مهم است که به یاد داشته باشید که حس لمس با حس عمقی متفاوت است. گیرنده های حس عمقی ما پردازش کننده اطلاعات حسی از عضلات و مفاصل هستند و اطلاعات از پوست مربوط به حس لامسه می شود. حس لامسه و عمقی برای هماهنگی حرکات ما با هم کار می کنند.

 

آیا می دانید سه نوع مختلف لمس وجود دارد!

 

لمس سبک (لمس سطحی)

لمس سبک را لمس محافظ نیز می نامند. این امر به این دلیل است که وظیفه آن حفظ امنیت ما است. حس لمس سبک به هر چیزی که به آرامی روی پوست ما حرکت می کند ، واکنش نشان می دهد و می تواند شامل خارش یا غلغلک باشد. لمس سبک معمولاً سیستم اخطار محافظ بدن ما را خاموش می کند. بعنوان مثال اگر به طور غیر منتظره ای در یک شبکه تار عنکبوتی قرار بگیرید. بدن شما یک واکنش محافظ خودکار خواهد داشت و شما را از آن دور می کند. همچنین این قسمت از حس لامسه ما است که اگر چیزی داغ را لمس کنیم یا چیزی را که آسیب می رساند مانند خار را لمس کنیم. مسیر لمس سبک بلافاصله پاسخ می دهد اما اطلاعات حاصل از آن چندان مشخص نیست. تصور می شود کودکان و بزرگسالان با حساسیت لمسی نسبت به کودکان و بزرگسالان بدون مشکلات حسی بیشتر به پیام های این مسیر توجه می کنند.

 

لمس تشخیصی (لمس تمییزی)

لمس تشخیصی نیز لمس خوب است. این بخش از سیستم لمسی ما اطلاعات کامل و خاصی راجع به چیزی که لمس می کنیم یا مکانی روی بدن که لمس می شود ، ارائه می دهد. اگر به مثال شبکه تار عنکبوت فکر کنید ، سیستم لمس سبک می داند که چیزی ناخوشایند است که دست شما را لمس می کند و باعث حرکت شما می شود. مسیر لمسی تشخیصی به مغز می گوید آنچه به پوست شما چسبیده است ، چه چیزی هست. از تجربیات قبلی مغز شما می تواند بفهمد که احتمالاً یک شبکه تار عنکبوت است. سپس هنگامی که بازوی خود را احساس می کنید دقیقاً می دانید که تار عنکبوت در کجا قرار دارد و آن را خاموش می کند ، این نیز مسیر لمس تشخیصی شما است. این مسیر همچنین برای مهارت های حرکتی دقیق و ریز بسیار مهم است. تصور می شود که برای تکامل برنامه ریزی حرکتی یا عملی نیز مهم است.

 

 

لمس فشاری یا فشار لمسی عمیق

لمس فشاری ، همان لمس محکم تر یا فشار است. گاهی اوقات فشار لمسی عمیق خوانده می شود. در کنار مسیر لمس تشخیصی کار می کند. یک مثال خوب اگر شما را در آغوش بگیرند. مسیر لمس تشخیصی به شما می گوید که شخص کجای بدن شما را لمس می کند اما شما همچنین میزان فشار لمس را احساس می کنید که چقدر سخت است. به این احساس که چقدر نرم و یا سخت فشار می آورند ، فشار لمسی گفته می شود. مثال دیگر وقتی کفش خود را محکم می کنید ، می دانید که آیا آنها به اندازه فشار وارد شده به پاهای شما خیلی سفت یا سست هستند. همچنین اگر زیر یک پتوی سنگین قرار دارید ، می توانید فشاری که روی پوست شما وارد می کند را حس کنید.

 

اگر حس لمس ما به خوبی کار نکند چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که حس لامسه ورودی های حسی را که دریافت می کند به خوبی پردازش نمی کند ، سه چالش حسی معمولی وجود دارد: مدولاسیون حسی ، تمییز حسی و حرکت حسی. ما در این مقاله به این چالش های متفاوت حسی  با عنوان اختلال پردازش حسی خواهیم پرداخت. این چالش های حسی مختلف را با جزئیات بیشتر بحث می کنیم. در اینجا ما خواهیم دید که چگونه این مشکلات پردازش حسی بر حس لامسه تأثیر می گذارد.

 

مدولاسیون حسی ضعیف از ورودی های حسی لامسه

وقتی حس لامسه پردازش یا تعدیل نشود ، ورودیهای حسی را که خیلی خوب دریافت می کنند ، سه پاسخ معمولی دارند. برخی از کودکان و بزرگسالان نسبت به ورودی حسی لامسه کندتر عمل می کنند ، به این معنی که برای درک نیاز به ورودی لمسی بیشتری دارند. پاسخ آنها می تواند به دنبال ورود لمسی اضافی باشد یا ممکن است کندتر متوجه ورودی های حسی لمسی شود. کودکان و بزرگسالان دیگر به لمس حساس هستند. مغز آنها برخی از انواع لمس را پرمخاطره و در بعضی موارد دردناک می داند. برخی از علائم متداول هر نوع پاسخ شامل:

 

لمس تشخیصی  ضعیف

 لمس تشخیصی یا لمسی همه چیز مربوط به “چه” و “کجا” است. چه چیزی مرا لمس می کند ، چه احساسی دارد؟ آیا گرم یا سرد است ، خشک یا چسبناک ، سخت یا نرم ، تیز یا صاف؟ چه شکلی است ، بزرگ یا کوچک است؟ کجای بدن من را لمس می کند؟ با پا یا انگشتان پا؟ دست یا انگشتان دست ، آرنج یا بازو ، پیشانی یا چانه یا پشت یا جلو؟

 لمس تشخیصی اطلاعات دقیقی در مورد آنچه ما لمس می کنیم و جایی که لمس می کنیم به ما می دهد. این لمس تشخیصی است که به ما این امکان را می دهد دست خود را به جیب خود برده و به جای یک سکه ۵۰ پنی ، سکه ۱ پوندی را بیرون بیاوریم. دست ما می تواند شکل متفاوت سکه ها را حس کند و شکل مناسب را بیرون بکشد. همین مسئله نیز صادق است اگر دست خود را برای یافتن کلیدهای خود در کیف خود قرار دهید ، انگشتان دست شما می توانند تفاوت بین کلیدها و کیف پول خود را حس کنند. شما می توانید بین این دو تفاوت قائل شوید.

 

برنامه ریزی حرکتی ضعیف (دیس پراکسیا)

شما ممکن است در حال فکر کردن باشید که احساس لمس چه ارتباطی با دیس پراکسیا دارد؟ ژان آیرز ضمن تحقیق در مورد یکپارچگی حسی فهمید که لمس تشخیصی ضعیف با دیس پراکسیا مرتبط است. در مدل نهایی وی ، توانایی ضعیف در تعیین محل لمس و عدم توانایی در تشخیص شکل اشیاء با احساس آنها به عنوان علائم دیس پراکسیا وجود داشت. او فکر می کرد که از آنجا که حس لامسه به ایجاد نقشه بدن ما (به نام شمای بدن) در مغز کمک می کند ، ضروری بود که کودکان یاد بگیرند که چگونه برنامه ریزی و سازماندهی حرکات بدن خود را انجام دهند.

 

چرا حس لمس ما برای یادگیری و مشارکت در فعالیت ها مهم است؟

اگر می خواهید در مدرسه در یادگیری موفق باشید ، باید مهارت های حرکتی خوبی داشته باشید! شما باید بتوانید مداد را نگه دارید ، بتوانید جعبه ناهار خود را باز کنید و دکمه های خود را ببندید و باز کنید ، با قیچی برش بزنید ودر چسب را باز کنید. این حس لامسه ما است که از مهارت های حرکتی خوب ما پشتیبانی می کند و به ما این امکان را می دهد که همه این فعالیت ها را با موفقیت انجام دهیم.

حس لمس به ما در مهارت خود تنظیمی نیز کمک می کند. به عنوان مثال مادران با لمس کردن نوزادان را آرام می کنند. حتی در بزرگسالان ، آغوش باز هم اغلب به آسایش کمک می کند. کودکان و بزرگسالانی که در تعدیل ورودی های حسی لامسه مشکل دارند ممکن است از طریق لمس پریشان شوند. که می تواند پوشیدن لباس برای مدرسه را به چالش بکشد. یا ممکن است آنها در بازی های کثیف یا سایر فعالیتهای یادگیری کمتر درگیر شوند.

 

اگر می خواهید به کودک یا بزرگسالانی با اختلال پردازش حسی کمک کنید ، می توانید با متخصصین ما‌ با تجربه کاری در زمینه اختلال پردازش حسی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − هشت =

× پشتیبانی 24 ساعته