تحقیقات منتشر شده در روانپزشکی بیولوژیکی ، سطح مایعات مغزی نخاعی را در کودکان و پیوند بالقوه آن با اوتیسم را بررسی می کند. اگر با مطالعات بیشتر تأیید شود ، به اولین نشانگر تجاری برای این بیماری تبدیل می شود. اوتیسم یک وضعیت رشدی است که بر توانایی فرد در تعامل و برقراری ارتباط با دیگران تأثیر می گذارد. تخمین زده می شود که از هر ۶۸ نفر حدود ۱ نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و در همه گروه های اجتماعی اقتصادی ، نژادی و قومی رخ دهد. در حال حاضر ، ممکن است تشخیص بیماری اوتیسم در کودک در سن ۲ سالگی انجام شود ، اما بسیاری از تشخیص ها تا بعد از منبع معتبر اتفاق نمی افتد. علیرغم تحقیقات زیاد ، هنوز هیچ نشانگر قطعی برای اوتیسم وجود ندارد. مایع مغزی نخاعی (CSF) یک مایع بی رنگ است که مغز و نخاع را احاطه کرده است. آخرین یافته ها نشان می دهد که سطوح این مایع به طور بالقوه می تواند اوتیسم را پیش بینی کند.

 

بررسی CSF و اوتیسم

مایع مغزی نخاعی به عنوان یک سپر فیزیکی برای محافظت از مغز در برابر ضربه عمل می کند. تا همین اواخر ، تصور می شد این تنها نقش CSF است. با این حال مطالعات اخیر در منابع معتبر نشان داده است که CSF همچنین به عنوان “سیستم تصفیه مواد جانبی برای متابولیسم مغز” عمل می کند. با تحریک شدن سلول های مغزی ، آنها محصولات سمی مانند پروتئین های التهابی تولید می کنند. CSF این ترکیبات را بطور مرتب فیلتر می کند و تقریباً چهار بار در روز خود را دوباره پر می کند.

تحقیقات معتبری که در سال ۲۰۱۳ توسط مارک شن ، مدیر تحقیق حاضر انجام شده است ، CSF و رابطه آن با اوتیسم را مورد بررسی قرار داد. یافته ها در مغز نشان داد که نوزادانی که اوتیسم در آنها در حال پیشرفت بود نسبت به دیگران به میزان قابل توجهی مایع مغزی نخاعی بیشتری داشتند. با این حال ، این مطالعه شامل ۵۵ نوزاد بود که تنها ۱۰ مورد از آنها به بیماری اوتیسم مبتلا شدند. برای تحقیق بیشتر در مورد این ارتباط ، وقتی شن به دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) پیوست ، وی به دکتر جوزف پیون از مطالعه تصویربرداری مغز نوزادان پیوست تا تحقیقات بیشتری در مورد این رابطه انجام شود. محققان همچنین از شبکه های منابع ارزیابی بالینی اوتیسم در UNC ، دانشگاه پنسیلوانیا ، دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه واشنگتن استفاده کردند.

 

 CSF و اوتیسم دوباره مورد بررسی قرار گرفت.

محققان برای آخرین پروژه ، ۳۴۳ کودک را ثبت کردند. از این تعداد ، ۲۲۱ نفر به دلیل داشتن یک خواهر و برادر بزرگتر با اوتیسم در معرض خطر بالای ابتلا به اوتیسم بودند. کودکانی که خواهر و برادر با شرایط اوتیستیک دارند ۱۴ برابر شانس بیشتری برای ابتلا به این اختلال دارند. در ۲۴ ماه ، ۴۷ نفر از کودکان تشخیص اوتیسم دریافت کردند. اسکن MRI از کودکانی که مبتلا به اوتیسم بودند با اسکن افراد غیر اوتیستیک مقایسه شد.

میزان مایع مغزی نخاعی در کودکان ۶ ماهه ای که اوتیسم در آنها توسعه یافته بود نسبت به کودکان ۶ ماهه با شرایط طبیعی ، ۱۸ درصد بیشتر بود.

در طول پیگیری تیم تحقیقات متوجه شد که CSF در کودکان ۱۲ و ۲۴ ماهه بالا می ماند. کودکانی که شدیدترین موارد اوتیسم را تجربه کرده بودند ، نسبت به کودک ۶ ماهه طبیعی در بررسی اسکن مغزی میزان مایع مغزی نخاعی ۲۴٪ بیشتر بود. این افزایش سطح CSF همچنین با مهارت حرکتی ضعیف ، از جمله کنترل اندام و سر ارتباط داشت.

دکتر جوزف پیون می گوید ” ما هنوز نمی توانیم بگوییم که جریان نادرست CSF باعث اوتیسم می شود. اما CSF خارج از محور یک نشانگر اولیه است ، نشانه اینکه CSF همانطور که باید فیلتر و تخلیه نمی شود. این مهم است زیرا جریان نادرست CSF ممکن است دارای اثرات منفی ای بر مغز در حال توسعه داشته باشد. که این امر می تواند در بروز علائم اوتیسم نقش داشته باشد. “

همانطور که دیوید جی امارال ، مدیر تحقیقات دانشگاه مؤسسه کالیفرنیا- دیویس می گوید: “اینکه تغییری در توزیع مایعات مغزی وجود دارد که می توان از MRI ​​در اوایل ۶ ماه مشاهده کرد ، یک یافته مهم است.”

به طور کلی این تیم دریافتند که افزایش CSF می تواند پیش بینی کند که نوزادان با ۷۰ درصد دقت ، به بیماری اوتیسم مبتلا می شوند. اگرچه هنوز جای بهبودی وجود دارد و CSF تنها عامل درگیر در این زمینه نیست ، این یک اقدام مثبت به سمت تشخیص های پیشرفته است.

شن می گوید: “در آینده ، این نوع تصویربرداری CSF می تواند ابزاری دیگر برای کمک به کودکان در شناسایی خطرات مربوط به اوتیسم در اسرع وقت باشد.”

اگرچه این مطالعه بزرگترین بررسی تا به امروز بوده و نتایج قابل توجه است ، اما تحقیقات بیشتری لازم است. داشتن ابزاری برای پیش بینی اختلال اوتیسم بسیار با ارزش است. مداخله زودهنگام می تواند در جلوگیری از پسرفت مهارت های اجتماعی و ارتباطی در برخی از موارد کمک کند.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز کاردرمانی در شهید عراقی و مرکز گفتاردرمانی در شهید عراقی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی در پونک و مرکز گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

دکتر خوب برای ارزیابی و درمان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

بهترین مرکز ماساژ درمان اوتیسم تهران

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − دو =

× پشتیبانی 24 ساعته