استعمال سیگار در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای نوزاد مضر است. اکنون یک مطالعه جدید شواهد بیشتری ارائه می دهد ، که استعمال دخانیات مادر یک عامل خطر برای فلج مغزی در فرزندان است و مکانیسمهای موجود در این ارتباط را روشن کرده است. تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن در دوران بارداری ممکن است خطر فلج مغزی را در فرزندان افزایش دهد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، حدود ۵۵ درصد از مادرانی که قبل از بارداری سیگار می کشند در دوران بارداری این عادت را ترک می کنند. با این حال حدود ۱۰ درصد از مادران باردار در ایالات متحده هنوز در ۳ ماه پایانی بارداری سیگار می کشند.

استعمال سیگار در دوران بارداری یک عامل خطر برای بسیاری از مشکلات سلامتی در بین فرزندان از جمله تولد زودرس ، نقص هنگام تولد مانند شکاف لب ، یا شکاف کام و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است. تحقیقات قبلی همچنین سیگار کشیدن مادر را با احتمال بیشتر فلج مغزی در کودکان مرتبط کرده است ، اما فرآیندهای اساسی این ارتباط نامشخص بوده است.

مطالعه جدید به سرپرستی دکتر هوی چن از دانشگاه فناوری سیدنی در استرالیا درباره این موضوع اطلاعات بیشتری را به ما می آموزد.

 

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و فلج مغزی

فلج مغزی نوعی اختلال حرکتی و تعادلی است که تخمین زده می شود حدود ۱ نفر از ۳۲۳ کودک در ایالات متحده به آن مبتلا باشند. این بیماری در اثر آسیب به مغز در حال رشد ایجاد می شود. این ممکن است قبل از تولد ، هنگام تولد ، در طی ۱ ماه اول بعد از تولد یا در سالهای اولیه زندگی کودک رخ دهد.

یکی از دلایل فلج مغزی در اثر گرسنگی کشیدن مغز از خون غنی از اکسیژن در رحم است ، فرایندی که به عنوان آسیب ایسکمیک هیپوکسی (HII) شناخته می شود. تحقیقات جدید که اخیراً در ژورنال علوم اعصاب مولکولی منتشر شده است ، نشان می دهد که چگونه قرار گرفتن در معرض دود سیگار در رحم می تواند پاسخهای مربوط به HII را بدتر کند و باعث مرگ سلولی در مناطق مغزی مرتبط با مهارت های حرکتی و حافظه که مناطق درگیر در فلج مغزی هستند ، شود.

محققان با مطالعه موش های متولد شده از مادرانی که در معرض دود سیگار قبل و در دوران بارداری بودند ، به یافته های خود رسیدند. این تیم مهارت های حرکتی توله های موش را آزمایش کردند و دریافتند که آنها مشکلات حرکتی مشابه آنچه که در فلج مغزی ایجاد می شود را نشان دادند.

دکتر چن می گوید: “ما دریافتیم که توله هایی که از مادران سیگاری هستند در سنین بزرگسالی دست و پا چلفتی هستند و در اندام خود قدرت کمتری دارند ، اضطراب بیشتری دارند و عملکرد حافظه ضعیفی دارند که بسیار بر توانایی یادگیری آنها تأثیر می گذارد.”

 

“سیگار کشیدن را در یک زمان طولانی قبل از بارداری متوقف کنید”

در تحقیقات بیشتر ، این تیم دریافتند که مشکلات حرکتی که در بچه های موش مشاهده شده است ، ناشی از افزایش استرس اکسیداتیو است ، که عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد است. دکتر. چن توضیح می دهد که HII ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار از تولید مقادیر کافی آنتی اکسیدان میتوکندری که “خانه های قدرت” سلول ها هستند ، جلوگیری می کند و باعث می شود رادیکال های آزاد تجمع یافته و باعث آسیب به سلول های مغزی شوند.

محققان معتقدند که یافته ها دلیل دیگری برای متوقف کردن سیگار در مادران نشان می دهد و آنها پیشنهاد می کنند که استعمال سیگار هر چه زودتر متوقف شود ،  بهتر است. دکتر چن می گوید: “آنچه که تاکنون مشاهده کرده ایم ، این است که برای جلوگیری از آسیب به کودک خود ، مادران باید چندین ماه یا حتی سالها قبل از بارداری خود را از سیگار کشیدن رها کنند ، زیرا سیگار کشیدن روی کیفیت تخمک آنها تأثیر می گذارد. قبل از آنکه حتی بارور می شوند. “

تیم اکنون قصد دارد ارزیابی کند که آیا می توان از آنتی اکسیدان ها برای کاهش مضرات مواجهه با دود سیگار در دوران بارداری استفاده کرد یا نه. یک مطالعه قبلی که آنها انجام داده اند حاکی از آن است که یک آنتی اکسیدان بنام L-carnitine (الکارنیتین) عملکرد کلیه و تنفس را بهبود داده است. که این بچه های موش از مادرانی متولد شده بودند که در دوران بارداری در معرض دود سیگار بودند.

دکتر چن می گوید: “قدم بعدی استفاده از چنین درمانی برای بهبود نتایج عملکردی در توله موش ها از مادران سیگاری است.”

“با این وجود پیام برای عموم مردم این است که اگر شما یک کودک سالم می خواهید ، قبل از برنامه ریزی برای بارداری باید سیگار کشیدن را متوقف کنید.” دکتر هوی چن

نوشته شده توسط Honor Whiteman در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۷

 

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی بعنوان بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی فلج مغزی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی فلج مغزی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

درمان فلج مغزی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در کودکان فلج مغزی

نیازهای غذایی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

فلج مغزی: محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته