاب می کند.سپس ، آنها می توانند ببینند که آیا کودک شما به میزان مناسب کالری ، پروتئین ، ویتامین ها ، مواد معدنی و مایعات را دریافت می کند. این بستگی به سن ، قد ، وزن ، روند رشد و سطح فعالیت بدنی فرزند شما دارد.

آنها یک برنامه غذایی سفارشی را از این اطلاعات تهیه می کنند. این طرح به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به خوبی رشد می کند و وزن سالم را حفظ می کند. رشد و رژیم فرزند شما در بازدیدهای بعدی پزشکان بررسی می شود. اگر فرزند شما وزن سالم را حفظ نکرده و یا تغذیه مناسبی نداشته باشد ، برنامه تغذیه اصلاح می شود. نیازهای غذایی کودکان با بزرگتر شدن تغییر می کند ، بنابراین مهم است که با بزرگ شدن فرزندتان مرتباً با تیم مراقبت خود پیگیری کنید.

 

مکمل

بعضی اوقات کودک مبتلا به CP نمی تواند به اندازه کافی از طریق دهان غذا بخورد تا تمام مواد مغذی مورد نیاز را بدست آورد. بنابراین ، پزشکان و متخصصان رژیم ممکن است یک مکمل را توصیه کنند. مکمل ها ممکن است ویتامین ها یا مواد معدنی خاص یا تقویت کننده کالری یا پروتئین باشند. این تقویت کننده ها را می توان در فروشگاه ها خریداری کرد (از پیش مخلوط شده در کیسه یا جعبه) یا خانگی. چندین فرمول مختلف برای نیازهای غذایی مختلف در دسترس است. دستور العمل های فرمول خانگی باید توسط یک متخصص تغذیه ایجاد شود تا از اهداف تغذیه ای آنها اطمینان حاصل شود.

اگر کودک فلج مغزی به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنند یا دچار کمبود تغذیه ای باشند ، ممکن است بعضی از بچه ها برای دریافت بیشتر مواد مغذی فردی مانند کلسیم و ویتامین D به مکمل ها نیاز داشته باشند. مکمل های ویتامین و مواد معدنی به شکل های مختلفی مانند قرص های مایع یا جویدنی به وجود می آیند. پزشک یا متخصص تغذیه کودک بهترین فرم را برای فرزند شما پیشنهاد می کند.

کودکانی که در بلع مشکل دارند ممکن است به غلیظ کننده هایی که به مواد غذایی و نوشیدنی هایشان اضافه شده اند نیاز داشته باشند تا به آنها در بلع ایمن کمک کند. یک متخصص گفتاردرمانی می تواند ببیند که آیا کودک شما به غلیظ کننده احتیاج دارد و در این صورت ، بافت و قوام مناسب خود را در غذا ها انتخاب می کند.

 

تغذیه با لوله

لوله های تغذیه شرایطی را فراهم می کنند که غذا بدون نیاز به جویدن یا بلع وارد معده شوند. تصمیم گیری در مورد بکارگیری لوله تغذیه می تواند یک تصمیم سخت برای والدین باشد. والدین ممکن است مانند سایر بچه ها بخواهند فرزندشان از طریق دهان غذا بخورد. اما برای برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی غذا خوردن از طریق دهان خطراتی را بدنبال دارد. کودکانی که در جویدن یا بلعیدن مشکل دارند ممکن است غذا از طریق راه های هوایی وارد ریه شده و این می تواند باعث بیماری تنفسی شود. در این شرایط تغذیه از طریق دهان مجاز نیست و تمام مواد غذایی از طریق لوله  به فرد خورانده می شود.

تغذیه با لوله برای غذاخوردن ایمن ایده خوبی است ولی با استفاده از لوله های تغذیه ممکن است که کودک برای وزن گیری مناسب حتی با مصرف مکمل ها نتواند به اندازه کافی غذا دریافت کند.در این موارد ممکن است که مکمل ها بطور روتین در وعده های غذایی کودک وجود داشته باشند.

تغذیه لوله می تواند وعده های غذایی را برای بچه ها آسانتر کند. وعده های غذایی کمتر خسته کننده و استرس زا بوده و برای کودکانی که مشکل غذا خوردن دارند لذت بخش تر می شوند. و مراقبان می دانند که فرزندشان غذای مورد نیاز خود را دریافت می کند.

لوله تغذیه در مکان های ذیل ممکن است قرار بگیرد:

در تغذیه های کوتاه مدت از مسیر بینی به معده

در تغذیه های طولانی مدت به طور مستقیم از طریق درگاه  شکم به معده

فرمولهای کامل غذایی از طریق لوله تغذیه انجام می شوند. این اطمینان حاصل می شود که بچه ها به اندازه کافی کالری و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و حفظ وزن سالم را دریافت می کنند. آنها همچنین مایعات را به اندازه کافی باید از طریق لوله دریافت کنند.

 

درمان در مرکز تخصصی فلج مغزی با کمک خدمات کاردرمانی در فلج مغزی و گفتاردرمانی در فلج مغزی به فرد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با به حداکثر رسیدن پتانسیل فردی ، بهترین زندگی ممکن را داشته باشد. ارزیابی اولیه چگونگی فلج مغزی بر شما تأثیر می گذارد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت توسعه خواهند یافت. برای تهیه یک ارزیابی کامل جهت اطلاع از پتانسیل توانبخشی خود و رزرو یک قرار ملاقات با شماره های مرکز تخصصی درمان فلج مغزی تماس حاصل فرمایید.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی فلج مغزی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

درمان فلج مغزی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

فلج مغزی: محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 15 =

× پشتیبانی 24 ساعته