تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک مؤلفه ژنتیکی بسیار قوی تر نسبت به منابعی که قبلاً انتظار می رفتند در منشأ فلج مغزی وجود داشته باشد. عوامل خطرساز ژنتیکی که اخیراً کشف شده اند توسط محققان بیمارستان SickKids و پژوهشکده مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل در کانادا شناسایی شدند. یافته های آنها در ارتباط با طبیعت منتشر شده است.

دکتر مریم اسکوئی نویسنده اصلی ، متخصص مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان کودکان مونترال ، می گوید که محققان هنوز نفهمیده اند که چگونه این عوامل ژنتیکی با سایر عوامل خطر تعیین شده در تعامل هستند. به عنوان مثال دو نوزاد که در معرض عوامل استرس زای یکسانی قرار دارند ، اغلب نتایج بسیار متفاوتی خواهند داشت او توضیح می دهد ” تحقیقات ما نشان می دهد که ژنهای ما مقاوم هستند یا برعکس مستعد ابتلا به آسیب است.”

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، فلج مغزی شایعترین ناتوانی حرکتی در دوران کودکی است. این اختلال می تواند بر حرکت ، تون و وضعیت عضلانی تأثیر بگذارد ، که اغلب منجر به راه رفتن ناپایدار ، حرکات غیر ارادی و فلاپی یا سفت و سخت می شود.

یک بررسی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ۵۸٫۲٪ از کودکان مبتلا به فلج مغزی می توانند به طور مستقل راه بروند. حدود ۱۱٫۳٪ می توانند با یک وسیله تحرک دستی حرکت کنند ، در حالی که ۶/۳۰٪ توانایی راه رفتن را بصورت محدود داشتند یا  توان راه رفتن نداشتند. از هر ۱۰۰۰ تولد حدود ۲ نفر تحت تأثیر این اختلال هستند.

فلج مغزی از دیرباز به دلیل عواملی مانند عفونت ها و خفگی ها هنگام تولد در مغز در حال رشد نوزادان ایجاد شده است. به همین ترتیب ، آزمایش ژنتیکی بطور معمول در بین کودکان مبتلا به این اختلال انجام نمی شود. با توجه به یافته های این مطالعه ، محققان پیشنهاد می کنند که تجزیه و تحلیل ژنومی باید در ارزیابی موارد فلج مغزی در یک روش استاندارد ادغام شود.

محققان با استفاده از داده های مربوط به ثبت فلج مغزی کانادا ، بر روی ۱۱۵ کودک مبتلا به فلج مغزی و والدینشان آزمایش ژنتیکی انجام دادند که بسیاری از آنها فاکتورهای خطر ابتلا به فلج مغزی شناخته شده را داشتند.

محققان دریافتند که حدود ۱۰٪ از کودکان دارای تعداد نسخه های کپی (CNV) هستند که بر ژنهایی که از نظر بالینی به این اختلال مربوط هستند تأثیر می گذارد. CNV ها تغییرات ساختاری در DNA ژنوم هستند که شامل سود یا ضرر ماده ژنتیکی است که می تواند منجر به بیماری شود.

در بین جمعیت عمومی ، این CNV های خاص در کمتر از ۱٪ از افراد رخ می دهند. دکتر استفان شفر ، مدیر محقق اصلی ژنومیک کاربردی (TCAG) در SickKids ، گفت: “هنگامی که من نتایج را به ژنتیک شناسان بالینی خود نشان دادم ، ابتدا آنها مورد آزمایش قرار گرفتند.”

حقایقی در مورد فلج مغزی:

۱. فلج مغزی می تواند باعث اختلال در یادگیری ، گفتار ، شنوایی و بینایی شود.

۲. تقریبا نیمی از کودکانی که با فلج مغزی مشخص شده اند ، صرع دارند.

۳. درمان کاردرمانی و گفتاردرمانی اغلب می تواند توانایی های کودک مبتلا به فلج مغزی را بهبود بخشد.

 

درباره فلج مغزی بیشتر بدانید:

محققان همچنین دریافتند که چندین ژن مختلف در ایجاد فلج مغزی دخیل هستند ، که می تواند توضیح دهد که چرا این کودکان در طیف متنوعی مشابه با اوتیسم تحت تأثیر این اختلال قرار می گیرند.

 دکتر شفر می افزاید: جالب اینجاست که تعداد دفعات نانو یا CNV های جدید ، که در بیماران مبتلا به فلج مغزی شناسایی شده اند ، حتی از برخی از تحقیقات مهم اوتیسم CNV از ۱۰ سال گذشته قابل توجه تر است. “ما درهای زیادی را برای تحقیقات جدید در مورد فلج مغزی باز کرده ایم.”

دکتر مایکل شوول ، رئیس گروه کودکان در MCH-MUHC ، اظهار می دارد که کشف علت ناتوانی کودک یک قدم مهمی است که باید در مدیریت آن برداشته شود:

“والدین می خواهند بدانند که چرا فرزندشان دارای چالشهای خاص هستند. یافتن دلیل دقیق می تواند به درک بیماری ، معالجه خاص ، پیشگیری و توانبخشی کمک کند. این مطالعه انگیزه ای را برای تبدیل شدن به آزمایش ژنتیکی به عنوان یک بخش استاندارد از ارزیابی جامع کودک مبتلا به فلج مغزی فراهم می کند. “

اخبار پزشکی امروز در گزارشی از روبی همیلتون ، دختر جوانی که به طور قابل توجهی تحت تأثیر فلج مغزی قرار دارد ، گزارش داد و اینکه چگونه یک رایانه و فناوری نگاه چشمی به استقلال روبی کمک کرده است. نوشته شده توسط جیمز مکینتاش در ۳ آگوست ۲۰۱۵

درمان توانبخشی به فرد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با به حداکثر رسیدن پتانسیل فردی ، بهترین زندگی ممکن را داشته باشد. ارزیابی اولیه چگونگی فلج مغزی بر شما تأثیر می گذارد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت توسعه خواهند یافت. برای تهیه یک ارزیابی کامل جهت اطلاع از پتانسیل توانبخشی خود و رزرو یک قرار ملاقات با شماره های مرکز تخصصی درمان فلج مغزی تماس حاصل فرمایید.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی فلج مغزی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

درمان فلج مغزی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در کودکان فلج مغزی

نیازهای غذایی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه − چهار =

× پشتیبانی 24 ساعته