نقاط عطف رشد کودک 18 ماهه

کودکان معمولاً در یک مسیر طبیعی و قابل پیش بینی از یک نقطه عطف رشد به مرحله بعدی پیشرفت می کنند. اما هر کودک با سرعت خودش رشد می کند و مهارت می گیرد. بعضی از کودکان ممکن است در یک مهارت مانند گفتار پیشرفت کنند اما در مهارت دیگری مانند رشد حسی و حرکتی تاخیر داشته باشند.

نقاط عطف معمولاً به پنج حوزه اصلی تقسیم می شوند: رشد جسمی ، رشد شناختی ، رشد عاطفی و اجتماعی ، رشد زبان و رشد حسی و حرکتی.

 

 رشد جسمی

کودک شما با سرعت خودش رشد می کند و رشد سالم برای هر کودک متفاوت است. میزان رشد طبیعی فرزند شما ممکن است کندتر یا سریعتر از مثال زیر باشد.

بیشتر کودکان تا ۱۸ ماهگی:

وزن کودک افزایش می یابد اما آهسته تر از ۱۲ ماه اول زندگی خود وزن می گیرد. از سن ۱۲ تا ۲۴ ماهگی ، انتظار داشته باشید که فرزند شما حدود ۱٫۵ کیلوگرم (۳ پوند) تا ۲٫۵ کیلوگرم (۵٫۱ پوند) وزن بگیرد ، به طور متوسط ​​۷٫۵ سانتی متر (۳ اینچ) تا ۱۲٫۵ سانتی متر (۵ اینچ) رشد قدی داشته باشد. در حدود ۲٫۵ سانتی متر (۱ اینچ) در دور سر (اندازه گیری در بالای سر) رشد می کند.

به دقت از نزدیک به فرزند خود نگاه کنید در حال حاضر او در حال تکاپو در محیط است. اگرچه سر فرزند شما به تناسب بقیه بدنش هنوز بزرگ است اما تا سن ۱۸ ماهگی ، چهره آنقدر “چاق” نیست. ممکن است افراد اظهار کنند که او شبیه “پسر کوچک” یا “دختر کوچکی” شده است.

صبحها بعد از بیدار شدن از خواب دیگر چرت نمی زند. اما آنها هنوز هم باید طی یک دوره ۲۴ ساعته شبانه روز حدود ۱۳ تا ۱۴ ساعت بخوابند.

اولین دندان های آسیاب بزرگ خود را بدست می آورد. آنها همچنین ممکن است دندانهای نیش خود را بگیرند (که به آن “دندانهای چشمی” نیز می گویند).

 

تفکر و استدلال (رشد شناختی)

بیشتر کودکان تا ۱۸ ماهگی:

حس من شکل گرفته است و خودشان را از دیگران جدا کرده اند. آنها اکنون می توانند تهدیدی را تصور کنند و اغلب به والدین چسبیده و از غریبه ها می ترسند.

اگر یک شیء را از یک مکان به مکانی دیگر جابجا کنید می توانند آنرا پیدا کنند به عنوان مثال ، ممکن است یک خرس عروسکی را زیر پتو پنهان کنید. بعد از اینکه کودک شما با برداشتن پتو خرس عروسکی را پیدا کرد ، پس از تماشای اینکه شما آن را زیر بالش روی مبل جابجا می کنید ، دوباره آن را پیدا می کند.

شروع به بازی وانمود می کند مثلا با فنجان اسباب بازی به عروسک خودش آب می دهد. (تا ۲۴ ماه ، او ممکن است کل مراحل را انجام دهد ، مانند آماده شدن “کودک” برای رختخواب.)

می تواند به بخشی از بدن اشاره کند. به عنوان مثال ، هنگامی که می پرسید “شکم شما کجاست؟” فرزند شما به آن اشاره خواهد کرد.

 

رشد اجتماعی و عاطفی

بیشتر کودکان تا ۱۸ ماهگی:

علاقه زیادی به بازی با کودکان دیگر نشان نمی دهد. اما آنها درگیر “بازی موازی” هستند. این در شرایطی است که کودکان در کنار یکدیگر بازی می کنند اما با هم تعامل ندارند.

بسیار کنجکاو هستند آنها دوست دارند تقریباً هر چیزی را که در دسترس است ، بگیرند و حرکت دهند.

دوست دارند که برای والدین و مراقبانشان خودنمایی کنند.آنها ممکن است وقتی کاری را انجام می دهند که به خصوص به آنها افتخار می کنند خوشحال شوند و به والدین برای واکنشی نگاه کنند.

دوست دارند آنچه دیگران انجام می دهند را کپی کنند. به عنوان مثال ، کودک شما ممکن است دوست داشته باشد از شما تقلید کند. او ممکن است سعی کند چهره های مشابه شما را بسازد و با جابجایی با صدای مشابه ، چیزی را که می گویید ، تقلید کند.

 

رشد گفتار

بیشتر کودکان تا ۱۸ ماهگی:

۱۰ برابر بیشتر از آنچه آنها قادر به گفتن هستند ، می فهمند.

نام برخی از افراد ، اجزای بدن و اشیاء را می دانند. آنها اغلب می توانند هنگام سؤال در مورد یک شیء به آن در یک کتاب اشاره کنند.

از زبان خود استفاده کنید ، که گاهی اوقات به آن لهجه خاص گفته می شود ، که ترکیبی از کلمات ساخته شده و کلمات قابل فهم است.

دستورات دو مرحله ای را دنبال می کند ، مانند “برو خرس عروسکی خود را بگیر و به اینجا بیاور”.

 

رشد اجتماعی و حرکتی

بیشتر کودکان تا ۱۸ ماهگی:

از وضعیت چهاردست و پا بدون گرفتن جایی می ایستد.

به تنهایی راه می رود.

یک فنجان را خودشان نگه می دارند.

می تواند حرکت دست را بین انگشتان و مچ دست هماهنگ کند. این به فرزند شما اجازه می دهد تا با یک قاشق غذا بخورد (اگرچه در این سن غذا خوردن ممکن است کثیف باشد).

دوست دارد دکمه ها را فشار دهد ، دسته ها را جابجا می کند و دستگیره ها را می چرخاند.

می تواند ۴ بلوک را روی هم قرار دهد.

 

کاردرمان های با انگیزه ما با ترغیب انگیزه برای حرکت و کاوش در دنیای اطراف ، تحرک فرزند شما را بهبود می بخشند. کاردرمان های ما در حیطه تاخیر تکاملی می دانند که هر کودک مبتلا به تأخیر در رشد حرکتی دارای مشکلات مختلفی است بنابراین درمان تخصصی ما در مرکز تخصصی تاخیر تکاملی متناسب با نیازهای فرزند شما است.

درمان کاردرمانی در تاخیر حرکتی شامل استفاده از انواع تمرینات سرگرم کننده و مؤثر در یک محیط تحریک کننده و ایمن است. درمان کاردرمانی در تاخیر حرکتی این توانایی را دارد که به فرزند شما در رسیدن به حداکثر توان خود و توسعه استقلال کمک کند. همچنین برای کودکان پیش دبستانی نیز برنامه های مستقر در خانه ارائه می دهیم. کاردرمان های اختصاصی ما در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران والدین را در برنامه درمانی درگیر می کنند و در مورد ورزشهایی که باید بین درمانها انجام شود ، پشتیبانی و مشاوره ارائه می دهند.

اگر می خواهید یک ارزیابی کامل از فرزند خود داشته باشید با ما از طریق شماره تماس کلینیک توانبخشی پایا و شماره تماس کلینیک توانبخشی غرب تهران۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس بگیرید یا در صورت لزوم مشاوره تلفنی رایگان دریافت نمایید.

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، یافت آباد ، تهرانسر ، شهریار و … می باشد.

 

مقالات مرتبط:

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + 1 =

× پشتیبانی 24 ساعته