کودکان معمولاً در یک مسیر طبیعی و قابل پیش بینی از یک نقطه عطف رشد به مرحله بعدی پیشرفت می کنند. اما هر کودک با سرعت خودش رشد می کند و مهارت می گیرد. بعضی از کودکان ممکن است در یک مهارت مانند گفتار پیشرفت کنند اما در مهارت دیگری مانند رشد حسی و حرکتی تاخیر داشته باشند.

نقاط عطف معمولاً به پنج حوزه اصلی تقسیم می شوند: رشد جسمی ، رشد شناختی ، رشد عاطفی و اجتماعی ، رشد زبان و رشد حسی و حرکتی.

 

رشد و توسعه جسمی

کودک شما با سرعت خودش رشد می کند و رشد سالم برای هر کودک متفاوت است. میزان رشد طبیعی فرزند شما ممکن است کندتر یا سریعتر از مثال زیر باشد.

بیشتر کودکان تا سن ۱ سالگی:

در کل حدود ۲۵ سانتی متر رشد کرده است (۱۰ اینچ). اندازه گیری طول قد از زمان تولد تا بعد از آن به ۷۱ سانتی متر (۲۸ اینچ) تا ۸۱ سانتی متر (۳۲ اینچ) می رسد. بین سن ۹ تا ۱۲ ماهگی ، بسیاری از نوزادان وزن تولد خود را سه برابر کرده اند. بعد از اولین سال تولد نوزادان ، وزن خود را افزایش می دهند.

دور سر تا سن یک سالگی بزرگتر می شود (اندازه گیری در بالای سر). دور سر اکثر نوزادان ۴۶ سانتی متر است (۱۸ اینچ). نقاط نرم یا فونتانل های جمجمه شروع به بسته شدن کرده اند. اما آنها تا حدود بین ماه نهم و هجدهم به طور کامل بسته نمی شوند.

به فرزند خود نگاه کنید. سر فرزند شما متناسب با بقیه بدنش بزرگ است. شکم او برآمده است و در ناحیه ستون فقرات کمری لوردوز دارد.

تا سن یکسالگی کودک چند تا دندان دارد معمولاً اولین دندانهایی که در می آیند دو دندان فوقانی و تحتانی در جلوی فک هستند. تصویری از نظم معمولی که دندانهای کودک در می آیند را مشاهده کنید.

 

رشد حسی و حرکتی

بیشتر کودکان تا سن ۱ سالگی:

دوست دارند همه چیز را در دهانشان بگذارند. این روش آنها برای آگاهی از یک شی است.

با نگه داشتن مبلمان یا اشیاء جامد ، خوش را به حالت ایستاده می رساند.

راه رفتن (قدم زدن در حالی که مبلمان را نگه دارید) یا به تنهایی می تواند راه برود.

با انگشت شست و سبابه می تواند اشیاء ریز مثل حبوبات را از روی زمین بردارد( pincer grasp). بیشتر کودکان تا زمانی که سن آنها در حدود ۱۰ ماهگی است از pincer grasp استفاده می کنند.

 

رشد گفتاری

بیشتر کودکان تا سن ۱ سالگی:

با ساخت صداهای مختلف مانند “پ ت ت ه ه ه” یا تکرار صداها مانند “با-با-با-با” تجربه کسب می کنند. بسیاری از کودکان نوپا با صداهای “ب” و “د” تمرین می کنند. آنها ممکن است رشته های طولانی از صداها را با لحن و سخن تند و ناشمرده مانند مکالمه بیان کنند.

می تواند پدر و مادر را با نام خود شناسایی کند (“ماما” ، “دادا”).

گاهی اوقات صدای کسی را که در حال صحبت است می شنود و بلافاصله تکرار می کند.

می تواند حداقل ۳ کلمه بگوید.

نام خود را می شناسد.آنها همچنین ممکن است هنگام صحبت درباره یکی از اعضای خانواده یا حیوانات خانگی به آنها نگاه کنند. به طور معمول ، نوزادان در این سن برخی از کلمات آشنا را درک می کنند ، اگرچه آنها هنوز در مورد بسیاری از کلمات دیگر و معانی آنها حدس می زنند.

 

رشد عاطفی و اجتماعی

کودک شما با سرعت خودش رشد می کند و رشد سالم برای هر کودک متفاوت است. میزان رشد طبیعی فرزند شما ممکن است کندتر یا سریعتر از مثال زیر باشد.

بیشتر کودکان تا سن ۱ سالگی:

بیشتر با والدین و سایر مراقبان اصلی ارتباط برقرار می کنند. آنها علاقه زیادی به بازی با کودکان دیگر نشان نمی دهند. اما آنها درگیر “بازی موازی” می شوند. این در شرایطی است که کودکان با یکدیگر بازی می کنند اما در تعامل نیستند.

دوست دارند با والدین و مراقبان دیگر رابطه عاطفی برقرار کنتد. آنها می خندند ، خودنمایی می کنند و به دنبال توجه هستند.

شروع به درک ماندگاری می کنند. یعنی اینکه مردم و اشیاء حتی وقتی از دید خارج هستند ، وجود دارند. در اوایل ، قبل از اینکه این مفهوم آموخته می شود ، برخی از کودکان ممکن است اعتراض به جدایی داشته باشند یا به نظر می رسد که اضطراب جدایی عود مجدد دارد. این وضعیت در شرایطی است که هنگام ترک والدین یا سرپرست دیگری ، کودکان احساس اضطراب و ناراحتی می کند.

 

تفکر و استدلال (رشد شناختی)

بیشتر کودکان تا سن ۱ سالگی:

در مورد اشیاء روزمره و نحوه کار آنها کنجکاو هستند. کودک شما ممکن است دستگیره ها و دکمه ها را فشار دهد ، کشوها و کمد را باز کند.

اتفاقاتی که چند ساعت یا حتی یک روز قبل افتاده اند را به یاد می آورد. ممکن است کودک شما با انجام یک کار ساده مانند قرار دادن بلوک ها روی همدیگر مهارت جدیدی را نشان دهد یا هنگام صحبت درباره رفتن به فروشگاه هیجان زده شود.

می تواند شی ای را که شما پنهان کرده اید پیدا کند. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما ببیند که شما خرس عروسکی را با پتو می پوشانید، می تواند با برداشتن پتو خرس عروسکی را پیدا کند.

بازی peekaboo را دوست دارد.

 

کاردرمان های با انگیزه ما با ترغیب انگیزه برای حرکت و کاوش در دنیای اطراف ، تحرک فرزند شما را بهبود می بخشند. کاردرمان های ما در حیطه تاخیر تکاملی می دانند که هر کودک مبتلا به تأخیر در رشد حرکتی دارای مشکلات مختلفی است بنابراین درمان تخصصی ما در مرکز تخصصی تاخیر تکاملی متناسب با نیازهای فرزند شما است.

درمان کاردرمانی در تاخیر حرکتی شامل استفاده از انواع تمرینات سرگرم کننده و مؤثر در یک محیط تحریک کننده و ایمن است. درمان کاردرمانی در تاخیر حرکتی این توانایی را دارد که به فرزند شما در رسیدن به حداکثر توان خود و توسعه استقلال کمک کند. همچنین برای کودکان پیش دبستانی نیز برنامه های مستقر در خانه ارائه می دهیم. کاردرمان های اختصاصی ما در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران والدین را در برنامه درمانی درگیر می کنند و در مورد ورزشهایی که باید بین درمانها انجام شود ، پشتیبانی و مشاوره ارائه می دهند.

اگر می خواهید یک ارزیابی کامل از فرزند خود داشته باشید با ما از طریق شماره تماس کلینیک توانبخشی پایا و شماره تماس کلینیک توانبخشی غرب تهران۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس بگیرید یا در صورت لزوم مشاوره تلفنی رایگان دریافت نمایید.

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، یافت آباد ، تهرانسر ، شهریار و … می باشد.

 

مقالات مرتبط:

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته