مطالعه گروه بزرگی از کودکان ارتباط بین افزایش خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم و تب مادر در دوران بارداری را نشان داد. این پیوند با تب در سه ماهه دوم بارداری بیشتر گزارش شده بود. خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری تب داشته اند ، بیشتر است.

این مطالعه به رهبری دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک سیتی نشان داد که خطر ابتلا به اوتیسم مطابق با تعداد تب گزارش شده پس از ۱۲ هفته حاملگی افزایش یافته است. افزایش ۳۰۰ درصدی خطر ابتلا به اوتیسم با تعداد سه یا تکرار بیشتر تب گزارش شده است. محققان در مجله روانپزشکی مولکولی می گویند که یافته های آنها از این ایده که عفونت در بارداری و نحوه پاسخ سیستم ایمنی به آن ممکن است در بروز برخی از موارد اوتیسم نقش داشته باشد ، پشتیبانی می کند.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) که گاه به سادگی با عنوان اوتیسم شناخته می شود ، گروهی از اختلالات رشدی است که در آنها علائم در اوایل کودکی بروز می کند و به طور معمول شامل مشکل در تعامل اجتماعی و رفتار تکراری است. ASD یک اختلال پیچیده با طیف گسترده ای از علائم است و هیچ دو فرد دقیقاً از نظر ترکیب و شدت ، علائم یکسانی ندارند. برخی از علائم قابل مشاهده عبارتند از:

۱. رفتارهای تکراری مانند حرکت از یک طرف به سمت دیگر و چرخاندن

۲. علاقه وسواسی به اشیاء خاص مانند چرخ کامیون ها

۳. از تغییرات غیرمنتظره در روتین زندگی یا تحریک بیش از حد بیزار است

۴. اجتناب از تماس چشمی

۵. عدم پاسخگویی به نام خودش

۶. ترجیح می دهد تنها باشد

۷. درک و گفتگو در مورد احساسات برایشان دشوار است

۸. تأخیر گفتار و توسعه زبان

۹. در درک نشانه های غیر کلامی مشکل دارد

 

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) حدود ۱ نفر از هر ۶۸ کودک در ایالات متحده مبتلا به ASD هستند که پسرها ۴/۴ برابر بیشتر از دختران مبتلا هستند. براساس محاسبات سال ۲۰۱۱ ، CDC نشان می دهد که کل هزینه مستقیم و غیرمستقیم برای اقتصاد ایالات متحده برای کودکان مبتلا به ASD بین ۱۱٫۵ میلیارد تا ۶۰٫۹ میلیارد دلار است.

 

عفونت در دوران بارداری و ASD

کارشناسان معتقدند که ASD از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی حاصل می شود که شامل عفونت های ویروسی ، آلودگی و عوارض حاملگی است. در مقاله مطالعاتی مادی هورنیگ ، استادیار اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی و همکارانش خاطرنشان می کنند که مطالعات قبلی پیوندهای بین ASD و عفونت در بارداری را پیدا کرده است و آنها گفته اند که پاسخ ایمنی مادر ممکن است در رشد عصبی قبل از تولد تأثیر بگذارد.

در حمایت از موضوع ، مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که نمونه هایی از مایع آمنیوتیک و خون مادران می توانند حاوی مقادیر بیشتری سیتوکین های التهابی باشند که نوعی مولکول است که سلول های ایمنی بدن هنگام التهاب آزاد می کنند. نویسندگان متذکر می شوند که ” پاسخ های بدن مادر به عفونت از جمله زمان اپیزودهای تب نسبت به رشد مغز جنین و اقدامات برای کاهش تب ، ممکن است خطر ابتلا به ASD را تحت تأثیر قرار دهد.”

پروفسور هورنیگ و همکارانش برای مطالعه خود ، که از نظر آنها قویترین نوع آن تا به امروز است ، به بررسی رابطه خطر ابتلا به ASD و تب مادر در کل دوره بارداری پرداختند.

 

تب مادران در بارداری با ریسک بالای اختلال ASD مرتبط است.

محققان داده های مطالعه ای را که متعاقب ۹۵۷۵۴ کودک متولد نروژ بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بود ، تجزیه و تحلیل کردند که شامل گزارش هایی بود که توسط مادرانشان در کل بارداری هایشان پر شده بود. سوابق نشان داد که ۵۸۳ مورد مبتلا به ASD در کودکان مشخص شده است. آنها همچنین نشان دادند که تعداد ۱۵۷۰۱ نفر (یا ۱۶٪) از مادران حداقل در یک دوره بارداری خود تب داشته اند. محققان توجه داشته باشید که این تقریباً به همان میزان است که در ایالات متحده مشاهده می شود.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که گزارش تب در هر دوره بارداری ۳۴ درصد خطر ابتلا به بیماری ASD را در کودک افزایش می دهد که با تب گزارش شده در سه ماهه دوم این درصد به ۴۰ درصد خطر افزایش می یابد.

با این حال نتایج همچنین ” رابطه دوز- پاسخ ” بین تب مادر را بعد از ۱۲ هفته حاملگی و خطر ابتلا به ASD نشان داد. این افزایش از یک ریسک ۱٫۳ برابر با یک یا دو قسمت تب به یک خطر ۳٫۱۲ برابر با سه یا بیشتر افزایش یافته است.

این مطالعه همچنین به بررسی میزان استفاده از دو داروی ضد تب استامینوفن و داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ایبوپروفن بر پیوند بین تب در بارداری و افزایش خطر ابتلا به ASD تأثیر گذاشته است. محققان تأثیر ناچیز مصرف استامینوفن در سه ماهه دوم را پیدا کردند. آنها همچنین دریافتند که هیچ یک از فرزندان متولد شده از مادرانی که از ایبوپروفن در سه ماهه دوم استفاده می کردند ، دچار ASD نشده اند. با این حال به دلیل تعداد کم درگیر محققان احساس کردند که نمی توانند چیزی قطعی در مورد چگونگی تأثیر استفاده از ایبوپروفن در دوران بارداری برای درمان تب و وجود خطر ابتلا به ASD بگویند.

 

آیا نوع عفونت مهم است؟

تب یک علامت عفونت است. با این حال این مطالعه بررسی نکرده است که انواع خاص عفونت در دوران بارداری چه ارتباطی با خطر ابتلا به اختلال ASD در کودکان دارد. محققان خواستار تحقیق بیشتر شدند تا دریابند که انواع عفونتهای قبل از تولد و پاسخهای ایمنی ممکن است در پیشرفت ASD نقش داشته باشد و چه تاثیری در جلوگیری از آنها دارد. آنها خاطرنشان کردند که تحقیقات مداوم که در حال آزمایش نمونه های خونی از حاملگی میانی و هنگام تولد است ممکن است برخی از مظنونین را آشکار کند.

“نتایج ما نشان دهنده نقش عفونت حاملگی و پاسخ ایمنی ذاتی بدن مادر به عفونت ، در شروع حداقل برخی موارد از اختلال طیف اوتیسم است.” استاد مادی هورنیگ

به استحضار می رساند بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم بعنوان یکی از بهترین مراکز توانبخشی اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کاردرمانی در شهید عراقی و گفتاردرمانی در شهید عراقی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کاردرمانی در پونک و گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

تاثیر ماساژ درمانی در اوتیسم

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 1 =

× پشتیبانی 24 ساعته