در حالی که هنوز مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد اوتیسم می شوند ، محققان معتقدند که تعامل پیچیده بین عوامل محیطی و ژنتیکی مسئول این بیماری است. با این حال جدا کردن این عوامل می تواند یک چالش باشد. اما یک مطالعه جدید ممکن است راهی برای جداسازی عوامل ژنتیکی از عوامل محیط زیست را در این بیماری پیدا کرده باشد و به محققان اجازه می دهد تا بر ارتباط بین سطح فلزات سنگین و خطر اوتیسم تمرکز کنند.

مطالعه جدید به بررسی یک فاکتور جدید می پردازد که ممکن است در خطر ابتلا به ASD نقش داشته باشد: غلظت فلزات سنگین در بدن کودک.

تحقیقات جدید توسط مانیش آرورا ، دکتری ، دانشمند محیط زیست و دندانپزشک دانشکده پزشکی Icahn در Mount Sinai در شهر نیویورک انجام شد و یافته ها در ژورنال Nature Communications منتشر شد. همانطور که نویسندگان مطالعه جدید توضیح می دهند ، مطالعات قبلی وجود داشته است که رابطه بین فلزات سمی ، مواد مغذی ضروری و خطر ابتلا به ASD را بررسی کرده است ، اما این مطالعات به دلیل وسایل ناقص ارزیابی غلظت فلز محدود بوده است.

به عنوان مثال چنین مطالعاتی مجبور به قرار گرفتن در معرض فلز سمی بر اساس غلظت فلز در جریان خون هستند. با این حال این تخمین بعد از این که کودکان به بیماری ASD مبتلا شده بودند ، انجام می شد. علاوه بر این برخی از این مطالعات قادر به پاسخگویی به عوامل ژنتیکی نبودند که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد. به طور کلی ، جدا کردن عوامل محیطی از عوامل ژنتیکی در چگونگی ایجاد اوتیسم برای محققان چالش برانگیز است.

با این حال روش مورد استفاده در این مطالعه جدید ، می تواند بسیاری از این محدودیت ها را دور بزند. محققان توضیح می دهند که با نگاه کردن به دندانهای طبیعی ریخته شده کودک ، آنها به اطلاعاتی دسترسی پیدا می کنند که به زندگی دوران بارداری کودک برمی گردد. و با مطالعه دوقلوها ، پروفسور آرورا و همکارانش توانستند تأثیرات ژنتیکی را از موارد محیطی جدا کنند.

 

استفاده از دندان کودک برای اندازه گیری میزان قرار گرفتن در معرض فلزات

محققان برای تعیین میزان فلزات موجود در بدن نوزادان قبل و بعد از تولد ، از لیزر برای تجزیه و تحلیل حلقه های رشد روی دندان های نوزادان استفاده کردند. فناوری لیزر به دانشمندان این امکان را می دهد که لایه های خاصی از عاج دندان را دقیقاً استخراج کنند ، این ماده ای است که در زیر مینای دندان قرار دارد. به همان روشی که می توانیم با دیدن حلقه های رشد در سطح مقطع تنه درخت ، سن درخت را بگوییم ، دانشمندان توانستند با نگاه به بخش های مختلف مقطع دندان های بچه ها ، مراحل مختلف رشد را مطابق با حلقه های مختلف ببینند. این مکاتبات بین لایه های رشد عاج دندان ، سطح سرب آنها و قرار گرفتن در معرض سرب در مراحل مختلف رشد ، قبلاً توسط پروفسور آروا و تیم تحقیقاتی نشان داده شده است.

دکتر سندی لاولر ، دکتری ، رئیس انستیتوی ملی علوم بهداشت محیط (NIEHS) ژنها ، محیط زیست و بهداشت ، در مورد اهمیت استفاده از این روش علمی برای مطالعه اوتیسم توضیح می دهد:

وی گفت: ” ما فکر می کنیم که اوتیسم خیلی زود شروع می شود و به احتمال زیاد در رحم مادر و تحقیقات نشان می دهد که محیط ما می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد. اما زمانی که کودکان در ۳ یا ۴ سالگی تشخیص داده می شوند ، بازگشت به سختی است و می دانیم مادران در معرض چه بوده اند. با دندانهای کودک ، واقعاً می توانیم این کار را انجام دهیم.”

محققان به دندانهای ۳۲ جفت دوقلو و همچنین به طور جداگانه دندانهای ۱۲ نفر از جفتهای دوقلوی را مطالعه کردند. دانشمندان قادر به مقایسه الگوهای رشد دندان و غلظت فلز در دوقلوهایی بودند که در آنها فقط یکنفر از دوقلوها مبتلا به ASD بود ، در دوقلوهایی که هر دو دارای این اختلال بودند و در جفت هایی که در هیچکدام از دوقلوها اختلال ASD نداشتند.

فلزات سنگین یا توانایی بدن در پردازش آنها ممکن است بر خطر ابتلا به ASD تأثیر بگذارد. در جفت های حاوی تنها یک دوقلو با ASD ، دندان ها تفاوت های بیشتری در میزان جذب فلز نشان دادند. مطالعه نشان داد که کودکان مبتلا به ASD در طول مراحل رشد ، سطح سرب بسیار بالاتری دارند. بیشترین تفاوت بین سطح سرب در کودکان مبتلا به ASD و کودکان بدون آن در دوره پس از تولد مشاهده شد.

از طرف دیگر سطح فلز روی یک الگوی پیچیده تر را نشان می دهد. در دوران قبل از تولد ، کودکان مبتلا به اختلال ASD از سطح روی کمتری برخوردار بودند ، اما پس از تولد ، این میزان به مراتب بالاتر از مواردی که در کودکان فاقد اختلال ASD یافت می شود افزایش یافت.

سرانجام ، منگنز نیز با اختلال ASD نیز ارتباط داشت. به نظر می رسید کودکان مبتلا به اختلال ASD نسبت به کودکان بدون اختلال  ASD ، قبل و بعد از زایمان ، منگنز کمتری دارند.

به طور کلی این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین قبل از تولد یا توانایی بدن در پردازش آنها ممکن است بر احتمال ابتلا به اوتیسم تأثیر بگذارد.

لولر می گوید: ” مطالعات زیادی سطح سرب فعلی را در بچه ها یی که قبلاً تشخیص اوتیسم را گرفته اند ، مقایسه کرده اند.” اما توانایی اندازه گیری چیزی که کودکان در مدت طولانی قبل از تشخیص در معرض آن قرار گرفته اند ، یک مزیت بزرگ است.

پروفسور آرورا این روش را ” پنجره ای برای زندگی جنین ما ” نامید. وی و همکارانش خاطر نشان کردند که برای تکثیر و تأیید یافته های خود ، مطالعات گسترده تری لازم است.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی در شهید عراقی و کلینیک گفتاردرمانی در شهید عراقی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی در پونک و کلینیک گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

بهترین مرکز ماساژ درمانی اوتیسم

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 + سه =

× پشتیبانی 24 ساعته