کاردرمانی و گفتاردرمانی

علائم اوتیسم در بزرگسالان می تواند با علائم اوتیسم در کودکان متفاوت باشد و بسیاری از بزرگسالان در طی سالها یاد گرفته اند که با علائم خود زندگی کنند. اختلال طیف اوتیسم (ASD) یکی از شایع ترین اختلالات عصبی است. در بیشتر موارد ، افراد معمولاً پس از سن ۴ سالگی تشخیص اوتیسم را می گیرند. با این حال برخی از بزرگسالان با ASD تشخیص داده نشده زندگی می کنند. حتی ممکن است افراد با علائم شدیدتر تشخیص صحیح را دریافت نکرده باشند.

برخی از تشابهات بین اختلال ASD و برخی اختلالات دیگر ، از جمله اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) وجود دارد. دریافت تشخیص ASD در زندگی به دلایل زیادی می تواند مفید باشد ، به ویژه به دلیل این امر که می تواند دسترسی به خدمات و پشتیبانی بهتر را برای افراد با این اختلال فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اوتیسم در بزرگسالان ، مطالب را دنبال کنید.

علائم و نشانه های اوتیسم بزرگسالان

افراد اوتیستیک معمولاً جنبه های ارتباطی و تعامل اجتماعی را به چالش می کشند. آنها ممکن است در ارتباط با افراد دیگر و درک احساسات دیگران مشکل داشته باشند. افراد اوتیستیک ممکن است الگوها و رفتارهای انعطاف ناپذیری نیز داشته باشند ، و اغلب آنها اقدامات تکراری را انجام می دهند. در بزرگسالان مبتلا به علائم خفیف ASD ممکن است تشخیص انجام نشود.

علائم و نشانه های متداول بیماری ASD در بزرگسالان می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. دست و پا چلفتی

۲. مکالمه برایشان دشوار است

۳. در ایجاد یا حفظ دوستی نزدیک مشکل دارند

۴. ناراحتی در هنگام تماس چشمی

۵. در کنترل احساسات دچار مشکل هستند

۶. علاقه شدید به یک موضوع خاص ، مانند یک دوره خاص از تاریخ

۷. تک سخنگویی مکرر در همان موضوع یا موضوعات

۸. حساسیت به صداها یا بوهایی که به نظر نمی رسد دیگران را آزار دهد

۹. سر و صداهای غیر ارادی مانند صاف کردن مداوم گلو

۱۰. مسائل مربوط به طعنه یا اصطلاحات را درک نمی کند

۱۱. عدم صرف فعل هنگام صحبت کردن

۱۲. فقط علاقه مند به چند فعالیت هستند

۱۳. ترجیح فعالیتهای انفرادی

۱۴. در درک احساسات دیگران مشکل دارد

۱۵. در درک بیان چهره و زبان بدن مشکل دارد

۱۶. اتکا به روال تکراری روزمره و مشکل در مواجهه با تغییرات روزمره

۱۷. رفتارهای تکراری

۱۸. اضطراب اجتماعی

۱۹. توانایی های برتر در ریاضیات و رشته های مرتبط در برخی موارد

۲۰. نیاز به مرتب کردن آیتم ها در یک ترتیب خاص

افراد مبتلا به بیماری اوتیسم معمولاً تمام علائم فوق را نخواهند داشت و ممکن است علائم دیگری را نیز که در لیست نیستند تجربه کنند. علائم و نشانه ها در افراد مختلف متفاوت است. همچنین ، این علائم بین زنان و مردان متفاوت است. زنان اوتیسم ممکن است ساکت تر باشند و به نظر می رسد بهتر از مردان اوتیسم با موقعیت های اجتماعی مقابله می کنند. در نتیجه ، تشخیص بیماری ASD در زنان می تواند چالش برانگیزتر باشد. طبق برخی تحقیقات ، افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به افراد دیگر جامعه ممکن است دارای نرخ بالاتر برای ابتلا به اضطراب یا افسردگی باشند.

تشخیص

جستجوی تشخیص اوتیسم به عنوان یک بزرگسال می تواند به دلایل مختلف چالش برانگیز باشد:

اولاً ، افرادی که در سالهای جوانی خود تشخیصی دریافت نکرده اند ، ممکن است علائم خفیف تری داشته باشند که تشخیص پزشک می تواند دشوارتر باشد.

ثانیاً ، اگر افراد مدتی با ASD زندگی می کردند ، پس ممکن است در پنهان کردن یا مدیریت علائم خود بهتر عمل کنند.

ثالثاً ، در حال حاضر هیچ روش مشخصی برای تشخیص ASD در بزرگسالان وجود ندارد ، اگرچه این احتمال وجود دارد که در آینده تغییراتی ایجاد شود.

افراد ممکن است مایل به شروع یک آزمون خود ارزیابی برای تشخیص اوتیسم بزرگسالان باشند. در حالی که این آزمایشات نمی توانند تشخیص را تأیید کنند ، اما آنها یک نقطه شروع خوب هستند و مطالبی را برای گفتگو با یک متخصص بهداشت ارائه می دهند. در عوض کسانی که گمان می کنند که آنها یا دوستشان ASD دارند ، می توانند مستقیماً با پزشک صحبت کنند. پزشک احتمال اختلال   ASD را بررسی خواهد کرد:

سؤال از علائم ، هم در حال حاضر و هم در دوران کودکی

مشاهده و تعامل با فرد

صحبت با عزیزان (با اجازه)

بررسی سایر شرایط سلامت جسمی یا روانی که ممکن است باعث این علائم شود

اگر به نظر نمی رسد شرایط جسمی زیربنایی مسئول علائم باشد ، پزشک می تواند آن را به روانپزشک یا روانشناس ارجاع دهد تا تشخیص دهد. اگر علائم در کودکی وجود نداشته باشد ، اما در بزرگسالی شروع شود ، ممکن است نشان دهنده یک وضعیت شناختی یا روانی غیر از ASD باشد. در حال حاضر پیدا کردن یک متخصص که  بتواند ASD در بزرگسالان را تشخیص و درمان کند ، چالش برانگیز است. نقطه شروع  ، تماس با مرکز اوتیسم مانند یک مرکز درمانی اوتیسم می باشد. ممکن است دیگران صحبت با یک متخصص کودکان و متخصص روانپزشکی یا روانپزشک کودک که دارای تجربه بوده و مایل به دیدن مراجعین بالغ است ، مفید باشد.

فواید تشخیص

در حالی که تشخیص ASD در بزرگسالی می تواند مشکل باشد ، اما چندین مزیت را به همراه دارد:

این تشخیص ممکن است برای چالش هایی که یک فرد در طول زندگی خود تجربه کرده است ، تسکین بخش باشد.

این ممکن است درک بهتری از زندگی با ASD به اعضای خانواده ، دوستان و همکاران ارائه دهد.

این ممکن است دسترسی به خدمات و مزایای مفید ، از جمله در محل کار یا دانشگاه را باز کند.

ممکن است جایگزین یک تشخیص نادرست مانند ADHD شود.

از طرف دیگر ، هر فرد بالغ مبتلا به ASD تشخیص داده نشده ممکن است بخواهد یا به تشخیص نیاز داشته باشد. رعایت نیازها و خواسته های فرد بسیار مهم است.

زندگی با اوتیسم

زندگی با ASD می تواند چالش برانگیز باشد ، اما دریافت یک تشخیص می تواند دسترسی به برخی از پشتیبانی ها و خدمات اوتیسم را فراهم کند. همچنین می تواند دیدگاه متفاوتی از کودکی فرد و نحوه ارتباط آنها با دیگران و جهان ارائه دهد. هیچ درمان قطعی ای برای ASD وجود ندارد ، اما برای بسیاری از افراد ، ASD بخشی اساسی از هویت آنها است و نیازی به درمان ندارد. پزشکان و درمانگران می توانند به افراد در مدیریت علائم خود و مقابله با چالش های خاص برای ASD مانند اضافه بار حسی و موقعیت های اجتماعی کمک کنند. گزینه های مدیریت علائم در بزرگسالان مبتلا به اوتیسم با کودکان متفاوت است. آنها شامل موارد زیر هستند:

آموزش اوتیسم

کسب اطلاعات در مورد اوتیسم می تواند درک بیشتری از اوتیسم را برای آشنایان و عزیزانشان بهمراه داشته باشد. این کمک می کند تا یک فرد احساس امنیت کند و راه حل هایی را پیدا کند که برای آنها کار کند. دوستان و خانواده می توانند هنگامی که اطلاعات بیشتری راجع به ASD می دانند به کاهش استرس کمک کنند و دلسوزتر باشند.

درمان

ممکن است ملاقات یک درمانگر برای بررسی طیف وسیعی از مشکلات از جمله اضطراب ، استرس شغلی یا احساس انزوا مفید باشد. درمان افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است به صورت جداگانه یا در یک گروه یا خانواده انجام شود.

توانبخشی حرفه ای

توانبخشی حرفه ای می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا با چالش های مرتبط با شغل روبرو شوند. این امکان را به افراد می دهد تا امکان تحصیلات بیشتر یا تغییرات شغلی را کشف کنند. بعضی از محل های کار ممکن است ناراحت کننده باشند زیرا بیش از حد پر سر و صدا هستند ، خیلی روشن هستند و یا نیاز به رفت و آمد طولانی دارند. کارفرمایان می توانند برای حمایت در محیط کار ، مکان مناسبی را برای کارکنان اوتیستیک فراهم کنند. منابع زیادی در دسترس است ، از جمله از طرف کارفرمایان و شبکه منابع مربوط به معلولیت.

افراد مبتلا به اوتیسم می توانند در محل کاربصورت مناسب و با پشتیبانی کافی رشد کنند.

پشتیبانی همسالان

برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ارتباط با دیگر افراد مبتلا به ASD را مفید می دانند. آنها می توانند این کار را از طریق گروه ها و انجمن های آنلاین یا در جلسات پشتیبانی چهره به چهره انجام دهند.

دارو

بعضی اوقات ، داروهای تجویزی ممکن است علائم همزمان مانند افسردگی و اضطراب را کاهش دهند.

به استحضار می رساند بهترین مرکز درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز کاردرمانی در شهید عراقی و مرکز گفتاردرمانی در شهید عراقی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی در پونک و مرکز گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم: