روش prt در درمان اوتیسم

 

درمان پاسخ محوری یا PRT یک تکنیک رفتار درمانی برای اختلال اوتیسم است. این درمان مبتنی بر بازی و توسط کودک شروع می شود. PRT بر اساس اصول تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است.

اهداف این رویکرد عبارتند از:

  • توسعه مهارت های ارتباطی و زبانی
  • افزایش رفتارهای اجتماعی مثبت
  • رهایی از محرک های مختل کننده

درمانگر PRT به جای کار کردن بر روی یک رفتار خاص ، مناطق “محوری” رشد کودک را هدف قرار می دهد. PRT با تمرکز بر مناطق محوری ، پیشرفت هایی را در زمینه های دیگر مهارت های اجتماعی ، ارتباطات ، رفتار و یادگیری ایجاد می کند.

مناطق محوری شامل موارد زیر است:

■ انگیزه

■ پاسخ به نشانه های متعدد

■ خودمدیریتی

■ آغاز تعاملات اجتماعی

استراتژی های انگیزشی بخش مهمی از رویکرد PRT است. اینها بر تقویت طبیعی تأکید دارند. به عنوان مثال ، اگر کودک تلاش معناداری برای درخواست حیوان عروسکی کند ، پاداش حیوان عروسکی است و پاداش آب نبات یا مورد غیر مرتبط دیگری نخواهد بود. کودکان به خاطر تلاش خوب ، حتی اگر کامل نباشد ، پاداش می گیرند.

درمان پاسخ محوری یا PRT ، توسط دکتر رابرت ال کوگل و دکتر لین کرن کوگل از دانشگاه استنفورد ساخته شده است. قبلاً پارادایم زبان طبیعی (NLP) نامیده می شد. این روش از دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفته است. نامهای رایج دیگر درمان پاسخ محوری یا PRT شامل مداخله پاسخ مثبت و پارادایم زبان طبیعی است.

 

چه کسی درمان پاسخ محوری (PRT) را انجام می دهد؟

هر کس می تواند درمان واکنش محوری (PRT) ، از جمله متخصصان ، والدین ، ​​معلمان و حتی همسالان را انجام دهد. متخصصان ABA معمولاً با PRT آشنا هستند.

  • متخصصین کاردرمانی
  • روانشناسان
  • معلمان آموزش ویژه
  • گفتاردرمانگران

آموزش رسمی از طریق مرکز تخصصی درمان اوتیسم در تهران ، که آموزش  و پشتیبانی را فراهم می کند ، انجام می شود.

 

درمان پاسخ محوری (PRT) برای چه مواردی استفاده می شود؟

از تکنیک های درمان محوری (PRT) برای بهبود مهارت های اجتماعی ، ارتباطی و بازی کودکان بخصوص در طیف اوتیسم استفاده می شود. این تکنیک ها با هدف ارتقاء استقلال و کاهش نیاز به مداخله مداوم انجام می شوند.

 

چه کسی از درمان پاسخ محوری (PRT) استفاده می کند؟

تکنیک های درمان پاسخ محوری (PRT) به طور معمول کودکان در سن ۲-۶ سال را هدف قرار می دهند ، اما می توان آنها را در افراد در هر سنی با اختلال طیف اوتیسم (ASD) استفاده کرد.

 

درمان پاسخ محوری (PRT) از کجا می آید؟

درمان پاسخ محوری (PRT) در دهه ۱۹۸۰ و بطور عمده توسط تیمی از روانشناسان در ایالات متحده توسعه یافت. PRT و سایر روشهای تدریسی طبیعت گرایانه از نگرانی در مورد رویکردهای رفتاری سنتی و اینکه چقدر مهارتهای آموخته شده با استفاده از این رویکردها می تواند برای تنظیمات مختلف تطابق یابد ، ایجاد شده است.

 

ایده درمان پاسخ محوری (PRT) چیست؟

نظریه درمان واکنش محوری (PRT) این است که چهار زمینه اصلی رشد کودک وجود دارد که برای رشد بعدی مهم هستند:

  • انگیزه: این یادگیری با دادن گزینه های مختلف به کودکان ، انجام کارهای مختلف ، ترکیب کارهایی که قبلاً آموخته شده با کارهای جدید و استفاده از پاداش ها انجام می شود.
  • خود-آغازی: این شامل تشویق و پاداش کنجکاوی کودکان است – به عنوان مثال ، وقتی درمورد چیزی که می بینند سؤال می کنند.
  • خود-مدیریت: این آموزش به کودکان استقلالی را می آموزد و مسئولیت یادگیری خود را به عهده می گیرند.
  • پاسخگویی به چندین نشانه: این آموزش و ترغیب کودکان به پاسخ دادن به اشکال مختلف یا دستورالعمل است – برای مثال ، “بلوز خود را بگیرید” ، “پیراهن خود را بگیرید” یا “بروید و اکنون عروسک خود را بگیرید”.

حامیان PRT بر این باورند که اگر مهارت های کودکان برای اولین بار در این زمینه های بنیادی ایجاد شود ، پیشرفت در مهارت های پیچیده تر (مانند مهارت های اجتماعی ، مهارت های ارتباطی و بازی و رفتار) دنبال می شود.

 

درمان پاسخ محوری (PRT) شامل چیست؟

درمان پاسخ محوری (PRT) در محیط های طبیعی کودکان (در مهد کودک ، مدرسه یا خانه) انجام می شود و از فعالیت های روزمره برای آموزش کودکان استفاده می کند. برای شخصی که با یک کودک کار می کند ، PRT مراحل زیر را شامل می شود:

۱. اهدافی را تنظیم کنید که مخصوص یک کودک باشد – مثلاً گفتن یک جمله یا عبارت دو کلمه.

۲. از علاقه کودک به یک مورد یا فعالیت به عنوان فرصتی برای آموزش و کمک به کودک برای رسیدن به هدف استفاده کنید.

۳. تشویق یا پاداش هر بار که کودک برای رسیدن به هدف تلاش کند. فرقی نمی کند که این موفقیت موفقیت آمیز باشد یا خیر. پاداش ها براساس آنچه کودک دوست دارد ، تعیین می شود.

درمان پاسخ محوری یا PRT ممکن است زمان زیادی را شامل شود که بسته به اهداف کودکان می تواند چندین ساعت در روز را درگیر کند و یا چندین سال ادامه یابد. PRT همیشه در محیط های طبیعی کودکان اتفاق می افتد و می تواند توسط پزشکان ، والدین ، ​​معلمان و حتی همسالان کودکان انجام شود.

 

یک برنامه درمانی PRT معمولی به چه صورت می باشد؟

هر برنامه متناسب با اهداف و نیازهای فرد ی و روالهای روزمره فرد می باشد. یک جلسه به طور معمول شامل شش بخش است. مهارت های زبانی ، بازی و اجتماعی که با هر دو تعامل ساختاری و بدون ساختار هدف قرار می گیرند. برنامه های درمان پاسخ محوری یا PRT معمولاً شامل ۲۵ ساعت یا بیشتر در هفته است. هر کس که در زندگی کودک دخیل است ، تشویق می شود که در هر قسمت از زندگی خود از روش های درمان پاسخ محوری یا PRT به طور مداوم استفاده کند. درمان پاسخ محوری یا PRT به عنوان یک سبک زندگی اتخاذ شده توسط کل خانواده توصیف شده است.

 

شواهدی از اثربخشی PRT چیست؟

PRT یکی از بهترین روشهای رفتاری مورد مطالعه و معتبر در مورد اوتیسم است. بیش از ۲۰ مطالعه نشان می دهد که PRT مهارتهای ارتباطی را در بسیاری از (البته نه همه) کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند بهبود می بخشد. در اکثر این مطالعات ، PRT که توسط درمانگران آموزش دیده در جلسات درمانی یک به یک انجام می شود ، مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر این مطالعات به برنامه PRT ارائه شده توسط درمانگران آموزش دیده در جلسات درمانی یک به یک مراجعه می کنند. برخی دیگر به PRT ارائه شده در محیط های گروهی توسط معلمان مدرسه و والدین آموزش دیده در خانه هایشان می پردازند. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ از مطالعات تصویربرداری از مغز شواهدی را نشان داد که درمان پاسخ محوری یا PRT فعالیتهای مغزی مرتبط با جامعه پذیری و ارتباطات را در کودکان اوتیستیسک بهبود می بخشد.

 

خدمات PRT را از کجا می توانم پیدا کنم؟

مرکز فوق تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم، کادری مجرب و آشنا به درمان اوتیسم و تجهیزات و متدهای درمانی روز دنیا در زمینه اوتیسم بعنوان بهترین مرکز درمان PRT در اوتیسم آماده ارائه خدمات درمانی برای شما عزیزان می باشد.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کاردرمانی در سیدخندان و گفتاردرمانی در سیدخندان مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی پونک و مرکز گفتاردرمانی پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

جهت ارتباط با بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران از طریق پیوند درج شده با ما همراه باشید.

 

درمان های مرتبط با اوتیسم:

درمان اوتیسم 

کاردرمانی در اوتیسم

گفتاردرمانی در اوتیسم

آب درمانی در کودکان اوتیسم

بازی درمانی در کودکان اوتیسم 

رفتار درمانی در اوتیسم

روش ABA در درمان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام مرکز خیلی خوبی در زمینه درمان اوتیسم دارید و مداخله هاتون خیلی بروز هستند. با همین علاقه به کارتون ادامه بدید‌.
    موفق باشید

  • من به عنوان کسی که با کودکان اوتیسم کار می کنم از این مقاله ی شما بسیار استفاده کردم،متشکرم.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − پانزده =

× پشتیبانی 24 ساعته