از آب درمانی می توان برای تقویت استقامت عضلانی و قلبی ریوی در بیماران با سابقه بیماری های قلبی عروقی یا ریوی مزمن استفاده کرد.

چه شرایط قلبی عروقی و ریوی از آب درمانی بهره می برد؟

هر فرد مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا ریوی مزمن ، از آب درمانی در برنامه توانبخشی خود بهره مند می شود. هیدروتراپی در شرایط قلبی عروقی و ریوی به موارد زیر کمک می کند:

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

نارسایی قلبی

آنژین

به دنبال انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)

به دنبال جراحی قلب یا ریه

هیدروتراپی در افرادی که به دلیل درد یا محدودیت حرکتی، در ورزش دچار مشکل هستند می تواند مفید باشد. این گروه از افراد ممکن است همراه با یک بیماری قلبی عروقی یا ریوی از عارضه اسکلتی عضلانی مانند مانند موارد ذیل رنج ببرند:

آرتروز

آرتریت روماتوئید

به دنبال جراحی اخیر

درد پایین کمر

ضایعات اخیر مچ پا یا هر نوع آسیب دیدگی دیگر در اندام تحتانی

اهداف آب درمانی برای بیماریهای قلبی عروقی و ریوی چیست؟

از آب درمانی ممکن است به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی ریوی یا توانبخشی قلب استفاده شود. هیدروتراپی یک محیط حمایتی منحصر به فرد را فراهم می کند که در آن افراد مبتلا به شرایط پزشکی متعدد قادر به ورزش با کاهش درد هستند. درمجموعه های پاسداران و سعادت آباد تیم کاردرمان های با تجربه ما برنامه ای را برای پاسخگویی به نیازهای هر فرد به منظور تحقق اهداف توانبخشی طرح ریزی می کنند:

تحمل ورزش را بهبود می بخشد

کاهش بروز تنگی نفس

کیفیت زندگی و احساس خوب بودن را افزایش می دهد

عضلات را تقویت می کند

دانش و آگاهی بیماران را بهبود می بخشد تا بتوانند به طور روزمره با شرایط خود مقابله کنند

درد را کاهش می دهد

عملکرد را بهبود می بخشد

فواید آب درمانی چیست؟

هیدروتراپی به ویژه برای افرادیکه که دارای بیماری قلبی عروقی یا تنفسی هستند همراه با شرایطی که تحرک را محدود می کند و یا باعث  ورزش دردناک می شود ، سودمند خواهد بود. این مزایا را می توان به اصول جسمانی آب درمانی نسبت داد:

اثر گرم کردن: آب گرم به آرامش عضلات ، کاهش اسپاسم و کاهش درد کمک می کند.

اثر شناوری: از آنجا که آب ، بدن را حمایت می کند ، استرس در مفاصل متحمل وزن کاهش می یابد ، به نظر می رسد با اثر شناوری در ورزش تلاش کمتری نسبت به روی زمین صورت می گیرد و این بدین معنی است که نیاز به تنفس کاهش یافته و در نتیجه مدت زمان ورزش طولانی تر می شود.

آب درمانی چیست؟

ارزیابی اولیه مبتنی بر زمین توسط یک کاردرمانگر باتجربه انجام خواهد شد تا مشخص شود که آیا آب درمانی مفید است یا خیر. این ارزیابی کاردرمانگر را قادر می سازد سطح فعلی تحمل ورزش ، ضعف های عضلانی موجود وحرکاتی که منجر به درد می شوند را تشخیص دهد و ارزیابی همچنین شامل تعیین اهداف شخصی خواهد بود.

از هیدروتراپی ممکن است به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی ریوی یا توانبخشی قلب در بیمارانی استفاده شود که به دلیل درد یا تحرک محدود نمی تواند به اندازه کافی در روی زمین ورزش کنند. ممکن است از هیدروتراپی بعنوان یکی از برنامه های اصلی توانبخشی شما استفاده شود ، یا ممکن است بخش قابل توجهی را تشکیل دهد.

در طول جلسه هیدروتراپی ، یکی از کاردرمان های ما شما را در آب همراهی می کند و تعدادی تمرین را به شما یاد می دهد تا استقامت خود را افزایش دهید. تمرین های انتخاب شده اصول آب را در نظر می گیرند و از آنها برای بهره مندی حداکثر استفاده می کنند. احتمالاً تمرینات شامل پیاده روی طولانی ، تمرین های قدرتی برای پاها و حرکات عملکردی در اندام دست ها مانند رساندن دست به اشیاء ، گرفتن و رها کردن خواهد بود. کاردرمان های ما برای تکمیل هر تمرین با شما همکاری خواهند کرد و اگر احساس کنند که آن تمرین برای شما آسان شده است تمرینات را پیشرفته تر می کنند. عملکرد تنفسی و قلبی شما در هر جلسه کنترل خواهد شد.