ژنهای شما کلیدهای مربوط به ظاهر و عملکرد بدن شما را نگه می دارند. آنها پشت همه چیز هستند از رنگ موهای شما گرفته تا نحوه هضم غذا را برعهده دارند. بنابراین اگر مشکلی در مورد آنها پیش آید، می تواند اثرات بزرگی داشته باشد. افراد مبتلا به سندروم داون با یک کروموزوم اضافی متولد می شوند. کروموزوم ها دسته هایی از ژن ها هستند و بدن شما به داشتن تعداد مناسب آنها تکیه دارد. در سندرم داون، کروموزوم اضافی منجر به طیف وسیعی از مشکلات می شود که از نظر ذهنی و جسمی بر شما تأثیر می گذارد. سندروم داون یک بیماری مادام العمر است. اگر چه این بیماری قابل درمان نیست، اما پزشکان اکنون بیش از هر زمان دیگری در مورد آن آگاهی دارند. اگر فرزند شما مبتلا به سندروم داون باشد، مراقبت از او در اوایل زندگی می تواند در کمک به او برای زندگی کامل و معنی دار تفاوت زیادی ایجاد کند. در این مطلب به بررسی سندروم داون خواهیم پرداخت.

اثرات سندروم داون

سندروم داون می تواند اثرات زیادی داشته باشد و برای هر فرد بسیار متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به سندروم داون به طور کامل به تنهایی زندگی می کنند، در حالی که برخی دیگر برای مراقبت از خود به کمک بیشتری نیاز دارند. افراد مبتلا به سندرم داون معمولاً ویژگیهای جسمی خاصی دارند. به عنوان مثال اغلب آنها بینی های مسطح و گوش های کوچکی دارند. توانایی های ذهنی آنها متفاوت خواهد بود، اما بیشتر آنها دارای مشکلات خفیف تا متوسط ​​در زمینه تفکر، استدلال و درک هستند. آنها در کل زندگی خود مهارت های جدید را یاد می گیرند، اما ممکن است برای رسیدن به اهداف مهم مانند راه رفتن، صحبت کردن و توسعه مهارت های اجتماعی زمان بیشتری طول بکشد. بسیاری از مبتلایان به سندرم داون هیچ مشکلی در سلامتی ندارند، اما برخی از آنها دارای مشکلات قلبی ، شنیداری و بینایی هستند.

علل سندروم داون

به طور معمول هر سلول بدن شما ۲۳ جفت کروموزوم دارد. یک کروموزوم در هر جفت از مادر و دیگری از طرف پدر به ارث می برید. اما در مورد سندرم داون  یک نسخه اضافی از کروموزوم ۲۱ دریافت می کنید. این بدان معناست که شما به جای دو نسخه ، سه نسخه دارید که منجر به علائم و نشانه های سندرم داون می شود. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد. هیچ ارتباطی با محیط و یا کاری که والدین انجام داده اند یا انجام نداده اند وجود ندارد. در بارداری های بالای ۳۵ سال و پایین تر از ۱۷ سال ریسک بالایی برای سندروم داون وجود دارد. اگر قبلاً فرزندی مبتلا به سندرم داون داشته اید، احتمال دارد که فرزند دیگری نیز داشته باشید.

این معمول نیست ، اما ممکن است سندرم داون از والدین به کودک منتقل شود. بعضی اوقات والدین آن چیزی را که متخصصان  “ژنهای انتقال یافته” می نامند، دارند و به نسل بعدی انتقال می دهند. این بدان معنی است که برخی از ژنهای آنها در جای طبیعی خود نیستند ، شاید در یک کروموزوم متفاوت درجایی دیگر یافت شوند. والدین به دلیل داشتن تعداد مناسب ژن، سندرم داون ندارند، اما فرزندشان ممکن است به دلیل جابجایی ژن به سندروم داون مبتلا شوند. همه افراد مبتلا به سندرم داون آن را از والدین خود دریافت نمی کنند و ممکن است به طور اتفاقی نیز رخ دهد.

انواع سندروم داون

سه نوع سندرم داون وجود دارد:

تریزومی ۲۱: این تقریباً رایج ترین نوع است، جایی که هر سلول بدن به جای دو نسخه از کروموزوم ۲۱ دارای سه نسخه است.

سندرم داون translocation: در این نوع، هر سلول بخشی از یک کروموزوم اضافی ۲۱ یا یک سلول کاملاً اضافی را دارد. اما به جای اینکه به تنهایی باشد به کروموزوم دیگری وصل می شود.

سندرم داون موزائیک: این نادرترین نوع است، در جایی که تنها برخی از سلول ها دارای کروموزوم اضافی ۲۱ هستند.

با نگاه به فرد مبتلا به سندروم داون نمی توانیم به نوع آن پی ببریم. تأثیرات هر سه نوع بسیار مشابه است، اما ممکن است فردی که دارای سندرم داون موزاییک است، علائم و نشانه های زیادی نداشته باشد، زیرا تعداد کمتری از سلولها کروموزوم اضافی دارند.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان سندروم داون با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه سندروم داون، کادری مجرب در زمینه سندروم داون و مجهز به مداخله های موثر در درمان سندروم داون آماده ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی کادرمانی و گفتاردرمانی سندروم داون با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

علائم سندروم داون چیست؟

درمان سندروم داون چیست؟

کاردرمانی در سندروم داون

گفتاردرمانی در سندروم داون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 + 8 =

× پشتیبانی 24 ساعته