آیا کودکان واقعاً از افسردگی رنج می برند؟

بله. افسردگی دوران کودکی با “حزن و اندوه” عادی و احساسات روزمره ای که هنگام رشد کودک رخ می دهد ، متفاوت است. فقط به دلیل اینکه کودک غم انگیز به نظر می رسد لزوماً به معنای افسردگی وی نیست. اگر غم پایدار بماند یا در فعالیتهای عادی اجتماعی ، علایق ، کار در مدرسه یا زندگی خانوادگی اختلال ایجاد کند ، ممکن است نشانگر این باشد که وی به بیماری افسردگی مبتلا است. به خاطر داشته باشید که اگرچه افسردگی یک بیماری جدی است ، اما یک بیماری قابل درمان نیز هست.

چگونه می توانم بگویم کودک من افسرده است؟

علائم افسردگی در کودکان متفاوت است. افسردگی غالباً تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند زیرا آنها به عنوان تغییرات عاطفی و روانی عادی که در طول رشد اتفاق می افتد ، تلقی می شوند. مطالعات اولیه پزشکی بر افسردگی “نقاب دار” متمرکز شده است ، جایی که با انجام رفتارهای عصبی یا عصبانیت ، روحیه افسرده کودک نشان داده شده است. در حالی که افسردگی به ویژه در کودکان کوچکتر اتفاق می افتد ، بسیاری از کودکان غم و اندوه و خلق پایین را شبیه بزرگسالان افسرده نشان می دهند. علائم اصلی افسردگی در غم و اندوه ، احساس ناامیدی و تغییر خلقی به وجود می آیند.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان شامل موارد زیر است:

۱. تحریک پذیری یا عصبانیت

۲. احساس غم و ناامیدی مداوم

۳. انزوای اجتماعی

۴. افزایش حساسیت به عدم پذیرش

۵. تغییر در اشتها – یا افزایش یافته یا کاهش یافته است

۶. تغییر در خواب – بی خوابی یا خواب بیش از حد

۷. طغیان های صوتی یا گریه کردن

۸. مشکل در توجه و تمرکز

۹. خستگی و انرژی کم

۱۰. شکایات جسمی (مانند سردرد ، معده درد) که به درمان پاسخ نمی دهند

۱۱. کاهش توانایی عملکرد در هنگام وقایع و فعالیت ها در خانه یا با دوستان ، در مدرسه ، فعالیت های خارج از برنامه و سایر سرگرمی ها یا علاقه ها

۱۲. احساس بی ارزشی یا گناه

۱۳. اختلال در تفکر یا تمرکز

۱۴. افکار مرگ یا خودکشی

همه کودکان همه این علائم را ندارند. در حقیقت ، بیشتر علائم  را در زمان و موقعیت های مختلف نشان می دهند. اگرچه ممکن است برخی از کودکان در محیط های ساختار یافته به عملکرد مناسب خود ادامه دهند ، اما اکثر بچه های دارای افسردگی بطور قابل توجه ای دچار تغییر چشمگیر در فعالیت های اجتماعی ، از دست دادن علاقه به مدرسه و عملکرد ضعیف دانشگاهی یا تغییر در ظاهر می شوند. کودکان همچنین ممکن است استفاده از مواد مخدر یا الکل را شروع کنند ، به خصوص اگر بالای ۱۲ سال داشته باشند.

اگرچه در جوانان زیر ۱۲ سال ، کودکان خردسال اقدام به خودکشی نسبتا نادر است و ممکن است در هنگام ناراحتی یا عصبانیت رفتارهای تکانشگری بروز پیدا کند. دختران به احتمال زیاد اقدام به خودکشی می کنند ، اما پسران احتمالاً در هنگام اقدام ، خودشان را می کشند. کودکانی که سابقه خانوادگی خشونت ، سوء مصرف الکل یا سوء استفاده جسمی یا جنسی دارند ، بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند ، همانند کسانی که علائم افسردگی دارند.

کدام کودکان افسرده می شوند؟

حداکثر ۳٪ کودکان و ۸٪ از نوجوانان در ایالات متحده از افسردگی رنج می برند. افسردگی در پسران زیر ۱۰ سال به طور چشمگیری شایع است ، اما در سن ۱۶ سالگی ، دختران شیوع افسردگی بیشتری دارند.

اختلال دو قطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان کم سن است. اما اختلال دوقطبی در کودکان می تواند شدیدتر از نوجوانان باشد. همچنین ممکن است با اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) ، اختلال وسواس-اجباری (OCD) یا اختلال سلوک (CD) ایجاد شود.

چه عواملی باعث افسردگی در کودکان می شود؟

همانند بزرگسالان ، افسردگی در کودکان ناشی از ترکیبی از عواملی است که به سلامت جسمی ، وقایع زندگی ، سابقه خانوادگی ، محیط ، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلال بیوشیمیایی مربوط می شود. افسردگی روحیه ای گذرا نیست و همچنین شرایطی نیست که بدون درمان مناسب از بین می رود.

آیا می توان از افسردگی در کودکان جلوگیری کرد؟

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. کودکانی که والدینی دارند که از افسردگی رنج می برند ، تمایل دارند اولین قسمت افسردگی خود را زودتر از کودکانی که والدین آنها افسردگی ندارند ، توسعه دهند. کودکانی که از خانواده های آشفته یا درگیر و یا کودکان و نوجوانانی که از موادی مانند الکل و مواد مخدر استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای افسردگی هستند.

چگونه افسردگی در کودکان تشخیص داده می شود؟

اگر علائم افسردگی در کودک شما حداقل دو هفته به طول انجامید ، باید با پزشک معالج خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید که هیچ دلیل جسمی برای علائم وجود ندارد و مطمئن شوید که فرزند شما معالجه مناسبی را دریافت کرده است. مشاوره با یک متخصص بهداشت روان که در کودکان تخصص دارد نیز توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که متخصص اطفال ممکن است بخواهد تنها با فرزندتان صحبت کند.

ارزیابی سلامت روان باید شامل مصاحبه با شما (والدین یا مراقب اصلی) و فرزند شما و هر آزمایش روانشناختی دیگری باشد که لازم است. اطلاعات معلمان ، دوستان و همکلاسی ها می تواند برای نشان دادن اینکه این علائم در طول فعالیت های مختلف کودک شما سازگار است مفید باشد و تغییر قابل توجهی از رفتارهای قبلی است.

هیچ آزمایش خاص پزشکی یا روانشناختی که به وضوح می تواند افسردگی را نشان دهد ، وجود ندارد ، اما ابزارهایی مانند پرسشنامه (برای کودک و والدین) که همراه با اطلاعات شخصی است ، می تواند در کمک به تشخیص افسردگی در کودکان بسیار مفید باشد. بعضی اوقات جلسات درمانی و پرسشنامه ها می توانند نگرانی های دیگری را که منجر به افسردگی از جمله ADHD ، اختلال سلوک و OCD می شود ، کشف کنند.

گزینه های درمان چه هستند؟

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی همانند بزرگسالان از جمله روان درمانی (مشاوره) و دارو است. نقشی که خانواده و محیط کودک در فرایند درمان بازی می کنند با بزرگسالان متفاوت است. پزشک فرزند شما ممکن است روان درمانی را ابتدا پیشنهاد کند و در صورت عدم بهبود چشمگیر ، داروی ضد افسردگی را گزینه دیگری قلمداد کند. بهترین مطالعات تا به امروز نشان می دهد که ترکیبی از روان درمانی و دارو در درمان افسردگی مؤثر است.

مطالعات نشان می دهد که داروی ضد افسردگی Prozac در معالجه افسردگی کودکان و نوجوانان مؤثر است. این دارو به طور رسمی توسط FDA برای معالجه کودکان ۸ تا ۱۸ ساله مبتلا به افسردگی شناخته شده است. در صورت وجود بیماریهای دیگر که منجر به افسردگی می شوند ، ممکن است داروهای دیگری انتخاب شود.

منابع:

انستیتوی ملی بهداشت روانی: “افسردگی در کودکان و نوجوانان”.