ممکن است فکر کنید که اسکیزوفرنی یک مشکل سلامت روانی است که بر بزرگسالان تاثیر می گذارد. اما این می تواند در کودکان زیر ۱۳ سال نیز اتفاق بیفتد، گرچه بسیار نادر است. علائم هشدار دهنده را بیاموزید تا بتوانید در زمان مناسب به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید که می تواند علائم فرزندتان را بهبود بخشد.

علائم اسکیزوفرنی در نوزادان و کودکان نوپا

اگر فرزند شما هنوز یک کودک یا نوزاد نو پا باشد، ممکن است علائم هشدار دهنده اسکیزوفرنی را داشته باشد که متفاوت از نوجوانان و بزرگسالان است.

اختلال روی نحوه رشد کودک تاثیر می گذارد و ممکن است مشکلاتی از قبیل موارد ذیل دیده شود:

۱.دوره های طولانی غیر فعال یا بی توجه

۲.شلی یا سستی در دست ها وپاها

۳.تاخیر در چهاردست و پا راه رفتن، راه رفتن یا صحبت کردن

۵.حرکات عجیب و غریب مانند نوسان خوردن یا بال بال زدن

۶.پوسچر شل یا افتاده

در نظر داشته باشید که بعضی از این علائم در کودکان با مشکلات دیگری علاوه بر اسکیزوفرنیا نشان داده می شود. و بعضی ها بدون هیچ شرایطی در بچه ها اتفاق می افتند فقط دکتر فرزند شما می تواند بفهمد که واقعا چه اتفاقی می افتد.روانپزشک ممکن است در مورد تاریخچه خانوادگی بیماری های روانپزشکی جهت کمک به تشخیص سوال بپرسد.

علائم اسکیزوفرنی در کودکان

تغییرات رفتاری اسکیزوفرنی ممکن است در طول زمان یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. فرزند شما ممکن است اقدام به گوشه نشینی و چسبیدن به شما کند یا شروع به صحبت در مورد ایده ها و ترس های عجیب و غریب کند.

به محض اینکه علائم اسکیزوفرنیا را در کودک خود می بینید، پزشک خود را به این علائم آگاه کنید. مهم است که تشخیص و شروع درمان قبل از اینکه جوان شما علائم شکستن واقعیت را نشان دهد، به نام روانپریشی صورت بگیرد.

برخی از نشانه های رایج کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی:

۱.نمی تواند تفاوت بین واقعیت و رویاها، داستان ها، تلویزیون ها و غیره را بیان کند.

۲.ترس شدید در مورد کسی یا چیزی که به آنها آسیب می رساند.

۳.دیدن، شنیدن یا احساس کردن چیزهایی که واقعی نیستند.

۴.بد خلق، بسیار مضطرب و می ترسد.

۵.هنگام سخن گفتن عبارتی احساسی ندارد.

۶.رفتار متلاشی شده، اشتباه گرفته شده و به دنبال آن دوره های نشسته و خیره شدن است.

۷.مثل یک کودک خیلی کوچکتر رفتار می کند.

بعضی از این علائم در بچه هایی که به طور طبیعی رشد می کنند، رایج هستند. در صورت نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

علل

کارشناسان از علل دقیق اسکیزوفرنی مطمئن نیستند.بیماری در بعضی افراد در دوران کودکی  و در موارد دیگر درسنین بالاتر  شروع می شود.

ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد، زیرا این بیماری بعضی اوقات در بیش از یک عضو خانواده رخ می دهد. اگر فردی در خانواده شما مبتلا به اسکیزوفرنیا باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که فرزندتان به این بیماری مبتلا شود.

تشخیص

یک روانپزشک اطفال می تواند اسکیزوفرنی را در کودکان تشخیص دهد. از آنجایی که علائم سلامت روان در کودکان گاهی اوقات مشابه با شرایط مختلف است، تشخیص دقیق می تواند یک چالش باشد. گاهی اوقات تشخیص دقیق بیماری در کودکان همانند یک سفر طولانی است.

اغلب، دیگر متخصصان روانپزشکی علاوه بر یک روانپزشک اطفال مشغول به انجام دادن آزمایش کامل بدن، آزمایش خون، مجموعه ای از آزمایشات بهداشت روانی، آزمایشات تصویربرداری مغز و سایر آزمایشات دیگر می شوند. تشخیص دقیق کمک بزرگی به پزشکان است تا بتوانند طرح درمان را اجرا کرده و بیماری را کنترل کند.

درمان

اگر کودک شما تشخیص اسکیزوفرنیا را گرفته باشد، به احتمال زیاد او تمام عمر خود را به درمان خواهد پرداخت. راه های مدیریت بیماری در بزرگسالان و کودکان مشابه هستند و شامل موارد زیر می شوند:

داروها :پزشک شما ممکن است یک یا چند داروی antipsychotics را پیشنهاد کند. این درمان ها بعضی اوقات نورولپتیک نامیده می شوند. آنها برای مدیریت توهم (باورها در مواردی که درست نیست) و توهم (مشاهده یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند) استفاده می شود. با پزشک کودک خود درباره عوارض جانبی این دارو ها و داروهای دیگری که ممکن است لازم باشد فرزندتان در هنگام مصرف داروها آنتی سایکوتیک از مصرف آنها اجتناب کند صحبت کنید.

روان درمانی :متخصصان بهداشت روانی که در زمینه اسکیزوفرنی دوران کودکی تخصص دارند ممکن است به کودک شما کمک کنند تا علائم خود را مدیریت کند. شما همچنین می توانید از خانواده درمانی و یافتن راه حل برای کنترل موقعیت های استرس زا کمک بگیرید.

آموزش مهارت های زندگی: کلاس های ویژه می توانند مهارت های اجتماعی را به کودک شما آموزش دهند و به او نشان دهند چگونه می توان کارهای روزانه خود را انجام داد. او همچنین می تواند راهنمایی هایی در مورد چگونگی غلبه بر چالش های مدرسه دریافت کند.

اگر فرزند شما علائم شدید یا یک بحران بهداشت روانی داشته باشد، اقامت در بیمارستان می تواند سریع ترین راه برای کنترل علائم در محلی امن باشد. گزینه های دیگر ممکن است شامل بیمارستان نیمه وقت و مراقبت در خانه باشد.

هنگامی که اسکیزوفرنی در دوران کودکی تشخیص داده می شود و در اوایل درمان می شود، ممکن است فرزند شما بتواند علایم بیماری را در بزرگسالی مدیریت کند . متخصصان بهداشت در تمام طول زندگی  شرایط و درمان بیماری را کنترل می کنند.

هرچند درمانی برای این اختلال وجود ندارد، کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند در مدرسه، در زندگی اجتماعی خود و در محل کار موفق باشند.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

• یلدا عباسنژاد
    24 جولای 2019 9:05 ب.ظ

سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر حسینی عزیز ممنون از مطالب مفیدتون متاسفانه فرزند ما این علائم را داره و تشخیص اسکیزوفرنی کودکان را گرفته است خدا به شما عمر با عزت بده.