بازی درمانی در اوتیسم ابزاری برای کمک به کودکان اوتیسم می باشد تا خود را کامل تر کنند. همچنین در شرایط مناسب می‌تواند ابزاری برای کمک به والدین برای برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم باشد. در این مطلب قصد داریم به توضیح بازی درمانی در اوتیسم و فواید آن برای کودکان اوتیسم بپردازیم.

کودکان خردسال از طریق بازی یاد می گیرند. به طور معمول، کودکان در حال رشد از بازی برای ایجاد مهارت‌های حرکتی و اجتماعی، آزمایش شخصیت‌ها و شخصیت‌های مختلف و ایجاد دوستی استفاده می‌کنند. با این حال کودکان اوتیستیک ممکن است به روش های بسیار متفاوتی بازی کنند. آنها بیشتر به تنهایی بازی می کنند و بازی آنها اغلب تکراری است و هدف خاصی در ذهن ندارند. کودکان اوتیستیک که به حال خود رها می شوند، اغلب در یک راه حل گیر کرده و قادر به کشف توانایی ها یا علایق خود نیستند.

بازی درمانی در اوتیسم

چرا یک فرد مبتلا به اوتیسم باید به یک بازی درمانگر مراجعه کند؟

اوتیسم یک اختلال ارتباطی اجتماعی است. ارتباط کودکان مبتلا به اوتیسم با دیگران به روش‌های معمولی بسیار دشوار است. به‌عنوان مثال به‌ جای اینکه عروسک را بعنوان یک نوزاد وانمود کنند، ممکن است به شدت روی اشیاء تمرکز کنند و از آنها برای تحریک خود استفاده کنند. بازی درمانی در اوتیسم ابزاری فوق‌العاده برای کمک به کودکان اوتیسم است تا از درخودفرورفتگی به تعامل واقعی و مشترک با خواهر، برادر و همسالان خود دست یابند. همچنین اغلب اوقات بازی درمانی در اوتیسم می تواند به والدین اجازه دهد تا نقش فعالی در رشد و تکامل کودک اوتیستیک خود داشته باشند.

بهترین مرکز بازی درمانی برای اوتیسم

چگونه بازی درمانی برای درمان اوتیسم استفاده می شود؟

قدرت بازی را برای کودکان با اختلال اوتیسم دست کم نگیرید. حتی تفریح ​​و اسب سواری در محیط اطراف می تواند مزایای درمانی خوبی برای کودکان در طیف اوتیسم داشته باشد. برخی از ساختارها و قوانین را به یک بازی رسمی تر اضافه کنید و یک ابزار قدرتمند برای توسعه و پالایش همه چیز از مهارت های حرکتی و هماهنگی گرفته تا ارتباطات، گوش دادن و مهارت های اجتماعی دارید. مرکز بازی درمانی کودکان اوتیسم با دو شعبه در غرب و شرق تهران از بازی درمانی جهت درمان کودکان اوتیسمی بهره می برد.

بازی درمانی در اوتیسم شامل تعامل با دیگران به صورت مشارکتی و رقابتی، برقراری ارتباط، بیان نیازها و خواسته ها، استراتژی ، تفسیر اهداف دیگران و نوبت گرفتن است …انواع موزیک ها به عنوان یک تمرین کامل برای توسعه مهارت هایی که کودک کسب نکرده استفاده می شود. خوب، این تمام مفهوم بازی درمانی در اوتیسم است. زیبایی بازی درمانی در اوتیسم این است که همیشه نیازی به هدایت یک درمانگر حرفه ای نیست. والدین، ​​خواهران و برادران، دوستان و مراقبان با اندکی مربیگری می توانند برای بهره‌مندی از مزایای درمانی بازی در خانه و در زمین بازی تلاش کنند.

بهترین کلینیک بازی درمانی اوتیسم

چه تفاوتی بین بازی مستقیم و غیرمستقیم در بازی درمانی وجود دارد؟

بازی غیر مستقیم نوعی از بازی بدون دستورالعمل است. بصورتیکه که کودکان در بازی با مرزهای کمتری رها می شوند و آزادتر هستند و به خودی خود باقی می مانند تا مشکلات را پشت سر بگذارند.

بازی درمانی مستقیم درست برعکس است. این یک رویکرد با دستورالعمل است، در جایی که والدین یا درمانگر مستقیماً کودک را درگیر می کنند و ممکن است پیشنهاداتی را ارائه دهند یا سعی کنند جلسه را کنترل کنند.

Floor time و سایر سبک های بازی درمانی که در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) استفاده می شود، اغلب از هر دو روش غیر مستقیم و مستقیم استفاده می کنند. جلسات غالباً براساس شرایط کودک با زمان کم یا زیاد شروع می شود و به کودک مبتلا به اوتیسم این امکان را می دهد که فعالیت اولیه را انتخاب کند. درمانگر یا والدین ممکن است کودک را در انتخاب یا درخواست اسباب بازی جدید و به نوعی در برقراری ارتباط راهنمایی کرده و جلسه را طبیعتاً هدایت  کند.

بازی درمانی برای اوتیسم روی نیازهای فردی کودک تمرکز دارد و هر جلسه برای پاسخگویی به آن نیازها طراحی شده است. رویکردها از یک جلسه به جلسه بعدی و از کودکی به کودک دیگر تنظیم می شود.

تاثیر بازی درمانی در اوتیسم

فلور تایم (Floor Time)

فلور تایم یک رویکرد برای بازی درمانی در اوتیسم است. بعضی اوقات کودک، درمانگر و والدین را درگیر کار می کنند یعنی کمک می کند که کودک، درمانگر و والدین بازی کردن در کنار هم را تجربه می کنند.

شش هدف اصلی وجود دارد که جلسات floor time برای دستیابی به آن طراحی شده اند:

۱. کودک مبتلا به اوتیسم نشان می دهد که دستورالعمل اسباب بازی ها یا بازی را درک می کنند، یعنی می خواهند توپ را به جای چرخاندن داخل دهان سر جایش قرار دهد.

۲. کودک به طور فعال درمانگر و والدین را درگیر می کند.

۳. نوعی ارتباط دو طرفه حاصل می شود.

۴. کودک مبتلا به اختلال اوتیسم از خواسته ها و نیازهای خود در بازی مطلع می شود.

۵.کودک اتیستیک برای برقراری ارتباط، بیان خواسته ها و نیازها حرکاتی را انجام می دهد که ممکن است به سادگی اشاره به اسباب بازی باشد.

۶. اگر کودک ناراحت شود، کودک خود را آرام می کند.

این اهداف از طرق مختلف در طول جلسه محقق می شوند. ابتدا کودک می تواند جلسه بازی را هدایت کند. والدین و درمانگر روی زمین می نشینند و با اسباب بازی ها و بازی هایی که کودک انتخاب می کند بازی می کنند که بسیاری از آنها ممکن است ازمحیط خانه بیرون بیایند و یا مواردی باشند که والدین یا درمانگر می دانند کودک از قبل از آن لذت می برد. این موارد ممکن است در ابتدای جلسه برای انتخاب کودک درج شده باشد.حباب سازها بازی محبوبی برای شروع است. کودکان همچنین عاشق اسباب بازی هایی هستند که حرکت می کنند، روشن می شوند، ارتعاش می کنند و صداها را ایجاد می کنند.

با ادامه جلسه ، درمانگر یا والدین می توانند اسباب بازی ها یا فعالیت های جدیدی را به کودک بدهند، شاید مبادله را اضافه کنند یا اسباب بازی هایی را اضافه کنند که بازی را پیچیده تر و پویاتر جلوه دهد. به عنوان مثال ممکن است یک جعبه تطبیق شکل معرفی شود که کودک بلوک هایی از اشکال مختلف را درون سوراخ های مربوطه قرار دهد ،ولی قبل از آن کودک فقط با بلوک های با اشکال متفاوت بازی می کرد. بدین ترتیب با سخت تر شدن فعالیت ها مهارت کودک نیز افزوده می شود.

گروه های بازی یکپارچه (Integrated Play Groups)

درمانگرانی که گروههای بازیهای یکپارچه را اجرا می کنند (IPG) کودکان را با اختلال طیف اوتیسم و ​​بدون آن ترکیب می کنند، بنابراین افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) می توانند یاد بگیرند که چگونه بازی کنند در حالی که همسالان خود را دنبال می کنند. گروه ها سه تا پنج کودک دارند و در هر گروه فقط چند کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) دارند. رهبران بزرگتر، مسیر بازی را تعیین می کنند، اما کودکان سرانجام این کار را به دست می گیرند. اگر فرزند شما در IPG ها شرکت می کند ، او ممکن است به مرور زمان وانمود کند که بازی می کند و در حالی که وقت خود را با همسالان خود می گذارد، شانس های بسیاری برای بهبود مهارت های اجتماعی خود خواهد داشت.

IPGمی تواند تا ۳ ساعت در هفته انجام شود. تحقیقات نشان داده است که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) که به مدت ۴ ماه  دو جلسه در هفته ۳۰ دقیقه ای در IPG  شرکت می کردند، کیفیت بازی خود را بهبود بخشیدند، از اسباب بازی های خود به شیوه ای معمولی استفاده کردند و تعامل اجتماعی بهتری با همسالان خود نشان دادند.

مشارکت و تنظیم بازی نمادین توجه مشترک (Joint Attention Symbolic Play Engagement and Regulation)

روش JASPER می تواند به فرزند شما کمک کند مهارتهای توجه مشترک خود را بهبود ببخشد، بدین معنی که می تواند همزمان در یک اسباب بازی و یک فرد متمرکز شود. از این طریق او می تواند روشی را که با دیگران بازی می کند بهبود بخشد. برنامه JASPER همچنین می تواند به فرزند شما کمک کند تا در بازی درگیر باشد ، شیوه بازی با اسباب بازی ها را گسترش دهد، بیشتر با دیگران صحبت کند و مهارتهای دیگر اجتماعی را بهبود بخشد.

کودکانی که تحت درمان JASPER قرار می گیرند، اغلب با یک درمانگر یک به یک ملاقات می کنند، اما گاهی اوقات JASPER در تنظیمات پیش دبستانی با حضور دانش آموزان مبتلا به ASD ارائه می شود. کودکان ممکن است این نوع درمان را تا ۲۵ ساعت در هفته انجام دهند. ممکن است متوجه شوید که کودک شما ظرف تنها چند هفته مهارت های جدیدی کسب می کند. در حالی که بیشتر صحبت می کند در حالی که بازی می کند، او به جای اینکه  فقط چرخش چرخها را ببیند به ماشین ها در حالیکه از سراشیبی پایین می آیند نگاه کند. بسته به نیاز کودک اوتیستیک ممکن است ماه ها یا سال ها به این نوع درمان نیاز داشته باشد.

بازی درمانی در کودکان اوتیسم

بازی پروژه (The P.l.a.y. Progect)

پروژه بازی و زبان برای کودکان اوتیستیک یک گزینه درمانی در اوتیسم است که براساس اصول floor time است، اما تاکید بیشتری بر درگیری والدین و همکاری با متخصصان اوتیسم دارد. این تکنیک شامل تشخیص و مداخله زودرس اختلال اوتیسم، هفته ای ۲۵ ساعت درمان، تعامل یک به یک بین والدین، معلم، کودک و بازی در سطوح مختلف می باشد.

بازی های خوب برای اوتیسم

آیا می توانم در خانه بازی درمانی انجام دهم؟

شما به عنوان والدین نقش مهمی در بازی درمانی فرزند خود با تشخیص اوتیسم ایفا می کنید. نه تنها شما یک شرکت کننده فعال در جلسات بازی درمانی خواهید بود بلکه بسیاری از والدین تصمیم می گیرند که بازی درمانی را روی فرشهای اتاق نشیمن خود انجام دهند!

بسیاری از درمانگران بازی درمانی مایل و قادر به همکاری با والدین در زمینه آموزش تکنیک های بازی درمانی هستند که استفاده در خانه بسیار آسان است. همچنین بسیاری از برنامه های ویدئویی و کتابی وجود دارد که به والدین در گزینه های بازی درمانی در خانه کمک می کند.

بهترین بازی درمان کودکان اوتیسم

مهمترین مواردیکه باید هنگام شرکت فرزندتان در بازی درمانی در خانه به یاد داشته باشید این است که:

۱. همیشه در کاری که فرزند شما انجام می دهد ، مجذوب بمانید

۲. حتماً در مورد آنچه انجام می دهند اظهار نظر کنید ، حتی اگر مکالمه را ادامه ندهند

۳. سعی کنید با روش بازی با آینه و تقلید با کودک خود بازی کنید تا به آنها کمک کند در بازی خود احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند

۴. اقدامات ساده و کوچک را اضافه کنید. اگر با اتومبیل های اسباب بازی ، بازی می کنید و کودک شما در حال رانندگی اتومبیل خود است ، جلوه صوتی را به بازی اضافه کنید!

۵. به یاد داشته باشید ، همه چیز با توجه به شرایط کودک سطح بندی می شود. سعی نکنید آنها را بیش از حد دور کنید و همیشه در سطح فعلی از آنها انتظار داشته باشید.

بازی درمانی می تواند فرصتی شگفت انگیز برای تعامل و ایجاد ارتباط با فرزندتان باشد و همچنین کودک شما برای ادامه مهارت های ارزشمند اجتماعی یاری برساند.

بازی درمانی خوب برای اوتیسم

از کجا می توانم یک درمانگر بازی درمانی واجد شرایط پیدا کنم؟

به استحضار می رساند مرکز تخصصی بازی درمانی تهران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر بعنوان بهترین مرکز بازی درمانی اوتیسم کودکان آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی بازی درمانی اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک بازی درمانی اوتیسم

ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک اوتیسم در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، شهید عراقی، مینی سیتی، شهید محلاتی، شهید بهشتی، شهید مطهری، پایدار فرد، اسلامی، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، لویزان، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک بازی درمانی اوتیسم

سعادت آباد، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی، خیابان سپیدار، خیابان شکوفه شمالی، کوچه نظری، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک اوتیسم در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد، جنت آباد جنوبی، جنت آباد مرکزی، جنت آباد شمالی، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا، دهکده المپیک، دریاچه چیتگر، تهرانسر، اسلامشهر، یافت آباد و … می باشد.

شماره تماس مرکز بازی درمانی اوتیسم

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • یلدا عباسنژاد
    13 آگوست 2019 8:08 ب.ظ

    سلام و درود ممنون از مطلب خوبتون راجب بازی درمانی در اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 12 =

× پشتیبانی 24 ساعته