اگر فرزند شما مبتلا به سندرم داون است در مورد روشهای درمانی که می تواند به رشد تکاملی کودک شما کمک کند، آگاهانه عمل کنید. از آنجا که سندروم داون همه افراد مبتلا به آن را به روش های مختلفی تحت تأثیر قرار می دهد، هیچ روش درمانی با اندازه یکسان برای درمان وجود ندارد. اما پزشکان می دانند که مراقبت های درمانی زودهنگام به کودکان مبتلا به سندروم داون کمک می کند تا به استقلال بیشتری برسند. فرزند شما ممکن است به روشهای مختلف، از چهار دست و پا رفتن و راه رفتن گرفته تا صحبت کردن و یادگیری مهارتهای اجتماعی به کمک نیاز داشته باشد. او همچنین در مدرسه به مراقبت بیشتری احتیاج داشته باشد و ممکن است مشکلات پزشکی داشته باشد که نیاز به مراقبت منظم داشته باشد. فرزند شما به یک تیم پزشکی شامل پزشک اصلی فرزندتان، پزشک گوش، پزشک قلب، متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز خواهد داشت.

درمان سندروم داون چیست؟

مداخله زودهنگام برای سندروم داون

بیشتر مراکز برنامه هایی ارائه می دهند که طیف وسیعی از خدمات را برای کودکان تا ۳ سال ارائه می دهند. این برنامه ها می توانند رشد جسمی و ذهنی فرزند شما را تقویت کنند. این مراکز مجهز به درمانگرانی هستند که به طور ویژه آموزش دیده اند تا به کودکان کمک کنند مهارت های مختلفی را یاد بگیرند، مانند نحوه:

-غذا خوردن و لباس پوشیدن

-غلتیدن، خزیدن و راه رفتن

-بازی کردن و با دیگران ارتباط برقرار کردن

-فکر کردن و حل مساله کردن

-صحبت کردن، توجه کردن و درک کردن مفاهیم و جملات

 

درمان سندروم داون چیست؟

کمک در مدرسه به سندروم داون

بسیاری از بچه های مبتلا به سندروم داون به همراه سایر بچه ها به مدارس محله خود می روند. این نه تنها برای فرزند شما بلکه برای سایر کودکان نیز می تواند عالی باشد. فرزند شما نیز حق دارد طبق قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA) خدمات آموزشی را دریافت کند، که از ۳ سالگی شروع می شود. IDEA مستلزم مدارس دولتی است تا بدون توجه به چالش هایی که یک فرد با آن روبروست، بهترین آموزش را ارائه دهد. به عنوان بخشی از این تلاش، شما با مدرسه همکاری می کنید تا یک برنامه آموزش فردی (IEP) تهیه کنید. تا اطمینان حاصل شود که کودک شما از خدمات لازم با توجه به نیازهایش بهره بگیرد. که ممکن است کار با یک متخصص کاردرمانی یا گفتاردرمانی را شامل شود.

در حالی که مدارس دولتی برای بسیاری از کودکان عالی کار می کنند، انواع دیگری از مدارس وجود دارند که بیشتر بر نیازهای کودکان مبتلا به سندروم داون تمرکز می کنند. پزشکان ، درمانگران و معلمان کودک شما می توانند به شما کمک کنند تا بفهمند کدام یک برای او مناسب است.

درمان پزشکی برای سندرم داون

درمان پزشکی برای سندرم داون

برخی از مشکلات بهداشتی در کودکان مبتلا به سندرم داون شایع است. بسیاری از کودکان به این موارد دچار نیستند ، اما در صورت ابتلا می توانید برای درمان اقدام کنید که این مشکلات شامل موارد ذیل می باشند:

از دست دادن شنوایی. بسیاری از کودکان مبتلا به سندروم داون دچار کم شنوایی در یک یا هر دو گوش هستند. به همین دلیل فرزند شما نیاز به ویزیت های منظم  پزشک گوش ، حلق و بینی دارد تا هرگونه مشکل را زود هنگام برطرف کند. گاهی اوقات مشکلات شنوایی در اثر تجمع مایعات در گوش ایجاد می شود. در این حالت لوله های گوش در بسیاری از کودکان که مبتلا به عفونت مداوم گوش هستند می توانند کمک کند.

مشکلات بینایی. مشکلات بینایی نیز متداول است. کودک شما به ویزیت منظم چشم پزشک نیاز دارد و ممکن است به عینک ، جراحی یا سایر اقدامات درمانی نیاز داشته باشد. مراقبت از چشم و گوش بسیار اهمیت دارد زیرا مشکلات دیدن و شنیدن می تواند منجر به تاخیر در یادگیری و صحبت شود.

مشکلات قلبی. در حدود نیمی از نوزادانی که با سندروم داون متولد شده اند با شکل قلب خود یا نحوه عملکرد آن مشکلی ندارند. برخی شرایط جدی تر از سایر موارد است و نیاز به عمل جراحی دارد. در موارد دیگر ، ممکن است فرزند شما نیاز به دارو داشته باشد.

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب. شرایطی است که نفس شخص در خواب متوقف می شود و دوباره شروع می شود. به طور معمول ، کودکی که مبتلا به سندرم داون است ، در سن ۴ سالگی دچار آپنه خواب می شود ، در طی تست خواب یک شبه ، پزشکان بررسی می کنند که آیا نفس کودک شما متوقف شده و دوباره شروع می شود. اگر چنین باشد ، ممکن است هنگام خواب ماسک بپوشد. این ماسک به دستگاهی وصل شده است که به او کمک می کند تا به طور طبیعی نفس بکشد. بعضی اوقات لوزه ها و گرفتگی های بینی بزرگتر از حد طبیعی باعث بروز آپنه خواب می شوند. در این حالت  پزشک ممکن است برای از بین بردن آنها جراحی را پیشنهاد کند.

لوسمی. درکودکان مبتلا به سندروم داون احتمال ابتلا به این سرطان خون ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از افراد عادی می باشد. لوسمی قابل درمان است.

تیروئید. اختلالات تیروئید در کودکان مبتلا به سندروم داون شیوع بیشتری دارد.

سایر مشکلات پزشکی سندروم داون

فرزند شما ممکن است دچار بیماری هایی باشد که شیوع کمتری دارند و نیاز به درمان نیز داشته باشد ، مانند:

انسداد در روده. برخی از نوزادان مبتلا به سندروم داون به بیماری هیرشپرونگ مبتلا می شوند ، که در آن قسمتی از روده مسدود می شود. که در درمان آن با عمل جراحی  بخشی از روده را بر می دارند.

عفونت. نوزادان مبتلا به سندروم داون نیز سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، بنابراین ممکن است بیشتر اوقات بیمار شوند. هیچ درمانی برای سیستم ایمنی ضعیف وجود ندارد ، اما این امر نشان دهنده این است که دریافت واکسن به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است.

مشکلات تیروئید. تیروئید هورمونهای مورد نیاز بدن را می سازد. در کودکان مبتلا به سندروم داون بعضی اوقات به اندازه کافی این امر انجام نمی شود. اگر این اتفاق بیفتد ، فرزند شما نیاز به دارو دارد.

 

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان سندروم داون با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه سندروم داون، کادری مجرب در زمینه کاردرمانی و گفتاردرمانی سندروم داون و مجهز به مداخله های موثر در درمان سندروم داون بعنوان بهترین مرکز درمان سندروم داون در تهران آماده ارایه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی کادرمانی و گفتاردرمانی سندروم داون با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم داون چیست؟

علائم سندروم داون چیست؟

کاردرمانی در سندروم داون

گفتاردرمانی در سندروم داون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − 9 =

× پشتیبانی 24 ساعته