کودکانی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند، ممکن است رفتار های پرخاشگرانه ای  را از خود بروز دهند و باعث آسیب رساندن به خود یا اطرافیان شوند. پرخاشگری در اوتیسم به صورت صد درصد قابل درمان نیست اما می توان به کمک برخی از روش های درمانی آن را کنترل کرد. کودکانی که به این مشکل دچار هستند، برای بروز ترس و اضطراب های خود رفتارهای پرخاشگرانه ای در برابر خویش و دیگران نشان می دهند و در کنترل احساسات خود ناتوان هستند. استراتژی های زیادی برای کنترل پرخاشگری در اوتیسم وجود دارد که می تواند به این کودکان در کنترل خشم کمک بسیار زیادی کند اما در ابتدا بهتر است علت رفتار های پرخاشگرانه کودکان مبتلا به اوتیسم را بدانیم. در این مطلب قصد داریم به بررسی درمان پرخاشگری در اوتیسم به کمک کاردرمانی بپردازیم.

پرخاشگری در اوتیسم و آسیب رساندن به خود (خودزنی)

کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، برخلاف سایر کودکان نمی توانند ترس، اضطراب، ناامیدی و خشم خود را به درستی کنترل کنند از این رو این افراد واکنش ها را به صورت خشم و آسیب رساندن به خود نشان می دهند. در برخی از موارد این احساسات را به صورت خشم و پرخاشگری به دیگران بروز داده و باعث آسیب رساندن به آنها می شوند؛ به همین جهت بهتر است خودزنی و پرخاشگری در اوتیسم به واسطه یک فرد متخصص کنترل شده و بهبود یابد.

کودکانی که با مشکل اوتیسم مواجه هستند و نمی توانند خشم خود را کنترل کنند، معمولا در رفتار های پرخاشگرانه خود لگد می زنند، اشیاء را پرتاب می کنند، به سر خود ضربه وارد می کنند، دست خود را گاز می گیرند، دست دیگران را چنگ می زنند و … این رفتارها ممکن است به کودک مبتلا به اوتیسم آسیب های جدی وارد کند زیرا این افراد:

• در درک اتفاقاتی که در اطرافشان رخ می دهد ناتوان هستند و نمی توانند ارتباط درست کلامی با دیگران برقرار کنند.
  • این کودکان نمی توانند به درستی خواسته خود را به دیگران بفهمانند به طور مثال برای بیان کاری که به انجام آن مایل نیستند، ناتوان هستند.
  • بسیار مضطرب و بیقرار هستند.
  • کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم دارای حساسیت های حسی (اختلال یکپارچگی حسی) هستند و به برخی از سر و صدا ها حساس بوده و رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهند.
  • به دلیل حساسیت هایی که دارند در اکثر مواقع می خواهد از موقعیت های تنش زا و پرسر و صدا فرار کنند.

اگر نشانه های بالا را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است فورا او را برای درمان به بهترین کلینیک کاردرمانی ببرید. همچنین اگر کودک به صورت جدی قصد آسیب رساندن به خود را داشت به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

چه چیزی باعث پرخاشگری در اوتیسم می شود؟

با درک بهتر این موضوع که چه چیزی باعث تحریک کودک، خودزنی و پرخاشگری در اوتیسم می شود، می توانید به کودک خود در کنترل و درمان این رفتارها کمک بسیار زیادی کنید. علت های زیادی برای روز خشم در افراد مبتلا به اوتیسم وجود دارد به عنوان مثال موارد زیر مراحل واکنش های یک کودک به محرک های بیرونی و رفتار های پرخاشگرانه را نشان می دهد:

۱. خاطرات گذشته: خاطرات آزار دهنده در گذشته محرک های بسیار قوی برای بروز رفتار های پرخاشگرانه در کودکان مبتلا به اوتیسم هستند.

۲. رفتار: کودک شما با رفتار خود به محرک ها واکنش نشان داده و رفتار هایی همراه با خشم را بروز می دهد.

۳. پاداش رفتار پرخاشگرانه: کودک شما با خشم خود سعی دارد کار ها را پیش ببرد به طور مثال با این رفتار ها سعی در ترک محل های تنش زا یا انجام فعالیت های مورد علاقه خود دارد.

کنترل رفتار های پرخاشگرانه در اوتیسم

با تغییر محرک ها و پاداش های کودک خود، می توانید بر رفتار های همراه با خشم کودک کنترل داشته باشید و به مرور زمان باعث بهبودی وی شوید. همانطور که گفتیم یکی از محرک های اصلی در بروز خشم این کودکان ناتوانی در ارتباط برقرار کردن با دیگران است. شما با درک این موضوع و کمک به آن برای برقراری یک ارتباط موثر با دیگران می توانید کمک بسیار زیادی به کودک خود کرده باشید.

زمانی که کودک به درستی با دیگران ارتباط برقرار کرده و بتواند خواسته خود را بیان کند، دیگر دچار حمله های عصبی و بروز رفتار های پرخاشگرانه نمی شود. همچنین بهترین کاردرمانگران در کلینیک های کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم کودکان با بررسی لازم و انتخاب روش درمانی عالی می توانند کمک بسیار زیادی به فرزند شما برای کنترل خشم خود کنند.

کنترل رفتار های همراه با خشم کودکان مبتلا به اوتیسم، کاری سخت و دشوار است اما برخی از نکات هستند که با دانستن آنها می توانید در هنگام بروز این مشکلات، آنها را مدیریت کنید. بهترین روش برای بهبود این رفتار ها مراجعه به بهترین کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی است. در این مراکز آسیب شناسان بسیار با تجربه ای وجود دارد که در بهبود رفتار فرزند شما تاثیر بسیار زیادی دارند.

توصیه آسیب شناسان برای مدیریت خشم کودکان مبتلا به اوتیسم

زمانی که فرزند شما دچار رفتار های پرخاشگرانه می شود، اولین گام برای مدیریت این بحران حفظ آرامش است. زیرا بیشترین طغیان ها زمانی رخ می دهد که فرزند شما نمی توانند به درستی خواسته خود را به دیگران بیان کرده و شما با حفظ آرامش تلاش کنید او را آرام کرده و از او بخواهید به آرامی درخواست خود را بیان کند.

با بیان کلمات کوتاه مانند ((بنشین)) او را به حفظ آرامش دعوت کنید. اگر رفتار های پرخاشگرانه فرزند شما ادامه داشت برای آسیب نرساندن او به خود و دیگران بهتر است فورا آن را به مکان های امن منتقل کنید؛ همچنین هر شیء که احساس می کنید با استفاده از آن ممکن است به خود و دیگران آسیب های جدی وارد کند از دسترس آن خارج کنید. پرخاشگری در اوتیسم را می توان به کمک نشان دادن عکس هایی که شامل محیط های آرام هستند، کنترل کرد.

محدودیت فیزیکی

اگر برای کنترل پرخاشگری در اوتیسم نیاز به محدودیت های فیزیکی بود ابتدا با آسیب شناسان مشورت های لازم را داشته باشید. اما بهتر است اینکار را انجام ندهیم زیرا محدودیت های فیزیکی استرس و اضطراب فرزند شما را چندین برابر می کند و باعث بروز خشم بیشتر کودک می شود. بهترین کار مراجعه به یک آسیب شناس مجرب و کلینیک های کاردرمانی است.

بهترین مرکز کنترل و درمان پرخاشگری در اوتیسم

برای کنترل پرخاشگری در اوتیسم مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی بسیاری در سراسر ایران وجود دارد اما یکی از بهترین مراکز، مرکز تخصصی درمان اوتیسم است. در این کلینیک رفتار های پرخاشگرانه افراد مبتلا به اوتیسم با استفاده از روش های درمانی نوین به راحتی درمان و کنترل می شود. این کلینیک دارای دو شعبه اصلی در شرق و غرب تهران می باشد که هر کدام از آنها دارای کادری مجرب هستند.

مقاله های مرتبط با اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

علائم تشخیص اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

بهترین راه درمان اوتیسم

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم و نشانه های اوتیسم در نوزادان

علائم هشدار دهنده اوتیسم در کودکان

علائم و نشانه های اوتیسم در کودک یک ساله

علائم و نشانه های اوتیسم در کودک دو ساله

علائم و نشانه های اوتیسم در کودک سه ساله

علائم و نشانه های اوتیسم در کودک چهار ساله

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

• سلام پسر بنده مبتلا به اوتیسم هستش و خیلی بیقرار و پرخاشگر بود و دستشو گاز میگرفت با کمک دکتر حسینی و تشخیص خوبشون از درمان یکپارچگی حسی با توجه به رژیم حسی که ایشون تنظیم کرده بودن بمدت چهار ماه منظم استفاده کردیم و خیلی خداروشکر آرومتر شده.